1

Tråd: Vad är det med TRE och svt-play?

Varför går det oftast inte titta på svt-play med tre? Är det vissa IP nummer som strular?
Fungerar alltid klockkrent på högsta kvalitet med ADSL 3/0,8Mbit/s, Ping 20-25ms

Tre på 800bandet 25/20Mbit/s, Ping 30-35ms...vägrar buffra mer än 1sek då och då även på lägsta kvalitet. Ibland går det en stund innan det slutar ladda.
Inga problem med de andra mobila abonnemangen från Telia, Telenor etc.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Bara för nyfikenhets skull, har du försökt genom VPN?

3 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-24 13:15:25)

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Lätt fixat. Kör man Netflix eller SVT Play så kör man en BBK-test först. Annars går det inte. Varför det är så är över mitt förstånd men hemma får jag göra detta.

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/bbk_resultat-1_zps9d510ab2.jpg

Den höga svarstiden beror på att jag sitter ute och en bit från routern.

4

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

jupp, det blir högre hastighet om man gör vissa saker, det triggar något hos operatören :-)

5 Senaste redigerad av danne (2013-05-24 15:13:58)

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Ja det var en mystiskt lösning att köra BBK....om den fungerar.

Har inte orkat lägga tid på att prova med VPN då jag har andra abonnemang som fungerar. Det jag har märkt är att TRE's nät byter IP nummer ofta när man kör med deras ZTE router. Tror inte detta sker när man kör modem i Dovados prylar, dock så verkar det fungera betydligt oftare på svt med TRE's router.

Ett mycket märkligt problem som supporten på TRE inte vill kännas vid alls.....byt webläsare, starta om routern, dra ut modemet. Ser inte detta som någon lösning även om det skulle fungera en gång genom att starta om, men ska väl inte behöva springa och dra ut sladdar och göra fabriksåtersällningar dagligen.

Edit: När jag tänker efter så fungerar inte BBK fixen för mig, en mätning är ju det första man gör när man undrar var bandbredden är

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

kör man måååång bbk på rad så blir hastigheten låg ett bra tag, triggar även detta.

har labbat mycke sedan 3g starten.
och det är mycket mysko saker på pågår i näten.

7

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Skulle starta steam, funkade inte, drog på BBK och det funkade så den lösningen fungerar med mitt 4G. Synd att en BBK-test inte fungerar hos dig.

8

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

idgforum skrev:

Lätt fixat. Kör man Netflix eller SVT Play så kör man en BBK-test först. Annars går det inte. Varför det är så är över mitt förstånd men hemma får jag göra detta.

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/bbk_resultat-1_zps9d510ab2.jpg

Den höga svarstiden beror på att jag sitter ute och en bit från routern.

Från och med igår har jag också fått exakt  samma problem och BBK tricket hjälper inte längre. Har massa data kvar och kör nu mycket Netflix. Fantastisk bra uppload men usel nedladdning. Runt 2 Mb/s på morgonen, 24 Mb/s på eftermiddagen och 0,5-1 Mb/ efter 17.00. Ska prova att rikta om antennen i kväll om det inte blåser för jä..igt.

9

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

någon har väll läst, att "någon" kommit på opertörerna med byxorna nere ang tp/bbk/spedtzt fusket ;-)

10 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-30 19:04:36)

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Nja, när jag hade bra fart så låg jag på 2,2 MByte/s på Steam (ca: 24 Mbit/s?). Men som sagt, surt att nu på kvällen ligga på 0,8 Mb/s efter att startat Netflix. Fick då stänga av AppleTV och sätta mig och gnälla av mig här. Och inte har jag en chans att nyttja de 25 GB jag har ansträngt mig att snåla kvar till slutet av månaden.

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/Skaumlrmklipp_zpscfb4db47.jpg

11

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

fiber is the sh.
:-)

12

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

G-Man skrev:

någon har väll läst, att "någon" kommit på opertörerna med byxorna nere ang tp/bbk/spedtzt fusket ;-)

Jag kör inte testerna utan

wget -O /dev/null http://cachefly.cachefly.net/100mb.test

eller liknande dvs. laddar ned en fil. Svårt för någon att manipulera det.

13

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Om man vill kolla hastighet genom ren nerladdning av filer så finns t.ex. "Internet Speed Test": http://performance.toast.net/

14 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-31 16:09:30)

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Får 2 Mb/s därifrån men så sitter väll serven i USA. BBK samma fart.

15

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

skall noteras att mbb alocerar datakanaler on the fly när bandbredd krävs, på tex 3g kopplas datakanaler upp fills man når max hastigheten på modemet/masten tex 7,2mbit.

om man kollar spec på modemen så anges max antal datakanaler, och teoretisk maxhastighet.
så att hastigheten ökan vid belastning är korrekt, och skall vara oberoende av vad det är för datatrafik, men mina tester visade något helt annat.

16

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

hackerman1 skrev:

Om man vill kolla hastighet genom ren nerladdning av filer så finns t.ex. "Internet Speed Test": http://performance.toast.net/

http://www.cachefly.com/

17

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

I mitt fall var det programmet Connectify Dispatch http://www.connectify.me/dispatch/ som arbetade i bakgrunden och drog ner internettrafiken på min dator. Pengar i sjön för de som tänkt använda det om ni har fler än 1 abonnemang enligt mina tester. Drar ner hastigheten även om man använder endast 1 ISP.

18

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Så nu har Svt-play slutat fungera helt med mitt nya treabonnemang, inga problem under de två första veckorna.........Precis när man sitter fast, hatar denna operatör!!!!!!!

Kommer göra felanmälan via telefon, e-post och chatt dagligen till de ger upp. För felet kan de aldrig lösa då de hävdar att det inte finns.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

19

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Vadå slutat fungera?

20

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Du får gärna beskriva mer vad som krånglar och hur problemet uppenbarar sig. Sen får du också gärna beskriva lite mer vad du har testat.

För övrigt kommer det inte hjälpa om du försöker felanmäla det många gånger eller om du är irriterad eller så. Snarare blir det så att personerna du pratar mer, kommer bli irriterade. För övrigt tas felanmälningar generellt sett inte emot via mail utan du kommer då bli hänvisad till telefonkundtjänst.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Här fungerar det i alla fall!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

22

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Problemet är att det inte buffrar på Svt bla. står bara och snurrar på 0-3sek. Har även problem med andra sajter som kräver att jag är inloggad, blir utslängd utan att jag blivit nedkopplad.

BBK och speedtest visar 27DL/16UL Mbit/s oavsett tidpunkt på dygnet med TRE, till skillnad mot Telenor som tappar från 40DL till 4 när belastningen är som högst. Dock inga problem med Svt-play med den låga hastigheten...

Hur ska man hantera ett ärende hos TRE då? De behandlar ju kunderna som sk*t när de fått dem bundna, hos Telenor får man ett direktavslut på abonnemanget efter några samtal, samma med Telia.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

23

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Samma problem här men med Netflix och Apple TV 2. På datorn funkar det men den är nog inte lika känslig för drops.

24

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

danne: om du testar med VPN, fungerar det bättre då? Har du inte tillgång till en VPN kan jag ordna en tillfällig åt dig kostnadsfritt. PMa isf. Fungerar det bättre över 3G-nätet?

Man ringer in och felanmäler, sedan om problemet kvarstår och de inte kan lösa det kommer man kunna avsluta abonnemanget. Om felanmälan inte gör något, ber man att få reklamera abonnemanget och då läggs det vidare till reklamationsavdelningen som hanterar ärendet vidare.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

25

Sv: Vad är det med TRE och svt-play?

Jag har en misstanke im att det kan vara samma problem som med min ip-telefoni.
tcp-ip är ju blockbaserat och 3 verkar sända block mer sällan än telia.
Min telefoni låter bra med mbb från telia men med tre blir det för dålig strömning för att det ska låta bra.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP