1

Tråd: TAG ALLDRIG ABONNEMANG MED BINDNINGSTID ÖVER TRE(3) MÅNADER

jag skriver det igen, jag repiterar.....

TAG ALLDRIG ABONNEMANG MED BINDNINGSTID ÖVER TRE(3) MÅNADER

annars sitter hen i en rävsax som kostar apamycket att komma ut ur när ångertiden tar slut och låsningen inträder och operatören saknar incitament att leverera full funktion.

många saker kan uppstå när bind/låsningen inträder,
tex usel hastighet pga överbelastad mast,
usel ping,
sporadiska nerkopplingar,
går inte att komma åt vissa webbsidor,
går inte att komma åt vissa saker,
trafikgränser förändras plötsligen under bindningen tex obegränsad trafik blir ett värde...
osv...
osv...
hen är ej längre en prioriterad kund pga låsngen är låst i flera år.


finns endel trådar om "det funkade jätte bra första X , men nu när jag är bunden så kan jag inte längre titta på play x i x timmar. tidigare hämtaden jag 200gig/månad utan problem, nu tvärstannar det vid x gb/månad och stannar i 30dagar på modemhastighet från 90talet.
osv osv


"men jag behöver ett modem"
- köp ett löst, eller beg för operatörernas billiga modem som man får med det låsta abonnemanget är inte speciellt dyra om letar runt lite. skaffar man ett olåst modem så kan man även prova olika operatörer tills dess man hittar en som funkar bäst där man är, för det skiljer JÄTTEMYCKET mellan operatörerna.

"vilken operatör är bäst?"
- rent allmänt så finns det ingen sådan då operatörerna förändrar sina villkor konstant, men vissa har varigt sämmre sett över tex 6års period totalt sett.
- därför välj operatör utifrån den plats du skall använda det ! använd operatörernas täckningskartor som referens på vilka operatörer som KAN vara intressant, operatörernas täckningskartor ÄR glädje kalkyler och går EJ att lita på utan ger bara en fingervisning om villka det är någon vitts att prova.
Tänk på att all trafik både ned och upp räknas.
- om ingen operatör funkar, så finns tex net1 som är dyra, nästan obefintlig hastighet men har god täckning.


Och reklamen om 100mbit kan du glömma ! för de 100mbit funkar i tre(3) timmar sedan är hela månadens trafik quota förbrukad för hela månaden ! eller löpande 30dagars period.


om du gillar/blev hjälpt i ditt val så tryck GILLA tummen,
eller bara upplevt samma sak :-)
eller bara håller med.
tack !

2

Sv: TAG ALLDRIG ABONNEMANG MED BINDNINGSTID ÖVER TRE(3) MÅNADER

Operatörerna lever på folks okunnighet. Själv har jag varit bunden 3 gånger (2år+2år+2år). Funkat rätt bra men inte helt smärtfritt. Värsta tycker jag det var när vi plötsligt av TRE fick tak på våra bundna Max abb. Fick ta ett abonnemang till (och fick en 4G-router som nu är på lagning) och då 150 GB fast sedan kom ju abonnemanget med 100 GB så kändes lite onödigt.

3

Sv: TAG ALLDRIG ABONNEMANG MED BINDNINGSTID ÖVER TRE(3) MÅNADER

Detta är vad man får för svar vid byte av abg till ett nyare:
"Den abonnemangsform ni har är en äldre och de som ligger på hemsidan är våra nuvarande.
Ni kan förlänga abonnemanget och få 40 gb.
Om ni förlänger kommer ni även få ny utrustning, bättre abonnemang till förmånligare pris, och det kommer även tillkomma ny bindningstid på 24 månader. "
Vid samtal, så hävdas att man behöver ny utrustning, annars funkar ej det nya abg med det nya simkortet, och dom ger sig inte säljaren på kundtjänst (provision?) när denne inser att det inte blir något bindnings sälj så kopplas kunden till bolagets EGNA säljare ! Varför lägga tid på att sälja med låg kickback ? bättre ta ett nytt samtal....

måste vara en fet kickback knuten till bindningstider !
och att sälja på meningslös utrustning,
Nya säljaren, accepterar snabbt att ingen bindning eller utrustning behövs, men startar istället jidder om telefoni via mbb, guess what... då behövs plötsligen routern med bindningstid. :-)
så länge man inte får en markant sänkning av månadsavgiften så finns det ingen anledning att binda sig faktiskt, för utrustningen som man "får" är trasig - ja den är låst, och upplåsning är inte värt pengarna efter flera år då den iaf behöver uppgraderas/bytas med ny bindning? byter man operatör/vill prova annan på tex annan plats så funkar den inte.
som kund har utrustningen noll värde, för operatören som köper den för någon hundring är det en ren kassa ko.... :-)

4

Sv: TAG ALLDRIG ABONNEMANG MED BINDNINGSTID ÖVER TRE(3) MÅNADER

Plus att den utrustning som säljs med bindningstid är optimerad för operatörens vinstmaximering: Maximalt neddummad, magert interface som genererar ett minimum av frågor till support. Ofta är utrustningen tekniskt skral eftersom man säljer till den majoritet som ligger väl till inom t ex 4 G cellers täckningsområde. Att sälja utrustning till alla som fungerar bra även under icke optimala förhållanden kräver högre prisnivå = mindre vinst samt att den utrustningen ger info som folk kan belasta support med frågor över. Alltså är det affärsmässigt optimalt att sälja tekniskt suboptimerad utrustning.

Jämför t ex Telias 4G mifi från Huawei med Netcomm4G100W alt AVM6840. Huawei jobbar enbart mot operatörer och optimerar från dessas utgångspunkt. Netcomm och AVM är fristående och säljs direkt till mer krävande kunder. AVM har så starkt varumärke i Tyskland att operatörerna tvingats ta med AVM6840 i sitt utbud av LTE-utrustning jämte de vanliga Huaweiburkarna och modemen.

Hela det svenska 4G systemet är en absurd mix av högt sofistikerad utrustning på nätsidan och förenkling till idiotnivå på brukarsidan. Samma gäller för övrigt i flera andra länder där jag har lite insikt.

Så att köpa utrustning med långa bindningstider är att rätta in sig i ledet av enfaldiga konsumenter, just som operatörerna vill ha det.

Det har sagts här förut men förtjänar att upprepas. Det finns en generell trend att telekomoperatörerna allt mer fokuserar på den finansiella sidan och överlåter skötseln av nätet till servicebolag knutna till leverantörerna av nätutrustningen. Därav inses att man bör betrakta telekomoperatörer med samma skepsis som övriga finansiella institutioner förtjänar, banker, fondförvaltare, försäkringsmäklare.

Ibland kommer det uppstickare som Xavier Niel i Frankrike och då synliggörs det som operatörerna mörkar. 

http://www.nytimes.com/2013/05/06/busin … y&_r=0

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.