1

Tråd: Beräkning av panelantenn

Hej, jag är ny på forumet och tänkte kolla med er lite mer rutinerade om ni vet hur man beräknar ytan för panelantenner.
Jag har skaffat 2 st smarteq antenner som jag tänkte modifiera. Dessa antenner är bredbandsantenner, som jag tänkte göra om till 2.6ghz antenner.
Fungerar det bra tänkte jag att man kunde publicera en guide på forumet så fler kunde göra samma sak. Antennerna kostar 99kr st på tele2 så de är prisvärda och gjorda för utomhusbruk samt det medföljer 5m kabel.

tack

BBB fiber 100/100.
Telenor 4G "fri surf" (200GB), Antennenwerk 17dBi Lte2600 antenn. 30-45 mbit ner 12-15 mbit upp.

2

Sv: Beräkning av panelantenn

finns länkar i forumet om panelantenner med beräkning,
men man kan likväl bygga nytt då det annars blir kompromisser då man ej vet hur den köpta antennen är beräknad/byggd - blir trial and error.

3

Sv: Beräkning av panelantenn

G-Man skrev:

finns länkar i forumet om panelantenner med beräkning,
men man kan likväl bygga nytt då det annars blir kompromisser då man ej vet hur den köpta antennen är beräknad/byggd - blir trial and error.

Jag hittade ingenting för denna sortens antenn det var därför jag frågade på forumet.

Den verkar vara ganska simpelt byggd:
http://s13.postimg.org/peyo7dj7r/IMG_0525.jpg

BBB fiber 100/100.
Telenor 4G "fri surf" (200GB), Antennenwerk 17dBi Lte2600 antenn. 30-45 mbit ner 12-15 mbit upp.

4

Sv: Beräkning av panelantenn

bild från sidan:

http://s13.postimg.org/xn0lsdb47/IMG_0527.jpg

BBB fiber 100/100.
Telenor 4G "fri surf" (200GB), Antennenwerk 17dBi Lte2600 antenn. 30-45 mbit ner 12-15 mbit upp.

5

Sv: Beräkning av panelantenn

Smarteqs antenn är en bredbandsantenn och ger ingen ledning för hur du bygger en antenn för 2600 bandet.

Panelantenn är egentligen bara en benämning på en platt antenn i ett hölje. Den kan utföras som en enkel eller dubbel biquad i stil med Funkwerks 2600 antenn alternativt med patchelement som eventuellt stackas faskorrigerat för mer förstärkning. I grundutföramde ka man komma upp i ca 10 dBi gain. Varje fördubbling av antalet element  ökar gain med 3Bi. Utan antennlab kan man inte konstruera stackade patchsntenner och biquad är att föredra framför patch om det är ostackat pga bättre korsisolation för de två polariseringarna.

Det finns en beskrivning på en hembyggd dubbel biquad på forumet. Jag betvivlar att det är någon vits att utgå från Smarteqs antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.