51

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Till vispen74, när du kopplade på antennadapter plus anten. slutade då e220 egen antenn att vara aktiv?

ulfudd

52

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej!

Sitter och städar på min dator och hittade denna: http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11272.jpg

Vet inte om jag hittat den här på forumet eller någon annanstans, men det verkar vara den enklaste lösningen att ansluta en extern antenn på E220 modemet. Det är väl läge att köpa en till 220 och ha som försöksråtta!

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

53 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-10 21:27:48)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Bilden med kommentar finns här:

http://wikinerds.karastathis.org/index. … uawei_E220

Det kan inte vara bra att ha den interna antennen kvar parallellt med den externa.

Hur kommer man åt torxskruven under loggan som beskrevs inledningsvis?

EDIT: Framgår av bilder på isärplockad E220.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hur är det, kommer en inkopplad extern antenn att vara parallellkopplad med den interna antennen? Det leder i så fall till impedansmissanpassning. enklast är kanske  bara att skruva loss den interna - och prova om det blir bättre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Funderar lite på att ta kontakten från en gammal d-link router och löda fast.

Tog några bilder, lite blandat.

En zip på 30mb med bilderna på modemet och d-link kontakten.
http://mobilabredband.se/files/___Huawe … inside.zip

Får leta fram löödisen så kanske man kan testa och se om det går att sätta dit den.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

56

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Varför riskera att sabba kortet? Bättre löda på en sladdstump som visats. Vilken kontakt skulle du (Andreas) ta i andra änden? FME hona, SMA hona- något annat?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Inte lika roligt med en sladd stump smile
Tänkte också "man tar det man haver", för så därav.

Men det är välla en SMA hane som sitter på d-linken så en antenn med SMA hona vore passande. wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

58

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hmm när jag tänker efter så skall jag ha en sladd stump som jag beställde när detta var uppe på tapeten med den interna kontakten.

Beställde då denna, så denna borde jag ha någon stans som jag kan kapa av och löda dit.
http://mobilabredband.se/pub/Other/other/mmcxpigtmed.gif

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

59 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-11 14:10:42)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Kolla bara om det är reverse SMA eller standard. Kontakten i änden på din sladd på fotot är reverse SMA eftersom honkontakten har ett hanstift. Kontakten i änden på Huaweiantennen som säljs som tillbehör till E960 är en standard SMA hane. Den passar inte ihop med honkontakten på din sladd.

Vilket nummer är det på den torxskruvmejsel som öppnar E220 skruven som håller ihop skalen?

Fick visserligen upp skalet, bort antennnen och kunde lyfta kretskortet med en vanlig liten mejsel men torx vore bättre.

Det är lättare att löda till inre antennens ena anliggningspunkt men frågan är om det blir rätt impedans då. De komponenter som sitter innan koaxkontakten kan vara för impedansanpassning för den hopvikta antennen.

Obinettes lödning tar jag hatten av för.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

En T4 skall de vara i storlek, alla fall den torxen jag använde.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

61

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Ush, kände mig inte alls lika säker på handen nu.

Funderade på varför man skulle ha kvar den "interna" antenn kontakten när man inte skall använda den.
Så "bröt" bort den, dock så kanske jag insåg nu att det möjligen var den som var en del av kopplingen till den interna antennen.

Så jag bröd banan kanske, skall testa och se ifall jag får igång det nu när jag tagit bort kontakten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

62

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Kan nu säga att det var INGEN bra idé att ta bort den interna antenn kontakten.
"NO NETWORK"

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

63

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Så vad har vi lärt oss av det här barn?

smile

Ifall någon känner sig manad så kan annan person få ta över detta lilla projektet.

Saker:
Modem Huawei E220 med paj antenn anslutning.
Lilla kontakten som tidigare satt på modemets pcb.
Pigtail?!

huawei iron
http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11565.jpg http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11566.jpg http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11567.jpg http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11568.jpg http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11569.jpg http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/11570.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

64 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-11-11 21:09:11)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

ulfudd50 skrev:

Till vispen74, när du kopplade på antennadapter plus anten. slutade då e220 egen antenn att vara aktiv?

ulfudd

Halloj Ulfudd50!

Läser man inläggen gjorda efter ditt (vilket är citerat ovan) så kan verkar det som att kontakten med den interna antennen bryts då man pluggar in adaptern, eller bryter bort kontakten för den delen (surt Andreas, dyra läropengar). Detta styrks även av att jag får noll mottagning (hittar inget nät) när endast adaptern sitter i modemet, utan vidare kabelanslutning till min riktantenn.

Gillar options lösning bättre, då sladden till interna antennen sitter i kontakten från början, man drar bara ut den och kopplar in sin egen antenn. Blir ganska solklart på det viset.

Kan det vara skadligt att ha flera parallella antenner månntro?!

65

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Andreas - på ditt högförstorade foto tycker jag mig se att anslutningspunkten för kontakten finns kvar på vänstra sidan. Det bör gå att löda en tunn tråd som överbryggar arean där kontakten suttit och landar i ledaren på högra sidan. Fast operationsmikroskop vore bra att ha. Det finns riktigt tunna spetsar bl a till Weller lödstation. 

Om kortet ändå är kört kan du väl mäta om den runda guldpunkten söder om kontakten är ansluten mot signalledaren eller möjligen jord. Jag vill inte ansluta en ohmmeter eftersom man kan bränna någon komponent redan med de 1,5 volt instrumentet använder. I bästa fall är det en lödbar anslutningspunkt för en kabel.

Vilka optionmodem har intern antennsladd som kopplar till den externa kontakten?  Inte mitt nyköpta expresscard modem i alla fall (Globe Trotter Express 7.2)

Skadligt med parallell antenner är det knappast. Visserligen blir impedansen fel - om den nu var rätt anpassad från början. Har man en sändare med hög effekt kan dålig impedansanpassning göra att alltför stor andel av radioeffekten inte strålar ut från antennen utan reflekteras in i sändaren igen så att det blir t ex värmeutveckling. Risken torde vara liten i de här sammanhangen. Enda nackdelem är att man förlorar en del effekt respektive signal vid mottagning. Samt att den interna antennen möjligtvis kan plocka upp störande brus (elektrosmog) från datorn villket minskar överföringshastigheten för 3G cdma.

Hade ett GPS pcmcia kort en gång där den interna antennen inte kopplades bort när man anslöt extern. Kortet gick knappt att använda pga att det stördes av radiobruset kring datorn. Men ett USB modem med sladdanslutning är inte lika utsatt plus att signalnivåerna är högre än för GPS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Ang vilka option modem med internt kort så är det, GlobeSurfer iCON 7.2 och GlobeSurfer iCON HSUPA.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

67 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-14 08:15:37)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

enklaste sättet att koppla bort den interna antennen i E220 är väl att antingen skruva loss den eller så sätta en eller ett par eltejpslappar ovanför kontaktytan på kortet. Den lilla kapacitiva koppling som blir kvar torde spela liten roll. På så vis har man med sig den inre antennen för ev behov.

Men - om det är så att MS156 kontakten kopplar bort den interna antennen när en adapter stoppas in i kontakten så blir det annorlunda om man bara löder på en sladd. Då sitter impedansanpassningskomponenterna kvar. Det är möjligt att detta snor lite effekt vid användning av yttre antenn. Enda sättet att testa vore att ansluta yttre antenn dels via adapter i kontakten, dels via lödd kabel och se om det blir någon skillnad.Tyvärr är adaptern dyr. Eftersom det vore ett argument för att använda adaptern kanske Infoferenda kunde göra testet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

68 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-22 15:27:27)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Den här bilden på en kabelanslutning finns i en wikipediartikel om E220

http://gniza.org/e220/DSCF0931.JPG

Vill påstå att den är felaktigt gjord (och dessutom sloppy). Skärmen blir inte jordad om man ansluter till bortre guldkvadraten för den har ingen jordförbindelse och ingen annan förbindelse heller för den delen. Däremot är koaxkontaktens ytterhölje jordat liksom övrigt guld utmed kanten på kortet (dock ej den runda 2 mm guldpricken intill koaxkontakten).

Jag lutar åt att använda MS156 -SMA adaptern och stödja den i sidled genom att borra ett trångt hål i täcklocket som läggs i övre skalhalvan. Det beror mest på att jag vill ha impedansanpassning. Då kontaktadaptern används kopplas nog kretsarna "utanför" koaxkontakten bort på samma sätt som en yttre antennkontakt i en Ericssontelefon bryter anslutningen till den inte antennen. Anslutningen är förmodligen gjord för femtio ohm.

Eller så skaffar man ett E272 istället...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

69

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Jag öppnade modemet, skruvade loss den inbyggda antennen.
En SMA hona fick precis lagom plats på kortsidan av modemet, längst ner.
Lödade in denna och skärmade av hela modemet på utsidan med jordad aluminium tape.
Har en extern "flat" antenn med N-hona, 14dB gain.
Satte en adapter från N-hona till SMA-hane och modemet direkt kopplat till antennen (minimala förluster)
Sedan en USB kabel 12m lång med aktiv förstärkning.
Får Turbo 3G med hastighet mottagning ca 2 MB mitt ute på landet.

Felet de flesta gör är att ha för lång antennkabel mellan modem och antenn.
Det är otroliga förluster på de frekvenser som används om du inte har riktigt bra lågförlust kabel.
Bättre att förstärka signalen direkt med modemet pluggat in i antennen utan en centimeter  kabel.
Typ som på parabolers mikrovågshuvuden.
Har bilder på arrangemanget om någon vill ha.
Antennen köpte jag från Tyskland, har inte hittat den här.

70

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Bilder är alltid välkommet. ;-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

71

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Jag trodde inte att den inbyggda antennen matas med 50 ohms impedans för de komplonenter som sitter mellan testuttaget och den inbyggda antennen ser ut som kondingar bland annat. Kunde vara en impedansanpassningskrets för den inbyggda antennen. Har du shuntat förbi dem?

Har köpt usbkabel 10 meter med inline förstärkare på Mediamarkt. jag undrar hur lång USB kabel man kan ha om man använder inline förstärkare. Minst 20 meter tror jag. Innebär att man skullekunna sätta ett 3G usb modem i topppen på en flaggstång (innuti glasfiberöret), vid behov kunde en rundstrålande marinantenn användas för att få en smal horisontell lob.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

72

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Har inte kollat impedansen men förutsätter att det är 50 ohm, det funkar bra i alla fall.
Den USB kabel jag köpte är 12 meter och man kan enligt leverantören ha upp till 3 st i serie, altså 36m.

Återkommer med bilder.

Ett litet strul är att den kopplar ner emellanåt men det verkar ligga i programvaran.

73

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

ankan skrev:

Alternativet blir alltså att köpa en kraftigare antenn för 1500:- eller leta långa skarvsladdar och hoppas på att modemet trivs utomhus.

I sommarstugan har jag ett E220 + en 5m USB-färlängare som jag har tejpat en plastpåse över och hängt ut på taket. Det fungerar utmärkt, även i spöregn.