1

Tråd: PRO

Fick min Dovado Pro idag. Känns som julafton. Återkommer med balanserade kommentarer när pulsen gått ner. :-)
En första reflektion: Jag har ratat ett Huawei E3276 för det gett betydligt sämre svarstid än E392/E398. Men med Pro får jag svarsstid i samma klass med E3276.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2

Sv: PRO

du menar med e392 direkt i daorn, och med pro med modemet i den?
är nog förväntat, pga ett hopp till.

3

Sv: PRO

nej, med e392/e398 så förväntar jag mej 26 ms med tex Doma, med E3276 har jag fått 33ms. Med PRO och E3276 fick jag 27 ms.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Sv: PRO

Interessant observation kring pingtiden. Har aldrig tänkt på det. Kan säkert vara pga snabbare hårdvara i PRO modellen. Är det mycket onlinespel hemma? ;-)

5

Sv: PRO

Vilken host pingar du?

6

Sv: PRO

ja, belastningen på hårdvaran påverkar direkt pingtiden.
körde jag en billig router från 90talet för ~2000:- fick jag x ms i ping, körde jag via en linux router byggd av en gammal 486a så blev pingen en bråkdel, båda fallen wan via tp/bbb.
så hårdvaran påverkar direkt.

7

Sv: PRO

Sen beror det förståss vart man pingar och med vilken storlek på pingen.

8

Sv: PRO

Med AVM6840 fick jag 10 ms ping på 1800 LTE över LAN,med nokia 920 inte bättre än 46 på samma cell vid samma tillfälle.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: PRO

Jag använder bredbandskollens svarstid som jämförelse och gör typiskt en 5 trådars mot Stockholm.
Pro kramar ut det mesta ur modemen, den har gått problemfritt med E3276, men ska prova idag och se om E392 känns ännu vassare i pro.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

10 Senaste redigerad av jarlandersson (2013-05-25 17:37:44)

Sv: PRO

Hur mycket snabbare är PRO än 4GR????
Kopplar den upp snabbare mot Internet??? 4GR tar 4-5 minuter innan den kopplas upp.

11

Sv: PRO

Jag har inte mätt, men jag upplever att det går snabbare.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

12

Sv: PRO

jarlandersson skrev:

Hur mycket snabbare är PRO än 4GR????
Kopplar den upp snabbare mot Internet??? 4GR tar 4-5 minuter innan den kopplas upp.

Tar typ 2 minuter att koppla upp, och når 150.00Mbps http://www.youtube.com/dovado

13

Sv: PRO

Sam skrev:
jarlandersson skrev:

Hur mycket snabbare är PRO än 4GR????
Kopplar den upp snabbare mot Internet??? 4GR tar 4-5 minuter innan den kopplas upp.

Tar typ 2 minuter att koppla upp, och når 150.00Mbps http://www.youtube.com/dovado

Har du någon koll på vilken throughput man kan få WAN-LAN? På 4GR låg den på strax över 100Mbps. Vi sitter nämligen med fiber på 250/100 och vill åt fail-overn som funkar bra i Dovado 4GR. Tyvärr fick vi lämna den p.g.a. för låg throughput.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: PRO

careface skrev:
Sam skrev:
jarlandersson skrev:

Hur mycket snabbare är PRO än 4GR????
Kopplar den upp snabbare mot Internet??? 4GR tar 4-5 minuter innan den kopplas upp.

Tar typ 2 minuter att koppla upp, och når 150.00Mbps http://www.youtube.com/dovado

Har du någon koll på vilken throughput man kan få WAN-LAN? På 4GR låg den på strax över 100Mbps. Vi sitter nämligen med fiber på 250/100 och vill åt fail-overn som funkar bra i Dovado 4GR. Tyvärr fick vi lämna den p.g.a. för låg throughput.

WAN-LAN på 4GR var över 600Mbit/s, jag fick 685Mbit/s när jag gjorde tester fast då var min disk flaskhalsen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15 Senaste redigerad av careface (2013-05-26 15:38:46)

Sv: PRO

Andreas skrev:
careface skrev:
Sam skrev:

Tar typ 2 minuter att koppla upp, och når 150.00Mbps http://www.youtube.com/dovado

Har du någon koll på vilken throughput man kan få WAN-LAN? På 4GR låg den på strax över 100Mbps. Vi sitter nämligen med fiber på 250/100 och vill åt fail-overn som funkar bra i Dovado 4GR. Tyvärr fick vi lämna den p.g.a. för låg throughput.

WAN-LAN på 4GR var över 600Mbit/s, jag fick 685Mbit/s när jag gjorde tester fast då var min disk flaskhalsen.

Inte med den 4GR som jag har använt, där blev maxresultatet 150Mbit, stängde man däremot av DHCP-servern gick det betydligt mycket snabbare - som i andra routrar jag använt.

Jag sitter med denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1196156, så disken lär inte vara begränsningen för mig samtidigt får jag riktigt hög throughput med min nuvaran RT-N66U som jag hade tänkt använda som trådlös AP till Dovadon - men hastigheten blev för låg så just nu kör jag med Asusesn fail-over med ett 3G-modem, hade hellre använt ett med 4G.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: PRO

Nått fel måste det vara då, kanske konf? Den är speccad på 600Mbit/s men den klarar mer.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: PRO

Andreas skrev:

Nått fel måste det vara då, kanske konf? Den är speccad på 600Mbit/s men den klarar mer.

Ingen aning, har testat i helt återställt läge och med olika konfigurationer. Har inte möjlighet att testa just nu - men hade jag fått högre WAN-LAN throughput hade jag behållt den!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: PRO

Sam skrev:
jarlandersson skrev:

Hur mycket snabbare är PRO än 4GR????
Kopplar den upp snabbare mot Internet??? 4GR tar 4-5 minuter innan den kopplas upp.

Tar typ 2 minuter att koppla upp, och når 150.00Mbps http://www.youtube.com/dovado

Varför tar så lång tid för den att koppla upp? Sätter man in ett modem via datorn, går det ju på nolltid.

19

Sv: PRO

jarlandersson skrev:
Sam skrev:
jarlandersson skrev:

Hur mycket snabbare är PRO än 4GR????
Kopplar den upp snabbare mot Internet??? 4GR tar 4-5 minuter innan den kopplas upp.

Tar typ 2 minuter att koppla upp, och når 150.00Mbps http://www.youtube.com/dovado

Varför tar så lång tid för den att koppla upp? Sätter man in ett modem via datorn, går det ju på nolltid.


Hej,

Vad jag vet så beror det på att i datorn så har man en snabbare processor än vad man har i routern, sedan så är det också andra saker som startas upp i routern. Detta gör att det tar längre tid.

20

Sv: PRO

Egentligen så när du sätter modemet i datorn så är mer än halva jobbet redan gjort. Operativsystem har bootat klart, alla inställningar är redan på plats, och du initierar anslutningen. När du kopplar via en router, så måste alla skripter dra igång (helst) från start. Det är lika ungefär som att starta datorn, logga in på Windows och dra igång uppkopplingen. Tar lika lång tid, det.

21

Sv: PRO

Varför går det då inte att stoppa in modemet i en redan uppstartad router? Kan man inte lära/förbereda routern på vilket modem som kommer?

Det funkar ju att bryta strömmen till modemet i Dovados intelligenta usb-system. Kunde man inte styra den strömbrytningen då modemet stoppas in?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: PRO

inte för att dividera,
men datorn startar på två sekunder, med windows och allt, iaf för mig :-)

sedan har jag experimenterat med att att dra ur och modemet och montera tillbakamodemet i dovado umr och det har funkat ypperligt (även om dovado säger gör det inte, experiment när jag byggde strömomstart av modem för några år sedan)
så gör det ej...

enl usb standard skall usb vara pugandplay, och det funkar ypperligt :-)  kolla tex windows 95 showcase med bill gates som visar usb .... hehe

gör inte plug and play på 4GR mfl, då det kan skapa problem med routern.

23

Sv: PRO

jonasolof skrev:

Varför går det då inte att stoppa in modemet i en redan uppstartad router? Kan man inte lära/förbereda routern på vilket modem som kommer?


Det är därför jag skrev "När du kopplar via en router, så måste alla skripter dra igång (helst) från start.", with emphasis on ordet "helst". :-)

Vi kan inte garantera det, men det brukar hända. Händer mycket fortare om man har Connection Tracker igång. Jag byter modem numera utan att starta om routern.

Tack,

Sam

24

Sv: PRO

Kan man använda en Tellstick Duo med PRO?

25

Sv: PRO

Nej, bara den vanliga enkelvägs TellStick:en.

Vad vill du kunna använda Duo:n med?

Tack