1

Tråd: Premier för en "uploadgraph"...

Första gången jag kan se min upload-berg-och-dalbana...

http://i.imgur.com/sYuX5Hy.png

Källa: http://test.telenor.net/beta/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

2

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

det har alltid funnits ul+dl graph med ookla/speedtest som är ookla.
eller menar du något annat?

3

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

I speedtest appen för ipad varnar Ookla för att Speedtest.net visar fel i snabba nät i ipad iphone. De jobbar med problemet. Och av någon anledning börjar speedtest net appen i ipad med en server i Trondheim även om jag är i Belgien.

I laptop funkar speedtest net OK. Vid test igår av LTE 1800 med nya AVM routrar i Belgien fick jag 34 DL i ipad  över wifi (n+a inställt i routern) och 58 i laptop över LAN, verifierat med DU-meter. Svårt att veta om wifi sänkte farten så mycket. Hade då bytt till närbelägen server, samma i laptoptestet. Fanns ingen bra annan test för ipad. Bredbandskollen är långsam när man är så långt bort. (Masten var inom synhåll, RSRP -74, RSRQ -7).

DU meter visar både DL och UL med bättre upplösning än Speedtest net. Man hinner med fyra med speedtests i ett DU-meter fönster och då kan man också se peak farten vilket inte är vad Speedtest.net visar.

Om man bara behöver en relativ fartjämförelse med laptop för t. ex. antenninriktning kan man ladda ned en stor fil och använda nätverksfönstret i managern som kommer upp med ctrl alt del i Windows. Det är vad Communica gjort med sina demovideos på youtube.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av Micke (2013-05-02 06:27:25)

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

G-Man skrev:

det har alltid funnits ul+dl graph med ookla/speedtest som är ookla.
eller menar du något annat?

Du har rätt! Hittade det nu...

http://i.imgur.com/DKKqFcY.png

..."tur" att min streamande slingbox kan fixa DWR:ens o/e Telenor:s dippar!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5 Senaste redigerad av G-Man (2013-05-02 07:08:19)

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

ja, tack för det :-)
hehe

6

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

Micke, testa DU meter trial version så ser du hur ojämnt överföring egentligen sker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

jag kör med ftp appen, den har haft det sedan 90talet, du funktionen.
är bra sätt att kolla tex trottling m.m.
jag får bättre funktion när mbb blir quota trottlade, så bränner trafiken direkt så funkar det helt stabilt resten av månaden !
troligen blir man flyttad till annan "apnish" där det är stabilare, vilket ger lite inside ang så kallade överbelastade master... som plötsligen blir nästan obelastade, eller så ändras prioriteringen på abg på sådant vis att man blir garanterad viss bandbredd/ping.
mysko är det...
känns som mörkläggning.

8

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

Flåt vilken är ftp appen? I android?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Premier för en "uploadgraph"...

windows 16 bitars köp program.