1

Tråd: NETGEAR MBR1310

är det möjligt att uppgradera Tre router NETGEAR mbr1310 att arbeta i 4G LTE som Tre Danmark router NETGEAR mbr-4G ?

2

Sv: NETGEAR MBR1310

Nej, Netgear MBR1310 har endast stöd för 3G upp till 32Mbit/s. Den router som 3 DK har sålt har varit en annan modell.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: NETGEAR MBR1310

tack så mycket "careface"

4

Sv: NETGEAR MBR1310

http://www.netgear.com/service-provider … R1310.aspx

3G upp till 42Mbps - fast det högsta jag hört talas om att nån uppnått i verkligheten med 3G är ca 20Mbps big_smile

5

Sv: NETGEAR MBR1310

Gladnir skrev:

http://www.netgear.com/service-provider … R1310.aspx

3G upp till 42Mbps - fast det högsta jag hört talas om att nån uppnått i verkligheten med 3G är ca 20Mbps big_smile

Jag har varit uppe i 28Mbit/s, över 3G-nätet i centrala Uppsala och får oftast resultat över 20Mbit/s när jag testar i centrala Uppsala. wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: NETGEAR MBR1310

Men vad händer om man byter ut Sierra Wireless AirPrime MC 8801 som sitter i, mot det nya MC 7710 som Sierra anger att man ska använda då de har lagt ner produktionen av MC 8801 ??

7

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Men vad händer om man byter ut Sierra Wireless AirPrime MC 8801 som sitter i, mot det nya MC 7710 som Sierra anger att man ska använda då de har lagt ner produktionen av MC 8801 ??

Jo jag tror att ingenting kommer att hända om du wanna prova MC7710 inuti NETGEAR MBR1310 du inte kan ha 4G-nät måste du ändra routerns programvara också så att du kan ha inställningen 4G-nät.

8

Sv: NETGEAR MBR1310

Jo men det intressanta är, var ligger spärren? I routerns programvara eller är det bara korten som gör det??

9

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Jo men det intressanta är, var ligger spärren? I routerns programvara eller är det bara korten som gör det??

har du NETGEAR MBR1310?
vill du få det att fungera i 4G eller få det att fungera med alla svenska leverantör?

10

Sv: NETGEAR MBR1310

Ja jag tog erbjudandet på 3 för 149/mån och fick en MBR1310, en sk förlängning av abg, min månadskostand sjönk till hälften och max per månad ökade från 30G till 100G, så beslutet var inte så svårt, särskilt när Telenor har miskat från 80G till 12G

Så eftersom MBR1310 är så att säga bonus, kan man ju leka lite med den och inte bry sej så mycket om garantin...

Jag har byggt lite med datorer tidigare, och där går det ju att byta kort minnen mm, är inte en router uppbyggd på samma sätt, att den själv söker upp vissa saker, om det nu inte finns nån spärr i programvaran, och det gör det säkert, eftersom den är gjord åt 3, men frågan är vad det är för begränsningar och var finns dom??

11

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Ja jag tog erbjudandet på 3 för 149/mån och fick en MBR1310, en sk förlängning av abg, min månadskostand sjönk till hälften och max per månad ökade från 30G till 100G, så beslutet var inte så svårt, särskilt när Telenor har miskat från 80G till 12G

Så eftersom MBR1310 är så att säga bonus, kan man ju leka lite med den och inte bry sej så mycket om garantin...

Jag har byggt lite med datorer tidigare, och där går det ju att byta kort minnen mm, är inte en router uppbyggd på samma sätt, att den själv söker upp vissa saker, om det nu inte finns nån spärr i programvaran, och det gör det säkert, eftersom den är gjord åt 3, men frågan är vad det är för begränsningar och var finns dom??

Om jag förstår dig att du vill använda NETGEAR MBR1310 med Telenor rätt?
modulen MC8801 är låst till Tre så du måste låsa upp modulen om du vill använda routern med Telenor.

12

Sv: NETGEAR MBR1310

Nej jag tänkte fortsätta med 3, men jag ville testa 4g, och MBR1310 har väldigt dåligt internet jämfört med 3:s mobila router ZTE MF80, iofs har jag bara en yttre antenn och MBR1310 har uttag för två yttre antenner

13

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Nej jag tänkte fortsätta med 3, men jag ville testa 4g, och MBR1310 har väldigt dåligt internet jämfört med 3:s mobila router ZTE MF80, iofs har jag bara en yttre antenn och MBR1310 har uttag för två yttre antenner

ok jag ser väl jag tror inte att funka om du byter MC8801 med MC7710 inuti NETGEAR MBR1310 routern inte kommer att erkänna MC7710 då det aldrig kommer att fungera på 4G-nät.
ändrar du wanna ditt MBR1310 med ZTE MF60 upplåst med all leverantör och en del av pengarna?

14

Sv: NETGEAR MBR1310

MBR1310 är bättre som stationär router än den mobila ZTE MF60 som kopplar ner och stänger av när alla datorer i nätverket hemma är avstängda, sedan har ju inte ZTE MF80 några möjligheter till extrna USB-anslutningar av t ec extra hdd

15 Senaste redigerad av abdallahman (2013-06-29 14:05:30)

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

MBR1310 är bättre som stationär router än den mobila ZTE MF60 som kopplar ner och stänger av när alla datorer i nätverket hemma är avstängda, sedan har ju inte ZTE MF80 några möjligheter till extrna USB-anslutningar av t ec extra hdd

letar du efter ZTE MF80 prova med Tre 4G-nät ?
vill du ändra din router med ZTE MF80 från Tre?

16

Sv: NETGEAR MBR1310

Du kan ju alltid skruva upp routern och kolla på hur det ser ut. Ibland är ju sakerna fastlödda på moderkortet (eller vad man ska kalla det). Då ser du ju hur det ser ut pch pm möjligheten ens hårdvadumässigt finns.

Mjukvarumässigt har jag svårt stt tro att det skulle fungera, jag vet inte hur det ser ut med t.ex MBR1317 och vad den har för andra komponenter i sig, som kanske är helt annorlunda. Annars skulle mjukvaran i den kanske funka?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: NETGEAR MBR1310

Ja jag har oxå tänkt på mjukvaran i den danska, kanske går att prova att ladda ner den direkt i den svenska och se vad som händer, om det inte funkar går det väl att trycka på kappen för fabriksåterställning, hoppas jag smile
Verkar ju inte vettigt att löda fast ett mini PC card då det har en massa kontakter som ska stickas in i en annan kontakt, man har väl sådana kort för att slippa löda, och enligt bilder ser dessa två kort lika ut, de har oxå exakt samma mått, skruvar väl isär den och kollar lite...

18

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Ja jag har oxå tänkt på mjukvaran i den danska, kanske går att prova att ladda ner den direkt i den svenska och se vad som händer, om det inte funkar går det väl att trycka på kappen för fabriksåterställning, hoppas jag smile
Verkar ju inte vettigt att löda fast ett mini PC card då det har en massa kontakter som ska stickas in i en annan kontakt, man har väl sådana kort för att slippa löda, och enligt bilder ser dessa två kort lika ut, de har oxå exakt samma mått, skruvar väl isär den och kollar lite...

pratar du om programvaran för MBR1517 4G från Tre Danmark?
ja det MC7710 och MC8801 har samma storlek och du kan växla mellan dem, men de har inte samma programvara så jag är rädd att MBR1310 inte kommer att känna igen MC7710.

19

Sv: NETGEAR MBR1310

Om det skulle gå att lägga in den andra mjukvaran, så kommer det inte gå att återställa till orginalmjukaran genom att hålla in resetknappen eftersom det bara återställer inställningarna i routern och inte mjukvaruversionen.

Jag har bara svårt att se framför mig att det skulle sitta ett vanligt mini PCi-kort instucket i routern - men jag kan självklart ha fel kring det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: NETGEAR MBR1310

careface skrev:

Om det skulle gå att lägga in den andra mjukvaran, så kommer det inte gå att återställa till orginalmjukaran genom att hålla in resetknappen eftersom det bara återställer inställningarna i routern och inte mjukvaruversionen.

Jag har bara svårt att se framför mig att det skulle sitta ett vanligt mini PCi-kort instucket i routern - men jag kan självklart ha fel kring det.

innan någon ändring till routern programvara som du måste ladda ner den ursprungliga programvaran från routern i datorn så att du kan ladda den efter om inget arbete med den nya programvaran.

21

Sv: NETGEAR MBR1310

Det är ett vanligt PCI Express Mini Card, här är länken till Sierras hemsida där det står så, det var nämligen det som gjorde mej nyfiken, http://www.sierrawireless.com/en/produc … eries.aspx

22

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Det är ett vanligt PCI Express Mini Card, här är länken till Sierras hemsida där det står så, det var nämligen det som gjorde mej nyfiken, http://www.sierrawireless.com/en/produc … eries.aspx

Jag håller med dig att det är samma PCI Express-minikort MC8801 och MC7710 ändå prova det och se vad som händer jag hoppas att det kommer att fungera och du får 4G-nät.

23

Sv: NETGEAR MBR1310

Enda problemet är att kortet är ganska dyrt, hittade ett för ca 1400:-, vill ju inte köpa det om det inte funkar, hade hoppats någon hade testat att byta/uppgradera sin router och vetat om det går, får väl vänta några dagar och se om det blir napp eller om jag beställer...

24

Sv: NETGEAR MBR1310

Clerck skrev:

Enda problemet är att kortet är ganska dyrt, hittade ett för ca 1400:-, vill ju inte köpa det om det inte funkar, hade hoppats någon hade testat att byta/uppgradera sin router och vetat om det går, får väl vänta några dagar och se om det blir napp eller om jag beställer...

så att du köper bättre NETGEAR MBR1517 från Tre Danmark det har MC7710 inuti och priset är 1400 dk.

25 Senaste redigerad av careface (2013-06-29 18:18:24)

Sv: NETGEAR MBR1310

Tänk på att MC7710 troligtvis inte har stöd för TDD 2600, vilket 3 använder i sitt nät på vissa ställen - främst i storstäder smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776