226

Sv: Tres utbyggnad

I dagsläget finns det inget specifikt planerat för Mönsterås.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

227

Sv: Tres utbyggnad

Jag är nyfiken om utbyggnaden mellan lund och staffastorp. Antar att det är ett väl utbyggt område, men är trots det lite nyfiken.
Hur får man annars reda på om de sätter upp/kopplar in en ny mast någonstans i närheten?

228

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Preliminärt inom 6 månader.

Hmm, i ett tidigare svar så var det "inom 6 månader" men dessa förutsättningar är ändrade?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

229

Sv: Tres utbyggnad

jerjo2 skrev:

Hmm, i ett tidigare svar så var det "inom 6 månader" men dessa förutsättningar är ändrade?

Jag vet faktiskt inte, jag kan bara se att man har preliminärt planerad utbyggnad inom 6 månader i området. Det kan alltså handla om 1-6 månader. Det skulle även kunna vara så att utbyggnaden blivit försenad.

simtrax skrev:

Jag är nyfiken om utbyggnaden mellan lund och staffastorp. Antar att det är ett väl utbyggt område, men är trots det lite nyfiken.
Hur får man annars reda på om de sätter upp/kopplar in en ny mast någonstans i närheten?

I Lund finns det planer på två nya 4G-siter. I Staffanstorp finns ingen planerad utbyggnad, samma sak i området mellan Lund och Staffanstorp.

Det är svårt att få reda på när det verkligen sker. Man kan ringa 3s kundtjänst och be dem kolla - men det blir ju jobbigt i längden. Oftast märker man det dock genom att man får bättre täckning och högre datahastigheter.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

230

Sv: Tres utbyggnad

Inte mycket till satsning i Blekinge, i alla fall inte för landsbygden.

231

Sv: Tres utbyggnad

Nej, i Blekinge finns 4G redan i stora delar. Det som ska byggas ut där är 3G och 4G i Karlshamn och fler 4G-siter i Karlskrona. Vidare utbyggnad kommer senare.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

232

Sv: Tres utbyggnad

Å vi mittemellan får vara utan förbättring tydligen. Skulle blivit enligt tidigare besked.

233 Senaste redigerad av careface (2014-06-16 13:12:33)

Sv: Tres utbyggnad

Jag gav dig beskedet att det fanns planerad utbyggnad inom 6 månader i området i slutet av mars. Det svaret kvarstår, alltså att det bör vara klart innan slutet på september. Viktigt att poängtera är dock att det endast är en plan som man har och jobbar mot att hålla. Mycket är redan klart för området - men vissa saker drar ibland ut på tiden.

Det som visas  på kartan är främst för sommaren, dvs till och med slutet av augusti. Det är inte heller all utbyggnad som kommer att ske - utan nya platser läggs till hela tiden samtidigt som vissa plockas bort från kartan eftersom de är klara.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

234

Sv: Tres utbyggnad

Man får lite olika bud beroende vem man pratar med.

Jag har fått uppgift om allt från "- utbyggt 1:a halvåret i år" eller "- utbyggnad till hösten" eller "- finns inget planerat i området i år".

Vi har förmodligen blivit fler som nyttjar "min" mast för det blir allt sämre hastighet allteftersom tiden går.

Jag lever på hoppet, den som lever får se.

235 Senaste redigerad av careface (2014-06-16 13:44:44)

Sv: Tres utbyggnad

Som sagt så är det planer. Planer kan förändras flera gånger osv, därav kan du ha fått olika "tider" om du pratat med flera olika personer. Informationen om att inget har funnits planerat i år är felaktig, om du inte fick den före eller i början av februari i år. Planer finns nämligen.

Troligtvis hjälper inte utbyggnaden av 3G 900 och 4G om hastigheterna har sjunkit på 3G-nätet idag utan då behöver du nog snarare vänta på uppgraderingen av 3GIS (3G på 2100MHz) i området. Denna bör ske under året, kan dock inte få fram någon information om när. Om du däremot pratar om 4G-hastigheten så kommer nog utbyggnaden av 4G att hjälpa till.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

236

Sv: Tres utbyggnad

Då stämmde det jag skrev tidigare, ingen utbyggnad norr om gävle.

237

Sv: Tres utbyggnad

Under året kommer man att bygga ut och bygga ihop 3G 900 samt 4G-nätet i områden där täckning redan finns för att senare bygga ny täckning. smile

Parallellt med detta uppgraderas hela 3GIS-nätet med högkapacitetsnoder.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

238

Sv: Tres utbyggnad

Jag provade på en plats 'norr om gävle' och telia, telenor, tele2 = full täckning. Tre stendött.
Bytte till LTE, tre, tele2 full funktion. Telia, telenor stendött.

Följer ej operatörslogiken, dvs deras samkörning. Gick ej att avgöra frekvens i LG Optimus luren.

Tres envisa sunkiga 3g på 2,1ghz är deras akilleshäl.
:-)
900 skulle lösa det, då lte där funkar men ej 3g.

239

Sv: Tres utbyggnad

Då måste det ha varit något tillfälligt fel. 3G 900 finns nämligen på alla ställen där 4G finns eftersom det körs från samma basstationer och man erbjuder inte större 4G-täckning än 3G-täckning av förklarliga skäl.

Att det såg ut som det gjorde mellan Telenor och Tele2 verkar också väldigt konstigt - men det kanske är som så att de inte kör igång alla siter samtidigt...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

240

Sv: Tres utbyggnad

Kivik?

241

Sv: Tres utbyggnad

Inga ytterligare planer för sommaren. Det bör dock ske under året.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

242

Sv: Tres utbyggnad

Är det för telefonins skull som man kör både 3G 900 och 4G 800? Ur mobilt bredbandssynpunkt förefaller det vara kaka på kaka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

243

Sv: Tres utbyggnad

3G 900 är främst tänkt för samtal - mamman bygger det också för att kunna erbjuda datatäckning för kunder med äldre telefoner på ännu fler ställen. De andra operatörerna har ju ett GSM-nät som erbjuder samtal på de ställen där de har 4G 800 eller 900. 3 behöver erbjuda samtalstäckning på samma platser där 4G finns och det enda sättet är genom 3G 900 eftersom 3G 2100, som du vet, har sämre täckningsegenskaper.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

244

Sv: Tres utbyggnad

3G 2100MHz/2,1GHz ÄR värdelöst, och varför tre funkat dåligt sedan starten, täckningen försvinner helt inne på många varuhus tex.
Och tre saknar GSM som backup som de andra har.... :-)

245

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
jerjo2 skrev:

Hmm, i ett tidigare svar så var det "inom 6 månader" men dessa förutsättningar är ändrade?

Jag vet faktiskt inte, jag kan bara se att man har preliminärt planerad utbyggnad inom 6 månader i området. Det kan alltså handla om 1-6 månader. Det skulle även kunna vara så att utbyggnaden blivit försenad.

simtrax skrev:

Jag är nyfiken om utbyggnaden mellan lund och staffastorp. Antar att det är ett väl utbyggt område, men är trots det lite nyfiken.
Hur får man annars reda på om de sätter upp/kopplar in en ny mast någonstans i närheten?

I Lund finns det planer på två nya 4G-siter. I Staffanstorp finns ingen planerad utbyggnad, samma sak i området mellan Lund och Staffanstorp.

Det är svårt att få reda på när det verkligen sker. Man kan ringa 3s kundtjänst och be dem kolla - men det blir ju jobbigt i längden. Oftast märker man det dock genom att man får bättre täckning och högre datahastigheter.

Tack för ditt svar.
Jag har försökt reda ut vilken mast som är bäst lämpad för mig med hjälp av kundtjänst. De har angett master som inte har 4G, trots att jag specifikt frågar efter 4G. Vilket skapar en problem.
Just nu gissar jag mig fram till vad som är bäst.
@careface: Har du möjlighet att med hjälp av min adress se vilka master som lämpar sig att användas?

246

Sv: Tres utbyggnad

Det kanske jag har, skicka ditt postnummer och/eller adress i PM så kan jag kolla på det! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

247

Sv: Tres utbyggnad

Vecka 27
Centrala Åhus
Galleria Boulevard, Kristianstad
Överby köpcentrum , Trollhättan
Kumla C
Strängnäs C

Öland:
Centrala Färjestaden, Borgholm, Köpingsvik, Böda sand, Alböke-Kårehamn, Egby-Bredsättra, Gärdslösa-Långlöt, Sandby-Kvinneby, Segerstad.

Nacka:
Ekudden, Järla Sjö, Lillängen, Järla, Nysätra, Hästhagen samt Finntorp

Täby, Kärrdal
Tynnered
Lysekil

Vecka 26.
Finspång
Oxelösund
Varberg
Aspö, Karlskrona
Sturkö, Karlskrona
Verkö, Karlskrona
Nättraby/ Listerby, Blekinge
Center syd, Löddeköpinge
Rinkeby

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

248

Sv: Tres utbyggnad

Utbyggnaden av 3G 900 & 4G 800 här i Gävle pågår, men jag tycker att det har stått stilla nu ett bra tag.

Har sett att det har kommit upp nya antenner & basstationer på vissa ställen, och på vissa ställen bara basstationer men inga antenner.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

249

Sv: Tres utbyggnad

Det är lite saker som behöver komma igång också, anslutningar till corenätet osv. Men varför man inte satt upp sändarna vet jag inte. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

250

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:

.... och på vissa ställen bara basstationer men inga antenner.

Är det äpple stationer? Vit blank plast utan yttre antenner?
Sk design stationer, yta före funktion...
:-)