1 Senaste redigerad av jLinder (2013-06-19 12:57:27)

Tråd: Uppgraderad mast och antenntester

Jag har Tele2 och 4G på 900 MHz och routern Huawei B593, ifrån början när jag skaffade abonnemanget hade jag en hastighet på 10-12 Mbit/s ned utan antenner (har ej bra möjlighet att sätta upp antenner permanent här och jag är inte så kräsen) och bandbredden var alltid 5000 kHz. Tills idag har hastigheten långsamt minskat till ca 5-8 Mbit/s ned det var det resultat som jag fick i morse. (Jag brukar inte mäta hastigheten varje dag, det var en tillfällighet att jag ens mätte den två gånger idag.)

I natt och idag har Tele2:s datanät legat nere en del här, varken 2G, 3G eller 4G fungerade då. Några timmar efter att nätet var nere idag kom det upp igen och jag testade hastigheten, jag trodde inte mina ögon. Ca 27 Mbit/s fick jag, vid ytterligare försök fick jag mellan 22-27 Mbit/s ned, hastigheten upp blev som högst ca 10 Mbit/s men ofta under 5 Mbit/s. Jag gick in i routern och kollade diagnos, nu står det 10000 kHz så min slutsats är att Tele2 har uppgraderat masten.

Med interna antenner har jag:
RSRP: -95 dBm
RSRQ: -8 dBm (varierar mellan -7 och -10)

Därför tänkte jag att jag skulle ta och testa med antenner och se skillnaden, jag har för närvarande inte någon bra möjlighet att montera upp antennerna i lägenheten så jag tog vad som fanns och det går säkerligen att optimera dem mer. Men det intressanta är inte antennernas kapacitet eller optimeringen av dem.
Jag testade först med en antenn och fick (om jag minns rätt):
RSRP: -81 dBm
RSRQ: -8 dBm

Nedladdningshastigheten la sig då väldigt stabilt mellan 14,5-15 Mbit/s och ungefär samma upp. Hastigheten var hela tiden 14,5-15 Mbit/s upp, oavsett om det var en eller två antenner inkopplade, men bara i den ena antennporten (som sig bör).

Jag tog fram en antenn till och satte upp denna liggandes. Då fick jag upp hastigheten så att den låg konstant på 29,30-30 Mbit/s, det i sig visar att MIMO med mutiplexing fungerar i praktiken. Det här var en tid på dagen då inte så många är hemma.

Med två antenner fick jag:
RSRP: 79 dBm
RSRQ: -7 dBm

Jag körde växlande försök med och utan antenner, med tiden att folk började att sluta sina arbeten m.m. minskade hastigheten ned utan antenner, men hastigheten med antenner låg fortfarande på 29,3-30 Mbit/s hela dagen tills ca kl 20:30-22, då gick hastigheten ned ett par Mbit/s och då låg hastigheten utan antenner på runt 18 Mbit/s.

Det som är intressant är att hastigheten hölls uppe med hjälp utav antennerna fastän hastigheten utan antenner gick ned när masten (antagligen) blev mer belastad. Det borde betyda att maxhastigheten ligger på 30 Mbit/s (jag fick som högst 30,11 Mbit/s). Är det ett vettigt resonemang?

Vidare noterade jag något annat som var intressant. Jag kopplade ur den första antennen och lät den andra sitta kvar i modemet, detta resulterade att uppkopplingen nästan slutade att fungera. Det gick jättelångsamt, när jag surfade in på Google som normalt sett går väldigt snabbt tog det lång tid och det var en bild som var "trasig" när jag väl kom in. Hela uppkopplingen betedde sig helt enkelt jättekonstigt.
Jag testade då att flytta över antennen till det andra jacket och då blev det normalt igen, precis som när jag tidigare bara hade en antenn inkopplad fick jag ca 14,5-15 Mbit/s ned. Jag har förut märkt att det inte fungerat lika bra när man har haft en antenn i det vänstra jacket, men på det här sättet kan jag inte minnas att det har blivit förut.

Detta tyder i mina ögon på att det antingen var en slump eller att när en antenn är inkopplad i rätt port blir det diversitet och MISO och inte MIMO. Med en antenn i fel port så blir det MIMO och multiplexing men bara den ena dataströmmen och således hälften av datan tas emot och därför går det supersegt, bilder blir trasiga, flash fungerar väldigt konstigt (bredbandskollen startade, ingen text kom upp bara "skalet" och den slutförde aldrig, tror inte att det beror på att sidorna är cashade), m.m. När jag har läst på har jag fattat det som att MIMO används både vid diversitet och vid mutiplexing. Har jag fattat fel eller är det mitt resonemang som är fel?
Kan det vara så att eftersom den port som var utan antenn är till för uppladdning och att modemet då hade svårt att svara masten och därför blev det fel?
När jag kopplade in den andra antennen igen hoppade hastigheten upp till närmare 30 Mbit/s precis som tidigare.

En annan sak som jag noterade var att RSRP låg på -81 dBm och RSRQ ca -8 i båda uttagen med en antenn oavsett vilken som var inkopplad. Medan när jag satte in båda antennerna hoppade RSRP upp till -79 dBm och RSRQ till -7 dBm.
Jag vill minnas att det var någon här på forumet som skrev att RSRP mäts bara på den porten med bäst signal. Detta tyder på att det i B593 mäts på ett annat sätt med två antenner eller att mät- och/eller beräkningsmetoden i B593 inte riktigt stämmer.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

2

Sv: Uppgraderad mast och antenntester

Hej!

Jag har inga svar men desto fler frågor!

Har samma router o operatör som jLinder.

Får märkliga resultat med inre o yttre antenn (Poynting A-XPOL-0002).

Inre resp yttre inom ()
RSRP    -93    (-108)
RSRQ    -13    (-16)
RSSI     -69    (-79)
Upp        15     (2)
Ner         25    (15)

Kollat flera gånger.

Jag är misstänksam mot kontakterna på antennen. Antenntråden sticker ut max 3 mm. Är detta verkligen rätt???

3 Senaste redigerad av jLinder (2013-06-23 11:27:12)

Sv: Uppgraderad mast och antenntester

Hej Carl, har du samma CellID (är du uppkopplad mot samma mast) med både inre och yttre antenner? Om inte så har du kanske riktat den åt fel mast.

Vad menar du med att "antenntråden" max sticker ut 3 mm? Jag vet ej hur dessa antenners kontakter ser ut. Jag googlade efter bilder, men kunde inte hitta någon relevant bild.

EDIT: Jag såg i en annan tråd att du frågade hur man hittar CellID; det hittar du på samma ställe som signalstyrkan, dvs System->Diagnos och sen "Trådlös status".

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593