1

Tråd: E589 som hemma-router

Hej. Jag har i nuläget en setup med en E398 kopplad till en Dovado 3GN kopplad till en Airport Express med antenner anslutna och skulle vilja förenkla upplägget drastiskt. E398 blir dessutom groteskt varm och är extremt instabil med hasigheter från 0,1 MBPS till 30 MBPS ned. Har provat med flera antenner (magnetfot, MIMO-panel) och det gör ingen direkt förbättring - innan det att E398 blir för varm går det snabbare utan antenner (på allvar).

Vad jag är ute efter är stabila 10 MBPS ungefär, alltid i hemmet på samma plats, och jag vill helst slippa att ha en smärre telestation uppriggad i fönstret som nu. Spelar lite, strömmar HD-film, och det fungerar hyfsat bra, men fluktuationerna gör att det ibland blir helt oanvändbart i några timmar (eller dagar) mellan de bra perioderna. Känner inte för att skaffa fler antenner utan tror jag behöver fokusera på att byta ut modemet och för den delen också routrarna när jag ändå är igång. En kombination känns därför bra.

Känner ni att E589 fungerar som en tillräcklig "hemma router"? Fördelar/nackdelar? Bättre förslag än E589?

Tacksam för input.

PS: Anledningen till att jag kopplat som jag gjort, ifall någon undrar, är för att 3GN är ganska medioker och Airport Express ger mig bättre WiFi-prestanda och även 5 Ghz. Har mycket störning på 2,4 GHz men tänker att jag kan brygga även en E589 eller liknande.

2

Sv: E589 som hemma-router

jag skulle antingen byta till en nyare e398, för jag gissar att du har en äldre modell.
men bästa är att byta direkt till en e392 och en tiny eller doma router från dovado (om du vill förtsätta med dovado)
392 är mycket bättre.
och tiny/doma klarar att starta om modemet om det tappar anslutningen.
all in one routrarna har jag dåliga erfarenheter av, men kanske funkar bra på din plats.
sedan gillar jag modul saker så man kan byta det som behövs/strular.
doma har betydligt bättre wifi mot tiny och 3gn, så rek den av dom.
kommer en ny router från dovado som skall vara snäppet bättre, om det nu behövs.

3

Sv: E589 som hemma-router

Vilket band använder du?

E589 är extremt olämplig som hemmarouter, det är höggradigt vilseledande av Telia att sälja den som sådan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: E589 som hemma-router

Jag vet faktiskt inte, har försökt leta reda på vilket band det är, men jag skulle gissa med tanke på avstånden och läget att det rör sig om 800 (om det är det vanliga för landsbygd)? Det kan förstås vara så att antennerna jag köpt av Loh är apdåliga också men jag har sett andra som säger sig haft bra resultat med båda här på forumet så jag vet inte riktigt.

Jag får en stor förbättring med 5 Ghz än 2,4 Ghz i Wifi-prestanda på grund av störningarna varför jag förmodligen bör behålla åtminstone den delen av min setup. Men jag är inte främmande för att byta ut Dovadon och E398an heller, det är bara det att man börjar känna sig lite luttrad efter att man följer förslag och köper och köper men inget förbättrar. Som sagt, har snart en smärre väderstation i fönstret trots att jag i grunden har bra mottagning och inte sällan har 20-30 MBPS.

5

Sv: E589 som hemma-router

kan vara så att du har sakerna för nära varandra, då e398 lätt blir störd av andra saker och stör annat.
1 meter usb skarv, och modemet i "taket" och routern på bord/bänk brukar hjälpa.

jag har tex en strömmatad hubb till e398, så funkar modemet bättre, e398 är inte helt usb 2.0 kompatibelt... :-)

6

Sv: E589 som hemma-router

Vilka antenner för E589? Den har dessvärre bara en antennutgång. Bra routrar som kan användas i områden med svag signal och hög interferens ska ha dubbla antennanslutningar.

En 4G router för stationärt hemmabruk bör visa signalstyrka med RSRP, RSRQ, SINR och RSSI i realtid, ofta uppdaterat. Den bör visa använt band, helst med EARFCN, globalt cell ID och Physical cell ID. Band ska kunna väljas. Bandbredd bör även visas liksom en nätöversikt över celler som hörs. Annars har man ingen hjälp av  routern för analys när det inte funkar bra.

Telia når inte upp till dessa krav, allra minst med E589. Den kan man ha i fickan och en snusdosa i andra. Går det så går det, annars får man flytta sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: E589 som hemma-router

Tack för era svar och input. Jag tänker att jag undviker väl att köra på E589 som hemmarouter tills vidare då, och provar flytta modem från router och provar byta ut E398 mot en ny E398 från BB ifall denna är defekt (reklamerar).

8

Sv: E589 som hemma-router

e398 kräver mer ström av usb porten mot vad denna levererar enl usb standard i vissa lägen, då uppstår problem.
de flesta huawei modemen har samma saker för sig, tex e398 &e392.
medans äldre e398 är värst, och det är inget fel på modemet isig, utan bara felkonstruerat.
det du kan göra är att uppdatera programvaran i modemet, och kolla om det hjälper lite.
annan lösning som jag kör med på e398 är en strömsatt usb hubb för 99:- och då funkar modemet stabilt, som mbb kan förväntas vara.

välj tex en med usb portar uppåt så får modemet lite extra kylning, plocka även bort simkorts luckan för bättre kylning.

prova detta först, då det kostar nästan inget.
annars får du andra problem med det nya.