1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-09 20:17:06)

Tråd: Antennkontakter D35 och D50

D35 använder standard TNC och D50 standard MCX. Man slipper således reverse polarity kontakter som är vanligt på WLAn routrar.

En inköpställe är elfa.se. Finns många fler.

Vill man ha en kombiantenn för bil rekommenderas ANT från Allgon/Smarteq. Den har GSM, GPS (5 voltsmatning) och plats för spröt för frekvenser upp till 600 MHz.

Edit: har nu kollat den pigtail som levereras med D50 och det är inte en vanlig MCX kontakt. Men pigtailen har FME anslutning i andra änden så den täcker behovet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Du verkar kunnig på det här området. Jag skulle vilja ha en bärbar antenn till D50 som är mindre än den 70 cm höga magnetfotsantenn som ice.net säljer. Helst ska den gå att bära med sig i en ryggsäck, dvs vara max 40 cm hög, är det möjligt?

3 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-12 08:40:36)

Sv: Antennkontakter D35 och D50

OK lite antennlära (hinner inte leta upp någon bra länk)

Optimera antennen för din sänding, mitt i bandet 453-458 Mhz. Väglängden (i luft) är 300/455,5=66 cm, blir ca 0,95 av det i praktiken, detta ger 62,5 cm. Grundantennen är en dipol på halva våglängden, ger 31 cm.

Alla antenner är varienter av dipolen. Den ska vara en halv våglängd lång och består i princip av två sammankopplade kvartsvågsspröt. En kvartsvåg är drygt 15 cm.

Din magnetfotsantenn är ett sk ground plane där ena sidan utgörs av en metallklump men hade kunnat utgöras av en vinkelställd metallyta med en större utbreding än en kvartsvåg från antennfästet. Jmf en fast monterad bilantenn där takplåten är jordplanet.

Det som sticker upp är kvartsvågssprötet. Om man förlänger kvartsvågssprötet på rätt sätt (känsligt) kan man ändra strålningsriktningen så att mer effdekt går ut vinkelrätt mot antennsprötet. Det är därför antennen är så lång istället för en kvartsvåg på 15 cm. De enklaste NMT antennerna är bara 15 cm.

För att det förlängda kvartsvågssprötet ska funka måste man sätta in en spole, dvs några varv, en bit upp. Genom spolen och längden fås anslutningen vid basen att uppfatta sprötet som en kvartsvåg långt och då blir impedansen den rätta, dvs 50 ohm.

Det är känsligt hur man kapar antennen, det finns en stencil med kapinstruktioner. Väljd mitten av sändningsbandet, det är det du vill optimera för. En sådant här spröt kallas kolinjärt. Du har alltså en kolinjär jordplansantenn med magnetfot. Klumpigt för ryggsäck. Har själv en sådan antenn och klumpfot. Massan behövs för att inte antennen ska välta på ett bilta under körning.

En ordinär dipol är ca 30 cm lång och också klumpig för ryggsäck. Sådana säljs. Har en.

Men jordplansantennen kan göras smidigare. Istället för klump i botten har du bara fyra kvartsvågsspröt som sticker ut och gärna ett koilinjärt spröt uppåt. Denna typ av kvartsvågsantenn såldes mkt på NMT tiden för 20 år sedan. Det är möjligt att du kan få tag i en sådan. Har ett par sådana.

Ebn dipol är mittmatad och det är jordplansantennen också, dvs i botten av sprötet. Men det går att göra en dipol som ser ändmatad ut. Då går koaxialkabeln upp isolerad till mitten och sedan finns det en hylsa nedåt som omsluter kabeln och utgör ena halvan av dipolen. Den andra halvan är i princip mittledaren av koaxíalkabeln som fortsätter uppåt. Delarna är varsin kvartsvåg lång, hela antennen blir drygt 30 cm och kallas koaxial dipol. Under NMT 900 tiden var denna min bästa typ för rörligt bruk. Min Cityman 900 hade en koaxialkontakt (SMA) för antennen, tog man bort antennen kunde man snsluta en kabel. I änden på kablen satte jag Nokias koaxiala 900 antenn, upp med antennen i i toppen av ett fyra meter långt metspö av kolfiber. I andra änden av spöt hade jag tryckt in skaftet av et maskrosjärn. Lätt att plantera spöt varsomhels  i naturen, på en gräsmatta osv. Fick sgs alltid kontakt, även på fjärran badstränder vilket behövdes för mitt företagande då.

Man behöver ju inget spö. Men det är en mycket bra idé att då upp antennen några meter, kanske med en lina slängd över en gren - eller bara genom att hänga antennn i en tråd från en gren eller något föremål. Du vill ju inte stå och hålla antennen. VAd gäller vikten av höjd, se min tråd om räckvidd. Det gäller också att komma upp i förhållande till dämpande vegetation.

Jag har en koaxial antenn för NMT 450. Den såldes avsedd att klämmas fast på överkanten av ett bilfönster. Märke Nokia. Fick mkt sämre resultat med den än med en jordplansantenn avsedd för bl a båt (edit: Det är en ändmantad halvvågsantenn, foto finns i senare inläggg. Hade ingen koaxial dipol)

En koaxial typ du kunde ta är båtantennen (kolinjär i glasfiberhöljde). Lite onödigt kraftig, men bara 33 cm lång. Säljs av Ice och Infoferenda. Du kan sedan ansluta en koaxialkabel på ett par meter. Eftersom grejorna är avsedda för fast och väderbesändig installation är det rätt grova grejor, inklusive kontakterna. PLus att du måste ha en pytteliten MCX-kontakt i D50 änden och en grov N-kontakt (tror jag) i antennänden. Passar inte på samma kabel.

Så för rörligt bruk utanför fordon/farkost behövs en lätt och effektiv antenn som kan hängas, slängas, placeras lite hur som helst. Enklast vore att göra en koaxial antenn med änden av en kabel. För enkelt för att finnas kommersiellt.

Det finns ett usenet form som enbart sysslar med antenner. Där kan dom lätt ge uppgifter på mått och steg för en bra och smidig antenn. Kan ställa frågan där, men inte nu för jag åker och seglar i Grekland och är borta i tre veckor. 

Din frågeställning är ett bra exempel på det Ice net missar genom att inte ha ett eget forum. CDMa 450 skiljer sig så kraftigt från UMTS/3G att lekmän inte kan förstå hur de rätt ska kunna utnyttja bandets fina egenskaper för kommunikation under besvärliga förhållanden. ICe borde vidare ha mycket mer teknisk information för ev intresserade. Dom behöver ju få upp sin kundstock, se artiklar i Ny Teknik om den finansiella situationen.

Med tanke på de angivna måtten för en dipol för 450 är det uppenbart att antennen i en D50 är hopvecklad för att gå plats. Det går, men resultatet är en betydligt sämre verkningsgrad än en fullformatsantenn. Är det uppenbart för användaren av D50? Sedan vet vi inte hur kopplingen av en extern antenn sker, är det parallellt över den interna antennen. Då blir det missanpassning, såvida inte den interna antennen kopplas bort. PÅ routern skiftar man ju. Pga av detta är det inte säkert att en extern antenn på D50 ger fullt resultat - men en bra extern antenn ger förmodligen ändå bättre resultat än den interna.

Det finns eventuellt pyttesmå magnetforsantenner också. De finns för 900 i alla fall. Man kan också lätt göra en liten jordplansantenn, ev med kolinjärt spröt. Åtgerkommer med mått för en sådan.

PS jag tror snarare att ditt spröt är 57 cm långt. Är det 70 cm har du inte kapat det rätt. 70 cm är längden för 390 MHz enligt kapningslistan. Obs att man måste kapa rätt både ovan och under spolen. För 455 MHz och baserna 128, 1123, 1131 och 2500 och ANT är totallängden 570 cm och längden under spolen 117 mm. För magnetfotslkumpen är det 539 resp 84 mm eftersom det finns ca 30 mm extra längd i foten.

En mkt enkel antenn kunde göras av ditt spröt och fyra kvartsvågslånga metallspröt som sätts i ett litet fäste. Är 57 cm för långt kan du köra med en kvartsvåg uppåt också. Då blir hela antennen hoppackad drygt 15 cm lång. Den kolinjära har dock mer förstärkning vinkelrätt sprötet, skillnaden är flera dB och det kan nog D50 behöva ibland. Men man kan ju också skarva den kolinjära antennen på mitten och då blir den delade längden bara 30 cm. Återkommer.

Allt detta är för övrigt elelemäntar radioamatörkunskap, särskilt för dem som sysslar med 70 cm bandet på 432 MHz. Därför finns det lättillgänglig info.

MIn erfarenhet av och förråd av 450 antenner fick jag genom att använda ett analogt 450 nät som fanns i Belgien innan GSM kom igång. Körde ibland data över akustisk modem för den fasta linjen var för knastrig för modem. NU går allt igen med CDMA 450.

Kort svar på frågan, ja det är möjligt och lätt att fixa en kafébords- och promenad -antenn med längd under 40 cm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Tack så mycket för utförligt svar. Jag får leta runt och se om jag hittar något lämpligt. Synd att ice.net själva bara säljer den 70 cm långa jätteantennen.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-02 12:55:35)

Sv: Antennkontakter D35 och D50

KOmmer hem om en vecka och då ska jag se vad jag kan pilla ihop. Det bör vara något som man kan kopiera genom lite grejor från Clas Ohlson eller Kjell o Co. Enklast är att utgå från Smarteqs antennspröt som bl a säljs av Dialect.

Det du söker är en produkt som det inrte funnits någon efterfrågan på tidigare. När man kånkade omkring med en NMT450 telefon så satt ett antennspröt på telefonen eller så använde man en magnetfotsantenn - men den är för tung för dittt ändamål.

I själva verket borde det finnas en marknad nu. CDMA 450 används i Östeuropa, Baltikum och hela Ryssland med hundratusentals användare för både data och telefoni. Telefonerna kommer också att ha användning för en lätt yttre antenn - förutsatt att de kan anslutas.

Kanske något för antenntillverkaren Smarteq?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-10 20:49:31)

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Har fått besked från Ice att de tittar på antenner för portabelt bruk. Utförande och försäljningskanal inte klart än.

Edit: Blir en matchad halvvågsantenn alt en koaxial dipol. Beskedet var tvetydigt. I båda fallen smidig antenn utan jordplan. I princip en trettio cm lång grej i ändan på en sladd. Se nedan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Suveränt!

8 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-10 21:39:43)

Sv: Antennkontakter D35 och D50

OK här kommer förslag:

Min uppfattning om en portabel antenn för D50 är att den ska vara bekväm att använda när man knallar omkring med en laptop på stan, i skogen eller vid stranden.

Det mesta man kopplar in bör funka bättre än en krympt antenn i dongeln.

En ändmatad halvvågsantenn har ett böjligt spröt, ca 30 cm långt. Se

http://www.alfakom.se/gsm.htm

avd 450 halvvågsantennen 16-540 (med BNC hane).

Den behöver inget jordplan men har heller ingen förstärkning över en dipol. Sätt en tråd i toppen eller en sugkopp, låt den hänga i ett fönster eller från en gren.

Anslutning: Gå till Dialect eller annan som har kablar för mobiltelefoninstallation, köp en koaxialkabel av den längd du önskar. Finns färdiga längder med monterade FME-kontaker. När du är där köp också FME-FME anslutning (mot modemet) och BNC hona med FME koppling (mot antennen)

Maila Infoferenda.se och beställ en pigtail FME -MCX, behövs för koppling till modemet. Artikelnummer 103850, den finns inte angiven i webshoppen men dom säljer den för 190 kr. Möjligt att du hittar en MCX - FMe koppling på första stället också. De används för GPS också (Garmin har MCX-kontakt). 

Koppla ihop grejorna och kör. Ska du värsta till det, skaffa ett billigt teleskopiskt kolfibermetspö, brukar finnas som blir 4 meter långa. Köp sedan ett maskrosjärn i trädgårdsbutik. Fixa handtaget på järnet så att metspöt kan träs över. Kör ned maskrosjärnet i jorden/sanden/gruset och sätt upp spöt med antennen fäst med lite eltejp t ex. Då kan du få upp antennen 4 meter i luften vilket garanterat ger bättre förbindelse när du är ute i naturen (jag använde det för tjugo år sedan när NMT 900 var nytt).

Nästa variant: Pyttegroundplane Minimag. Funkar nog bäst på metallyta. Består bara av ett rakt kvartsvågsspröt på en liten magnetfot och en tunn koaxkabel som slutar med FME kontakt. Alfakomm 16-510. Det är en gammal Allgonmodell.

Bäst torde nog en helt vanlig groundplane fungera, gärna med ett förlängt spröt halvvåg ovan kvartsvåg. Förstärkning 4 dB. Den blir dock lång och styv. Alfakomm har ett par olika med kapslad kolinjär spole. Gäller att hitta en lämplig fot fö portabelt bruk eller så får man göra en själv. Jag har ett gammalt Allgon fäste för jordplan. Mått på jordspröten är 43 cm ända till ända. Den funkade bättre än takmonterat spröt på NMT 40 men 60 cm vertilkalt spröt och 43 cm i kors är ju rätt otympligt.

Det finns koaxiala kolinjära 5/8- dels (våglängd) antenner också. De har viss förstärkning om de är välgjorda vilket inte alltid är fallet. Alfakomm har en, har bett om mer info (BT 400). En koaxial antenn kan göras utan jordplan, men risken är att anslutningskabeln strålar och då blir det fel. 

Sedan ett hembygge för entusiaster. Förstärkning 9 dB. Obs kraftig riktverkan i höjdled, all strålning utmed horisontalplanet. Den görs av koaxkbel. Jag skulle köpa en färdig RG58 med FME nipplar i båda ändar så slipper jag problem med att fästa kontakter. Slakta kabeln men behåll en bit vid änden för anslutning.

http://www.qsl.net/n9zia/wireless/col432/

den här antennen blir rätt lång. Man kan nog göra den sladdrig alt lägga in den i ett elrör eller något annat. (varför inte hänga upp den inne i en flaggstång av glasfiber om man vill ha en permanent installation). Båtantenner är gjorda på liknande vis (blindkäpp). Man kan hindra att kabeln strålar med andra medel än jordplan.

Mått finns angivna för två frekvenser, 436,5 OCH 476,9 mhZ. Sändningsfrekvensen för modemet ligger mitt emellan, dvs 456,7. (Sändningsbandet är 453-458 MHz, bäst anpassa till sändning). Då är det bara att interpolera måtten, dvs lägga halva skillnaden till det kortare måttet.

Det ger 215 mm för koaxelementen och 163 mm för avstgåndet mellan matningspunkt och jordplan. Jordplansspröten ska vara 345 mm ända till ända enligt denna design. Jag skulle nog göra en annan montering av jordspröten. Jordspröten är inte avstämda, se ovan ang 43 cm för allgon-foten. Bara de är längre än en kvartsvåg.

Använder man annan koaxialkabel än RG58 eller RG 213 (0,66 båda) måste man kompensera för vågutbredningshastigheten. Använder man bättre kabel blir antennen smalbandigare vilket knappast är någon stor vits, den ska ju täcka mottagningsbandet också.

Notera att FME kontakten ska sitta under jordplanet. Smaksak om man vill koppla in en bättre kabel mellan antenn och modem. Jag skulle låta kabeln vara intakt hela vägen till anslutningen till pig-tail. Ett par meter Rg58 spelar inte så stor roll vid 450.

Notera att den kan göras kortare också, lägre förstärkning men mer tolerant för strålningsvinkeln i höjdled. PS: Man kan göra den än längre och lägga den i ett smalt elrör och sedan använda allt grövre diametrar för att få en teleskopmast. Blir väl lite sladdrigt men lätt. I en Volvo 740 får man in ca 240 cm under taket. Den längden medger 12 dB förstärkning. Får man sedan upp antennen vore det väl fanken om man inte skulle kunna kommunicera vid cellgränsen.

PPS: Tänk om det funnes FME-FME kopplingsstycken som växlade mellan innerledare och skärm. Då kunde man skarva element till vilken längd man ville efter behov. Alt som behövdes som element vore lagom snuttar av koax med FME-ändstycken. 

Även Infoferenda är varse att D50 användare kan ha nytta av mindre yttre antenner än deras 12 dB monsteryagi.

D35 användare som vill ha yttre antenner kan ju testa hembygget om yagis inte passar. En yagi med 12 dB och en rundstrålande med 9 dB förstärkning är ju rätt bra.

Anm. Det ska noteras att de angivna antennerna är tänkta att ta till när det inte går att få kontakt utan bra yttre antenn. Har man redan god fart på sin förbindelse kommer det inte att gå fortare för att man kör stora antenner. Det enda som händer är att basstationen ger order till modemet att sända med lägre effekt så att inte de olika användarna skriker i mun på varandra som på en bättre middag. Lagom stake är bäst när en dongel känns kastrerad.

Fick lite info om D50 från Ice. Den innehåller faktiskt två antenner, vilken uppgift var och en har sades ej. Effekten i D50 sägs vara samma som i D35, dvs max 0,23 watt.  Funktionen blir väsentligt bättre med en yttre antenn enligt besked av tekniker på Ice.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-13 07:17:30)

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Försökte lägga upp lite bilder på photobucket. Problem med åäö, knepigt spara editerad text.

Alltnog, se olika lösningar för mobila antenner för 450. Tror att Ice tar fram en kopaxial dipol för 450. Den 900-variant jag använde fungerade mycket bra i ändan på en koaxkabel, ju högre upp desto bättre (t ex i skärgården).

Har ingen preferens avseende något av de tre förlängda spröten för jordplansantenn (halvvåg ovanför kvartsvåg. spole emellen). Varje fabrikat är avpassat för sitt takfäste.

Samir har visat 450 magnetfotsantenn på youtube. Den är alldeles för tung för att gå omkring med.

De ändmatade halvvågsantennerna var mest avsedda att sätta direkt på den släpbara NMT telefonens antennkontakt. Bättre än en kvarsvåg men knappast bättre än en koaxial dipol (hade dock ingen att testa med). Den visade fönsterantennen funkade dåligt. Överkanten av en uppvevad ruta är ju också en skev placering.

Riktigt bra var Allgons allroundfäste för jordplansantenn. Det funkade t o m bättre än ett spröt på biltaket, dvs vanlig takantenn, trots att den senare får ett större jordplan.

Belgisk analog 450 som användes till 1992 var väldigt beroende av bra signalstyrka, bl a för handsover,  så man märkte snabbt vilka antenner som funkade.  För stationärt bruk använde jag Yagi från Allgon. Betalade bankgiro över akustiskt modem och 450 på kvällarna när det var lugnt, den vanliga telefonledningen var för knastrig för fasta modemet.  Yagin gav jag bort när GSM kom.

http://s484.photobucket.com/albums/rr204/jonasolof/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-12 21:00:02)

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Enligt önskemål: en portabel antenn under 40 cm med hög förstärkning.

Det danska företaget Procom gör antenner av hög kvalitet. För portabelt bruk finns tre stycken halvvågsantenner. Förstärkningen anges till 5 dB bättre än en kvartsvågsantenn på samma utrustning vilket är väldigt relativt. 5/8 antenner kommer bara upp i 4 dB och andra ändmatade halvvågsantenner i mobilsortimenet kommer upp i 2 dB jmf med en dipol vilket är en annan sak än en utrustningsmonderad kvartsvåg. De här antennerna behöver inget jordplan och kan således kopplas direkt på en koaxialkabel eller direkt till en pigtail för anslutning till D50.

Det finns en böjlig gummiklädd modell 31 cm, en modell med rak ståltråd 34 cm och en modell med böjlig självrätande stålwire vilket är den jag skulle välja för ryggsäcken. Det här kan vara det bästa man kan få tag i under 40 cm. Angivna prestanda i övrigt är OK. Alternativet vore som sagt koaxial dipol - när det nu kommer. Den torde bli lika lång.

http://www.profilant.net/uk/portable/16051500

de övriga nämnda är modellerna före och efter i procoms katalog över portabla antenner 400 MHz. Se tvåan, trean och fyran från slutet av kolumnen.

Här är kontaktinfo

http://www.procom-sverige.se/allmant/f0 … nformation

Deras anslutningskontakt är lite oklar för mig. Möjligen behövs bara ett FME/FMe övergångsstycke till Infoferendas pigtail. Ska fråga.

Vill man ha en 2,2 meter lång vertikal antenn för 450 med 5 dB förstärkning finns det också hos Procom: http://www.profilant.net/uk/marine/14031300

Vilka som säljer Procom till slutkund är lite oklart.  På alfakomm svarar ingen när man ringer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Antennkontakter D35 och D50

Danska NMT säljer antennadapter för USB modemet D50 för 50 DKK

http://www.mamut.net/nordiskmobiltelefon/shop/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.