1 Senaste redigerad av grieflar (2013-05-15 12:54:27)

Tråd: Galet långsamt E367

Hej!

Fick ett Tele2-låst E367 av en polare. Har tidigare använt en Desire HD med ett 3-kort i som mobilt bredband, men det fungerar inte optimalt med räckvidd på WiFi exempelvis.

Tanken är att köra E367 i min Dovado 4GR.

Jag låste upp modemet med någon mjukvara jag hittade och det fungerar nu med valfritt kort.

Problemet är att det så vansinnigt långsamt, ned ca 0.2 Mbit och upp 0.02 Mbit. När kortet sitter i Desire HD tuffar det på i 10 Mbit ner och 2 upp utan problem.

Vad kan vara fel?

2

Sv: Galet långsamt E367

grieflar skrev:

Hej!

Fick ett Tele2-låst E367 av en polare. Har tidigare använt en Desire HD med ett 3-kort i som mobilt bredband, men det fungerar inte optimalt med räckvidd på WiFi exempelvis.

Tanken är att köra E367 i min Dovado 4GR.

Jag låste upp modemet med någon mjukvara jag hittade och det fungerar nu med valfritt kort.

Problemet är att det så vansinnigt långsamt, ned ca 0.2 Mbit och upp 0.02 Mbit. När kortet sitter i Desire HD tuffar det på i 10 Mbit ner och 2 upp utan problem.

Vad kan vara fel?

Hej,

Går den på 2G eller 3G nätet i Dovado 4GR?
Kör du med senaste firmwaren för Dovado 4GR (6.2.7)?
Kör du via kabel eller wifi?

3

Sv: Galet långsamt E367

thomson69 skrev:

Hej,

Går den på 2G eller 3G nätet i Dovado 4GR?
Kör du med senaste firmwaren för Dovado 4GR (6.2.7)?
Kör du via kabel eller wifi?

Hej!

I Dovadon går det så långsamt att ingenting fungerar, men den kopplar upp sig precis som den ska mot 3G med bra signal. Jag har senaste mjukvara och det spelar ingen roll om jag går via kabel eller WiFi.

Har i huvudsak provat i datorn och där är det enligt Mobile Partner 5 st staplar på WCDMA, -57 dBm.

Har ett Telenor iPhone Surfa i ett E1750 sittande som standard i Dovadon, men det abonnemanget är spärrat till 6 Mbit/s.

3GIS nät här är snabbt och inte överbelastat, därför känns det som det måste vara något knas med mjukvaran eller hårdvaran i E367-modemet.

4

Sv: Galet långsamt E367

Dubbelkolla APN på både routern och mobilen. Kolla också om du har det senaste firmware på själva modemet.

Tack,

Sam

5

Sv: Galet långsamt E367

Sam skrev:

Dubbelkolla APN på både routern och mobilen. Kolla också om du har det senaste firmware på själva modemet.

Tack,

Sam

Hej!

Tack för svaret!

APN är rätt, fungerar bara med data.tre.se eftersom det är ett gammalt specialabonnemang.

Firmware modem: 11.810.09.33.00
Mjukvara modem: 21.005.20.00.24

Ingen aning om det är nyaste, tycker det är hemskt svårt att hitta vad som är nytt med Huawei-modemen överlag.

6

Sv: Galet långsamt E367

Har du provat köra modemet i datorn? Vad får du för hastighet där?

0.2/0.2 känns som EDGE (2.5G alltså).

7

Sv: Galet långsamt E367

Sam skrev:

Har du provat köra modemet i datorn? Vad får du för hastighet där?

0.2/0.2 känns som EDGE (2.5G alltså).

Har huvudsakligen kört det i datorn. Upphastigheten skrev jag fel, menade 0.02. Jag är tämligen säker på att jag fått inställningarna rätt.

Min fråga är väl egentligen om någon känner till några specifika problem som är vanliga på E367 i samband med upplåsning eller om det rentav så är att modemet är trasigt.

8

Sv: Galet långsamt E367

Då har inte upplåsningen gått rätt eftersom du får GPRS (2G) fart. Kolla vad det står på dashboard mjukisen. Visar 2G eller 3G signal?

9

Sv: Galet långsamt E367

Sam skrev:

Då har inte upplåsningen gått rätt eftersom du får GPRS (2G) fart. Kolla vad det står på dashboard mjukisen. Visar 2G eller 3G signal?

Nej, jag misstänker att något knasat till sig.

Har en dashboard på UTP21.005.20.00.21. Senaste jag kan hitta som nedladdning är UTP16...

10

Sv: Galet långsamt E367

Tack för input. Körde upplåsningen igen och nu når jag 10.5 Mbit/s smile

Denna guide följde jag:
http://dashu4.wordpress.com/2012/05/24/ … ingunlock/

11

Sv: Galet långsamt E367

Nämen, toppen!

12

Sv: Galet långsamt E367

grieflar skrev:

Har ett Telenor iPhone Surfa i ett E1750 sittande som standard i Dovadon, men det abonnemanget är spärrat till 6 Mbit/s.

Huawei E1750 klarar max. 6 MBit/s.....

13

Sv: Galet långsamt E367

jupp det är ett 7,2 mbit modem, med hög uppladdningshastighet dvs 5,76mbit
i teoretiska hastigheter...

14 Senaste redigerad av grieflar (2013-05-15 16:43:28)

Sv: Galet långsamt E367

hackerman1 skrev:

Huawei E1750 klarar max. 6 MBit/s.....

Jo, därför jag parat E1750-modemet tillsammans med Telenor-abonnemanget, och därav önskan att få fart på E367 tillsammans med det helt ospärrade 3-kortet.

Jag är inte helt rudis smile

15

Sv: Galet långsamt E367

och 367 är ett 21.6 mbit ned och uppladdning 5.76 mbit

16 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-05-15 17:44:33)

Sv: Galet långsamt E367

grieflar skrev:
hackerman1 skrev:

Huawei E1750 klarar max. 6 MBit/s.....

Jo, därför jag parat E1750-modemet tillsammans med Telenor-abonnemanget, och därav önskan att få fart på E367 tillsammans med det helt ospärrade 3-kortet.

Jag är inte helt rudis smile

Det verkade som att du trodde att du fick max. 6Mbit/s p.g.a. abbonemanget.
Det var därför jag ville informera om  max-hastigheten på modemet....

17 Senaste redigerad av careface (2013-05-15 19:46:22)

Sv: Galet långsamt E367

hackerman1 skrev:
grieflar skrev:
hackerman1 skrev:

Huawei E1750 klarar max. 6 MBit/s.....

Jo, därför jag parat E1750-modemet tillsammans med Telenor-abonnemanget, och därav önskan att få fart på E367 tillsammans med det helt ospärrade 3-kortet.

Jag är inte helt rudis smile

Det verkade som att du trodde att du fick max. 6Mbit/s p.g.a. abbonemanget.
Det var därför jag ville informera om  max-hastigheten på modemet....

Beroende på när abonnemanget tecknades så kan abonnemangsbegränsningen också vara på 6Mbit/s. Innan de började med de abonnemang de har idag, hade Telenor Surfa en hastighetsbegränsning på upp till 3Mbit/s, detta från början av 2011.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Galet långsamt E367

careface skrev:

Beroende på när abonnemanget tecknades så kan abonnemangsbegränsningen också vara på 6Mbit/s. Innan de började med de abonnemang de har idag, hade Telenor Surfa en hastighetsbegränsning på upp till 3Mbit/s, detta från början av 2011.

Det är gammalt som gatan, maxhastighet 6 mbit/s och ingen nedladdningsbegränsning. Tyvärr hade de precis tagit bort kostnadsfritt extrakort när jag tecknande abonnemanget.

Fast det verkar som de glömt att det ska vara max 6 mbit, har kommit upp i 8 mbit/s senaste tiden smile