1

Tråd: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hur är möjligheten när det kommer till att montera extern antenn på Huawei E220?

Walo på forumet fann att det satt en torx skruv under locket där loggan är, så det var ingen limning utan en skruv.
Notera också hålet nertill som är genväg till antenn anslutningen.
http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/3665

Efter att vi har tagit isär modemet så har vi funnit en liten anslutning som antagligen gör det möjligt att ansluta extern antenn.

Huvud antennen sitter fast med två torx skruvar, det är den lilla guldiga anslutningen vi vill använda.



Började jaga en pigtail som skulle passa, gjorde misstaget att jag trodde det var en MMCX kontakt så jag köpte en MMCX till RP-SMA pigtail från davido.se.


Efter ha konstaterat att de var helt fel så frågade jag dem hos davido.se ifall de kännde igen kontakten och de tyckte de liknade en hirose variant med att de inte trodde det var en "hirose u.fl.



Har inte kommit så mycket längre en så här en.
Simplaste lösningen är kanske att byta kontakten som sitter där nu.

EDIT:

MS156 - SMA/f
http://www.infoferenda.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/f77d78f72daa8bf2b357f2c680d7b508.jpg

Passande adapter för att ansluta extern antenn direkt till Huawei E220 och E270.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2 Senaste redigerad av Mr.T (2007-09-13 05:29:15)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Ser intressant ut.

I mina ögon är det en Hirose kontakt typ MS-156NB.
Till den borde man kunna använda en adapter MS-156 till SMA.

Finns att beställa på Farnell

Adaptern kostar ca 300:- ...

Kolla artikelnummer 1325924 och 1325927

3

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

300:- säger du.
Kanske kan finnas några billigare alternativ, så man slipper köpa grisen i säcken 2ggr i rad.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej,

vi har fått positiva tester med denna teknik;

http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … ersal.html

med denna adapter kan du ansluta dom flesta antenner i vårt sortiment till ditt Huawei E220-modem alternativt Icon-modem.

// Anders

5

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Okey.
Någon slags aktiv antenn?
Ifall ni har ett demo att skicka ut för test så är vi intresserade.
Funkar de på andra radio produkter också? Mhz?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Ingen som har testat vidare med att ansluta en extern antenn till kontakten ni hittade?

Den där repeater varianten fungerar säkert bra men då ska man ha en extern antenn att ansluta också. Skulle vara smidigare att koppla antennen direkt till modemet.

7

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Har inte beställt kabeln.
Tänkte kanske testa istället att löda fast en ny kontakt.

Fast är inte säker på att jag skall testa göra det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Smartas är väll att slakta din pigitail som du hade köpt och löda fast den. Då har du en bra sladd med kontakt att ansluta till. Svårare att ansluta till en liten kontakt på kretskortet om man inte har kontakten utanför skalet.

Jag funderar på om jag ska köpa den där plattan som man lägger på modemet och ger en vanlig antenkontakt för att sedan ansluta extern antenn. Hittade "adaptern" i Finland för 40EURO + 1-10EURO frakt och den finns antagligen i lager.

Blir lite dyrt allt som allt bara. Extern antenn + adapter men vad har man att välja på?

9

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Har köpt in en adapter och billigare antenn från Kjell & co.

Har dock fått höra nu att adaptern har en förlust på -4dB eftersom den inte har direkt kontakt med modemets antenn och antennen jag köpte på Kjell & co hade bara en förstärkning på 3dB för just 3G, så summan blir att jag får sämre mottagning.
Alternativet blir alltså att köpa en kraftigare antenn för 1500:- eller leta långa skarvsladdar och hoppas på att modemet trivs utomhus.

Har fått tips om ett program som man tydligen ska kunna se hur bra mottagning man har med Huawei modemet: http://mybroadband.co.za/vb/showthread. … post756106

Har inte testat det själv men ska kolla upp det när jag har tid.

Vill gärna ha lite tips nu var jag hittar en vettig antenn som inte kostar allt för mycket eller någon annan vettig lösning.

10

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Bästa antennen skulle nog vara att köpa "pigtailen" från t.ex. farnell och sen ansluta valfri antenn till den sen.

Programet såg trevligt ut, tack för tippset de måste testas.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Som denna tex: http://www.ciudadwireless.com/product_i … ts_id=1615

Nä jag vill helst slippa öppna modemet och funderar på att byta över till ett PCMCIA-modem. Borde väll finnas någon som vill byta.

12 Senaste redigerad av anders_b (2007-11-23 14:02:35)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

jag hittade två sladdar från en bärbar dators wifikort.. de är jävligt små dom där kontakterna..  det ser ut att fungera men jag måste "bryta upp" skiten först. känns inte så bra med den där limningen vid simhållaren bara.. den sitter ju som fan som det heter på ren svenska.

typ så här ser de ut.. det är små kontakterna jag menar asså..
http://www.elcard.fi/images/cables/mini_cables.jpg

13

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej och hå.
Tyvär passar inte den kontakten till huawei kontakten.
Men det passar till kontakten inne i option globesufer icon 7.2 usb modem.

Titta på bilderna här.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=151

Bröt upp ett till E220 här om dagen och gjorde det lite finare nu.
Övning ger färdighet wink

Tog en stor vanlig skruvmejsel, och så tog jag och tyckte in papper imellan mejseln och kanterna där man vanligtvis stoppar in simkortshållaren.
Och så vred jag tills ett knäppe hoppade loss, efter det är det mer eller mindre bara att arbeta sig vidare med handen.

Och när jag gjorde det på det viset så blev det inte direkt märken som var synliga.
Och limmningen på insidan är inte synlig på nått som helst vis om det är brutet eller inte.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

fan va sugigt.. men jag fick dit min iaf.. konstigt nog.  men den sitter inte så bra.. så det kanske inte är RIKTIGT rätt iaf. man kanske, som någon nämnde innan.. byta ut kontakten. Dock av erfarenhet sedan ericssontiden, är det ofta jääääävligt jobbigt att löda just runt kontakter för antenner och sånt pga att den ofta sitter i ett fätt fett jordplan som bara slukar värmen från lödkolven. men det här är lite att bita i, ska fan inte ge mig i första taget. Synd bara att jag inte sitter på massa antennprylar och kontakter att testa med, då känns det som att det hade gått lättare.
nåväl.. det löser sig väl.

15

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej!
Hittade denna länk angående extraantenn till Huawei E220 Poynting antennpaket...
Den säljs av Dustin.se

http://www.communica.se/antenner/e220-kit.htm

Undrar om den fungerar med Huawei E960 också ???

16

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

6dB förlust totalt i kabel o adapter, skulle vara intressant o veta hur mycket den där adaptern snor. Men det mesta går väl till dom där 7m kabel antar jag, borde väl nästan vara bättre o sätta modemet närmare.

17 Senaste redigerad av Anders Ekström (2008-02-18 22:33:45)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej,

kabeln som följer med antennpaketet ni nämner är en vanlig RG58. Denna kabel ger väldigt hög dämpning. Ett bättre alternativ är att kombinera en antenn, med kabel i optimal längd, tillsammans med universaladaptern.

http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 11dbi.html

Universaladaptern fungerar med alla 3g-enheter.

//Anders

18

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Spana in den här videon på universaladaptern http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … ersal.html

19

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Finns det internetsidor man kan testa signalstyrka på sin turbo 3G eller vad är det som används i den där filmen?

20 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-09-05 23:21:36)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Fortfarande ingen som med säkerhet kan säga vad antennkopplingen på E220 heter? Inge vidare att betala 300:- för en adapter. Till Option modemet (Telenor) så kan man t ex beställa adapter på ELFA för ca 70:-, vad den nu hette.

Edit: ms-156 var det ja. Måste väl gå att hitta ett billigare alternativ någonstans? En ms-156 till sma adapter av billigare sort.

21

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Vispen74 skrev:

Fortfarande ingen som med säkerhet kan säga vad antennkopplingen på E220 heter? Inge vidare att betala 300:- för en adapter. Till Option modemet (Telenor) så kan man t ex beställa adapter på ELFA för ca 70:-, vad den nu hette.

Edit: ms-156 var det ja. Måste väl gå att hitta ett billigare alternativ någonstans? En ms-156 till sma adapter av billigare sort.

Har du testat att göra någon typ av reflektor? Låter iof. fånigt men då slipper du antennkabelförluster, vilka blir betydande vid de frekvenser 3G arbetar med. En sak att du skall ta emot men du får ju samma förlust ut då den ju också skall sända. Jag fick bättre resultat och signalökning med en metallsil från ö&b för 30:-, testade att löda på E220 men faktiskt sämre resultat... fast det är klart det är ju inte snyggt...med silen... men hur snyggt är modemet egentligen?? roll

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

22

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

obinett skrev:

Har du testat att göra någon typ av reflektor? Låter iof. fånigt men då slipper du antennkabelförluster, vilka blir betydande vid de frekvenser 3G arbetar med. En sak att du skall ta emot men du får ju samma förlust ut då den ju också skall sända. Jag fick bättre resultat och signalökning med en metallsil från ö&b för 30:-, testade att löda på E220 men faktiskt sämre resultat... fast det är klart det är ju inte snyggt...med silen... men hur snyggt är modemet egentligen?? roll

Nja, har redan en antenn  i masten, som jag använde till mitt Option modem med bra resultat, så jag skulle vilja ha den till mitt E220 modem nu. Eller tror du reflektorn inomhus skulle spöa min classe-antenn i masten?

23

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

http://se.farnell.com/1325927/connector … 156-hrmj-2

300 buck för 1st.

Så farnell och infoferenda, men självklart finns det nog en drös andra som säljer de men inte i Sverige.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

24

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Vispen74 skrev:
obinett skrev:

Har du testat att göra någon typ av reflektor? Låter iof. fånigt men då slipper du antennkabelförluster, vilka blir betydande vid de frekvenser 3G arbetar med. En sak att du skall ta emot men du får ju samma förlust ut då den ju också skall sända. Jag fick bättre resultat och signalökning med en metallsil från ö&b för 30:-, testade att löda på E220 men faktiskt sämre resultat... fast det är klart det är ju inte snyggt...med silen... men hur snyggt är modemet egentligen?? roll

Nja, har redan en antenn  i masten, som jag använde till mitt Option modem med bra resultat, så jag skulle vilja ha den till mitt E220 modem nu. Eller tror du reflektorn inomhus skulle spöa min classe-antenn i masten?

Tjo!
Mja, jag har ju haft en riktantenn då jag hade Telia den höjde signalen 1 pinne... denna höjer signalen mer då jag slipper kabelförlust, men jag vet inte. Du kanske skall prova? 30:- på Ö&B för en metallsil, inte snyggt men billigt. (Nej jag jobbar inte på Ö&B..)

GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

25

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

obinett skrev:

Tjo!
Mja, jag har ju haft en riktantenn då jag hade Telia den höjde signalen 1 pinne... denna höjer signalen mer då jag slipper kabelförlust, men jag vet inte. Du kanske skall prova? 30:- på Ö&B för en metallsil, inte snyggt men billigt. (Nej jag jobbar inte på Ö&B..)

GB

Metallsil införskaffas i morgon!

Den MÅSTE väl inte vara från Ö&B eller? roll