1

Tråd: Hur stabilt är Tre?

Hej,

Jag har testat Tre:s bredband under en tid för att kolla om det kunde vara en ersättning för t.ex ADSL. Jag har skaffat en Dovado UMR som jag kopplat USB-modemet till och på insidan har jag en Linux-server. Där kör jag ett script som kollar IP-adressen och gör en ping till ftp.sunet.se var 5:e minut.

Några iakttagelser jag gjort:
1. IP-adressen verkar bytas regelmässigt efter c:a 22 timmar. Har gjort så varje dag hittills.
2. Pingtiderna är höga och mycket varierande. Första pingen tar uppemot 2 sek. Följande ping kan ligga på 200 - 300 ms. Någon gång går pingen ner till 80 ms.

Testet är gjort i Göteborg med hyfsad 3G-täckning. Jag får c:a 2-3 Mb/s i hastighet om jag tankar ner filer.

Slutsats: Det är stabilt i så motto att uppkopplingen finns där vid varje försök var 5:e minut dygnet runt. Pingtiderna är dock bedrövliga och IP-adressbyte minst en gång per dygn. Det känns inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja ersätt mitt ADSL.

Vad säger ni andra? Har ni liknande erfarenheter? Det vore kul att höra om det fungerar ungefär likadant på olika ställen. Eller är det nån som lyckas få väsentligt bättre siffror?

2

Sv: Hur stabilt är Tre?

Ang ip adressen då har det varit uppe på tapeten om att de är nått i stil med var 23'e timme, eller 22'e som du säger.
Ang pingen så brukar de första vara hög tid på, sen växlar ofta modemet om till hspa och då kan de gå ner till 80ms.

Tycker du borde kunna sätta att den kollar konstant och inte var 5'e minut.

Kör ping.sunet.se just nu och min ping ligger på 250-200ms inne i Stockholm.

Vissa har problem med att kopplingen bryts när man belastar den, och inte minst när folk försöker köra torrent applikationer på uppkopplingen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Hur stabilt är Tre?

Nu ligger den stabilt på 80-70ms.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Hur stabilt är Tre?

Jo, om jag fortsätter pinga så sjunker pingen till 200 - 300 ms och ibland till 80 ms. Att jag testar var 5:e minut beror på att jag inte vill ha så långa loggar att läsa i. Valde tiden 5 min. för att testa ganska ofta men ändå få en behändig logg att läsa i.
Men tack för dina erfarenheter som verkar stämma med mina. Då vet jag att det funkar som jag kommit fram till.
Som jag ser det så funkar mobilt bredband utmärkt att surfa tillfälligt på när man är ute och rör sig på olika ställen, men någon fullvärdig ersättare till det fasta bredbandet är det inte ännu.
T.ex. får man ju problem med spel och VoIP när pingtiderna blir så långa.

5

Sv: Hur stabilt är Tre?

Mobilt bredband är en dålig ersättning för ADSL, och dina iakttagelser stämmer väl med mina av Tre. Ungefär samma situation med Tele2 för övrigt. ICE.NET tycks ge mig lite bättre pingtider och lite bättre tillgänglighet. Min Dovado UMR med dyndns.org (finns stöd för det i UMR:en) har hållt sig och en liten server tillgänglig under ett par veckor utan minsta glitch nu (med ICE.NET). Hur ofta den byter IP vet jag inte, men det kan inte vara ofta för då hade ju rimligen min ssh-session dött sen länge.

6

Sv: Hur stabilt är Tre?

jag har använt 3´s mobile i över ett år nu, MBB är inte en ersättning utan mera som ett kompliment till ett befintligt adsl eller liknande, jag säljer mbb alla operatörer och alla som köper (nästan i allfall) är ute efter att surfa kolla mail och annat light surfande. oftast har folk internet hemma men tycker att sommar stugan eller till från jobbet saknar uppkoppling,

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

7

Sv: Hur stabilt är Tre?

Hur bedömer ni 3 kontra de övriga operatörererna ur aspeketen användbarhet för en som rör sig mellan olika platser och använder bredbandet yrkesmässigt för mail, nyhetsläsning, viss programnedladdning men inte torrent eller spel?

Ibland är man nära en mast, ibland inte. Hur får man tillgång till Edge och GPRS om man är abonnent på 3? Hur är tillförlitligheten i uppkoppling?

Har provat 3 kontantkort i en iphone 3G. Inne i Stockholm funkade det bra men sedan for jag till Märsta och Sigtuna och där var det ofta dålig täckning. Bytte sedan till Telias variant med 99 kr/månad som komplement till befintligt adslabonnemang. 

Håller med Jerbe om att icenet är tillförlitligt och har korta pingtider. Tyvärr klarar inte iphone CDMA450.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hur stabilt är Tre?

Man kunde tidigare ringa och få aktiverat GPRS på sitt abb hos tre.
Vet inte om iphonen är en så bra källa för att uppvisa mottagning, tycker att min alltid har dålig mottagning.

Sitter ute i buschen nu med umr'en på övervåningen och tre abbet funkar men inte turbo inte wink 0,3mbit power i skogen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Hur stabilt är Tre?

Jag har alltid lyckats få förbindelse med Tre på de platser jag prövat. Oftast inte några högre hastigheter, 1-2 Mb/s är vanligt. Ibland bara 0,3 Mb/s.
Men det brukar som regel gå att kolla mail och surfa lite var man än drar igång laptopen.
Jag använder dock inte yrkesmässigt utan bara vid semesterresor och andra privata utflykter.