1

Tråd: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Kan någon på ett enkelt sätt förklara vilket av dessa modem som är bäst?

Skulle också vara tacksam för förklaring på uttrycken CAT4, TDD och FDD

Finns det något modem ännu som är CAT 5?

2

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Kolla på LTE UE (User Equipment) Category Table: http://www.radio-electronics.com/info/c … lasses.php

Category 5 prylar kommer tidigast slutet på 2014, troligtvis.

Gällande TDD/FDD: http://www.radio-electronics.com/info/c … duplex.php

3

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

- Cat4 eller kategori 4 är avsedd att indikera en LTE-enhet med följande funktioner:
nedlänk hastighet: 150 Mb / s upplänk överföringshastighet: 50 Mb / s 2 × 2 MIMO-antenner.

- LTE FDD och LTE TDD är en del av samma standard (de har utvecklats på samma gång), de är mycket lika och skiljer sig endast i det fysiska skiktet, medan de övre skikten är densamma, vilket gör det möjligt att genomföra båda versionerna på samma chipset.

- Frekvens division duplex (FDD) sänder och tar emot på två frekvensband samtidigt. Vid asymmetrisk trafik (dvs. krävs upplänksbandbredd >> nedlänk bandbredd) FDD är inte särskilt effektiv, eftersom en stor del av det frekvensspektrum är oanvänd. Det är inte möjligt att ändra dinamycally upplänk / nedlänk banden förhållandet.

- Tidsdelad duplex (TDD) använder endast ett frekvensband, det är möjligt att ändra upplänk och nedlänk kapacitetsförhållande dinamically, enligt nätverket behov eller programmet. Till exempel: i en videokamera måste sänder sin komprimerad videoström, är det mer användbart att ha upplänksbandbredd högre än nedlänk bandbredd.


- det finns ingen cat5 tekniken ännu kanske i några år från nu.


- så Huawei E3276 är bäst eftersom den har cat4 teknik och har nedladdningshastighet på 150 Mbps.

4

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

abdallahman skrev:

- så Huawei E3276 är bäst eftersom den har cat4 teknik och har nedladdningshastighet på 150 Mbps.

För att det är den enda modemet idag som innehåller Cat4 150Mbps stöd idag! :-)

5

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Fast E392 duger till det mesta. För att få 150 mbit/s behöver man mycket stark och ostörd signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Hålta (2013-08-07 09:58:38)

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Sam skrev:
abdallahman skrev:

- så Huawei E3276 är bäst eftersom den har cat4 teknik och har nedladdningshastighet på 150 Mbps.

För att det är den enda modemet idag som innehåller Cat4 150Mbps stöd idag! :-)

Ok då går jag på E3276. Men finns den i olika versioner?
Det som Telia säljer antingen i kontantpaket eller i olåst version är det bästa varianten med TDD och alla svenska och gärna andra frekvenser också för 4G kommunikation?

Och en fråga till....varför vill alla ha dubbla externa antenningångar på modemen? Och har alla E3276 detta?

7

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

TDD varianten behöver du BARA om du kör 3/Tre. Alla andra operatörer kör enbart i FDD läge.

8

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Sam skrev:

TDD varianten behöver du BARA om du kör 3/Tre. Alla andra operatörer kör enbart i FDD läge.

Kan modemet "out of the box" både FDD och TDD oavsett var man köper det och att man sen använder den ena eller andra beroende på vem man anlitar som operatör? Eller kan man styra det med mjukvaruinställning eller med olika firmware?

9 Senaste redigerad av Sam (2013-08-07 10:09:03)

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Om modemet tillåter bandlocking, ja. I den varianten som Tre säljer (Huawei E3276 med Hi-Link), så finns det inte någon möjlighet idag.

Varför undrar du så mycket om just TDD? Jag vill förstå bättre för att kunna hjälpa dig.

Tack

10

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Anledningen till alla mina frågor är att jag vill satsa på ett modem som inte är begränsat till någon och som, om jag byter simkort, kan avändas till valfri operatör. O man är utomlands skall det också helst vara möjligt att köpa något kontankort och sätta i med bra funktion.
I dagsläget vill jag att det skall funka förträffligt i Telenors nät. ( är en av de lyckliga som har avtalet med obegränsad trafikvolym)
I hushållet finns även telia simkort som skall funka. Men som sagt om det i framtiden blir tre så skall det också funka....

11 Senaste redigerad av Sam (2013-08-07 10:20:24)

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Jaha, why didn't you say so?

Roaming funkar inte på 4G i de flesta fallen. Satsa inte på radiomodulerings teknik, utan på funktion, stabilitet och allmän pålitlighet.

Om du vill skaffa ett Huawei E3276, köp då något som är inte låst helt enkelt. Undvik Hi-Link varianten, är det enda jag kan tipsa om.

Telia säljer sina för 599kr (kontantsurf, kolla i butikerna) och är 5-bands FDD på 4G samt global på 3G.

Tänker du köra med Fogg SIM kort eller dylikt?

12

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Sam skrev:

Jaha, why didn't you say so?

Roaming funkar inte på 4G i de flesta fallen. Satsa inte på radiomodulerings teknik, utan på funktion, stabilitet och allmän pålitlighet.

Om du vill skaffa ett Huawei E3276, köp då något som är inte låst helt enkelt. Undvik Hi-Link varianten, är det enda jag kan tipsa om.

Telia säljer sina för 599kr (kontantsurf, kolla i butikerna) och är 5-bands FDD på 4G samt global på 3G.

Tänker du köra med Fogg SIM kort eller dylikt?

Ja, Fogg kort finns det också? Ändrar det något?
Det innebär att man inte skall köpa Tre's variant och man inte kommer att köra TDD vilket då bara tre gör men funkar det med telias modem i tre's nät ( förutsätter att modemet är upplåst...)

Det som gjorde mig lite orolig med Telias kontkortspaket var att jag läste på asken i butiken där det stod att max hastighet var 20Mb/s. Säljaren kunde inte säga om det var kopplat till begränsningar i abonnemanget eller om begränsningarna satt i den versionen av modemet.

13

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

3 har byggt ut med FDD 2600 på flera ställen också, så de kör inte enbart med TDD 2600. Det vill säga att du kommer kunna använda ett FDD-modem med 3s 4G också. Jag vet t.ex att de kör både och i de större städerna - exempelvis Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.

Begränsningen på Telias kontantkortspaket är en begränsning för den typ av "abonnemang" det gäller - inte något som finns i modemet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Hålta skrev:

Anledningen till alla mina frågor är att jag vill satsa på ett modem som inte är begränsat till någon och som, om jag byter simkort, kan avändas till valfri operatör. O man är utomlands skall det också helst vara möjligt att köpa något kontankort och sätta i med bra funktion.
I dagsläget vill jag att det skall funka förträffligt i Telenors nät. ( är en av de lyckliga som har avtalet med obegränsad trafikvolym)
I hushållet finns även telia simkort som skall funka. Men som sagt om det i framtiden blir tre så skall det också funka....

Jag äger båda modemen som diskuteras och kör via Telenor.  Vete tusan vilket som är bäst? Just nu kör jag med E392.
Båda modemen är mycket bra.

Angående hastigheter så gick det ju åt pipsvängen eftersom folk inte kunde hantera sina datavolymer så just nu så är det inte mycket värt att köra med högsta hastigheterna. (förutom de som då sitter på de gamla abben)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

plun skrev:
Hålta skrev:

Anledningen till alla mina frågor är att jag vill satsa på ett modem som inte är begränsat till någon och som, om jag byter simkort, kan avändas till valfri operatör. O man är utomlands skall det också helst vara möjligt att köpa något kontankort och sätta i med bra funktion.
I dagsläget vill jag att det skall funka förträffligt i Telenors nät. ( är en av de lyckliga som har avtalet med obegränsad trafikvolym)
I hushållet finns även telia simkort som skall funka. Men som sagt om det i framtiden blir tre så skall det också funka....

Jag äger båda modemen som diskuteras och kör via Telenor.  Vete tusan vilket som är bäst? Just nu kör jag med E392.
Båda modemen är mycket bra.

Angående hastigheter så gick det ju åt pipsvängen eftersom folk inte kunde hantera sina datavolymer så just nu så är det inte mycket värt att köra med högsta hastigheterna. (förutom de som då sitter på de gamla abben)

Vad menar du med "gamla abben"? Jag har det gamla Telenor som var med obegränsad trafikvolym. Är det dessa som fortfarande enligt dig kan ha nytta av högkapacitets modem?

16

Sv: E392 vs E3276 & TDD vs FDD

Hålta skrev:

Vad menar du med "gamla abben"? Jag har det gamla Telenor som var med obegränsad trafikvolym. Är det dessa som fortfarande enligt dig kan ha nytta av högkapacitets modem?

Jo då har man ju nytta av högre hastigheter men jag är ganska säker att det inte är någon nytta med 150 Mbits modem, operatörerna bet sig i tummen när en massa användare vilt började ladda ner och ställa orimliga krav på operatören.

Så ett modem som klarar 80 Mbits klarar man sig med säkerhet länge med.


Sen skillnaden på ett E3276 samt E 392 är att E392 är som en Volvo som bara tuffar på, E3276 är ryckigare/"nervösare" men speedar på lite mer när man väl fått upp farten, tror jag föredrar E392.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile