26

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Vispen74 skrev:
obinett skrev:

Tjo!
Mja, jag har ju haft en riktantenn då jag hade Telia den höjde signalen 1 pinne... denna höjer signalen mer då jag slipper kabelförlust, men jag vet inte. Du kanske skall prova? 30:- på Ö&B för en metallsil, inte snyggt men billigt. (Nej jag jobbar inte på Ö&B..)

GB

Metallsil införskaffas i morgon!

Den MÅSTE väl inte vara från Ö&B eller? roll

Haha.. nää det går säkert med en sån där sil när man lagar wook el. likn... hehe..:D

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

27

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Har beställt en MS-156-HRMJ-2 från www.digikey.com för SEK 281:- inkl frakt nu.
Får vi se vad det ger tillsammans med denna antenn jag beställt:
http://www.saswireless.ltd.uk/slp-17-25-11-19-p.asp

Spännande!

28

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Håller tummarna för att de blir ett fungerande bygge.

Antennen ser exakt ut som den som infoferenda säljer, rätt krallig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

29

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej
Fick du något svars meil från www.digkey.com när du beställde MS-156-HRMJ-2?
Jag har också beställt,har ej fått svars meil. Hemsidorna var svårtolade tyckte jag

30

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej

är det någon som har haft erfarenhet av antennförstärkare till en utomhus antenn till E220. Kjell & company säljer förstärkare en som sträker sig upp till 2400Mhz.
Se http://www.kjell.com/?item=30337&pa … ,642500000

Hoppas någon har erfarenhet!

31 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-10-09 12:18:14)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

ulfudd50 skrev:

Hej
Fick du något svars meil från www.digkey.com när du beställde MS-156-HRMJ-2?
Jag har också beställt,har ej fått svars meil. Hemsidorna var svårtolade tyckte jag

Nej, ingen bekräftelse mer än den som visades på skärmen med alla ordernummer å grjer. Denna har jag skrivigt ut och sedan slarvat bort... Så jag kan inte kolla min orderstatus, men jag hoppas att grejorna kommer snart.

Ja, absolut rörig hemsida, här är en direktlänk till objektet:
http://www.digikey.com/scripts/DkSearch … =H11398-ND

32

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

ulfudd50 skrev:

Hej

är det någon som har haft erfarenhet av antennförstärkare till en utomhus antenn till E220. Kjell & company säljer förstärkare en som sträker sig upp till 2400Mhz.
Se http://www.kjell.com/?item=30337&pa … ,642500000

Hoppas någon har erfarenhet!

Tjo!

Antennförstärkare funkar ju som så att den förstärker inkommande signal inte utgående.

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

33 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-10-10 19:18:56)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

ulfudd50 skrev:

Hej
Fick du något svars meil från www.digkey.com när du beställde MS-156-HRMJ-2?
Jag har också beställt,har ej fått svars meil. Hemsidorna var svårtolade tyckte jag

Kollade med digi-key idag, min beställning var tydligen inte slutförd. När jag kollade mitt kontoutdrag så var inte heller några pengar dragna. Märkligt, jag trodde verkligen att jag beställt.

Jag testar att beställa igen nu, så får vi se om det går bättre.

10 min senare:
Beställt och klart! Och nu fick jag ett bekräftelse mail när beställningen är genomförd. Tror att jag missade sista steget senast. När man tror att beställningen är klar, så finns en "Submit order"-knapp längst ner till vänster. Klickar man på den får man svara på lite frågor, och när man svarat på de, då är tydligen ordern klar! Då finns heller inga knappar i botten av sidan att trycka på kvar.

34

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej

Till vispen när du får adaptern från www.digkey.com . Glöm inte att den adaptern klarar ca 6
gånger att sätta på och av. Du skall höra ett klart klik ljud när den sitter fast. Efter 5-6 gånger fastnar inte adaptern troligen mjuka mettaler.
Tips sätt fast den och låt den sitta där.


Ulf

35

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Ofan, ingen direkt slit och släng adapter direkt då.
Kass kontakt på dem, kanske vore bättre att löda av den och löda på en annan.
Inte lika simpelt för dem som inte pillar med sådant ofta.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

36

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

ulfudd50 skrev:

Hej

Till vispen när du får adaptern från www.digkey.com . Glöm inte att den adaptern klarar ca 6
gånger att sätta på och av. Du skall höra ett klart klik ljud när den sitter fast. Efter 5-6 gånger fastnar inte adaptern troligen mjuka mettaler.
Tips sätt fast den och låt den sitta där.


Ulf

Å 17!

Tack för tipset, då får den sitta en gång för alla. Grymt dåligt! Men än värre hade vart att märka det efteråt. Vad gör man då lixom, kastar eländet?

37

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Fast det är inte själva adapterns som är kass vad jag förstår utan det är själva antenn kontakten i modemet?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

38

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Instämmer, sitter kontakten på E270 på samma sätt i modemet.
Jag lyckades göra sönder min E220 när förskte löda fast adaptern med kontakten, hade troligen för mycket värme. SÅ KAN DET GÅ!

39

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Någon som kan rekommendera någon lösning för e220 för montering av någon mer standard antenn kontakt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

40 Senaste redigerad av obinett (2008-10-15 10:02:44)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Choo..

Jag har en idé men jag skall testa det först.. lösningen är enkel och billig... tejp och nånting till... tongue
Skriver på hemmabyggen....

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

41

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

obinett skrev:

Choo..

Jag har en idé men jag skall testa det först.. lösningen är enkel och billig... tejp och nånting till... tongue
Skriver på hemmabyggen....

Nej jag skriver här..
eh. jag gjorde ett ruffigt test idag med att linda några varv koppartråd (isolerad) som en spole och satte fast det på "gaffatejp" (silvertejp).
Tejpen sattes där jag uppskattar att antennen sitter på E220.
Nu är det så att jag har mest silar och "krukor" men ingen bra antenn så jag gjorde det enklaste, en kvartvågsdipol för 3G (OBS! mycket slarvigt..), jag hade ingen vettig bra kabel hemma så jag tog en vanlig RG58 och lödde fast den i de två ändar på spolen som tejpats fast.
När jag kollade signalstyrkan i 3 connect var den ca:2 pinnar (med antenn) inomhus. Utan spole inga pinnar alls.
Uppenbarligen fungerar det men det vore roligt om någon med en "riktig" antenn kunde testa.
Det blir en form av induktiv koppling men den är ju inte avstämd så funktionen är väl inte 100%.
Skall fundera vidare..

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

42

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

hej

är det någon som vet om det  finns gamla eller vissa serier av e220 som inte har kontakt för extern antenn?

ulf

43

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Alla E220 jag har sett har haft den.
Och det är en tid tillbaka det gäller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

44

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej

Finns en adapter till salu på Tradera, sök på 3g modem

45 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-10-16 11:51:07)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

mobil3g skrev:

Hej

Finns en adapter till salu på Tradera, sök på 3g modem

... http://www.digikey.com/scripts/DkSearch … =H11398-ND

46

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Hej

Tack, sedan tillkommer frakt.

47

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Vispen74 skrev:
mobil3g skrev:

Hej

Finns en adapter till salu på Tradera, sök på 3g modem

... http://www.digikey.com/scripts/DkSearch … =H11398-ND

21+18=39dollar=292kr

48 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-10-16 19:08:27)

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

mobil3g skrev:
Vispen74 skrev:
mobil3g skrev:

Hej

Finns en adapter till salu på Tradera, sök på 3g modem

... http://www.digikey.com/scripts/DkSearch … =H11398-ND

21+18=39dollar=292kr

Ja, på Tradera låg priset f n 300:-

Men, men, jag har fått försändelsen nu precis, och jag åker på 150:- tull samt 100:- för någon mystisk expiditionsavgift från svenska posten?! Detta gäller för två, så totalbeloppet per styck för mig blev 365:- inkl alla avgifter, dvs någon femtilapp under vad man kunde köpt den för här hemma, så vinsten blev sådär. Jaja, alltid lär man sig något. Leveranstiden var exakt sju dagar från beställning till brevlådan.

Jag trodde någonstans att när man betalar frakt, från en avsändaradress till en mottagar adress, så betalar man för HELA transporten, inte att sedan svenska posten ska ha ytterliggare 100 kronor i expiditionsavgift, de e ju helt galet! För vad lixom?!

49

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Jo tull och postens extra avg är lagom drygt.

Försöker hålla mig till att beställa inom EU så man inte åker på någon sådan smäll.
De har en gräns på nått i stil med 200kr, allt under det struntar de i, men är det lite över så åker man på moms och postens avg om man har otur.

Fast det är bara 1 gång jag åkt på det själv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

50

Sv: Möjligheter för montering av extern antenn på Huawei E220

Så lite resultat från E220 med antenn enligt inlägg 27 denna tråd, 3 meter kabel och en antennadapter från Digikey. Resultaten är ett snitt av ett tiotal mätningar mitt på dagen idag lördag. Som ni ser har jag dåliga mottagningsförhållanden där jag bor.

Först mina resultat utan antenn:
Signal: 19%
Sändning: 0,3 Mbit
Mottagning: 0,7 -1,0 Mbit
Svarstid: 160 - 210 ms

Resultat med antenn:
Signal: 54%
Sändning: 0,3 Mbit
Mottagning: 1,4 - 1,5 Mbit
Svarstid: 140 - 160 ms

Kan tilläggas att Resultaten med E220 och denna dyra antenn, är exakt samma som jag hade med mitt Option iCON 7.2 modem och en 300:- Classe antenn. Hade vart kul att testa denna nya dyra antenn med ett Option modem, men det modemet är i himmelen. Jag upplever Option-modemet som mycket bättre, både bättre mottagning och stabilitet i uppkopplingen när man jämför med E220.