1

Tråd: frekvens app ??

Hej alla Telia fantaster ..om det finns några ?...mina nya Sony Xperia funkar bra ..välj Telia 4G om ni vill ha täckning överallt ..jag kör i skogen här överallt och pratar i telefonen ..funkar bra...hur kan det vara sådan skillnad mellan en Samsung S3 och en Sony Xperia Z ? även GSM är ju bättre på Sony ..

Tittade på TRE täckningskartor mellan Kungälv och Uddevalla ...noll mottagning på 4G ..
Jag körde hela vägen mellan GBG och Uddevalla och hade bra mottagning hela tiden ..jag tror jag får ändra mig
lite om Telia ...deras 4G täckning är otroligt bra här ..i alla fall där jag bor ...
Fick noll i mottagning på ett ställe ..men då var jag inomhus och det är 5 km till masten där ifrån ..

Nu till min fråga när du har GSM och 4G ..har fattat att du pratar på GSM /Edge nätet och surfar på 4G nätet
men vilken frekvens kör Telia GSM och 4G ..tor jag vet att dom kör 4G på 840 mhz ...men var går GSM ?
i stan surfar min telefon upp i 60-70 mb på Telia i GBG ..men i Uddevalla är det ungefär 40 som mest..i en telefon behöver man inte mera...täckningen är viktigare..

Jag har testat med flera appar för att jag ska kolla vilket frekvensband jag kör på ..men hittar ingen bra app
Det står bara LTE eller alla dom olika 3G banden ..men inga frekvenser...vilket jag tycker är konstigt..ska det vara
så svårt för en app att veta vilket frekvensband ...jag har varit inne i service menu också ..men  hittade inte där heller

Det står ju vilken frekvens Wifi kör på ...kanske det står i Pro versionen ..använder Monitor Signal info

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

2

Sv: frekvens app ??

Xperia Z funkar bättre att ringa med än Samsung S3 och S4 enligt australiensiska operatören Telstras test och har därför fått deras Blue tick märke som rekommenderad telefon i glesbygd med dålig täckning.

Testet görs i ekofritt rum och inkluderar hela telefonen inklusive antennerna och inte bara från testkontakterna. Funktionen mäts med telefonen i olika riktningar. Tyvärr meddelas inte resultatet från det testet eftersom telstra sedan lägger till att en viss medarbetare, samma sedan femton år, greppar telefonen såsom man "normalt håller den" med höger hand.  Om den även då är känslig ovan en viss nivå får den blue tick märke i deras lista av telefoner de säljer.

Så vi fick inte veta vilka telefoner som var bäst om man höll dem på ett speciellt, kommunikationsfrämjande sätt.

När jag frågade på Teliabutik om de kunde rekommendera en telefon för områden med gles täckning rekommenderades Samsung S4. Hur den är på GSM vet jag inte men på 4G är den konstaterat inte i topp enligt diskussion med Swissqual som använder typen i mätutrustning.

Enda sättet att få reda på vilken frekvens Xperia Z använder på 4G är att gå in i en servicemeny eller via någon app, okänt vilken. Xperia Z används också i 4G testutrustning, av Ascom TEMS. Kan möjligen få fram någon info om hur man ser använd frekvens via dem som demonsterade TEMS på Xperia Z på LTE mässa i Amsterdam, men det dröjer.  För testapplikationen använder de en grej som trycker mot testkontakterna på xperia Z så att externa antenner kan anslutas. Den jag talade med, svensk för övrigt, trodde inte att xperia Z täckte 4G 900 men sedan jag hävdat att så var falletv använde han någon meny och bekräftade att så var fallet. Det bevisar inte att det finns en testmeny som visar aktuellt använt 4G band men en sådan finns säkert. TEMS använder egen proprietär programvara, kostar tiotusentals kronor.

Det man ska kolla efter på 4G  är EARFCN. På 800 bandet använder Telia EARFCN 6300.

Telia sänder väl GSM på 900 och 1800. Exakta frekvenser får du hos PTS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: frekvens app ??

Hittar inte just Sony Xperia Z på Telestras sida men jag kanske inte har hittat rätt?
Kan du länka till just den sidan där detta framgår?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

4 Senaste redigerad av plun (2013-08-01 07:52:08)

Sv: frekvens app ??

Jag brukar använda Network Signal Info med mina lurar men där kan man inte se frekvenser vad jag kan se ?
https://play.google.com/store/apps/deta … oid.telnet


Kollade lite och det kom en ny app i våras, Mobile Radio Frequency... kanske nåt för jonasolof att reda ut vad man egentligen ser ?? smile

https://play.google.com/store/apps/deta … erster.mrf

Jag kan banden för dåligt.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: frekvens app ??

Svarar mig själv!
Hittade mobilerna med "Blu tick" här: http://www.telstra.com.au/mobile-phones … ecoverage.
Här finns även andra tips för att maximera täckning.

Redigerar så hela länken syns (mod)

www.telstra.com.au/mobile-phones/coverage-networks/our-coverage/#maximisecoverage.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

6

Sv: frekvens app ??

Appen mobile radio freqency är en databas för relationen EARFCN till frekvens. Bra att ha men inget i realtid som visar använt band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: frekvens app ??

tack för alla svar . jag har fått svar av dom som gjorde appen Monitor Network info Pro  jag har alltså den fulla
versionen utan reklam ..men det går inte med den heller . Han som gjorde appen sa något om att det är bara Nokia
som man kan se frekvensen ..har han rätt ?

Ja den mobile radio frequency appen var inget som jag hade nytta av tyvärr ...

Jonasolof ..har du varit inne i Xperia Z serviceläge och tittat själv ..jag har varit därinne och finner inget !
Kanske det står EARFCN någonstans . Jag får kolla igen ..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G