1

Tråd: Hur tar jag reda på vilken operatör som har masten?

Någon kilometer ifrån där jag bor sitter en stor hög mast.
Har dock ingen aning om vilken eller vilka operatörer som finns på den.
Kan jag ringa runt och få svar på detta?

Kikat på allas täckningskartor och de är ju så otroligt missvisande på hur det är i verkligheten så
jag kan på så sätt inte lista ut vilken operatör det är.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

2

Sv: Hur tar jag reda på vilken operatör som har masten?

det står ett litet hus brevid den som kablarna går till från masten, på detta hus står det vems bygge det är.
skall noteras att det är förknippat med livsfara att vistas i närheten av master.

annars har tex tele2 möjlighet att visa mastplacering om man zoomar in rejält och väljer visa mast från soffan.

3

Sv: Hur tar jag reda på vilken operatör som har masten?

G-Man skrev:

det står ett litet hus brevid den som kablarna går till från masten, på detta hus står det vems bygge det är.
skall noteras att det är förknippat med livsfara att vistas i närheten av master.

annars har tex tele2 möjlighet att visa mastplacering om man zoomar in rejält och väljer visa mast från soffan.

Kollat Tele2 redan inte deras.

Får gå dit och kolla men det måste ju finnas lättare sätt.

Har Telia, Tele2 och Telenor mobiler att testa med. Om jag står 1km ifrån den åt det hållet någon sändare är riktad ska jag ha full mottagning typ?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

4

Sv: Hur tar jag reda på vilken operatör som har masten?

suhagg skrev:
G-Man skrev:

det står ett litet hus brevid den som kablarna går till från masten, på detta hus står det vems bygge det är.
skall noteras att det är förknippat med livsfara att vistas i närheten av master.

annars har tex tele2 möjlighet att visa mastplacering om man zoomar in rejält och väljer visa mast från soffan.

Kollat Tele2 redan inte deras.

Får gå dit och kolla men det måste ju finnas lättare sätt.

Har Telia, Tele2 och Telenor mobiler att testa med. Om jag står 1km ifrån den åt det hållet någon sändare är riktad ska jag ha full mottagning typ?

Har du kollat på 2G, 3G och 4G på Tele2s täckningskarta för sändare?

Om du har det och ingen visar Tele2, så kan du utesluta Tele2 helt ju och kolla vidare på 2G eller 4G hos Telia, 3G hos Telenor eller 3G och 4G hos 3.

Jag tror faktiskt att det lättaste är att kolla. Täckningen beror på flera saker, är det dessutom en mast som sänder på en låg frekvens så kan täckningen vara full även fast du står längre ifrån osv. Sen är det inte alltid att telefonerna ansluter till den närmsta cellen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Hur tar jag reda på vilken operatör som har masten?

Har masten  mobilantenner?

Med ett utländskt GSM kort öppetför roaming ser man alla operaörer på GSM utom Tre. Är man femhundra meter nmadten bör det vara maximalfältstyrka och då bör telefonen välja den maten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hur tar jag reda på vilken operatör som har masten?

då det finns 2/3/4G och man behöver dylik tlf för att se allt så är det såå mycket enklare att åka dit och kolla.

sedan har operatörerna sina master inärheten av varandra på vissa ställen... och detta omöjligör sökning medelst mobil att fåreda på med 100% säkerhet vems det är när operatörerna delar master korsvis över tex 3 & 4 G



sedan är mobilmaster relativt korta/låga lite beroendepå terrängen i området.
finns tex tv slavsändare som ser sjukt lika ut :-)


jag hittade en mobilmast som inte var mobil... slavsändare för tv1&2&4&24