1

Tråd: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Hej!

Lånar tråden för jag har liknande fråga/fundering och i samma område. Nämligen bara 5km från det området som bompaholm frågar om. Har stugan i Näsesved och har problem med mobildata hastigheten i huset. Får bara E (vad det står för?) och det går knappast att lyssna på internetradio. Använder Telia kort (abonnemang) i en Samsung telefon.
Har tyvärr inte kunnat testa om det är bättre mottagning utomhus.
Enligt Telias beräkning ska det finnas 3G runt huset.
Nästa vecka ska jag till stugan och har tänkt mig att införskaffa något som kan förbättra 3G mottagningen.

Kan ni ge mig råd på vad jag kan köpa? 3G Modem med router, antenn och kabel?

Ni kanske har förstått att jag inte är vän med tekniken smile

2 Senaste redigerad av thomson69 (2013-06-11 08:58:26)

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Näsesved skrev:

Hej!

Lånar tråden för jag har liknande fråga/fundering och i samma område. Nämligen bara 5km från det området som bompaholm frågar om. Har stugan i Näsesved och har problem med mobildata hastigheten i huset. Får bara E (vad det står för?) och det går knappast att lyssna på internetradio. Använder Telia kort (abonnemang) i en Samsung telefon.
Har tyvärr inte kunnat testa om det är bättre mottagning utomhus.
Enligt Telias beräkning ska det finnas 3G runt huset.
Nästa vecka ska jag till stugan och har tänkt mig att införskaffa något som kan förbättra 3G mottagningen.

Kan ni ge mig råd på vad jag kan köpa? 3G Modem med router, antenn och kabel?

Ni kanske har förstått att jag inte är vän med tekniken smile

Hej,

E står för Edge vilket är lika med 2G nätet.
Sedan vad det gäller utrustning så finn det en del att välja på och det springer fort i väg med pengarna.
Lämpligt modem kan vara Huawei E3276(2,3,4G) detta finns på Netonnet  för 799:- (Telia bundet).
Sedan gällande router så är det en smaksak det finns olika märken, men Dovado är dom som har bäst modemstöd.
http://www.netonnet.se/art/dator/natver … 8948.5259/

Gällande antenn så finns detta http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … enn-p30055   Denna antenn kräver att man riktar in den så bra som möjligt mot masten för att få så bra täckning som möjligt.

Antennen bör placeras minst i takhöjd på huset med så fri sikt till masten som möjligt.

Kabel bör vara så kallat Lowloss kabel för att minska dämpningen utav signalen så lite som möjligt.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … bel-p34025

Sedan så måste man ha en så kallat Pigtail som gör att man kopplar i hopa modemet med den externa antennen
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … wei-p30854

3

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Tack för rådet. Det var inte billigt, men jag börjar i alla fall att skaffa modem Huawei E3276 (600:- från telia.se) och Dovado som du rekommenderade (Dovado TRN-EU).

4

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Ver du att Telia är bästa valet på platsen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

sedan anser jag iaf att Dovados router DOMA är långt bättre mot tiny som wifi router, då denna har dubbla antenner samt större räckvidd.
Sedan ger PRO från dovado möjligheten till att tex styra värme m.m. via sms.

- undvik tex 4GR då denna är en EOL produkt och ersatts av pro.

tiny, doma samt pro har smartUSB och klarar att startaom modemet om detta hänger sig.

6

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

jonasolof skrev:

Ver du att Telia är bästa valet på platsen?

Nej. Hade bara Telia kort att testa med.

7

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Näsesved skrev:

Tack för rådet. Det var inte billigt, men jag börjar i alla fall att skaffa modem Huawei E3276 (600:- från telia.se) och Dovado som du rekommenderade (Dovado TRN-EU).

Det var billigt med E3276, kollade i måndags då kostade det 995:- på Telia.

8

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

G-Man skrev:

sedan anser jag iaf att Dovados router DOMA är långt bättre mot tiny som wifi router, då denna har dubbla antenner samt större räckvidd.
Sedan ger PRO från dovado möjligheten till att tex styra värme m.m. via sms.

- undvik tex 4GR då denna är en EOL produkt och ersatts av pro.

tiny, doma samt pro har smartUSB och klarar att startaom modemet om detta hänger sig.

Tack. Då satsar jag på en DOMA istället för TRN-EU.

9

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Näsesved skrev:
G-Man skrev:

sedan anser jag iaf att Dovados router DOMA är långt bättre mot tiny som wifi router, då denna har dubbla antenner samt större räckvidd.
Sedan ger PRO från dovado möjligheten till att tex styra värme m.m. via sms.

- undvik tex 4GR då denna är en EOL produkt och ersatts av pro.

tiny, doma samt pro har smartUSB och klarar att startaom modemet om detta hänger sig.

Tack. Då satsar jag på en DOMA istället för TRN-EU.

Hej,

Kolla bara så att du har den senaste firmwaren på routern innan du sätter in modemet, så att du får det att fungera utan problem.
Se nedan i från Dovado

MODEL             MIN. FW   
E3276            6.1.3   
E3276 HiLink *    6.2.5

* Endast i Limited Internet Mode (L.I.M.). UPnP är inte tillgängligt och Port Forwarding begränsat till 15 forwards.

10

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Routern kommer inte innehålla det senaste firmware releasen eftersom vi släpper nya hela tiden, men från och med release 6.2.0 (idag finns det 6.2.7), så kan man köra Live Upgrade, vilket innebär att routern kollar snabbt en gång om dagen på vår server om det finns något nytt. Därmed kan man instruera routern att hämta firmwaren själv. Inget behov av att ladda ner någon av våra uppgraderingsverktyg/binärer om man vill slippa det gamla metoden.

Tack,

Sam

11

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Har nu köpt Dovados router DOMA (849:-) och beställt E3276 (599:-) från Telia.se.

12

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Uppdatering.

Fick 3g signal (ca 20%) inomhus på andra våningen bakom fönstret. Utanför fönstret var det ca 30%.
Funderar nu om det är värt att investera i en antenn för att förbättra hastigheten.

Är dem kinesiska antennerna något att ha?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=3+ … p;_sacat=0

13

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Sugen på att köpa min funkwerk aktiva antenn för 3G ? Mvh Jonny

14

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Näsesved skrev:

Uppdatering.

Fick 3g signal (ca 20%) inomhus på andra våningen bakom fönstret. Utanför fönstret var det ca 30%.
Funderar nu om det är värt att investera i en antenn för att förbättra hastigheten.

Är dem kinesiska antennerna något att ha?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=3+ … p;_sacat=0

jag har haft blandade resultat av billiga och dyra kina antenner, priset och källan har spelat föga roll...

finns några säkra kort/märkes antenner som kostar cirkus tio gånger mer, är dom värda detta, nja.
jag har fått skapliga resultat med vissa lotteri kina pinnar.

köp billigt, lägg det på spelkontot.

oavsett antenn köp krävs nogrann installation och inriktning.

15

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

G-Man skrev:
Näsesved skrev:

Uppdatering.

Fick 3g signal (ca 20%) inomhus på andra våningen bakom fönstret. Utanför fönstret var det ca 30%.
Funderar nu om det är värt att investera i en antenn för att förbättra hastigheten.

Är dem kinesiska antennerna något att ha?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=3+ … p;_sacat=0

jag har haft blandade resultat av billiga och dyra kina antenner, priset och källan har spelat föga roll...

finns några säkra kort/märkes antenner som kostar cirkus tio gånger mer, är dom värda detta, nja.
jag har fått skapliga resultat med vissa lotteri kina pinnar.

köp billigt, lägg det på spelkontot.

oavsett antenn köp krävs nogrann installation och inriktning.

Tack för svaret. Nu har jag beställt en antenn för 95:-. Det som kvarstår är att hitta rätt kabel och modemadapter plus att se om man får någon förbättring alls av signalen för dem investerade pengarna smile

En sådan blev det: http://www.ebay.com/itm/3G-Wireless-Bro … 1c334aa4cf

16

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Det där är lögn. En 28 dBi yagi för 3 G blir över tre meter lång om inte fyra. Finns över huvud taget inte att köpa, lika lite som 21 dBi yagi. Över 16-17 dBi är det smidigare att använda paraboler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

jag tycker kina pinnarna, yagi på 9 - 12db har funkat hyffsat.
men dom är långt ifrån 100bra.

annars kan en usb skarv och montering av modemet över tak ge lika bra eller bättre resultat som vissa billiga antenner, fördelen är att man får dubbla antennerna som finns i modemet.
jag avser ej signal nivåer, utan användbara hastigheter.

antenner med extremt höga gain är fejk om dom kommer från kina, då dessa är extremt svåra att bygga i serier billigt. sedan har dessa ofta som funkar massa brister på andra sätt.

antenner är svårt och går ej att avgöra via en webbsida.

18

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

http://telcoantennas.com.au/site/why-we … i-antennas

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

Bra länk. Jag har åtminstone tillfälligt lämnat antennrumban. Det finns för många band, för dyra antenner och för litet garantier för att en antenn verkligen fungerar. Och jag har ingen mätutrustning från Rhode & Schwartz för den är alldeles för dyr. Tillsvidare sätter jag litet pengar på USB-förlängning och plastlådor och flyttar modemet i stället - liksom G-man. Modemet utanför fönstret i andra våningen ger ganska bra signal (men bara från Tre).

Man måste ju veta vilka band basstationerna i närheten använder för att man skall kunna skaffa en lämplig antenn.  Men då man inte ens får veta var de finns ...  Utrymme fär en basstationsdetektiv ?

20

Sv: Har stuga i Näsesved, vad rekommenderas

ja, bra länk JO, och sänker direkt vissa antennfirmor på detta forum som det finns länkar till... :-)

annars finns denna yagi med påstådda 35db gain !

http://www.ebay.com/itm/3G-Wireless-Bro … 1283578183

Type: 3G Yagi Antenna
Frequency range: 1990---2170 MHz
VSWR: ≤1.5
Gain: 35dbi
Connector: RP SMA plug, as shown in the pictures
Cable length: About 140cm (55 inch)
Antenna length: About 79cm (31 inch)


sablans ebay skräpfirmor.

det skulle räcka att lägga modemet ej anslutet till antennen innom någon meter runt antennen för att gå från -113db till +999db med samma matte... ;-)