1

Tråd: Kapad dreambox

Hej

Tänkte kolla här om någon vet hur jag kan säkra upp mitt nätverk på ett enkelt sätt. Jag har en dreambox som plötsligt slutade fungera. Det visade sig att den hade blivit kapad. Jag använder en Dovado 4GR och ett 4G-abonnemang från Telenor. Finns det nått smidigt sätt i routern som man kan använda sig av för att förhindra att det händer igen? Jag är inte speciellt kunnig inom området, så använd gärna ett språk som jag förstår :-)

Tack på förhand!

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

2

Sv: Kapad dreambox

Ändra lösenordet på din Dreambox och stäng av port forwarding, så händer det inte igen. Det finns datorer som sniffar efter Dreamboxar ute på nätet.

3

Sv: Kapad dreambox

Sam skrev:

Ändra lösenordet på din Dreambox och stäng av port forwarding, så händer det inte igen. Det finns datorer som sniffar efter Dreamboxar ute på nätet.


Tack för svaret Sam! Jag har inte min dreambox hemma just nu, men vart i dreamboxen hittar jag lösenordet? Och vad innebär det? Behöver jag ett lösenord varje gång jag skall starta dreamboxen eller? (Inte alls hemma på detta haha). Angående portforwarding så har hade jag inga specifika portar öppna på routern. Däremot hade jag aktiverat Enable Upnp, vilket jag förmodar är samma sak, fast jag låter apparaterna själva välja vilka portar som skall vara öppna? Får kolla på detta så fort jag tar hem min box igen.

Åter igen. Tack för svaret!

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

4

Sv: Kapad dreambox

UPNP kan missbrukas av trojanska applikationer (typ virusar) eftersom dem kan begära routern att öppna upp portar utan din tillåtelse. Det är av den anledning UPNP är inte påslagen by default.

Att byta lösenord: http://www.sat-universe.com/showpost.ph … ostcount=3

5

Sv: Kapad dreambox

undvik upnp helt då detta lämnar portar öppna sporadiskt då appar sällan stänger dom efter sig.

6

Sv: Kapad dreambox

Inställninga och så tror jag det heter WebUi, webintrerface eller något sådan. Där markerar du att https ska användas och försöker skriva i et lösenord med fjärrer (svårt).

Vad jag vet har min Linuxbox aldrig blivit kapad. UPNP behövs för för Xbox 360 och PC spel? Är väll en djungel om vilka portar som ska öppnas och när?

7

Sv: Kapad dreambox

idgforum skrev:

Inställninga och så tror jag det heter WebUi, webintrerface eller något sådan. Där markerar du att https ska användas och försöker skriva i et lösenord med fjärrer (svårt).

Vad jag vet har min Linuxbox aldrig blivit kapad. UPNP behövs för för Xbox 360 och PC spel? Är väll en djungel om vilka portar som ska öppnas och när?

Tack återigen Sam, och G-Man. Jag skall härefter köra utan Upnp aktiverad :-).

Som skrivs ovan, så har jag haft upnp aktiverad just för att spela Xbox. Om jag nu inte vill ha upnp aktiverad, så kan jag väl öppna portar manuellt för Xboxens ip?

53     TCP/UDP Xboxens IP-nr    53   
80     TCP    Xboxens IP-nr    80   
88     UDP    Xboxens IP-nr    88   
3074 TCP/UDP    Xboxens IP-nr     3074

Kanske blev lite rörigt detta. Men jag googlade fram detta. Kommer detta att funka för min Xbox, och att min dreambox inte blir påverkad av det? :-)

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

8

Sv: Kapad dreambox

http://www.comhit.net/showthread.php/21 … l-dreambox

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

9 Senaste redigerad av cabraja (2013-08-12 18:54:43)

Sv: Kapad dreambox

Som föregående talare sa stäng av upnp och öppna alla portar manuellt. Du kan öppna alla portar som behövs mot
dem ip adresser du behöver så slipper du sådana överaskningar.
Går att ta reda på vilket spann av portar som behövs för vilka konsoller så blir det inget strul.
Då är du säker bakom brandväggen/routern. Rekommenderar också att flasha om din box då dem kan ha byggt in
nåt skit...

10

Sv: Kapad dreambox

bästa är routrar där man kan lägga in portöppningen så den öppnas/stängs med att tex man använder den via tex en trigger eller manuellt kan öppna/stänga dom i grupper tex att välja xbox on/off.
tyvärr stöder inte dovado detta då deras routrar har behövts startas om vid minsta förändring av inställningar.

då skulle man tex kunna lägga in "öppna CS portarna" √ och spelet funkade, vissa routrar har dylika funktioner, med redan fördefinierade öppningar - fanns redan på 90talet.
sedan en möjlighet, att ange vilka dns namn eller ip adresser som skall kunna komma åt den/de öppna portarna så slipper man många portskanners.

överkurs. men iaf.


öppna portar manuellt, om vissa spel är så puckat kodade att dom är nästan omöjliga att få att lira med manuella portöppningar så dumpa spelet och kräv pengarna tillbaka eller en uppdatering pga usel säkerhet...
enda sättet att påverka den usla säkerheten på vissa produkter/programvara.

11

Sv: Kapad dreambox

Ja det är ett problem att det inte är det första man ser om man söker på vilka portar som ska öppnas både hos Steam och Microsoft. Djupdykning bland ovidkommande fakta krävs. De vill att man använder UPNP.