1

Tråd: Ett enkelt tack

Jag vill bara uttrycka min tacksamhet till en av användarna av detta forum. Jonasolof som häromdagen gav mig den typen av hjälp man inte kan köpa för pengar.
Han visade mig hur situationen av det mobila nätet är i området mitt sommarhus ligger, gav många goda råd och mer hjälp än jag någonsin vågade drömma om.

Tack Jonasolof! smile

/Jacob

2

Sv: Ett enkelt tack

Nöjet helt på min sida. Du hjälper dig dessutom själv bra eftersom du redan är datatekniker.

Saken handlade om ett alternativ till DWR923 och varför 4 G uppkopplingen är så instabil. Med appen Samsung Service Mode nedladdad till Jacobs Galaxy S4 kunde vi snabbt konstatera, att telenor inte ger bättre signal än RSRP nära -120 dBm och att vi endast fick in signal på EARFCN 3562, dvs nst4mobility's 900 block som telenor och tele2 använder. Med Galaxyn låst på 800 800 stannade luren på telias EARFCN 6300 som ockå bara låg på ca -120. Detta utesluter faktiskt inte att det kan finnas en användbar N4M signal på 800, vilket då är EARFCN 6400. Det får kollas upp senare med min AVM6840 router låst på 800 eftersom  den  routern visar alla hörbara celler oavsett operatör och desdutom identifierar dem till global cell id och PLMN, 24008 för telenor. Jag vet att masten i Rälla sänder N4M på 800 också.

Bäst signal på 900 fanns som förväntat (pga mastens läge i Rälla) i övervåningen inåt land. RSRP knappast bättre än -118 dBm men SNR ibland så bra som +6 vilket kan ge uppåt tio mbit/s i fart ned. För att få en bra uppkoppling bör man komma upp i RSRP kring -100 eller bätte. Räkna med att Galaxyn har ett par dB sämre antenner än isotropa referensantenner. Men ca 15 dBi vore bra att ha för att komma nära RSRP -100 dBm.  Tyvärr finns inga platta panelantenner för 900 i Mimo utförande med den förstärkningen på denna sida ekvatorn - så det får bli dubbla yagis vi testar först:

http://www.carant.hu/pdf/ACY15L.pdf

De finns på plats liksom olika panelantenner för 800.

Sedan till frågan om router. I den kraftigt interferensutsatta miljön vid Kalmarsund en mil norr om Kalmar behöver man kunna låsa routern på band. Det eliminerar Dovado Pro. Visserligen går det att låsa modemet E392 med ett terminalprogram i dator men kravspecen var att föräldrarna ska kunna hantera routern i Stockholm också.

Som router lutar jag då närmast åt Netgear MBR 1517 som jag beställer någonstans ifrån i morgon för att testa. Den innehåller Sierra wireless modem MC7710 som är välrenommerat.

En annan 4G router med det sierrakortet är

http://www.3grouterstore.co.uk/3G/Proro … outer.html

Men den bör man vara it-tekniker föratt hantera. Dessutom verkar den snåla med att visa signalvärden.

Ytterligare ett alternativ är en upplåst B593 router, i äldre u12 eller nyare s22 variant men då har man bara tagit ett smärre steg upp från DWR923. Lite osäkert hur det är med låsning på band och tillgänglighet av fw upgrade.

För datateknikerns eget bruk och nöje rekommenderas modifierad  tp-link plus modem, E392 eller 3276. Kolla den här tråden


http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ighet.html

Du får då hygglig kontroll över olika parametrar av intresse för bra uppkoppling.

Den bästa routern funktionsmässigt och för koll på signalvärden är AVM6840, dock med bristen att LTE900 inte stöds och att det inte finns fall back till 3 G.

För att få ned signalen från installerad 4G router uppe i gavelrummet kan man köra devolo eller andra homeplugs och sedan en TP link access point i bottenvåningen. Eller valfri WLAN burk. Kolla I Kalmar på Media Markt, Netonnet, Kjelle och Classe.

TP link visade på Cebit i mars en wifirouter med inbyggd homeplugfunktion och satellitpluggar med wifi. Allt koordineras så att man kör ett SSID. Vet ej när de kommer ut på marknaden.

Eftersom grannarna förmodligen även de har risig internetuppkoppling kan man skicka lite WIfi till dem  mot att de står för abonnemangskostnaden (men slipper betala hårdvaran).

Inser att inlägget nu hamnade i olämplig tråd. Detaljdiskussioner bör föras i tillämpliga delforum. Inlägget får väl stå som exempel på den breda support som 4G-användare kan ha nytta av men inte hittar hos operatörerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.