1

Tråd: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Hej.

forskar lite på olika kameror från kina.
det finns en mängd olika "noname" kameror som det verkar från det stora landet.
hur som helst... hittat följande 2 märken som jag tror kommer från företag som gör sådana här kameror.

det är 720 hd kameror med 1megapixel ...eller ibland står det 1,3 megapixel  om det nu spelar roll.

någon som har en hum om dessa företag och dom produkter dom gör om det är bra eller dålig bild på deras produkter.

TENVIS - New Tenvis IProbot3 Wireless Indoor IR WIFI IP Network Camera CCTV Nightvision

VSTARCAM - HD WiFi IR Indoor P/T IP Camera Vstarcam T7838WIP


Är det någon som vet om dessa företag gör bra kameror enligt kinesisk standard och västerlänska krav på bra bild? wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Jag har en Tenvis IProbot 3 och en äldre Tenvis utan HD, JPT3815W. IProbot3-kameran fungerar helt ok, men man märker en stor skillnad att bilden inte hänger med när man panorerar och responsen är lika snabb jämfört med den äldre 640x480-kameran. Bildkvaliteten är riktigt bra i alla fall, men trots att det ska vara H.264-kodning så hackar det ibland rejält med HD-kvalitet och bra bredbandshastighet. Då kan man välja stream 2 vilket är 640x480 som fungerar bättre men då är ju vitsen borta med HD (Kameran klarar av tre olika bildströmmar med olika kvalitet samtidigt). Inställningsmöjligheterna i IProbot3 kunde varit fler, t.ex så finns bara DynDNS och nån Kina-site att välja som DDNS. Det gör ju inte så mycket eftersom routern fixar de flesta istället. IProbot3 har dessutom en egenhet att låta riktigt högt när den slår av och på IR-dioderna. Man kan heller inte stänga av den gröna status-lampan. Ett plus är att det finns kortläsare för micro-SD. Jag har inte testat det än.

Tenvis har en app på AppStore för iPhone som är rena skräpet. Enda fördelen är enkelheten att konfigurera och koppla upp mot kameran genom att ta ett foto på en QR-kod på undersidan av kameran. Kameravridningarna sköts genom att "swipa" med fingret och det tar evigheter att vrida kameran 180°. Appen CamViewer fungerade bra med min gamla JPT3815W men inte alls med IProbot3. Så fort man startar kameran i appen vrider kamerahuvudet upp sig och tittar rakt uppåt. LiveCams Pro fungerar däremot riktigt bra till båda kamerorna.

Om man jämför den gamla JPT3815W för ca 300 kr med frakt och IProbot 3 för ca 600 kr med frakt så tycker jag att JPT3815W är bättre om man klarar sig med sämre bildkvalitet. Just kameravridningarna ger så mycket snabbare respons.

3

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Hej. Tack för utförligt svar. Har själv provat Vstarcam t838vip new HD som dom har. Tyvärr så kan denna kamera ej skicka video clip själv utan. Bara foto clip till FTP. Den klara det fast bara med hjälp av deras winsoftware superclient smile.  Jag vore tacksam om du kunde kontrollera i kamerans Fw om den kan skicka video clip till FTP. . häls.
Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

har fått svar från Tenvis..... deras kameror klarar videoclip till ftp utan extern programvara smile good

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av Sam (2013-06-28 13:08:01)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Jag tycker om dessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Wire … 41703c455c

Har FTP upload vid motion detection, IR (som man kan styra eller köra auto), 802.11n, Ethernet, PT(utan Z), 720p, Master program. Rubb o stubb.

Firmwaren behöver lite små fixar (jag har rapporterat) och IR klickar (låter) till när den sätts igång eller stängs av. Mina är på hela tiden av den anledning.

Funkar jättebra mot Dropbox lösningen jag satte ihop i fjol. http://unclesamknows.blogspot.se/

£1 = 10.24 idag. Oh, happy day!

6

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Sam skrev:

Jag tycker om dessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Wire … 41703c455c

Har FTP upload vid motion detection, IR (som man kan styra eller köra auto), 802.11n, Ethernet, PT(utan Z), 720p, Master program. Rubb o stubb.

Firmwaren behöver lite små fixar (jag har rapporterat) och IR klickar (låter) till när den sätts igång eller stängs av. Mina är på hela tiden av den anledning.

Funkar jättebra mot Dropbox lösningen jag satte ihop i fjol. http://unclesamknows.blogspot.se/

£1 = 10.24 idag. Oh, happy day!

no happy days Sam,
står "Postage:  Does not post to Sweden"

7

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

G-Man skrev:
Sam skrev:

Jag tycker om dessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Wire … 41703c455c

Har FTP upload vid motion detection, IR (som man kan styra eller köra auto), 802.11n, Ethernet, PT(utan Z), 720p, Master program. Rubb o stubb.

Firmwaren behöver lite små fixar (jag har rapporterat) och IR klickar (låter) till när den sätts igång eller stängs av. Mina är på hela tiden av den anledning.

Funkar jättebra mot Dropbox lösningen jag satte ihop i fjol. http://unclesamknows.blogspot.se/

£1 = 10.24 idag. Oh, happy day!

no happy days Sam,
står "Postage:  Does not post to Sweden"

Kontakta säljaren. Han heter Pete. Hälsa ifrån mig! ;-)

8 Senaste redigerad av Jonny (2013-07-08 18:53:36)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Sam skrev:
G-Man skrev:
Sam skrev:

Jag tycker om dessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Wire … 41703c455c

Har FTP upload vid motion detection, IR (som man kan styra eller köra auto), 802.11n, Ethernet, PT(utan Z), 720p, Master program. Rubb o stubb.

Firmwaren behöver lite små fixar (jag har rapporterat) och IR klickar (låter) till när den sätts igång eller stängs av. Mina är på hela tiden av den anledning.

Funkar jättebra mot Dropbox lösningen jag satte ihop i fjol. http://unclesamknows.blogspot.se/

£1 = 10.24 idag. Oh, happy day!

no happy days Sam,
står "Postage:  Does not post to Sweden"

Kontakta säljaren. Han heter Pete. Hälsa ifrån mig! ;-)


smile ser att Tenvis kostar ½ av ditt förslag Sam. Vad är det för fabrikat på den kamera du förespråkar Sam?
Har din kamera en "subbdirretory path" om du kollar I kamerans fw under ftp?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Hur så? Tenvision kostar oxå över 600 sek. Mina är Maygion www.maygion.com även om det inte står något. Kör "Master" programvaran på datorn. Det är deras mjukvara jag är mest van med. Tidigare modellen var 480p, numera 720p med 802.11n.

Har rapporterat några mjukvarbuggar som sedan gick till utvecklaren. Det är inte världens bästa kamera, men erbjuder mest "bang for buck" utan att importera från USA och stå ut med höga tullagvifter + moms. Min källa sitter i UK (EU).

Har dessutom möjlighet att montera en i bilen med TINY/GO ciggadaptern och spela in på SD kort eller koppla upp genom MBB via GO routern. 5V/2A och samma mått. :-)

10

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Sam skrev:

Hur så? Tenvision kostar oxå över 600 sek. Mina är Maygion www.maygion.com även om det inte står något. Kör "Master" programvaran på datorn. Det är deras mjukvara jag är mest van med. Tidigare modellen var 480p, numera 720p med 802.11n.

Har rapporterat några mjukvarbuggar som sedan gick till utvecklaren. Det är inte världens bästa kamera, men erbjuder mest "bang for buck" utan att importera från USA och stå ut med höga tullagvifter + moms. Min källa sitter i UK (EU).

Har dessutom möjlighet att montera en i bilen med TINY/GO ciggadaptern och spela in på SD kort eller koppla upp genom MBB via GO routern. 5V/2A och samma mått. :-)



sant .....ser nu att det var bud på Tenvis och inte aktuellt pris ....sorry för det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

tyvärr stöder inte många billiga NAS med FTP en bestämmd hemkatalog för ftp användarkontot, vilket gör merparen av dessa nas/ftp obrukbara med tex ip kameror ! och många andra saker tex vissa backup program.
:-)

så om kameran har denna funktion så är den bättre än många.

12

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Menar du så?

https://www.dropbox.com/s/c1jastpkjx8vp … ttings.png

13

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Annars har du Foscam som är bra

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

14

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

ja typ sådär sam,
vissa kameror har ftp katalog.
men kan tex kräva olika behörigheter tex mkd för att skapa en katalog med dagens datum, vilket är en höjade, lättare att rensa/hitta.

15

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

wikings1 skrev:

Annars har du Foscam som är bra

Min Foscam, köpt på Ebay, gav upp WiFi i år. Fått använda nätverkskabel. Men plockade isär den idag och visst var sladden av. Eller sladd? Silkestunn tråd gick från antenn till nätverkschippet. Får lära mig löda och sätta dit en riktig lina smile

16

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

ja précis Sam... då behöver man inte någon programvara ....vilket jag gillar.

Tenvis nya kamera.... klarar även video clip på detta sett  förutom att bara skicka foto till ftp
enligt deras support.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Tenvis-IP … 27ccec5152

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17 Senaste redigerad av Jonny (2013-07-09 06:40:08)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

G-Man skrev:

ja typ sådär sam,
vissa kameror har ftp katalog.
men kan tex kräva olika behörigheter tex mkd för att skapa en katalog med dagens datum, vilket är en höjade, lättare att rensa/hitta.

Finns funktionen med "Sub folder" så gör kameran själv katalog med dagens datum (alla har gjort det  som jag provat)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Vstar Cam ska ni inte köpa då deras kamera inte fixar detta med "Sub folder"

dålig support , ingen supportsida förutom forum på kinesiska

http://www.dhgate.com/product/new-1-3me … |278670334

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Alla mina motiondetects skickas ut via FTP till servern. Kamerorna skapar nya subfolders för varje dag. Datumformatet går inte försvenska (blir DD-MM-ÅÅ istället), men det är en minor grej att bry sig om. Kamerorna skapar dessutom sub-subfolders för varje timme, vilket jag tycker är fantastmagoriskt! Alla bilder blir då uppladdade via Dropbox per automatik eftersom jag har knutit fast FTP foldern till Dropbox. Om något skulle inträffa servern efter ett inbrott, då spelar det mindre roll eftersom bevisen är redan uppe i molnet. Videorna lagras lokalt i 1-minutsintervaller. Pågår det ett inbrott, så kan jag FTP:a mig in och ladda ner den minuten från just den kameran/kamerorna jag behöver. Videostorleken är mellan 700kb-2MB, vilket går fort.

20

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Kameran kan vara OK men problemet är vanligen programvaran. Jag använder inte Windows så alla specialprogram på CD är värdelösa. Det som fungerar är allting som går genom nätläsaren (Firefox, Opera eller Chromium). Även om det finns inbyggd rörelsedetektor så är den oanvändbar ifall man inte kan begränsa området som kollas. Detta på grund av kvistar som rör sej i blåsten (jag använder kameran utomhus inbyggd i egen låda).  Också växlingar i solsken kan vara problematiska.

Ljud är för det mesta nånting som inte fungerar på grund av programvaran som antar att man har något Windowsprogram i andra ändan. Över Android har jag fått ljudet på Edimax att fungera - men dåligt med mycket avbrott.

Om det finns något fungerande Androidprogram så kan det kompensera för brister i annan programvara.

Jag ser att Tenvis har "digital zoom" vilket är lika med ingen zoom alls. Men det behöver jag inte heller. Däremot skulle rörlig kamera vara användbar. Video är inte nödvändig och fungerar uselt på grund av uselt mobilt bredband på torpet men FTP av Megapixelbilder har fungerat fint för Edimaxen och något jag vill att skall fungera. Minst Megapixel måste det finnas.

Trådlöst är onödigt eftersom man ändå måste ha en kabel för strömförsörjningen. Jag gör mina egna kablar av cat5e och löder in ström i samma kabel. Allting går ändå på bilbatteri + 5V stabilisator. 

Sam hade en länk till en intressant kamera men avgörande är hur och om programvaran för Android och nätläsarna fungerar. Det får man inte reda på annat än att köpa eländet och testa själv. I värsta fall så är 1000 kronor bortkastade men nånting måste väl fungera på kameran ... Tycker man. Edimaxen jag nu har var billig och ger bra bild men den går inte att vrida.

22 Senaste redigerad av Jonny (2013-07-10 07:05:32)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

har beställd 2 st av Tenvis IPROBOT3 så vi får se hur det fungerar. kan jämföra mot Dlink 942 och några noname kineser vad gäller zoom funktionen..

personligen vill jag har video clip funktionen utan windows programvara....... så kameranmåste kunna skicka videoclip till ftp utan hjälp av någon programvara.

har tagit en inbrottstjuv I mitt garage för ca 3  månader sedan tack vare videoclipen.....identifierad*

ska bli inressant att se hur dom fungerar. Vstarcam var en ren besvikelse =crap rent ut sagt och slängd I soptunnan.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

nu har jagg testat MayGion v3.1

- Bild, helt ok - som 3-4000:- D-Link ! om inte bättre, måste prova side-by-side för 100% test.
- PT, snabbaste 'cheap' kamera hittils, svårt att pricka :-)
- Har SD kortläsare
- Har ljud funktioner.
- 5volts drift
- Saknar riktigt PT fäste, är en 90• plåtbygel med en plast platta där kameran monteras medelst bajonettfattning (med denna kameran) känns som det kommer att bli sprött av sol/och tid/väder - kameran sitter med två M2 skruvar ! Kamerafoten saknar även standardfäste för kameror, så är ENBART bajonettplastpiggarna. = bordskamera.
- Extremt kort nätkabel ca halvmeter eller strax över.
- Kom med EU kontakt, INTE en adapter utan äkta.

hittils, helt ok.
men som vanligt, undermåligt fäste !
går ej att montera i en kamera iglo då kameran saknar std fästen, och måste då limmas el dyl.

24 Senaste redigerad av G-Man (2013-07-22 22:13:16)

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

kameran är farlig :-)
den sysslar med p2p samt länkar sig mot kinesiska ddns m.m.

ur krass säkerhets aspekt - FAIL
men blockar man den från wan åtkomst så är den ok.
men den fortsätter att hammra sina ddns och p2p, går ej att stänga av.
man kan bara undra vad mer den sysslar med B-)
ivf så skriker den på lan tit som tätt.


Har för övrigt funkat bra, miljoner med inställningar att trixa med om så önskas.
Hur pass stabil den är över tid visarsig, med minusgrader osv.

Så, bra kamera till bra pris.

25

Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända

Vartifrån köpte du Maygion ?