26 Senaste redigerad av Jonny (2013-08-07 21:23:16)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

nhu skrev:

Kameran kan vara OK men problemet är vanligen programvaran. Jag använder inte Windows så alla specialprogram på CD är värdelösa. Det som fungerar är allting som går genom nätläsaren (Firefox, Opera eller Chromium). Även om det finns inbyggd rörelsedetektor så är den oanvändbar ifall man inte kan begränsa området som kollas. Detta på grund av kvistar som rör sej i blåsten (jag använder kameran utomhus inbyggd i egen låda).  Också växlingar i solsken kan vara problematiska.

Ljud är för det mesta nånting som inte fungerar på grund av programvaran som antar att man har något Windowsprogram i andra ändan. Över Android har jag fått ljudet på Edimax att fungera - men dåligt med mycket avbrott.

Om det finns något fungerande Androidprogram så kan det kompensera för brister i annan programvara.

Jag ser att Tenvis har "digital zoom" vilket är lika med ingen zoom alls. Men det behöver jag inte heller. Däremot skulle rörlig kamera vara användbar. Video är inte nödvändig och fungerar uselt på grund av uselt mobilt bredband på torpet men FTP av Megapixelbilder har fungerat fint för Edimaxen och något jag vill att skall fungera. Minst Megapixel måste det finnas.

Trådlöst är onödigt eftersom man ändå måste ha en kabel för strömförsörjningen. Jag gör mina egna kablar av cat5e och löder in ström i samma kabel. Allting går ändå på bilbatteri + 5V stabilisator. 

Sam hade en länk till en intressant kamera men avgörande är hur och om programvaran för Android och nätläsarna fungerar. Det får man inte reda på annat än att köpa eländet och testa själv. I värsta fall så är 1000 kronor bortkastade men nånting måste väl fungera på kameran ... Tycker man. Edimaxen jag nu har var billig och ger bra bild men den går inte att vrida.


@nhu

intressant det där med bilbatteri..... hur länge kan du köra kameran om den är på hela tiden? utan att ladda batteriet och hur laddas batteriet? med solcell eller dyligt?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

27

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Jag har faktiskt inte kommit mej för att mäta hur mycket ström kameran drar i praktiken men med router och allt så borde det var under 2A och då ett billigt bilbatteri är på 60 Ah (och man inte kan köra det helt tomt) så skulle jag gissa på ett par dagar. Jag laddar via elnätet med en Mascot underhållsladdare och vi har aldrig haft långa avbrott. Underhållsladdaren måste vara sådan att den börjar ladda då strömmen kommer på på nytt vilket många skräpladdare INTE gör utan man måste gå dit och trycka på en knapp !!?? Mascot har ingen knapp alls och den fungerar utmärkt. Köp inte laddare med MODE-knapp - de är ofta oanvändbara då de inte startar om på nytt efter strömavbrott. Solcell har jag funderat på men det har inte blivit av att bygga en sådan än.

28

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

majfjon, köpt från eböj bla.

android apk filerna som finns på skivan funkar ok över LAN med ljud.
kameran klarar dåligt mellan ljus, dvs när det inte är mörkt (ir) och inte är ljust bilden är mörk och pixlig och bilden flimrar... rörelse triggern får spasmer och skapar miljoner bilder - inte så bra....

osv osv

29 Senaste redigerad av Jonny (2013-08-09 11:44:54)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

nhu skrev:

Jag har faktiskt inte kommit mej för att mäta hur mycket ström kameran drar i praktiken men med router och allt så borde det var under 2A och då ett billigt bilbatteri är på 60 Ah (och man inte kan köra det helt tomt) så skulle jag gissa på ett par dagar. Jag laddar via elnätet med en Mascot underhållsladdare och vi har aldrig haft långa avbrott. Underhållsladdaren måste vara sådan att den börjar ladda då strömmen kommer på på nytt vilket många skräpladdare INTE gör utan man måste gå dit och trycka på en knapp !!?? Mascot har ingen knapp alls och den fungerar utmärkt. Köp inte laddare med MODE-knapp - de är ofta oanvändbara då de inte startar om på nytt efter strömavbrott. Solcell har jag funderat på men det har inte blivit av att bygga en sådan än.


Okey..tackar för infot. Fast en dum fråga kanske....om du laddar med 220v på Underhållsladdare .varför då batteri ? smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

30

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Ett bilbatteri ger ju ström även om 220V försvinner. Det skyddar också mot överspänning (åska) eftersom det har lågt inre motstånd. Ett av de stora problemen med 220V är de riktigt korta elavbrotten (en halv sekund) för då blir elektroniken hängande på halvstång. Det är mycket bättre om strömman är borta så länge att apparaten startar om ordentligt. Jag har en drös UPSar som är kasserade eller ombyggda för bilbatteri (mycket enkelt). De är sämre än kombinationen bilbatteri+ underhållsladdare. Beroende på elektroniken så måste man ibland sätta in en stabilisator mellan bilbatteriet och elektroniken. ELFA har bra och billiga av märket Mean Well. Men en del elektronik kan köras direkt från batteriet vars spänning varierar mellan 12 och 14 Volt. Sedan behöver man aldrig bry sej om hur mycket ström en burk drar tillfälligt. Ett bilbatteri kan mata flera hundra Ampere (kolla diskussionen här om modemens strömbehov). Och så skall man inte glömma att man slipper något dussin nätdelar. Man behöver bara kabel till batteriet. Jag köper helst burkar med 12V matning.

31 Senaste redigerad av nhu (2013-08-10 20:43:05)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Nån som har erfarenhet av Amovision (2 megapixel onvif ) ? Hårdvaran verkar OK men hur är det med programmen ? Allt som kräver microsoft är värdelöst för mej så frågan är om man kan använda en webbläsare (Firefox, Opera, ...) för alla funktioner.

Ett alternativ är Dahua IPC-HD2100 som har pan/tilt men inte IR.

32 Senaste redigerad av nhu (2013-08-13 04:24:42)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Hittade ett ställe med erfarenheter om kinakameror:

http://www.gadgetvictims.com/2012/11/cv … -look.html

"This means basically that Wansview (aka Shenzhen Smarteye Digital Electronics Co.) makes that model for other companies like CyberNova, Chinavasion, ...

Other similar devices are Dericam H502W, EyeSight ES-IP902W, CyberNova CN-WIP604MW and this later is the closest equivalent, with even some usable content available on their web site ( wouldn't risk the firmware yet though).

On the software side, the developer appears to be Maygion. It appears clearly on the FTP server banner, "

Så det är inte så stor skillnad mellan olika märken - snare är de olika versioner ...

Den som tänkt hacka sin IP-kamera kan titta på  http://www.openipcam.com/

Det är tuffa killars forum där man bland annat löder in en egen serieanslutning direkt på kamerans elektronikkort och byter binärkoden !

33

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

nhu skrev:

Ett bilbatteri ger ju ström även om 220V försvinner. Det skyddar också mot överspänning (åska) eftersom det har lågt inre motstånd. Ett av de stora problemen med 220V är de riktigt korta elavbrotten (en halv sekund) för då blir elektroniken hängande på halvstång. Det är mycket bättre om strömman är borta så länge att apparaten startar om ordentligt. Jag har en drös UPSar som är kasserade eller ombyggda för bilbatteri (mycket enkelt). De är sämre än kombinationen bilbatteri+ underhållsladdare. Beroende på elektroniken så måste man ibland sätta in en stabilisator mellan bilbatteriet och elektroniken. ELFA har bra och billiga av märket Mean Well. Men en del elektronik kan köras direkt från batteriet vars spänning varierar mellan 12 och 14 Volt. Sedan behöver man aldrig bry sej om hur mycket ström en burk drar tillfälligt. Ett bilbatteri kan mata flera hundra Ampere (kolla diskussionen här om modemens strömbehov). Och så skall man inte glömma att man slipper något dussin nätdelar. Man behöver bara kabel till batteriet. Jag köper helst burkar med 12V matning.


Tackar för infot smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

34

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

majfjon och wanstitta har funkat bra.

wansview är mer makanisk solid, iaf dom jag har som är några år nu och suttit i ouppvärmd miljö "ute"
samtliga foscam har tappat färgerna, tyder på dåliga kamerachip avsedda för inne bruk i värme.
hur de nya klarar sig visar långtesten.

35

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Jag kollade på nätet och det verkar som om Maygions H264-kamera är densamma som (med små modifikationer):
Dericam H502W
Cybernova WIP604MW
Eyesight ES-IP902W
Chinavasion CVL-I234-2GEN
Anxin HW-M1007RNBCT
BTICAM BT-H08W-P2P

Wansview NCH536MW torde också vara samma (även om hardware.fr jämför den med Dericam H501W ...)

De torde alla ha program från Maygion men med egna tillägg. Så varnar Dericam folk att inte uppgradera direkt från Maygion eftersom det blir problem med utrymmet.

Jag försöker reda vad som är vad på eBay men det är inte lätt. Speciellt omöjligt är det att ta reda på vilken version av programmet som finns i vilken kamera.

Tydligt är att det kommit en ny generation med billiga kameror som alla liknar varandra (HD720p IP Network Security Camera Pan - Tilt - IR Cut - H264 -SD).

36

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Jag köpte en Maygion H.264 HD720 Pan-Tilt osv. från Microsat i England (ebay.co.uk). Den kom otroligt fort och fungerade direkt ur lådan. Det bästa är att jag kan styra den från Iceweasel på Debian (Firefox). Programvaran var 6.2 och den var inlagd 18 augusti så den var helt färsk.

Tillsvidare är jag mycket nöjd men har inte hunnit prova allting än. För det priset (69+9£) är kameran mycket bra men hur den håller i längden får man se. Speciellt nöjd är jag med programmet. Jag har också en Axis som bara krånglar och ständigt påstår att jag inte har Java fastän alla andra mycket väl kan använda Java.

37

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Maygion tappar ir sync enstaka dagar, dvs svart bild.

38

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

@G-man

provkörde du inte Wansview ? hur går det så här långt?

vad kostar den och modell ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

39

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

har funkat ok.

men jag använder ej interna ir delen på den kameran, blir reflexer så har fimpat kabeln till led'en.

den lite racklig mekaniskt, som foscam v1 men verkar bättre, ingen har pajat ännu kontra foscam som havererade på rad... pga div olika saker.

många kameror kräver ie, för att funka fullt ut, och det är dåligt då tex detta bara funkar med vissa versioner av windows. wansview är en dylik kamera, den stöder ej heller ftp till fullo, tex så funkar EJ nas/ftp i dovados routrar bla.

40

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

G-Man skrev:

Maygion tappar ir sync enstaka dagar, dvs svart bild.

felsökt lite,
programvarufel !

drar ej bort ir-cut, tänder ej ir led's.
så total fail, detta funkade problemfritt på wansview innan jag klippte sladden till ir dioderna.

en rebÖÖt fixxar fisken.

så ny fw behövs.

41

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Mina IR inställningar är alltid på. Det klickar och klackar annars för mycket i huset.

42

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

ir dioderna har skapligt begränsad livslängd, ljusmängden minskar med tiden.
körde dom på 24/7 på en kamera kontra en annan, samma märke, och efter ett år var skillnaden markant.

43

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Då har jag fått svar från säljaren,

"Hey friend
The firmware can't upgrade.
Have a nice day!"

så yttre ir, på 24/7 eller daglig omstart :-)
eller
kameran i soptunnan... om man inte hittar nyare fw.

44

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

BTW, gällande 720p MayGion (http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Wire … 41703c455c) kameror, så är detta deras bästa firmware hittils:

Firmware Build Date:    Apr 11 2013 07:04:22

Den kan man tanka ner från: http://www.maygion.com/downloads/2013.0 … h.264).rar

Det är sista firmwaren som gör som den ska när det gäller IR cut filter. Jag har buggrapporterat det på omgångar, men lite har hänt. Väljer man ON så blir den ON, och inte OFF som i alla andra releaser därefter.

45 Senaste redigerad av nhu (2013-09-05 19:24:53)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Jag fick Maygions version 6.2 från 18 augusti i min kamera som kom förra veckan ... Från Microsat (Pete). Men jag har inte kollat IR ännu.

46

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

nhu skrev:

Jag fick Maygions version 6.2 från 18 augusti i min kamera som kom förra veckan ... Från Microsat (Pete). Men jag har inte kollat IR ännu.

IR menyn kan du bara nå om du använder Internet Explorer och har installerat deras OCX plug-in.

Jag får bäst prestanda om jag kör alla mina kameror på 640x480, med 4:3 format och "default" bildkvalité, samt "normal" FPS. Om man har flera på WiFi, det kan hacka ganska mycket om alla är på max inställning.

47

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

vad är hårdvarans revidering ?
det är nog den som styr fw möjlighet.


Software Version:     00.00.05.53
Web Version:     ipcam(2013.04.15)
Hardware Version:     mips ipcam(11.04.2010) H264
Firmware Build Date:     Apr 21 2013 14:59:03
Compiler:     gcc 3.4.2


do not buy

48

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Hmm, jag tänkte skaffa en utomhuskupa till kameran (27 euro på eBay i Tyskland) så då måste IR stängas av helt. Kanske med sidavbitaren ...

(Även om Tre igen har stängt alla portar så jag inte kommer åt kameran . Grrr ...)

49

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

kupan tillför inget som en gb big glass låda inte fixar, bortsett från design aspekten och priset.

50

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Tack för tipset ! Jag måste tydligen köpa glass för att få en bra låda :-).