76

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:

Ja, det ska bli spännande att se vad Net1 hittar på när Telia har skaffat sig 92 % yttäckning med 4G...

Net1´s "trumfkort" är driftsäkerheten, som ingen annan operatör kommer i närheten av då det blir för dyrt att utrusta alla basstationer med diesel elverk.

De kör nog igång med LTE också.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

77

Sv: Tres utbyggnad

telia 92% 4G lol
det tror jag inte på, har 3G ens 92% täckning?
då det är sjukt stora områden utan "telia 4G"
där tex tele2 funkar "ypperligt" med 3G hastighet...

tele2 80mbit
http://db.tt/OwVFWWXg
tele2 25mbit
http://db.tt/qVoO9NxR
telia ospecificerat, 1mbit ?
http://db.tt/t5MXepDD

78

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Discover skrev:

Ja, det ska bli spännande att se vad Net1 hittar på när Telia har skaffat sig 92 % yttäckning med 4G...

Net1´s "trumfkort" är driftsäkerheten, som ingen annan operatör kommer i närheten av då det blir för dyrt att utrusta alla basstationer med diesel elverk.

De kör nog igång med LTE också.


Får de plats med LTE & CDMA i det frekvensutrymme de har ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

79

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Ja, det ska bli spännande att se vad Net1 hittar på när Telia har skaffat sig 92 % yttäckning med 4G...

Net1´s "trumfkort" är driftsäkerheten, som ingen annan operatör kommer i närheten av då det blir för dyrt att utrusta alla basstationer med diesel elverk.

De kör nog igång med LTE också.


Får de plats med LTE & CDMA i det frekvensutrymme de har ?

Jag vet faktiskt inte, de har ju 5MHz, det kanske är för lite? Men till slut ersätter de kanske CDMA helt...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

80 Senaste redigerad av Discover (2013-06-18 21:45:38)

Sv: Tres utbyggnad

G-Man skrev:

telia 92% 4G lol
det tror jag inte på, har 3G ens 92% täckning?
då det är sjukt stora områden utan "telia 4G"
där tex tele2 funkar "ypperligt" med 3G hastighet...

tele2 80mbit
http://db.tt/OwVFWWXg
tele2 25mbit
http://db.tt/qVoO9NxR
telia ospecificerat, 1mbit ?
http://db.tt/t5MXepDD

"i ett pressmeddelande uppger operatören att 99 procent av Sveriges befolkning 2014 kommer att ha 4g-täckning där de bor och att nätet 2015 ska täcka 90 procent av landets yta. Det är det samma som idag gäller för Telias 2g-nät."

http://www.telia.se/media/2013/05/17/te … 5876b8418a

http://www.swedroid.se/telia-satsar-mil … ch-4g-nat/

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=41585

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

81

Sv: Tres utbyggnad

Det är väl enkelt ordnat - de bara fixar till täckningskartorna litet så är saken klar. Billigt och bra (för operatörernas reklamgubbar).

(Javisst är jag sur för enligt kartorna borde jag ha snabb 3G från flera operatörer men får mest bara 2G - om ens det. Bara Tre får jag 3G ifrån)

82

Sv: Tres utbyggnad

Idag har jag testat att åka runt lite där 3 byggt ut sitt nät, det presterar bättre än vad Telias och Tele2s gör - då jämför jag 3s 3G med deras 2G-nät.

Runt i skogarna och småvägarna vid Loftahammar hoppade Telia, Telenor och Tele2 över till 2G - men 3 låg kvar på riktigt bra 3G-täckning. Jag ringde upp några andra telefoner, Tele2 och Telia bröt samtalet några gånger. Med 3 bröts inte samtalet alls. Att hastigheterna dessutom var på runt 5Mbit/s i skogen, så får jag klassa det som riktigt bra. Då med en iPhone 4S där hastigheten sällan går över 8Mbit/s.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

83

Sv: Tres utbyggnad

ok ...men du kan ju pröva ringa med 3 när deras 3G försvinner helt ...då har dom INGET alls

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

84 Senaste redigerad av careface (2013-06-21 13:46:41)

Sv: Tres utbyggnad

goliat skrev:

ok ...men du kan ju pröva ringa med 3 när deras 3G försvinner helt ...då har dom INGET alls

Ja - på samma sätt som att de andra operatörerna inte har något, när de inte har 2G. Ingen operatör har ju täckning, där de inte har täckning - inget unikt för 3. Jag jämförde ju det genom samtal och såg när de bröts, av den anledningen att jag ville se vilken operatör som har bäst täckning.

Då kunde jag konstatera att 3 faktiskt har bättre täckning än vad de andra operatörerna har här. Inte nog med att de hoppar ner på 2G, så bryts samtalen samtidigt som 3 klarar av att hålla kvar samtalet. Ett plus är att du även kan få högre datahastigheter.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

85

Sv: Tres utbyggnad

ja du har aldrig skrivit något negativt om ditt TRE ..du är partisk på något sätt ..har sagt du har kontakter ...

min bror har TRE och iphone ...det finns ställen han inte får kontakt...men då får jag kontakt med GSM Telia ...bättre med en gammal telefon ...då kan man i alla fall ringa eller hur ??

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

86 Senaste redigerad av careface (2013-06-21 16:32:47)

Sv: Tres utbyggnad

goliat skrev:

ja du har aldrig skrivit något negativt om ditt TRE ..du är partisk på något sätt ..har sagt du har kontakter ...

min bror har TRE och iphone ...det finns ställen han inte får kontakt...men då får jag kontakt med GSM Telia ...bättre med en gammal telefon ...då kan man i alla fall ringa eller hur ??

3 är inte perfekta, det finns också anledningar till att jag har andra operatörer också tongue

Det finns alltid ställen där en operatör inte har täckning, där en annan har täckning. Telias GSM-täckning är mycket bättre än vad 3s generella täckning är. Men nu handlade det jag skrev om att där de har byggt ut - kan de på allvar konkurrera med operatörerna som byggt ut 2G-nät på platserna i många år wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

87

Sv: Tres utbyggnad

Varför inte ta ett abonnemang i Ålands MobilTelefon ? De använder alla operatörer i Sverige.  Alltiett ger inte mycket datatrafik men Sveriges bästa täckning.

http://www.gsm.aland.fi/index.php/mobiltelefoni

88

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Idag har jag testat att åka runt lite där 3 byggt ut sitt nät, det presterar bättre än vad Telias och Tele2s gör - då jämför jag 3s 3G med deras 2G-nät.

Runt i skogarna och småvägarna vid Loftahammar hoppade Telia, Telenor och Tele2 över till 2G - men 3 låg kvar på riktigt bra 3G-täckning. Jag ringde upp några andra telefoner, Tele2 och Telia bröt samtalet några gånger. Med 3 bröts inte samtalet alls. Att hastigheterna dessutom var på runt 5Mbit/s i skogen, så får jag klassa det som riktigt bra. Då med en iPhone 4S där hastigheten sällan går över 8Mbit/s.


Fast om du hade haft t.ex Tele2 i en mobil med stöd för 4G så hade ju telefonen förmodligen lagt sig på 4G och inte 2G, Net4Mobility-nätet är då bättre utbyggt & snabbare än 3´s nät sett till hastighet.

Tänk på att stora delar av 3´s (& telenors) 3G nät bara har stöd för upp till 6 Mbit/s utanför tätorter medans 4G från Tele2 & Telenor har upp till 60 Mbit/s - och lägre svarstid.

Det går att prata i mobiltelefon över 4G nätet, men det kräver VoIP abonnemang & lämplig app,
alternativet är att prata som vanligt och när samtalet avslutas så "hoppar" telefonen tillbaka till 4G igen.


Men det är ju så, alla operatörer fungerar olika bra över Sverige, just för mig så fungerar Tele2 väldigt bra för mig här i Norrland, medans 3 fungerar mindre bra på grund av sämre täckning...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

89 Senaste redigerad av careface (2013-06-21 18:43:07)

Sv: Tres utbyggnad

Nu var det inte i det syftet jag testade, jag testade i syftet för att se hur 3s utbyggnad står sig med de gamla 2G-näten. Att jag dessutom hade pågående samtal, hade ju gjort att en 4G-telefon inte hoppat över på 4G-nätet.

N4M-nätet är bättre utbyggt, som du säger och det säger jag inget om. Men faktumet kvarstår, att det finns fortfarande ett behov av att kunna ringa direkt i näten utan extra app eller liknande eller ett extra abonnemang.

Jag har även testat N4M 4G-nätet på väg ner mot Loftahammar och det är mycket sämre på handovers än vad 3s 4G-nät är. Så de skulle inte vara så väldigt bra med att ringa VoIP på det under sträckan jag testade.

Ja, självklart är det så - ingen operatör kan vara bäst. Det är av den enkla anlednigen till att jag har abonnemang från Telia, Telenor och 3 både för mobilen och mobilt bredband. Primärt använder jag 3, nu på senaste åren har det även blivit mycket bättre - tidigare var jag tvungen att varva med Telia, för att få bättre täckning. Men som det är just nu, finns det inget behov för det. De tillfällen jag befinner mig på ett ställe med dålig täckning från 3, sätter jag bara igång min MiFi med Telenors 4G smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

90 Senaste redigerad av Discover (2013-06-21 18:55:29)

Sv: Tres utbyggnad

jag testade i syftet för att se hur 3s utbyggnad står sig med de gamla 2G-näten

Ska vi vara riktigt petiga så är ju faktiskt Tele2 & Telenor´s gemensamma 2G nät ganska nybyggt wink

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

91

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:

jag testade i syftet för att se hur 3s utbyggnad står sig med de gamla 2G-näten

Ska vi vara riktigt petiga så är ju faktiskt Tele2 & Telenor´s gemensamma 2G nät ganska nybyggt wink

Beror ju på hur man ser på det wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

92 Senaste redigerad av idgforum (2013-06-22 09:27:07)

Sv: Tres utbyggnad

Defensivt bättre här utanför Borås mellan Dannike och Hillared. Det verkar som om de gjort lite finjusteringar efter uppgraderingen till 4G. Synd att närmaste mast inte blev 4G. Där förbättrade de 3G istället från 16 till 32.

[YOUTUBE]http://youtu.be/hM-M18dFHGw[/YOUTUBE]

93

Sv: Tres utbyggnad

4G verkar hålla på att byggas ut i Rättvik. Min 4G router kopplade upp sig mot 4G nätet strax utanför centrum idag. 20 mbit/s ner och 18 mbit/s upp.

94

Sv: Tres utbyggnad

Jag hade också mycket upp innan men sedan trimmade TRE till det och nu är det mer ner och mindre upp.

95

Sv: Tres utbyggnad

Nu har 3 rapporterat hur de byggt ut nätet igen. De fortsätter med ca 30 nya eller uppgraderade master, varje vecka.

BOHUSLÄN
4G och 3G 900
Den nya förbättrade täckningen finns bland annat i Tanumshede, Grebbestad, Fjällbacka, Hamburgsund, Bovallstrand, Hunnebostrand, Väjern, Hovenäset, Rixö, Fiskebäckskil, Ellös, Svanesund samt delar av Lysekil, Brastad, Varekil och Höviksnäs.

FALKENBERG
4G och 3G 900
Bland de platser som får tillgång till dessa förbättringar finns förutom nordvästra Falkenberg även Långås, Vinberg, Glommen, Olofsbo och Skogstorp.

LANDSKRONA
4G och 3G 900
Bland de platser som får tillgång till dessa förbättringar finns förutom norra Landskrona även Borstahusen, Asmundtorp, Häljarp och Teckomatorp.

NORRKÖPING
4G och 3G 900
Den nya förbättrade täckningen finns i stora delar av centrala Norrköping och i stadens förorter.

ROSLAGEN
4G och 3G 900
Den nya förbättrade täckningen finns bland annat i Långalma, Björkö, Simpnäs, Vätö, Gräddö, Rävsnäs, Bergshamra, Hästängen samt Norra Ljusterö och delar av Blidö.

ÖLAND
4G och 3G 900
Den nya förbättrade täckningen finns bland annat i Byxelkrok, Djupvik, Köpingsvik, Rälla, Algutsrum, Skogsby, Vickleby, Mörbylånga, kastlösa, Degerhamn, Södra Möckleby, Grönhögen samt i delar av Borgholm och Färjestaden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

96

Sv: Tres utbyggnad

Lite mer information om utbyggnaden under vecka 25 smile

3G900 för bättre rösttäckning och 4G för ökad datakapacitet och datatäckning:
Västerås – Barkarö, Enhagen och Tidö-Lindö.
Siljan - Östnor, Selja, Vattnäs, Bonäs, Siljannäs, Alvik, Rättvik och Vikarbyn samt delar av Mora, Orsa, Leksand och Tällberg.
Tjörn - Rönnäng, Klädesholmen, Bleket, Åstol, Dyrön och Kyrkesund
Öland – Löttorp, Sandvik, Böda och delar av Böda camping.

3G för bättra täckning röst och data:
Bällsta
Sundbyberg – järnvägsgatan
Bromma Blocks
Öckerö

4G för bättre kapacitet och ökade hastigheter data:
Mölndal – Kristinedal
Backa
Mölndal
Öckerö
Värmdö – Värmdö marknad, Hemmesta, Norra Lagnö och Skeviks strand
Skälsmara
Tyresö – Nytorp
Ingarö – Grönskan, Långvik, Björnömalmen

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

97 Senaste redigerad av careface (2013-07-03 08:56:32)

Sv: Tres utbyggnad

Vecka 26
Denna utbyggnad gäller 4G och 3G 900

Denna vecka har 3 byggt ut nätet på följande platser

Norra Öland
Delar av de ställen som får ta del av täckningen:
Löttorp, Sandvik, Böda samt Böda Camping

Siljan
Delar av de ställen som får ta del av täckningen:
Östnor, Selja, Vattnäs, Bonäs, Siljansnäs, Alvik, Rättvik och Vikarbyn samt delar av Mora, Orsa, Leksand och Tällberg.

Tjörn
Delar av de ställen som får ta del av täckningen:
Rönnäng, Klädesholmen, Bleket, Åstol, Dyrön och Kyrkesund.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

98

Sv: Tres utbyggnad

Jag är intresserad av den utbyggnad som enligt karta planeras på Revsudden/skäggenäs på fastlandet mot Öland. Den bör kunna ge en fin och interferensfri signal till Stora Rörsområdet förutsatt att en sektor riktas österut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99

Sv: Tres utbyggnad

Ja, den borde komma igång inom kort! Med stor sannolikhet kommer de att rikta en sektor dit, för att ge Ölandsborna bättre täckning smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

100

Sv: Tres utbyggnad

Fortsättning på veckans utbyggnad: Borås stad med omgivningar!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776