51

Sv: Tres utbyggnad

jupp, tre 3g är efter, men obegränsat upp till 3,6mbit L0L
har även sjukt hög ping på vissa platser.

52

Sv: Tres utbyggnad

Telenor o Tele2s "upp till 32" är väl snarare max 5 mbit :-P men man får vänta så glatt tills De uppgraderar

53

Sv: Tres utbyggnad

idgforum skrev:

Lyckan varade inte länge. Det verkar vara fler som tycker det är gött med bättre fart och nu är belastningen sådan att farten blir
1 Mb/s. Får full fart någon timma under dagen men sedan är det stop. Kan också vara min router från 3 som fegar ut eller att antennerna behöver justeras nu när träden har löv men då skulle väll farten vara 1 Mb/s konstant?

Hm, kom på varför Internet var så långsamt. Connectify Dispatch låg och körde i bakgrunden. Programmet som ska ge dig bättre uppkoppling om du tex kan ta internettrafiken från fler än en ISP. För mig gör det tvärt om: sänker hastigheten enormt. Inte värt pengarna för detta men brukar använda det på Laptopen när jag bor på hotell och delar hotellets WiFi till mobil/surfplatta mm. Då behövs det bara en kod.

Alltså, varning för Connectify Dispatch som gav mig en hel helg med onödigt arbete tills jag kom och tänka på detta vidriga program. Sorry för att jag klagade TRE. http://www.connectify.me/dispatch/

54

Sv: Tres utbyggnad

3 bygger åtta nya master i Visby nu under juni månad i år och har gjort en mångmiljonsatsning på Gotland, både i år och de senaste åren.

De senaste åren har de lagt 100 miljoner kronor på Gotland, varav 28 miljoner bara i år där bland annat 8 nya master sätts upp i Visby.

Under resten av året kommer 3 att ha överkapacitet i nätet, vilket kommer leda till en riktigt bra upplevelse för de som bor på Gotland. De bygger med kapacitet för sommaren, så att upplevelsen är bra under sommaren - vilket som sagt leder till kraftig överkapacitet under resten av året.

De nya masterna kommer att dras igång nu under juni månad.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

55

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

3 bygger åtta nya master i Visby nu under juni månad i år och har gjort en mångmiljonsatsning på Gotland, både i år och de senaste åren.

De senaste åren har de lagt 100 miljoner kronor på Gotland, varav 28 miljoner bara i år där bland annat 8 nya master sätts upp i Visby.

Under resten av året kommer 3 att ha överkapacitet i nätet, vilket kommer leda till en riktigt bra upplevelse för de som bor på Gotland. De bygger med kapacitet för sommaren, så att upplevelsen är bra under sommaren - vilket som sagt leder till kraftig överkapacitet under resten av året.

De nya masterna kommer att dras igång nu under juni månad.


Vad jobbar du med?

56

Sv: Tres utbyggnad

Andy78 skrev:
careface skrev:

3 bygger åtta nya master i Visby nu under juni månad i år och har gjort en mångmiljonsatsning på Gotland, både i år och de senaste åren.

De senaste åren har de lagt 100 miljoner kronor på Gotland, varav 28 miljoner bara i år där bland annat 8 nya master sätts upp i Visby.

Under resten av året kommer 3 att ha överkapacitet i nätet, vilket kommer leda till en riktigt bra upplevelse för de som bor på Gotland. De bygger med kapacitet för sommaren, så att upplevelsen är bra under sommaren - vilket som sagt leder till kraftig överkapacitet under resten av året.

De nya masterna kommer att dras igång nu under juni månad.


Vad jobbar du med?


Kolla på denna sida   http://www.mynewsdesk.com/se/tre/tag/naetutbyggnad

57

Sv: Tres utbyggnad

Det låter ju bra, hoppas att de förbättrar runt öland också.

58

Sv: Tres utbyggnad

Andy78 skrev:

Det låter ju bra, hoppas att de förbättrar runt öland också.

Jag jobbar inte på 3, men jag får ibland ta del av viss information från dem. Detta var ju som sagt från deras pressmeddelande.

De kommer att satsa en del på Öland också under närmsta tiden!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

59

Sv: Tres utbyggnad

till vintern blir det åre :-P som det satsas på....

60

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Andy78 skrev:

Det låter ju bra, hoppas att de förbättrar runt öland också.

Jag jobbar inte på 3, men jag får ibland ta del av viss information från dem. Detta var ju som sagt från deras pressmeddelande.

De kommer att satsa en del på Öland också under närmsta tiden!


Är där om en timme. Blir till att testa. Kul.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Tres utbyggnad

jonasolof skrev:
careface skrev:
Andy78 skrev:

Det låter ju bra, hoppas att de förbättrar runt öland också.

Jag jobbar inte på 3, men jag får ibland ta del av viss information från dem. Detta var ju som sagt från deras pressmeddelande.

De kommer att satsa en del på Öland också under närmsta tiden!


Är där om en timme. Blir till att testa. Kul.

All utbyggnad är inte klar än - men det lär vara en hel del nya master. De planerar att vara klara med allt, i slutet av juni.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

62

Sv: Tres utbyggnad

Sedan i vintras ska det ha satts upp ungefär 1000 nya eller uppgraderade master i Sverige.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

63

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Sedan i vintras ska det ha satts upp ungefär 1000 nya eller uppgraderade master i Sverige.


Och de ligger fortfarande efter täckningsmässigt jämfört med Tele2 & Telenor ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

64

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:

Och de ligger fortfarande efter täckningsmässigt jämfört med Tele2 & Telenor ?

Ja, skillnaden är att Telenor och Tele2 har kunnat använda befintliga basstationer för deras GSM-nät - när de har byggt ut deras 4G-nät. 3 har behövt sätta upp ny utrustning för att kunna få igång deras LTE-nät, på samma sätt som Telia har behövt göra.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

65 Senaste redigerad av Discover (2013-06-17 19:09:29)

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Discover skrev:

Och de ligger fortfarande efter täckningsmässigt jämfört med Tele2 & Telenor ?

Ja, skillnaden är att Telenor och Tele2 har kunnat använda befintliga basstationer för deras GSM-nät - när de har byggt ut deras 4G-nät. 3 har behövt sätta upp ny utrustning för att kunna få igång deras LTE-nät, på samma sätt som Telia har behövt göra.


Ja, det vet jag, dock har ju Tele2 & Telenor fått sätta upp ny utrustning de med, dock inte i lika stor skala.
(tänker på alla 2600 MHz basstationer)

Kan det vara så att ZTE* inte hinner producera i
samma takt som Huawei** ?

* 4G nätleverantör för 3.
** 2G & 4G nätleverantör för Net4Mobility.

Om Telia bara hade haft intresse av att rulla ut 4G-nätet i snabb takt så hade de inte varit några problem,
de använder RBS 6000 för sitt 2G nät, och Ericsson står även som nätleverantör för Telias 4G nät.

"Base stations delivered since 2001 are LTE capable" - http://www.ericsson.com/ourportfolio/pr … e-stations

Fast nu har ju Telia äntligen gått ut med att deras 4G nät ska få lika bra täckning som deras 2G nät,
när den satsningen är klar så kommer förmodligen 3 vara den operatör med sämst 4G täckning.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

66 Senaste redigerad av careface (2013-06-17 19:30:36)

Sv: Tres utbyggnad

Ja - men deras GSM-basstationer har de ju i princip endast kunnat uppgraderat snabbt och lätt vilket har gjort att de väldigt snabbt kunnat bygga ut denna stora täckning.

Telia har andra planer för deras frekvenser, 900MHz vill de ju använda för sitt 3G-nät och sedan kommer de köra LTE på 800, 1800 och 2600MHz och att uppgradera deras GSM-basar till LTE på 1800MHz skulle ju ge liten täckning - och för att bygga ut 4G på 800MHz så behöver de ju nya basstationer vad jag vet. Därav har de inte gjort det i samma takt.

Jag tror faktiskt inte att 3 kommer bli operatören med minst 4G-nät, de får ju andra krav på sig och har faktiskt ganska snabbt byggt ut deras 3G och 4G-nät rejält ca 30-40 master/vecka är mycket och de planerar att fortsätta i samma takt tills vidare. Telias utbyggnad skulle ju vara klar 2015 har de ju sagt, och deras 5 miljarder kronor har ju sedan längre tillbaka varit budgeterade för utbyggnaden och är egentligen inget speciellt nytt.

Men vad som händer, får tiden visa.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

67

Sv: Tres utbyggnad

om en operatör har bästa villkor så tar dom alla kunder, och med feta bindningstider får dom muskler att byggaut sitt nät...
men många kunder snabbt är mindre kul för kunderna kortsiktigt :-)

68

Sv: Tres utbyggnad

G-Man skrev:

om en operatör har bästa villkor så tar dom alla kunder, och med feta bindningstider får dom muskler att byggaut sitt nät...
men många kunder snabbt är mindre kul för kunderna kortsiktigt :-)

Ja, så är det ju och där ligger väl Tele2 och 3 riktigt bra till just nu. Speciellt 3 med seras 100GB för 149,50kr/månad tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

69

Sv: Tres utbyggnad

gillar att E gått från IBM grått till apple vitt ;-)

70

Sv: Tres utbyggnad

Va? tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

71

Sv: Tres utbyggnad

på mast burkarna,
80talet svart, 90 talet ibm grått, nu apple vtt :-)
enligt sidan

72

Sv: Tres utbyggnad

Åkte idag mellan Karlskrona och Kalmar och kollade med belgiskt 4 G kort i Nokia 920låst på 4G.

Nära kalmar dök några tre-sektorer på EARFCN 6200 upp (tre 800 bandet). Även några telia 800 earfcn 6300. Men det fanns tio ggr fler nya n4m sektorer på 900 med earfcn 3562och telenors PLMN. Såg en tele2 sektor på earfcn 3537 5Mz.

Så Tre är på gång så sakteliga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

73

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Ja - men deras GSM-basstationer har de ju i princip endast kunnat uppgraderat snabbt och lätt vilket har gjort att de väldigt snabbt kunnat bygga ut denna stora täckning.

Telia har andra planer för deras frekvenser, 900MHz vill de ju använda för sitt 3G-nät och sedan kommer de köra LTE på 800, 1800 och 2600MHz och att uppgradera deras GSM-basar till LTE på 1800MHz skulle ju ge liten täckning - och för att bygga ut 4G på 800MHz så behöver de ju nya basstationer vad jag vet. Därav har de inte gjort det i samma takt.

Jag tror faktiskt inte att 3 kommer bli operatören med minst 4G-nät, de får ju andra krav på sig och har faktiskt ganska snabbt byggt ut deras 3G och 4G-nät rejält ca 30-40 master/vecka är mycket och de planerar att fortsätta i samma takt tills vidare. Telias utbyggnad skulle ju vara klar 2015 har de ju sagt, och deras 5 miljarder kronor har ju sedan längre tillbaka varit budgeterade för utbyggnaden och är egentligen inget speciellt nytt.

Men vad som händer, får tiden visa.

Ja, jag vet att Telia tänker använda 900 MHz till 3G & 800 MHz till 4G, men fortfarande så kan samma basstation, RBS 6000 användas till både 2G, 3G & 4G... så de basstationer Telia har nu behöver de ju bara uppgradera, möjligen kanske också byta antennerna i masten också så de klarar 800 & 900 MHz.

Men vi får se under tidens gång vilken operatör som får bäst täckning, kommer 3 att satsa på Norrland när de bygger ut sitt 4G nät ?

Här är ju 3 inget att ha på grund av täckningen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

74

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:

Ja, jag vet att Telia tänker använda 900 MHz till 3G & 800 MHz till 4G, men fortfarande så kan samma basstation, RBS 6000 användas till både 2G, 3G & 4G... så de basstationer Telia har nu behöver de ju bara uppgradera, möjligen kanske också byta antennerna i masten också så de klarar 800 & 900 MHz.

Men vi får se under tidens gång vilken operatör som får bäst täckning, kommer 3 att satsa på Norrland när de bygger ut sitt 4G nät ?

Här är ju 3 inget att ha på grund av täckningen.

Ja, då behöver ju alla master hanteras. Jag kan också tänka mig att kapaciteten behöver förstärkas till deras GSM-basar ute i de norrländska skogarna. Annars hade det nog gått ganska snabbt.

3 lär satsa på Norrland, inte i början - men sen. De kommer att behöva det. Jag skulle även tro att 3GIS kommer att satsa på det en hel del också, då Telenor och 3 säkert inser att de vill ha ett ännu större 3G-nät på 2100MHz.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

75 Senaste redigerad av Discover (2013-06-17 23:43:23)

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Discover skrev:

Ja, jag vet att Telia tänker använda 900 MHz till 3G & 800 MHz till 4G, men fortfarande så kan samma basstation, RBS 6000 användas till både 2G, 3G & 4G... så de basstationer Telia har nu behöver de ju bara uppgradera, möjligen kanske också byta antennerna i masten också så de klarar 800 & 900 MHz.

Men vi får se under tidens gång vilken operatör som får bäst täckning, kommer 3 att satsa på Norrland när de bygger ut sitt 4G nät ?

Här är ju 3 inget att ha på grund av täckningen.

Ja, då behöver ju alla master hanteras. Jag kan också tänka mig att kapaciteten behöver förstärkas till deras GSM-basar ute i de norrländska skogarna. Annars hade det nog gått ganska snabbt.

3 lär satsa på Norrland, inte i början - men sen. De kommer att behöva det. Jag skulle även tro att 3GIS kommer att satsa på det en hel del också, då Telenor och 3 säkert inser att de vill ha ett ännu större 3G-nät på 2100MHz.

Ja, det ska bli spännande att se vad Net1 hittar på när Telia har skaffat sig 92 % yttäckning med 4G...

Net1´s "trumfkort" är driftsäkerheten, som ingen annan operatör kommer i närheten av då det blir för dyrt att utrusta alla basstationer med diesel elverk.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.