1 Senaste redigerad av Husknuten (2013-04-02 13:23:01)

Tråd: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Har ni sett Telias nya prissättning för mobilt bredband? Deras värsta abbonenang inkluderar nu bara 10 GB och kostar 399 kr/mån!

Vem har de tänkt ska teckna abbonemang till dessa priser när t.ex. tre erbjuder 100 GB för 299 Kr/mån? En sak om de erbjöd väsentligt bättre täckning än konkurrenterna men Telias nät är ju skräp jämfört Net4Mobilitys.

Är det någon ny ekonom som kommit in och fått storhetsvansinne?

2

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Husknuten skrev:

Har ni sett Telias nya prissättning för mobilt bredband? Deras värsta abbonenang inkluderar nu bara 10 GB och kostar 399 kr/mån!

Vem har de tänkt ska teckna abbonemang till dessa priser när t.ex. tre erbjuder 100 GB för 299 Kr/mån? En sak om de erbjöd väsentligt bättre täckning än konkurrenterna men Telias nät är ju skräp jämfört Net4Mobilitys.

Är det någon ny ekonom som kommit in och fått storhetsvansinne?

Snacka om sjuka priser! Kanske dags för många att sluta gnälla på Telenor och rikta kritiken åt "rätt" håll istället. 10 GB för 399 spänn - skärp er Telia! Kommer aldrig aldrig att bli kund hos denna statliga koloss som slösar bort mängder av pengar i "skumma" länder och sedan hämtar hem pengarna hos sina kunder i Sverige!

3

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

dom andra följer efter, brukar vara så med telias prisökningar.

4

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Jag förväntar mig åtminstone en exceptionell utbyggnad nu när de tjänar så mycket mer pengar än tidigare. Det håller inte att ta 399 Kr för 10 GB och fortfarande inte ens täcka hela sveriges fjärde största stad Uppsala med 4G...

5

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Det visar på att dom har givit upp kampen om mobilt bredband och avvecklar det genom ockerpriser.

6 Senaste redigerad av Husknuten (2013-04-02 13:24:33)

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

thomson69 skrev:

Det visar på att dom har givit upp kampen om mobilt bredband och avvecklar det genom ockerpriser.

Jag antar att det är så man får tolka det, ja.

Men detta är ju att gräva sin egen grav. En mycket stor andel av alla hushåll i Sverige har endast en telefontråd ansluten. LTE slår redan nu ADSL och försprånget kommer att öka ytterligare framöver. Det är sällan ekonomiskt försvarbart att lägga ned fiber framför att köra bredband via 4G istället.

Allt fler av Telias ADSL-kunder kommer nu istället att gå över till andra leverantörer. Har man alltså tänkt avveckla stora delar av bredbandsverksamheten? Varför stänger man inte ned LTE-nätet och säljer frekvenserna i så fall?

Ska man då satsa på något annat istället, eller blir det helt enkelt bara minskad omsättning? Vad säger aktieägarna?

Jag får inte ihop det här...

7

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Som jag skrev tidigare så förutspår experterna (på ett seminarium på KTH förra maj) att behovet av trafik kommer att öka 1000 gånger fram till år 2020. Det kommer operatörerna inte att klara av så de går nu in för en prissättning på "bristvara". Kort sagt: Betala eller var utan. LTE kommer inte att lösa just några problem ifråga om kapaciteten även om enskilda personer får bättre fart (där det finns kapacitet). Så de är helt rationella. De andra operatörerna kommer också att gå in för höjda priser då kapacitet blir bristvara.

Får jag bara fiber så betalar jag en hel hop med pengar. Där finns kapacitet upp till 400 miljoner Mbit/s per fiber (senaste rekordet). Det behöver man knappast genast men det är bra att där finns potential. Det finns det inte på mobilsidan som vi redan nu kan se med alla begränsningar.

8

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Telia verkar ha fått något fel, det kan ju omöjligt vara rimligt att försöka få folk att betala 399kr/månad för 10GB data när det finns operatörer som är galet mycket billigare. Med 3s största abonnemang kostar det 1,99kr/GB och Telia tar nu alltså hutlösa 39,9kr/GB på deras största abonnemang. Telia är alltså ungefär 20 gånger dyrare än vad 3 är..

Jag skulle dock tro att operatörerna tjänar mer på att få en stor kundbas som betalar mindre, än att ha en liten kundbas som betalar mycket.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

dom tjänar mer på en liten kundbas som betalar fett...
är som lyxbilar, stor vinst och lite arbete samt kostnader.

dom måste använda mbb kommer att betala, även när det kostar 5000:-/månad

är som med mobiler på 80talet, 5:50/minuten för att ringa - räkna på vad det är i dagens pengar...
men så hadde mobitel(televerket) feta vinster.


att sedan bara bygga master där det finns högbetalande kunder ger extra klirr, typ åre, stockholm, gotland samt lite E vägar osv

10

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Blir ju helt meningslöst med en separat tjänst mobilt bredband med denna prissättning.

11 Senaste redigerad av Husknuten (2013-04-03 11:21:05)

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

G-Man skrev:

dom tjänar mer på en liten kundbas som betalar fett...
är som lyxbilar, stor vinst och lite arbete samt kostnader.

dom måste använda mbb kommer att betala, även när det kostar 5000:-/månad

är som med mobiler på 80talet, 5:50/minuten för att ringa - räkna på vad det är i dagens pengar...
men så hadde mobitel(televerket) feta vinster.


att sedan bara bygga master där det finns högbetalande kunder ger extra klirr, typ åre, stockholm, gotland samt lite E vägar osv

Jo, men varför skulle de ens få en enda kund när de andra operatörerna är bättre på precis alla sätt?

Om de hade erbjudit exceptionellt god 4G-täckning så hade jag kunnat köpa prissättningen. Men i nuläget har Telia tveklöst Sveriges sämsta datanät. Tror de verkligen att de bara kan leva på blåsta människor och gamla myter om bra täckning?

Man köper en lyxbil för att få något bättre än konkurrenterna. Inte för att betala mer och få något sämre.

12

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

vad jag menar är att det alltid finns de som betalar för namnet på saker, inte innehåll eller funktion.

jag skulle inte välja telia av flera anledningar, en är uselt kundbemötande hos kundtjänst och deras butiker.
små företag får vänta veckor på att enkla fel åtgärdas, medans privat och storföretag får det fixat direkt.
att beställa fast abg tog nästan ett år innan telia kopplat in det klart fast det fanns färdig linje hela vägen...
osv.

telia gör som dom vill, gillar man dom inte så finns andra bolag :-)

13

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

G-Man skrev:

vad jag menar är att det alltid finns de som betalar för namnet på saker, inte innehåll eller funktion.

jag skulle inte välja telia av flera anledningar, en är uselt kundbemötande hos kundtjänst och deras butiker.
små företag får vänta veckor på att enkla fel åtgärdas, medans privat och storföretag får det fixat direkt.
att beställa fast abg tog nästan ett år innan telia kopplat in det klart fast det fanns färdig linje hela vägen...
osv.

telia gör som dom vill, gillar man dom inte så finns andra bolag :-)

Jo visst är det så. Men ett starkt varumärke kräver också en hög kvalité på produkterna. Annars blir det ganska snabbt urvattnat. När märkesfixerade personer upptäcker att kompisarna med andra leverantörer betalar mindre för bättre grejer så byter de rätt snart leverantör och istället blir någon annans namn starkare.

Det är ett intressant fenomen att företag som blir alltför stora alltför snabbt tror att de kan sluta leverera och bara ta betalt. Det funkar inte. Apple och Telia är klockrena exempel på det.

14

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

G-Man skrev:

vad jag menar är att det alltid finns de som betalar för namnet på saker, inte innehåll eller funktion.

jag skulle inte välja telia av flera anledningar, en är uselt kundbemötande hos kundtjänst och deras butiker.
små företag får vänta veckor på att enkla fel åtgärdas, medans privat och storföretag får det fixat direkt.
att beställa fast abg tog nästan ett år innan telia kopplat in det klart fast det fanns färdig linje hela vägen...
osv.

telia gör som dom vill, gillar man dom inte så finns andra bolag :-)

Exakt - det finns alternativ som är bra mycket bättre. Hos mig är Telia segt som knäck (har tjänstemobilen hos dem) och erbjuder bara Edge. Telenor erbjuder 4G och "full fart" så jag är glad att jag har dem på mitt privata abonnemang (både mobiltelefon och mobilt bredband).
Nää den statliga jättens storhetstid är förbi och de verkar ha gett slaget förlorat med en sådan vansinnig prissättning!

15

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

sedan kan man undra hur dom känner som på 90talet köpte aktier i telia när (S) sålde ut delar av telia till sjukt höga priser långt över vad det misskötta bolaget är värt, sedan efter försäljningen sjönk aktie priset med ~50% som telia inte klarat att lyfta. allt är ett resultat efter beslut av dåvarande regeringars beslut mellan 91-94 med carl bildt's utförsäljnings beslut som (S) glatt genomförde samtidigt lade (S) grunden för sjukvårdskrisen när dom städade i statens finanser efter (M)'s 4år med dåligt skött statlig ekonomi.
blå-röd röra med telia mfl i över 20 år :-)

antingen statliga bolag eller privata, staten klarar inte att sköta bolag på distans via rikstas beslut, vattenfall, svt och telia är bra exempel hur dyrt det blir för alla.


ps,
jag startar en webbsida med ritade serier, nu kräver jag in abonnemangs pengar från ALLA med internet anslutning och webbläsare som KAN titta på sidan...

det skulle inte godkännas i något annat sammanhang utom stat-privat bolag.

16

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Det vore bättre med ett gammaldags rent monopol (som säkert skulle vara ytterst trögt men fungera effektivt på sitt sätt). Nu har vi fått ett system som kombinerar bägge sidors DÅLIGA egenskaper. Väl jobbat av politikerna ...

Jag kan berätta att det i Finland (med en mängd privata operatörer sedan gammalt) inte fungerar ett dyft bättre. De stora (Elisa och Sonera) bara motarbetar alla förändringar och har helt vansinniga priser. Det finns en del små andelslagsoperatörer som är bra men inte har så stor möjlighet att jobba annat än lokalt.

Det bästa vore att infrastrukturen skulle vara statligt ägd (inte skött) och uthyrs på jämlika villkor till alla operatörer - stora som små. Det skulle minska slöseriet med master och frekvenser - ett slöseri som vi inte har råd med. Politikerna leker med en vara som det är grym brist på (frekvenser). De kunde leka med något annat i stället.

17

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Vet många som väljer Telia för att det heter Telia. De vet nog inte vad 10 GB innebär förrän de slagit i taket och kanske startar en tråd här.

18

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

idgforum skrev:

Vet många som väljer Telia för att det heter Telia. De vet nog inte vad 10 GB innebär förrän de slagit i taket och kanske startar en tråd här.

Javisst, men man väljer ju Telia för att det tidigare låg bra täckning bakom namnet. När man ser att kompisen med Tele2 har bättre täckning och betalar mindre börjar man nog tänka om.

För att behålla ett starkt varumärke räcker det inte att man en gång i tiden har levererat. Man måste fortsätta med det också.

19

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

I Estland har EMT (Telia) obegränsat 4G för 120 Euros ~ 1 000 SEK. Så är man villig att betala finns det möjlighet. Undrar om Telia eller någon annan operatör kommer att köra på något liknande i Sverige. Tror definitivt att det skulle komma kunder och genom att ha en hög månadskostnad kan man kanske snabbare bygga ut nätet.

http://images.fidde.nu/mobilabredband/emt.png
https://www.emt.ee/en/internet/4g#open-4079126-tabs-4

20

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

det finns från svenska leverantörer, men det är avsett till företag.

se andra trådat om företags abg.. :-)


starta en EF firma, med namnet "mitt 4G är obegränsat" och som företags beskrivning "att möjliggöra internetanslutning som fungerar när politikerna inter klarar att leverera"
skicka sedan kopia på företags registreringen till HATT i regeringen på deras mail så dyker det snart upp i en tidning och du blir rikskändis... :-)


som bonus blir det tex 150mbit isf 30mbit/80mbit

21

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Nu kommer Telenor efter också. Om ett par veckor har alla operatörer samma priser. Det är nog den bistra sanningen tyvärr...

22

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Och Telenor skriker ut att man ska skippa sitt fasta bredband och ta deras supersnabba enkla lösning. De vill alltså att du byter obegränsad data mot begränsad. Ohåjaja.

Skriker ut = Glatt talar om i telefon under tidna att man sitter och väntar på att supporten ska bli ledig.

23

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

Nalleman skrev:
G-Man skrev:

vad jag menar är att det alltid finns de som betalar för namnet på saker, inte innehåll eller funktion.

jag skulle inte välja telia av flera anledningar, en är uselt kundbemötande hos kundtjänst och deras butiker.
små företag får vänta veckor på att enkla fel åtgärdas, medans privat och storföretag får det fixat direkt.
att beställa fast abg tog nästan ett år innan telia kopplat in det klart fast det fanns färdig linje hela vägen...
osv.

telia gör som dom vill, gillar man dom inte så finns andra bolag :-)

Exakt - det finns alternativ som är bra mycket bättre. Hos mig är Telia segt som knäck (har tjänstemobilen hos dem) och erbjuder bara Edge. Telenor erbjuder 4G och "full fart" så jag är glad att jag har dem på mitt privata abonnemang (både mobiltelefon och mobilt bredband).
Nää den statliga jättens storhetstid är förbi och de verkar ha gett slaget förlorat med en sådan vansinnig prissättning!

Tar tillbaka varenda ord av beröm till Telenor eftersom de numera rättat in sig i ledet och följt Telias idiotiska prissättning. SKÄMS Telenor - ni är värdelösa! Inte en dag kommer jag att vara kund hos er efter det att min bindningstid gått ut.

24

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

@nalleman

, tyvärr finns inga kvar snart... när alla följer efter

25

Sv: Telias nya prissättning. 399 Kr/mån för 10 GB!

G-Man skrev:

@nalleman

, tyvärr finns inga kvar snart... när alla följer efter

Så är det nog helt säkert. Blir att gå tillbaka till ADSL = 2 Mb. Kul kul