26 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-30 13:52:48)

Sv: Tres utbyggnad

Och supporten kör sina standardsvar: - Vi har inga driftstörningar, återställ routern och vänta några dagar.

Hade ju redan gjort detta innan jag ringde men 15 minuter efter mitt samtal så fick jag bättre fart.

http://www.speedtest.net/result/2741214832.png

Får se hur det ser ut i kväll.

Discover skrev:

uselt för att vara 4G, speciellt svarstiden...

Svarstiderna hos TRE 4G har aldrig varit fantastiska. Ibland bättre på 3G. Men det duger för det jag spelar.

27

Sv: Tres utbyggnad

åk närmre masten, ca 200meterbot, med fri sikt och prova igen.

om inte bättre åk till en annan mast någon/ra mil bort och prova,
om inget hjälper skaffa annat abg/kontantkort och prova om det hjälper.


om det hjälper med närmre mot nuvarande mest, skaffa antenn om skillnaden är värt pengen.

28

Sv: Tres utbyggnad

G-Man, menar du mig? Jag skrev att jag fått tillbaka min fart 15 minuter efter att jag ringde. Men rätt intressant det där med närhet och fart. Tex har jag också ett Telenor 3G mobilt 16 Mb abonnemang. Kör jag genom antenn får jag 8 Mb/ och åker jag till masten får jag lätt 16 Mb/s. Avståndet har betydelse.

Men tillbaka till utbyggnaden av Tre. Fick reklam av Telenor att de jobbar för fullt med samma men undrar om det behövs nu när de sänkt sitt största abonnemang till 12 GB quota a 400 kr? Flyr inte kunderna nu?

29

Sv: Tres utbyggnad

du svarade/skrev efter jag öppnade tråden, gick omlot.
var och fixade lite annat samtidigt :-)

30 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-30 18:56:03)

Sv: Tres utbyggnad

Aha! Tror mig kommit på vad som är problemet. Om jag kör Netflix eller SVT Play läggs en spärr in. Ligger nu på under 1 Mb/s igen. Så Tre gör en Telenor, bygg ut + stryp. Nu vet jag inte om just detta är problemet men man blir ju misstänksam. Och just som jag pratade med en kille från TRE som ville att jag skulle förlänga det andra abonnemanget jag sagt upp. Han påstod att Fiber är onödigt, ingen behöver 100 Mb/s, hahohaho! Jo, vi får fiber nästa sommar.

31

Sv: Tres utbyggnad

idgforum skrev:

Men tillbaka till utbyggnaden av Tre. Fick reklam av Telenor att de jobbar för fullt med samma men undrar om det behövs nu när de sänkt sitt största abonnemang till 12 GB quota a 400 kr? Flyr inte kunderna nu?

De hoppas ju ändå på att Tele2 och 3 ska följa efter och därmed kunna sälja sin tjänst tack vare täckningen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32

Sv: Tres utbyggnad

@idgf.
mbb är lite moppe internet...
och ersätter inte varken ADSL eller fiber, oavsett vad dom påstår i reklamen, sedan är även mbb mindre stabilt för 99,99% av användarna...
;-)

33

Sv: Tres utbyggnad

idgforum skrev:

Aha! Tror mig kommit på vad som är problemet. Om jag kör Netflix eller SVT Play läggs en spärr in. Ligger nu på under 1 Mb/s igen. Så Tre gör en Telenor, bygg ut + stryp. Nu vet jag inte om just detta är problemet men man blir ju misstänksam. Och just som jag pratade med en kille från TRE som ville att jag skulle förlänga det andra abonnemanget jag sagt upp. Han påstod att Fiber är onödigt, ingen behöver 100 Mb/s, hahohaho! Jo, vi får fiber nästa sommar.


Jo, fiber behövs / är ej onödigt då fibern erbjuder FRI trafik, dock behöver inte alla ha 100 Mbit/s, det beror ju dock på hur många som delar på fiberabonnemanget.

Så jag håller inte med killen på Tre.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

34

Sv: Tres utbyggnad

Nåja, försäljarprat ...

Men det är inte alls så länge sedan som väldigt många seriösa människor påstod detsamma om 10 Mbit/s - och litet tidigare om 1 Mbit/s. Men jag var med då man körde 110 bit/s till Stockholm över telefon och 300 bit/s var rena drömmen. Då hette det att man aldrig behöver mer för ingen kan skriva så snabbt. Vi uppgraderar nu till Gigabit på fibernätet.

Men visst är mobit datanät ett bra komplement - ifall det skulle vara stabilt. Hastigheten är för mej mindre viktig än stabiliteten. Även om jag inte vill betala för 80 Mbit/s och få under 1 Mbit/s (utom på småtimmarna.  Jag hoppas Tre bygger ut mera med tanke på ett stabilt datanät (4G) än med tanke på försäljningstricks (80 Mbit/s den första månaden och sedan 23 månader vaddetnuråkar).

Jag håller kvar fyra operatörers kontantkort för säkerhets skull men man borde då också ha fyra routrar och en femte med fyra WAN och failover. På grund av instabiliteten.

35

Sv: Tres utbyggnad

nhu skrev:

Nåja, försäljarprat ...

Men det är inte alls så länge sedan som väldigt många seriösa människor påstod detsamma om 10 Mbit/s - och litet tidigare om 1 Mbit/s. Men jag var med då man körde 110 bit/s till Stockholm över telefon och 300 bit/s var rena drömmen. Då hette det att man aldrig behöver mer för ingen kan skriva så snabbt. Vi uppgraderar nu till Gigabit på fibernätet.

Men visst är mobit datanät ett bra komplement - ifall det skulle vara stabilt. Hastigheten är för mej mindre viktig än stabiliteten. Även om jag inte vill betala för 80 Mbit/s och få under 1 Mbit/s (utom på småtimmarna.  Jag hoppas Tre bygger ut mera med tanke på ett stabilt datanät (4G) än med tanke på försäljningstricks (80 Mbit/s den första månaden och sedan 23 månader vaddetnuråkar).

Jag håller kvar fyra operatörers kontantkort för säkerhets skull men man borde då också ha fyra routrar och en femte med fyra WAN och failover. På grund av instabiliteten.

Här där jag bor kan vi idag få 1000 / 100 Mbit/s, jag betalar idag för 10 / 10 och får ca 15 / 15 och det duger åt mig, trots server och flera datorer osv, men jag är ju ensam på mina Mbit/s, en hel familj kanske däremot behöver 100 Mbit/s.


Ja, 3G / 4G är ett bra komplement.


Dock verkar ju inte 4G vara 3´s "starka sida"...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

36

Sv: Tres utbyggnad

Discover, nu har du återfallit i att kopiera föregåend inlägg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Tres utbyggnad

jag körde 75baud över atlanten, vid större datamängd skickade vi dat-band med posten ;-)

funkade bra det med hehe

staten borde ta ansvar att byggaut fibernätet, marknaden löser det i tex stockholm osv men annars behövs lite muskler och långsiktiga ägare, inte bauer ägare...

38

Sv: Tres utbyggnad

jonasolof skrev:

Discover, nu har du återfallit i att kopiera föregåend inlägg


Och du får redigera det om du vill.

(har för mig att du har den befogenheten)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

39

Sv: Tres utbyggnad

Nu har 3 börjat med uppgraderingen av nätet i Uppsala. De har under veckan satt upp flera nya master och uppgraderat gamla. Jag har även sett att det numer på fler ställen än tidigare dyker upp två stycken "3" när man söker nät manuellt, något det inte gjorde tidigare smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

40

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Nu har 3 börjat med uppgraderingen av nätet i Uppsala. De har under veckan satt upp flera nya master och uppgraderat gamla. Jag har även sett att det numer på fler ställen än tidigare dyker upp två stycken "3" när man söker nät manuellt, något det inte gjorde tidigare smile

Jag kan väl inte tänka mig att "Skojarna från Tre" menar allvar.... de är ju körda i det långa loppet och det har nog deras ägare insett !  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

41

Sv: Tres utbyggnad

plun skrev:
careface skrev:

Nu har 3 börjat med uppgraderingen av nätet i Uppsala. De har under veckan satt upp flera nya master och uppgraderat gamla. Jag har även sett att det numer på fler ställen än tidigare dyker upp två stycken "3" när man söker nät manuellt, något det inte gjorde tidigare smile

Jag kan väl inte tänka mig att "Skojarna från Tre" menar allvar.... de är ju körda i det långa loppet och det har nog deras ägare insett !  smile

De har kört på en annan teknik, de har byggt på ställen där 4G inte funnits från någon annan operatör sedan tidigare - det är ett väldigt smart sett att få nya kunder på. Att bygga på ställen där de är unika med 4G ger ju också ett mervärde för de boende i området.

Körda är de verkligen inte, jag är ganska säker på att fler och fler kommer att välja 3 i framtiden om de behåller sina generösa data-abonnemang, Telenor och Telia är ju inte ens ett alternativ längre, det är snålt till och med som komplement till fast bredband - fast du som älskar Telenor kanske tycker att deras 12GB-bredband är intressanta?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

42

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

De har kört på en annan teknik, de har byggt på ställen där 4G inte funnits från någon annan operatör sedan tidigare - det är ett väldigt smart sett att få nya kunder på. Att bygga på ställen där de är unika med 4G ger ju också ett mervärde för de boende i området.

Körda är de verkligen inte, jag är ganska säker på att fler och fler kommer att välja 3 i framtiden om de behåller sina generösa data-abonnemang, Telenor och Telia är ju inte ens ett alternativ längre, det är snålt till och med som komplement till fast bredband - fast du som älskar Telenor kanske tycker att deras 12GB-bredband är intressanta?

Jo Sverige är ju en liten "skitmarknad" och jag kan mest se stor irritation på mer betydande marknader som UK.

"Annan teknik", de satsar på 4G-andra klassens nät...pengarna är väl slut !

Så för mig är Tre stora skojare !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

43

Sv: Tres utbyggnad

plun skrev:
careface skrev:

De har kört på en annan teknik, de har byggt på ställen där 4G inte funnits från någon annan operatör sedan tidigare - det är ett väldigt smart sett att få nya kunder på. Att bygga på ställen där de är unika med 4G ger ju också ett mervärde för de boende i området.

Körda är de verkligen inte, jag är ganska säker på att fler och fler kommer att välja 3 i framtiden om de behåller sina generösa data-abonnemang, Telenor och Telia är ju inte ens ett alternativ längre, det är snålt till och med som komplement till fast bredband - fast du som älskar Telenor kanske tycker att deras 12GB-bredband är intressanta?

Jo Sverige är ju en liten "skitmarknad" och jag kan mest se stor irritation på mer betydande marknader som UK.

"Annan teknik", de satsar på 4G-andra klassens nät...pengarna är väl slut !

Så för mig är Tre stora skojare !

Pengarna är långt ifrån slut, Investor och Hutchinson har gott om pengar - likaså har 3 gått med vinst de senaste åren, så pengar finns det.

Deras 4G-nät är faktiskt riktigt bra, det ger generellt sett höga hastigheter och har bra kapacitet. PC För Alla testade nyligen 4G hos operatörerna, 3 fick testets högsta hastighet.

Du undvek svaret på min fråga om va du tycker om Telenors nya prisplaner på 12GB om det är rätt väg att gå? Investera massor med pengar i nätet och sedan sänka datagränsen till en löjligt låg nivå, det gör ju att man nästan kunde skippat att investera i att uppgradera de befintliga näten eftersom det är väldigt snålt med data.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

44

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Pengarna är långt ifrån slut, Investor och Hutchinson har gott om pengar - likaså har 3 gått med vinst de senaste åren, så pengar finns det.

Deras 4G-nät är faktiskt riktigt bra, det ger generellt sett höga hastigheter och har bra kapacitet. PC För Alla testade nyligen 4G hos operatörerna, 3 fick testets högsta hastighet.

Du undvek svaret på min fråga om va du tycker om Telenors nya prisplaner på 12GB om det är rätt väg att gå? Investera massor med pengar i nätet och sedan sänka datagränsen till en löjligt låg nivå, det gör ju att man nästan kunde skippat att investera i att uppgradera de befintliga näten eftersom det är väldigt snålt med data.

Jo just nu kör jag Telia 4G.... smile samt Telenor hemma.

Jo Sverige är en "skitmarknad" för att överleva och jag kan inte tänka mig att Hutchison ser en "grön äng" i lilla Sverige när man har stora problem i mer betydande marknader.   (Investor är marginell i det här sammanhanget)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

45

Sv: Tres utbyggnad

plun skrev:
careface skrev:

Pengarna är långt ifrån slut, Investor och Hutchinson har gott om pengar - likaså har 3 gått med vinst de senaste åren, så pengar finns det.

Deras 4G-nät är faktiskt riktigt bra, det ger generellt sett höga hastigheter och har bra kapacitet. PC För Alla testade nyligen 4G hos operatörerna, 3 fick testets högsta hastighet.

Du undvek svaret på min fråga om va du tycker om Telenors nya prisplaner på 12GB om det är rätt väg att gå? Investera massor med pengar i nätet och sedan sänka datagränsen till en löjligt låg nivå, det gör ju att man nästan kunde skippat att investera i att uppgradera de befintliga näten eftersom det är väldigt snålt med data.

Jo just nu kör jag Telia 4G.... smile samt Telenor hemma.

Jo Sverige är en "skitmarknad" för att överleva och jag kan inte tänka mig att Hutchison ser en "grön äng" i lilla Sverige när man har stora problem i mer betydande marknader.   (Investor är marginell i det här sammanhanget)

Investor äger 40% av 3 Skandinavien, så de har en ganska stor del i det.

3 har växt otroligt mycket senaste tiden, om jag inte missminner mig fick de 183000 nya kunder förra året i jämförelse med Tele2s ca 35000 nya kunder. Så det är en marknad där 3 plockar mer marknadsandelar och det tror jag att ägarna kan se.

Men nu lämnar vi det - tråden handlar ändå om 3s utbyggnad, vi kan åtminste vara överrens om att Telenor/Tele2 har störst 4G-nät idag smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

46

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

[

Men nu lämnar vi det - tråden handlar ändå om 3s utbyggnad, vi kan åtminste vara överrens om att Telenor/Tele2 har störst 4G-nät idag smile



Jo men då är man tvungen att se det "globalt".

http://en.wikipedia.org/wiki/Hutchison_3G

Sverige är och förblir en lite pyttemarknad och jag vidhåller namnet "Skojarna från Tre"....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

47

Sv: Tres utbyggnad

när operatörerna redovisar nyakunder så är det lite som bilbolagen när dessa redovisar registreradebilar.... :-)

48

Sv: Tres utbyggnad

G-Man skrev:

när operatörerna redovisar nyakunder så är det lite som bilbolagen när dessa redovisar registreradebilar.... :-)

Jo och nu är ju världen global och jag har aldrig sett så irriterade kunder som hos Tre UK....eventullet en mer betydande marknad än lilla Sverige.   Förmodligen därför man bara har råd att satsa på andra klassens 4G.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

49 Senaste redigerad av Discover (2013-06-01 01:18:56)

Sv: Tres utbyggnad

Oj, nu kommer säkert jonasolof att gnälla på er när ni citerar föregående inlägg...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

50

Sv: Tres utbyggnad

Angående 3´s utbyggnad så kan man säga att de ligger efter, stora delar av deras 3G nät har bara stöd för upp till 6 Mbit/s utanför städer och tätorter - där Tele2 & Telenor har 4G med upp till 32 Mbit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.