1

Tråd: Huawei E5172 Router (Varning!)

Vill förmedla några av mina erfarenheter av denna produkten jämfört med B593.
B593 är klart mycket bättre fn.

+ Har möjlighet till batteri (ingår dock ej) , oklart var man hittar
+ Fler funktioner i mjukvaran än B593

- Saknar diversitymottagning (enbart en extern antenn, mkt svårt att komma åt kontakt!)
- Display fungerar ej i dagsljus (mkt svagt blått ljus)
- Går ej att låsa upp från TRE
- Säljs enbart hos TRE

Testar nu 4G Tjänster i Göteborg, Har under flera år testat 3G.
Dovado, Volliolink, Huawei B593,

2

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

Sen får du ju inte glömma att har stöd för TDD, vilket B593 inte har (tror jag åtminstone), samt att den har stöd för 150Mbps downlink i jämförelse med B593:s 100Mbps.

Det beror nog mest på vad man vill ha. De 4G-routrar som säljs idag är väldigt mycket plugga in och kör. Simkorten är ofta förinstallerade och det enda som behövs är en elkontakt.

Har du köpt routern med abonnemang, kommer den att vara låst under bindningstiden - sedan kan du låsa upp den.

Sen så har väl routern två inbyggda antenner - men endast en extern antennport?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

Jag har nu denna router också, upplåst utan problem för ca 20kr. Sitter just nu ett Telenor-sim i och det rullar på utan problem. Samma sak med ett simkort från 3 i.

Det finns även hos andra återförsäljare, t.ex Dustin där den kostar 2490kr eller som 3-låst på NetOnNet för 1490kr.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

jag har också jätteproblem med E5172. Eftersom den inte går att brygga försökte jag kaskadkoppla två routrar, men då fungerade inte port forwardingen. förmodligen för att den dnyamiska routingen inte är som den ska...

Nu har jag övergett min andra router som bla har acesskontroll så man kan stänga av för ungarna på natten mm, men då har jag nya problem. Min laptop fungerar inte att surfa med via wifi, alla andra funkar, men inte den... Det konstiga är att det fungerar inte heller via wifi från en helt annan accesspunkt jag har i nätet, men via kabel går det bra. Den har dock nätverkskontakt, lokalt går det att surfa, samt att vissa grejer som tex sugarsync får kontakt till Internet. Tilläggas ska ju förstås att min laptop fungerar överallt annars, har kört den på säkert 30 olika ställen, och den strular aldrig.

nån som har nån idé? Supporten är ju helt oduglig hos tre...

5

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

går utmärkt att koppla i serie, men då måste portforward göras på båda serie mot varandra.

samt att dom har olika subnät.

router1 tex 192.168.0.1 255.255.255.0
router2 tex 192.168.1.1 255.255.255.0

fw router1 -> 192.168.0.2:80
fw router2 -> 192.168.1.dator ip statiskt:80

router2 har statiskt wan ip 192.168.0.2

osv typ
så funkar det

tack

6

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

menar du att det inte fungerar om router2 får ett dynamiskt IP från router1? Jag gjorde allt enligt din beskrivning förutom att jag inte hade ett statiskt IP på router2. jag testade även med att köra RIP, läste det nånstans att det skulle kunna hjälpa.

7

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

då du måste göra forward, och då måste du veta ip#, med dynamisk tilldelning kan det bytas hip som hap...


vissa routrar klarar att gör forward på all trafik, den kan man annars använda.
finns flera sätt att göra det på, den jag beskrev har funkat sedan 1980 typ...

8

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

Alltid lättare med port forwarding om man använder statiska adresser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

självklart satte jag DHCPscopet till att innefatta bara en adress, så det var inte problemet. Jag kunde dessutom hela tiden surfa ut. Det var åtkomst från Internet som var problemet....

10

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

kjell.anders.andersson skrev:

självklart satte jag DHCPscopet till att innefatta bara en adress, så det var inte problemet. Jag kunde dessutom hela tiden surfa ut. Det var åtkomst från Internet som var problemet....

du måste ha båda forward, samt rätt protokoll på båda routrarna, så funkar det, hela internet är uppbyggt på liknande vis.
sedan funkar inte viss hårdvara med annan -men det är en annan 5€

dhcp kan strula med enstaka ip, jag rek starkt att använda statisk ip på nätdelar och dhcp på datorer och dyl som inte skall erhålla trafik från internet.
om trafiken skall till en dator och liknande så måste ev antivirus/brandväggslösningar även redigeras.

11

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

hade forward på båda och rätt protokoll, men som jag misstänker så är det Huawei som strular... jag vet hur Internet är uppbyggt, jag har jobbat med IT i 20 år...

12

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

careface skrev:

Jag har nu denna router också, upplåst utan problem för ca 20kr. Sitter just nu ett Telenor-sim i och det rullar på utan problem. Samma sak med ett simkort från 3 i.

Det finns även hos andra återförsäljare, t.ex Dustin där den kostar 2490kr eller som 3-låst på NetOnNet för 1490kr.

Hur/Var låste du upp den? Och om jag låser upp den, kan jag uppdatera mjukvaran?

Min E5172 är riktigt jobbig. Direkt efter en omstart ligger hastigheten nedströms på 15 Mbit men efter en tid (från en timme till en dag) är det som att hastigheten stryps och den hamnar på enbart 1-3 Mbit.

Tacksam för svar / Per

13

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

Upplåsningen gäller endast möjligheten att använda en annan operatör i den, inte för att uppdatera mjukvaran eller liknande. Här låste jag upp den: http://unlock4modem.in/

PMa mig din adress, så kan jag se hur det ser ut med utbyggnad och om det finns något känt problem med nätet där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Huawei E5172 Router (Varning!)

Har mer eller mindre samma problem som pemell, kan till och med helt tappa kontakten trots att jag har mottagning. om jag kopplar ned och sedan upp igen manuellt (d.v.s. utan omstart av modemet) så kommer kommunikationen för det mesta igång igen.