1

Tråd: Tiny i bridge mode

Skall sätta upp den i stugan och köra den i bridge mode .
Kommer ha en timer på dovadon så den startas om varje dag så jag är säker på att få kontakt med stugan när jag ej är där. Asus routers kommer inte vara kopplad på timern för den brukar jag aldrig behöva starta om.

Dyndns kommer jag köra via dovadon då den startas om varje dag.

Om jag har förstått rätt så kommer jag åt Tiny i bridge mode via 192.168.1.1 men hur kommer jag år men router ? Skall jag sätta den som 192.168.1 2 istället för .1 som den har idag?

Hur blir det att komma åt Tiny och min router remote från internet?

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

2

Sv: Tiny i bridge mode

Hej,

DynDNS funkar inte i Bridge Mode.

Om du vill kunna nå TINY'n från utsidan (Remote Management), då är det absolut bäst att köra den i det vanliga Routed Mode istället för Bridge Mode. Du slipper timer ifall du har konfigurerat Connection Tracker att köra en Redial & Restart (https://www.dropbox.com/s/wd3v96k8en2hbtw/CT.png). Connection Tracker funkar enbart i Routed Mode, och inte Bridge Mode.

Hur använder du ASUS'en idag? Ska den bara agera som trådlös accesspunkt + Ethernet switch? I så fall kan du göra det följande med den:

http://www.dovado.com/en/dovado-blog/en … ss-point-1

Tack,

Sam / Team DOVADO

3

Sv: Tiny i bridge mode

Hej Sam och tack för snabbt svar..

Att inte Dyndns funkar i bridge mode var tyvärr en nyhet för mig.

Idag sitter 3G Stickan kopplad till Asus:en. Anledningen till att jag ville köra i bridge mode var att använda Asus routen precis som idag. Att komma åt Tiny remote är kanske inte ett krav men Asus routen måste jag komma åt . Sätter jag Dyndns i Asus routen istället så antar jag att det kan bli fel när Tiny startas om.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

4

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Sätter jag Dyndns i Asus routen istället så antar jag att det kan bli fel när Tiny startas om.

En Dynamisk DNS klient ska alltid uppdatera sig när den får en ny IP address.

5

Sv: Tiny i bridge mode

Ja så borde det allt vara att den uppdateras direkt. Då skall väl inte bridge läget vara något problem?

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

6

Sv: Tiny i bridge mode

Nej

7

Sv: Tiny i bridge mode

Tracker och redial restart är väl inget som kommer på sikt med tiny i bridge mode?

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

8

Sv: Tiny i bridge mode

Det är sånt som fungerar endast i Routed Mode eftersom den är IP baserad. Kör du Bridge Mode då är routern inte längre en full-featured router, utan en konverter mellan Ethernet/WLAN och USB....(plus några små extra features.)

9 Senaste redigerad av plun (2013-07-21 06:23:01)

Sv: Tiny i bridge mode

Jo jag har kört bridged mode med min Tiny samt ASUS RT-N66U och det är klart instabilt om man kör en VPN-tjänst.

Stabilast blir det att köra Tinyn i rent routerläge och sedan en portforward till ASUS routern för VPN tjänster.
EDIT sammankopplad med nätverkskabel.

ASUS-routern har ju sedan allting i form av VPN samt kör man Merlins firmware även OpenVPN inkl att den själv hanterar DynDNS men bryggar man Tinyn så blir det iaf för mig själv instabilt och Tinyn går ner...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Tiny i bridge mode

plun skrev:

Jo jag har kört bridged mode med min Tiny samt ASUS RT-N66U och det är klart instabilt om man kör en VPN-tjänst.

Stabilast blir det att köra Tinyn i rent routerläge och sedan en portforward till ASUS routern för VPN tjänster.
EDIT sammankopplad med nätverkskabel.

ASUS-routern har ju sedan allting i form av VPN samt kör man Merlins firmware även OpenVPN inkl att den själv hanterar DynDNS men bryggar man Tinyn så blir det iaf för mig själv instabilt och Tinyn går ner...

Sätter du då även Asus i router läge eller Switch? jag har en Asus AC66 och jag skulle vilja änvända dess VPN server.  HAr kört i bryggan läge nu under ett dygn och det har fungerat så långt.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

11 Senaste redigerad av plun (2013-07-21 18:22:35)

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Sätter du då även Asus i router läge eller Switch? jag har en Asus AC66 och jag skulle vilja änvända dess VPN server.  HAr kört i bryggan läge nu under ett dygn och det har fungerat så långt.

I routerläge för jag vill ju nyttja kraften i ASUS-routern... allt annat är ju leksaker jämfört med den. smile

Hursomhelst så borde även en AC66 ha det här

http://support.asus.com/FAQ/Detail.aspx … 8VER.B1%29

Orkar inte leta i AC66s supportdel....  själv kör jag då OpenVPN men det ligger en division högre och enklast börjar man med en vanlig VPN/pptp-server.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Tiny i bridge mode

Hur gör du portforwarding från dovadon då den skall skicka allt vidare till Asus routerns Wan port?

Hittar inte att dovadon har den funktionen , typ DMZ. 
Då skulle ju även dovadon kunna hantera Dyndns

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

13

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Hur gör du portforwarding från dovadon då den skall skicka allt vidare till Asus routerns Wan port?

Hittar inte att dovadon har den funktionen , typ DMZ. 
Då skulle ju även dovadon kunna hantera Dyndns

DMZ är ett otyg....

Under LAN hittar du Port Forward i menyn.  VPN/pptp använder port 1723

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Tiny i bridge mode

Om man skulle vilja komma åt tex en web kamera. Funkar det bra med port faward först i dovadon och sedan en gång till i Asus:en?

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

15

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Om man skulle vilja komma åt tex en web kamera. Funkar det bra med port faward först i dovadon och sedan en gång till i Asus:en?

ja det skall funka, om inte kameran eller routern trixar medmtex portar osv.


jag kör tex

umr - 4gr - 3gn - doma - tiny - pro
i serie, med olika subnät, funkar helt ok även med tex sip/voip som brukar strula med nat.

16 Senaste redigerad av plun (2013-07-22 20:40:42)

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Om man skulle vilja komma åt tex en web kamera. Funkar det bra med port faward först i dovadon och sedan en gång till i Asus:en?

Jag kan bara svara för min D-Link och jag går bara till D-Links webplats för kameror och loggar in

https://eu.mydlink.com/entrance?lang=sv

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Tiny i bridge mode

Nu har jag kört i bryggan läge i några dagar utan problem så jag kär vidare så här.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

18 Senaste redigerad av plun (2013-07-27 07:48:53)

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Nu har jag kört i bryggan läge i några dagar utan problem så jag kär vidare så här.

Ok... funkar det så är det bra.

ASUS har bökat med nya firmware och det finns en ny version

http://support.asus.com/download.aspx?S … U&os=8

Nu kör jag själv Merlins "hemkok" av dito firmware för N66U, hursomhelst har man bökat mycket med WiFi-drivare och speciellt att få 5Ghz att funka, ser helt ok ut för mig.

Kör just nu med en TP-Link 3420.V2 inkl ROOTer-firmwaret som 4G-burk och skickar vidare till N66U. "Rock-solid" smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

19

Sv: Tiny i bridge mode

Japp, kör med den versionen. nu har Tiny funkat i ca en vecka utan några problem i bryggat läge.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

20

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:

Japp, kör med den versionen. nu har Tiny funkat i ca en vecka utan några problem i bryggat läge.

Jo då är det bra....  fick du VPN-kopplingen att funka ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: Tiny i bridge mode

plun skrev:
rogerd skrev:

Japp, kör med den versionen. nu har Tiny funkat i ca en vecka utan några problem i bryggat läge.

Jo då är det bra....  fick du VPN-kopplingen att funka ?

Tyvärr funkar ej VPN. Har VPN servern i en home server. när modemet var kopplat direkt i Asus routern så har allt fungerat under lång tid. Men med samma inställning men den kopplad mot Tiny i bryggan läge så fungerar inte VPN kopplingen alls.

VPN servern svarar på att user och password är rätt men sedan klagar den på någon port som inte är öppen.  Har inte ändrat någon parameter sedan det fungerade med modemet kopplat direkt mot Asus routern. Så något verkar hända i bryggat läge.

I första läget så körde jag i 3G läge men med Tiny så 4G. tele2 skall ju vara samma när det gäller portarna.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

22

Sv: Tiny i bridge mode

rogerd skrev:
plun skrev:
rogerd skrev:

Japp, kör med den versionen. nu har Tiny funkat i ca en vecka utan några problem i bryggat läge.

Jo då är det bra....  fick du VPN-kopplingen att funka ?

Tyvärr funkar ej VPN. Har VPN servern i en home server. när modemet var kopplat direkt i Asus routern så har allt fungerat under lång tid. Men med samma inställning men den kopplad mot Tiny i bryggan läge så fungerar inte VPN kopplingen alls.

VPN servern svarar på att user och password är rätt men sedan klagar den på någon port som inte är öppen.  Har inte ändrat någon parameter sedan det fungerade med modemet kopplat direkt mot Asus routern. Så något verkar hända i bryggat läge.

I första läget så körde jag i 3G läge men med Tiny så 4G. tele2 skall ju vara samma när det gäller portarna.

Ok du har en knölig uppsättning.

- ASUS routern har en egen VPN-Server som man med fördel använder sig av.

Länken igen som troligen ser ungefär lika ut i en AC66

http://support.asus.com/FAQ/Detail.aspx … 8VER.B1%29

- Skippa "bridge mode" med Tinyn utan kör den som en router, gör en portforward för port 1723 som VPN använder sig av.  (under LAN i Tinyn)


Funkar perfekt för både VPN samt OpenVPN uppkopplingar för mig.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Tiny i bridge mode

Hade tidigare en annan router än Asus så därför  ligger VPN servern i en ms home server.

Tror tyvärr att det är Tele2 med 4G som har begränsningar med VPN och portarna. Hade tidigare inga problem när jag körde 3G men då var det utan dovadon i bryggat läge samt en 3G sticka.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

24 Senaste redigerad av plun (2013-08-13 15:51:00)

Sv: Tiny i bridge mode

Nej det tror inte jag....det är nog Tinyn som bråkar och eftersom amn inte ser tillräckligt i loggen så vet man inte.

Hursomhelst ny version.

VERSION: 7.0.5


Release Date: 2013-08-13

Release notes 7.0.5

Fixes & Enhancements:

- Solved an issue related to PPTP which causing the router to reboot on VPN connections

- DNS server can now sit on LAN if the IP address is provided by the PPTP server

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25

Sv: Tiny i bridge mode

Var i kontakt med Tele2. De verkar inte veta utan föreslår 3G.  Ställer frågan under Tele2 i forumet

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit