1

Tråd: Tre kopplar ner för mig

Hej har ett problem med att TRE:s bredband kopplar ner.

Har Huawei E372 och Dovado Tiny
Har bra fart på bredbandet mellan 15-25 Mbit/s
mottagningen på modemet enligt routern ca60%
men flera ggr / timma måste jag starta om routern för att få internet att funka.
Lämnat in routern på garanti i mitten av aprill, den är kvar där och har inte hört nått ännu.
Fick en ny från Viasat men samma resultat.
Testade ett annat modem Huawei E392 men samma resultat.

Routern är inställd med Connection Tracker som startar om routern själv men hänger sig ändå.

Har inte brytt mig så mycket tidigare men nu har använder vi bredbandet till att se film osv då funkar det inte att det laggar.

Vad kan man göra?
Eller är det tre som har problem med uppkopplingen där jag bor..

2

Sv: Tre kopplar ner för mig

Hej

Du uppger inte om du kollat på Tre's hemsida om det finns nyare drivare/firmware för modemet ?  Alltid steg 1 om något strular.

Likaså inte om Tinyn körs med senaste firmware, kolla hos Dovado !

Sen misstänker jag att du sedan ligger något "off-side" eftersom mottagningen ligger på 60%, klart lågt och det bäddar för strul.  Eventuellt/troligen så kanske det behövs en antenn ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Tre kopplar ner för mig

Allt är uppdatert med senaste mjukvara.
Japp ja bor på virsan, ställer jag modemet på altanen så har jag ca 85% men jag får inte mer Mbit/s ändå, och kopplar ner även där..

4

Sv: Tre kopplar ner för mig

rcarlsson skrev:

Allt är uppdatert med senaste mjukvara.
Japp ja bor på virsan, ställer jag modemet på altanen så har jag ca 85% men jag får inte mer Mbit/s ändå, och kopplar ner även där..

Ok

Jo jag har ingen erfarenhet av Tre och med all sannoliket så skulle din uppkoppling må bra av en antennlösning.

Kolla i antenndelforumet, är även för dålig på antenner själv för att ge bra tips  smile

Communica om antenner:
http://www.communica.se/index.asp?static=antenner

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Tre kopplar ner för mig

Vist kan jag lägga ner lite pengar på en antenn, men vill gärna veta om det räcker med det.
Har ju ingen lust att lägga ner pengar på antenn + att ha ett abonemang på 100gb i månaden om det laggar ändå.
För övrigt ser jag 3 st mobilmaster från fönstret men om det är TRE:s vet jag inte, hur får man reda på vilken mast som man skall sikta in antennen på?

6 Senaste redigerad av plun (2013-05-17 16:29:09)

Sv: Tre kopplar ner för mig

rcarlsson skrev:

Vist kan jag lägga ner lite pengar på en antenn, men vill gärna veta om det räcker med det.
Har ju ingen lust att lägga ner pengar på antenn + att ha ett abonemang på 100gb i månaden om det laggar ändå.
För övrigt ser jag 3 st mobilmaster från fönstret men om det är TRE:s vet jag inte, hur får man reda på vilken mast som man skall sikta in antennen på?

Jo om det eventuellt är Telenor/Tele2s master så ser du det via Tele2s täckningskarta

http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18567

Zoomar du in där du bor så kan du även bocka i att visa master.

Tre har jag ingen aning om hur man gör mer än att de har sina täckningskartor, likaså Telia.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7 Senaste redigerad av Sam (2013-05-17 16:31:14)

Sv: Tre kopplar ner för mig

rcarlsson skrev:

hur får man reda på vilken mast som man skall sikta in antennen på?

Du kan (försöka) kolla basstationer här http://opensignal.com/

I den svarta rutan så väljer du operatör och trycker på Towers.

Den finns som också som mobilapp på Android.

PS: Vad hade du för IP addresser på Connection Trackern?

Tack,

Sam

8

Sv: Tre kopplar ner för mig

1: 77.72.229.250
2:173.194.71.94
3:192.36.125.18
Kommer inte ihåg vart dem går

Kollade var masterna står, e bara att konstatera alla har master i närheten utan tre.
Så en antenn e kanske värt att satsa på, eller om man tecknar ett telenor abonemang och struntar i tre, de ju nästan samma pengar med en bra antenn som att säga upp abonemanget.

9

Sv: Tre kopplar ner för mig

rcarlsson skrev:

Kollade var masterna står, e bara att konstatera alla har master i närheten utan tre.
Så en antenn e kanske värt att satsa på, eller om man tecknar ett telenor abonemang och struntar i tre, de ju nästan samma pengar med en bra antenn som att säga upp abonemanget.

Jo just nu är det då dåligt läge eftersom det just nu är  "säljarnas marknad" pga att just nu lanseras flera dugliga 4G-lurar !  Men gör du av med lite GB eller kan tjöta till dig ett bättre avtal så kan det vara en ide'.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Tre kopplar ner för mig

Jag begriper mig inte riktigt på det där med GB, Innan tre släppte hastheten fritt gordej vi inte av med så mycket, har i dag 30gb/månad och de tar slut på två-tre veckor. spel på facebook. spotify går visserligen ofta, några filmer i månaden laddas ner men inget överdrivet tycker jag.
Andra leverantörer har betydligt mindre gb/mån än tre.
Räcker det längre hos andra leverantörer?
Eller läcker det bort en massa från tre:s bredband?

11

Sv: Tre kopplar ner för mig

rcarlsson skrev:

Hej har ett problem med att TRE:s bredband kopplar ner.

Har Huawei E372 och Dovado Tiny
..

-

Har själv Huawei E372 och Dovado Tiny. Samma problem. Antenn på taket. Fick byta tillbaka till min gamla Dovado 3GN så blev det bättre. Inte bra med bättre. provade också modem direkt i datorn = samma problem om man inte har något som kör i bakgrunden.

60% utan antenn gör att du inte kommer märka någon bättring med antenn = pengar i sjön.

12

Sv: Tre kopplar ner för mig

antennsignals nivåerna i modem och routrar visar ofta sammanräknad signal, och inte den signal du får bruk av (enkelt uttryckt).
det gör att tex en signal på 100% kan ge dålig fart och vara ostabilt som du beskriver, och med en yttre antenn kanske med rätt riktning får signal på 30% som är enbart från den mast/operatör du kör mot. då kan din äkta/användbara signal innan antenn monteringen vara typ 10%.


att räkna antenner och ge råd ang dessa är extremt svårt, då det kräver en seriös analys om man inte vill ge sig på trial and error prov - vilket kan bli dyrt, ta reda på följande.
operatör
vilka frekvenser/band används på de master du vill köra mot.
vad för abg har du 3 / 4 G
vad är det för modem, vilka möjligheter till yttre antenn finns på modemet
kan du montera antenn på taket
kan du montera antenn på väggen
kan du enbart montera antenn inne
hur många meter är det till masten
är det öppet eller saker/mark ivägen

nu har vi ett startvärde att utgå ifrån för nästa steg.

tack

13

Sv: Tre kopplar ner för mig

Har Huawei E372 ,testade ett annat modem Huawei E392
Båda två har utgångar för extern antenn.
Kan tyvärr inte exat avgöra avståndet till TRE:s mast som jag skall sikta in antennen mot, men det är en bra bit dit.
Abonnemanget jag har är hos tre och dem har inte 4G där jag bor.

Jag kan hänga en antenn på tv antennens rör på taket.
Det är relativt öppet, men de e klart att skog finns ju i min närhet.

14

Sv: Tre kopplar ner för mig

rcarlsson skrev:

Har Huawei E372 ,testade ett annat modem Huawei E392
Båda två har utgångar för extern antenn.
Kan tyvärr inte exat avgöra avståndet till TRE:s mast som jag skall sikta in antennen mot, men det är en bra bit dit.
Abonnemanget jag har är hos tre och dem har inte 4G där jag bor.

Jag kan hänga en antenn på tv antennens rör på taket.
Det är relativt öppet, men de e klart att skog finns ju i min närhet.


Modemet/routern ska ha TVÅ antenningångar så att du kan välja en MiMo-lösning, annars bränner du troligen bara pengar på något som inte blir bra.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Tre kopplar ner för mig

Mina modem har bara en antenningång :-(

16

Sv: Tre kopplar ner för mig

Kolla antenndelforumet om du hittar nån intressant lösning.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Tre kopplar ner för mig

Har börjat med en felanmälan för att se om det är bekymmer med tre:s bredband.
ska kolla att komplettera med takantenn när jag vet attallt e ok

18

Sv: Tre kopplar ner för mig

Förmodar att du kör på 4G med så hög uppload, har du låst på 4G? 3G nätet är mer ostabilt och tvärnitar ofta, ibland kommer det igång av sig själv efter några minuters irritation.

Kontrollera om du har samma CellID hela tiden eller om det växlar. Är det så att det hoppar kan problemet absolut ligga där.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

19

Sv: Tre kopplar ner för mig

Nepp tre kan inte erbjuda 4g där jag bor, modemet välger själv mellan4g/3g.
//
Robban

20

Sv: Tre kopplar ner för mig

Jag testar att ställa om modemet på enbart 3g får vi se om det blir någon skilnad..

21

Sv: Tre kopplar ner för mig

Har testat ett tag med modemet inställt bara på 3g, och det kopplar inte ner så ofta men är något långsammare.
Att det är långsammare kan ju bero på att det är helg och sommargäster är på sina sommarstugor och nödvänditvis ska ha bredband med sig till landet :-).
Testar vidare i veckan och ser om det är stabilt och tillräckligt snabbt.

22

Sv: Tre kopplar ner för mig

Har nu testat med 3g antenn riktad direkt mot basstationen och det kopplar ner ändå.
TRE kan inget göra, det fungerar inte bättre här, jag får lämna tillbaks modem å router utan uppsägnings tid.

Har inte haft några problem med folket på tre alla har varit hjälpsamma men det har tagit lång tid för reparationer och felsökning.

23

Sv: Tre kopplar ner för mig

Tyvärr fungerar deras 3G nät på det sättet....lösning är att gå över till 4G om det finns täckning.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

24

Sv: Tre kopplar ner för mig

Har nu lämnat tillbaks tre:s modem osv och avslutat abonnemang hos dem.
Har blivit trevligt bemött av tre:s kundtjänst och då de insätt att dem inte kunde leverera 3g utan problem till mig fick jag bryta vårt avtal mitt under avtalstid, dock tycker jag att det tar för lång tid innan jag blev kontaktad..

Har nu tecknat 4g XL företag hos tele2 när jag testade fick jag upp till 50 mbit/s ute och 35 Mbit/s inne, klart godkänt för mig.
Har inte kopplat ner en gång på en vecka.