1

Tråd: Fråga om routern

Hej!

Jag har mobilt bredband med 3 (E220). Om jag skaffar en Dovado UMR och kopplar ihop med modemet kopplar routern upp automatiskt? Och, om uppkopplingen lägger av, vilket den gör titt som tätt när jag laddar torrents, kopplar den upp sig igen automatiskt?

Tack på förhand!

Daniel

2

Sv: Fråga om routern

Den kopplar inte upp auto första gången, du måste logga in och ställa in "finns wizard".

ställa in om du har pinkod till simkortet
ställa in tres APN adress = bredband.tre.se
ställa in inställningarna för trådlösa "om du vill låsa det osv"

Sen tror jag du inte behöver ställa in nått mer.

Men du kanske menar att du ställt in allt osv och pluggar in och ut elsladden?
Svaret är JA att den kopplar upp auto då.

Nackdelen med t.ex. torrent att den ofta göra att linan slutat svara, dvs den kopplas inte ner utan bara slutar ge response.
Och det är inget routern känner av i dagsläget, men om kopplingen därimot bryts helt och håller, dvs att du blir disconnectad så kommer den försöka ringa upp igen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Fråga om routern

Tack för svaret!


Jag har det av dig nämnda problemet med torrents. I dagsläget måste jag dra ut modemet och stoppa in det igen för att kunna koppla upp igen.

Det bästa vore ju om routern fattade att något var fel och slog av och på igen automatiskt.

Daniel

4 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-09-12 08:14:39)

Sv: Fråga om routern

det här med torrents.
om du ändrar lite i inställningarna så kommer det funka bättre även om inte helt perfekt.
Men annars ni som märkt detta går det inte surfa då eller pinga alls eller.
om så är fallet kanske samir kan kolla upp om inte dom kan lägga in en ping funktion som man kan ställa in med vissa mellanrum om man vill.
t.ex var 5 min eller en gång i timmen.
och routern testar att pinga nån stans t.ex. google eller davodo själva eller routerns externa ip. och fås ingen response så kopplar den ner och kopplar upp igen.
Eftersom alla verkar ha olika hur ofta den kopplar ner allt från var 5min till nån gång om dan eller mer sällan så bör man själv kunna bestämma hur ofta den ska prov ping.
då ping tar minimalt med bandbredd så kommer det inte drabba användaren direkt.
Det behöver inte vara en ping utan går nog lika bra med nån typ av socket connect endast connect och då laddas ingen data ner utaqn bara prova att connecta.
t.ex. att den provar connecta routerns egna webbgränsnitt via den externa IP.
men självklart ska man inte kunna komma åt det grafiska webbgränsnittet via extern IP pga säkerhetsrisk.

5

Sv: Fråga om routern

That's the general plan.  smile

6

Sv: Fråga om routern

nice med snabba svar.
han inte ens redigera mitt inlägg.
smile

7

Sv: Fråga om routern

Jaru....vi är inte HP här, inte.

8

Sv: Fråga om routern

En liten kommentar ang 3G modem och keepalive.

Som Samir hintar om så håller vi på med en utökad keepalive funktion.

Den kommer att lösa endel av problemen, Dock inte alla problem.
Finns en sak vi inte kan kontrollera och det är när Modemen får tuppjuck och börjar tokblinka, i många av de fallen så är det själva modemet som bestämt för att sluta svara på ALL kommunikation. I de fallen är det enda sättet att få snurr på modemet är att slå av strömmen till modemet. Dvs dra ur strömmen till routern. Alternativt dra ut modemet ur sin PC.
Det som är glädjande är att vi ser färre crasher på USB modem än på PCMCIA modemet. Så Chipset tillverkarna verkar ha lärt sig något.

PsyDonia skrev:

t.ex. att den provar connecta routerns egna webbgränsnitt via den externa IP. men självklart ska man inte kunna komma åt det grafiska webbgränsnittet via extern IP pga säkerhetsrisk.

Litet problem med ovanstående idé, Att connecta till sin Extern IP skulle inte funka.Eftersom det är ett interface på routern så är det som att connecta till localhost. Den svarar alltid :-)

Mvh
Mathias

9

Sv: Fråga om routern

YES!!!! härligt att ni ska fixa keepalive till min kära UMR,, det har varit lite problem på sistone med min TRE uppkoppling..
Har ni nån tidsplan?

10

Sv: Fråga om routern

Tjena

Kul att ni kollar på en reconnect funktion, har Vuze inställt på 15/10/10 men det håller i ca 20 min.
Jag har satt en timer som slår av och på strömmen varje 30:e min...vore ju kul med en lite bättre lösning.
Någon som vet om dom nya modemen funkar bättre än 220?

Samir/Mathias, hur mår UMR:en av att starta om varje 30:e minut?

3Bredband Max - UMR - E182E

11

Sv: Fråga om routern

frpeon skrev:

Samir/Mathias, hur mår UMR:en av att starta om varje 30:e minut?

Ska inte vara några som helst problem

//M

12

Sv: Fråga om routern

Hej, igen!

Skulle bara säga att jag nu är lycklig ägare till en Dovado UMR. Hittills fungerar allt bra, och det har faktiskt fungerat bättre med torrents än tidigare. Håller tummarna för att det fortsätter.

13 Senaste redigerad av h_skylle (2008-09-24 09:23:53)

Sv: Fråga om routern

Hej!

Allt funkar toppen förutom när jag kör trådlöst till mitt playstation 3 blir jag ner kopplad var 10:e minut ca.

Har hört nått om port forwarding, är det nått jag ska göra isåfall hur?

tacksam för lite hjälp....samt kan man stänga av brandväggen?

14

Sv: Fråga om routern

Har du försökt slå på UPNP i din router?

Jag hittade lite info här med (scrolla ner till reply från "Dralt"):

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=758284

15

Sv: Fråga om routern

Vad innebär att man slår på UPNP exakt?`

Tyvärr men jag vet inte alls vad det betyder eller innebär....

16

Sv: Fråga om routern

UPnP: Universal Plug and Play

Om du använder det i din router, då kan vilken spel/video/röst applikation själv bestämma över vilka TCP och UDP portar routern ska öppna automatiskt.

Om du använder en UMR, då hittar du den under LAN->UPnP sidan. Slå på, spara och restarta din UMR så funkar den.