1

Tråd: Välj mobil, inte operatör

Enligt Dagens Nyheter är det mobilen som begränsar hastigheten - inte operatören. Skillnaden kan vara upp till 15 gånger (Samsung i båda ändarna). Ifånen kommer först på 13:e plats.

http://www.dn.se/ekonomi/basta-mobilen- … r-snabbare

Det är väl inte så förvånansvärt. Just ifråga om kommunikation så kostar kvalitet. Bäst var Samsung Galaxy 3 4G med 22 Mbit/s och sämst Samsung Gio (som jag har) med 1,4 Mbit/s. Men så är den också en av de allra billigaste Androidtelefonerna. Inte så dålig alls. Om två år skall jag köpa en snabb Android som då troligen kostar mindre än Gio ...

Man Apple får allt skärpa sej.

2

Sv: Välj mobil, inte operatör

Totalt förutsebart resultat med massor med felkällor. Vajert, ny dyr LTe lur snabbare än gammal 3G lur. Högsta angivna farten, 22 mbit/s för galady S3 LTE är låg. Jag kommer upp i 58 mbit/s med Nokia 920 om jag väljer rätt operatör, i detta fall Proximus i Belgien på en mast där jag vet att interferensen från andra master är mycket låg.  Farten blir inte lika hög om jag testar där det är signalsoppa.

Läste chatten. Där står nämnt att PTS chef anfört att det borde införas mätnormer för telefoners signalkänslighet på EU-nivå. Kruxet är att de angivna värdena, som t ex RSRP och RSRQ, sätts av tillverkarna. En GSM signal som visar RSSI -97 dBm i en lur behöver inte visa samma i en annan lur. Och sedan kommer andra parametrar för 3G och 4G. Hur nivåerna sätts påverkar handover och cell reselection ( viloläge). Tillverkarna får påverka detta genom hur man sätter parametrarna. Standardiserade mätvärden måste kunna vara reproducerbara i lab hos tillverkare och kontroll-lab världen över. Det kanske blir till att skicka upp dem i rymden och mäta mellan två satelliter med känt avstånd och i frånvaro av störande signaler, dvs högt över jorden. Att få reproducerbara resultat i radioekofria rum världen över verkar svårt.  I slutänden kanske behövs en fabriksbestämd känslighetsnivå för handover-beslut och en som anger känslighetsnivån enligt EU-norm.

Det är inte bara signalstyrkan som avgör. Sedan handlar det om hur telefonen klarar av att avkoda signaler under dåliga signal/brusförhållanden och hur den beter sig i handoversituationer när signalerna är svaga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Välj mobil, inte operatör

Det är inte konstigt att iPhone hamnar på 13 plats, eftersom LTE med den endast fungerar på ett väldigt begränsat område i centrala Stockholm. Den kommer faktiskt först av alla 3G-telefoner, så det får klassas som ett bra resultat - liksom resultatet för Nexus 4.

Det som sänker resultaten för telefonerna och visar låga hastigheter i jämförelse med vad man kan få har ju att göra med att många säkert testar där det är dålig täckning eller inomhus med 2600MHz vilket inte alltid är optimalt. Testar man dessutom längs en väg eller utanför en stad där det endast finns 800/900MHz så är det ju risk att det sänker resultatet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Välj mobil, inte operatör

Jag har som bäst fått 92 Mbit/s med min Sony Xperia Z på Tele2:s 4G-nät med bredbandskollens app. Näst bästa mätning var 64 Mbit/s.

5

Sv: Välj mobil, inte operatör

DN säger inte ett knyst om hur irrelevant statistiken är.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Välj mobil, inte operatör

Dumheter och jag är förvånad över att PTS är så pass jäkla okunniga att de inte fokuserar på belastningen utan i stället arbetar för märkning av mobilerna. Det är lite som att försöka fylla på med bensin när det egentligen är motorn som skurit. Jag har både Xperia Z och Note 2 och kommit upp i ca. 60 med den första och 40 med den andra. Å andra sidan har jag kommit upp i 1 respektive 3 på samma master vid andra tidpunkter. Jag blir förbannad över att det plöjs ner pengar på något så här idiotiskt bara för att få bort fokus från operatörernas slarv och vilseledande marknadsföring.

7

Sv: Välj mobil, inte operatör

Hoppsan. Märkningen av mobilerna handlade i PTS fall om att kunden skulle ha nytta av en utvärdering av olika telefoners förmåga att hantera låg signalstyrka. Jag kan garantera att det finns ställen där täckningen är ett större problem än belastningen. Vad sedan DN larvar sig med på grundval av BBKs material är en annan sak.

Sedan orkar DN inte ta upp cellandning på 3G och frånvaron av den effekten på 4G även om vi nyligen hört om fartsänkning för perifera användare i Telenors 4G nät vid hög belastning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Välj mobil, inte operatör

att tidiningarna saknar journalistisk grävning är uppenbart, då dom inte har några anställda kvar och alla nyheter är direkta copy-paste från tex TT.

om man plockar upp ett par olika tidningar så ses det att det är samma text ordagrant.
och om dom nu skulle göra något eget, så är det bara fyllnadsmassa som är sammansatt på maxtid, dvs du har två timmar att fixa en helsida...
så vad kan man förvänta sig med dylika premisser!

sedan behandlar "vissa/par" tidningar sina anställda som sh.t...
"provanställning med lov om ev fast anställning efter sommaren. när sommaren är slut - hej då!"
vart år samma sak! och det är inte enstaka, utan mång mång vart år och satt i system.

så att resultaten syns i tidningen är föga förvånande!

9

Sv: Välj mobil, inte operatör

Danska Erhvervsstyrelsen dit motsvarigheten till vårt PTS hör, har kartlagt det det danska mobilnätet avseende täckning och uppkopplingsmöjlighet.
I det senare har man testat ett antal lurar och konkluderar:  "iPhone4S hade en felnivå på ca.10% mot ett genomsnitt för de tre andra på ca. 4%"
De tre andra var Nokia C2-01,  Nokia 1800,  Samsung Galaxy S3.
Felen fördelar sig ungefär jämnt på tre av operatörerna TDC, 3 och Telia - Telenor sticker ut med en högre felnivå.
Kombinationen iPhone4S plus Telenors mobilnät är alltså ingen hit i Danmark.

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/37 … ekning.pdf

10

Sv: Välj mobil, inte operatör

Det är väl naturligt att det finns massor av barnsjukdomar i de nya 4G-lurarna. Så småningom jämnar det väl ut sej - kanske om ett par år. Köp inte första versionen av nånting ...

11

Sv: Välj mobil, inte operatör

Tack Nark III för länken till den danska undersökningen om mobiltäckning. Väl genomförd undersökning och mycket intressant. Notabeltatt iphone 4S och samsung galaxy S3 ger så olika resultat. Nokia 1800 är en enkel 900/1800 men bara obetydligt bättre än Samsungy g s3.

Undersökningen genomfördes dec-januari, alltså utan löv. Motsvarande undersökning borde göras sommartid.

Kustslänter ned mot havet var särskilt problematiska pga radioskugga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.