1

Tråd: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Ja se nu händer det saker i Uppsala.... Hos kommunala Uppsalahems lägenheter så har man nu börjat installerar Fiber 2013.

Skickade fråga till dom om när det kommer till ytterområdena...även Vänge området....och svaret blev våren 2015 ska alla ha fiber upp till 1GB/s om man vill ha det i alla deras lägenheter 14.000 lägenheter...

ska bli intressant smile

"
Citat...

Alla våra ytterområdena kommer också att kopplas upp mot fiber
vilket är ganska unikt.
De ligger sist i tidplanen och planeras starta på våren 2015 vi har ingen
närmare tidplan på det idag.

Vi har hittills valt att lägga ut tidplanen året ut så länge då alla
upphandlingar med entreprenörer inte är klara ännu därav saknas adresser.
Tidplanen kommer att fyllas på och uppdateras kontinuerligt när vi vet mer.

Samma dag som din lägenhet blir installerad så kan du beställa tjänster direkt.
Det är fritt att välja vilken hastighet och leverantör man vill teckna sig för och det
finns tjänster på upp till 1 Gbit/s om man vill ha det i fibernätet.

"slutcitat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

öppna nät är rätt väg...
sedan är jag skeptisk till att det är fiber till lgh... snarare tp kabel ala 10/100/1000mbit. :-)


sedan kvarstår frågan, varför alltid centralorter som redan har tex adsl /4g osv alltid skall få först, när tex ytterområden som saknar alternativ alltid kommer sist där det behövs - och man oftast får 100% beläggning direkt...


mv logic /dev/NULL

3

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Jonny skrev:

Ja se nu händer det saker i Uppsala.... Hos kommunala Uppsalahems lägenheter så har man nu börjat installerar Fiber 2013.

Skickade fråga till dom om när det kommer till ytterområdena...även Vänge området....och svaret blev våren 2015 ska alla ha fiber upp till 1GB/s om man vill ha det i alla deras lägenheter 14.000 lägenheter...

ska bli intressant smile

"
Citat...

Alla våra ytterområdena kommer också att kopplas upp mot fiber
vilket är ganska unikt.
De ligger sist i tidplanen och planeras starta på våren 2015 vi har ingen
närmare tidplan på det idag.

Vi har hittills valt att lägga ut tidplanen året ut så länge då alla
upphandlingar med entreprenörer inte är klara ännu därav saknas adresser.
Tidplanen kommer att fyllas på och uppdateras kontinuerligt när vi vet mer.

Samma dag som din lägenhet blir installerad så kan du beställa tjänster direkt.
Det är fritt att välja vilken hastighet och leverantör man vill teckna sig för och det
finns tjänster på upp till 1 Gbit/s om man vill ha det i fibernätet.

"slutcitat


Kul för er att ni får sådana hastigheter direkt i väggen :-)

Här har Gavlegårdarna sedan flera år tillbaka eget nät bestående av fiber mellan husen & sedan ethernet 10/100/1000 ut till lägenheterna.

För ca 2-3 år sedan blev nätet ett öppet nät och det är helt rätt väg att gå...

Här är Bahnhof det billigaste alternativet...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

@G-man
Ja det är konstigt att närområden alltid är först ut då dom i regel har bättre från början.....knepigt
ja skulle tro du har rätt..

@Discover
vad har du för hastighet och vad kostar det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Trevligt!

I nya lyan fick vi RJ45 i väggarna och en dold patchpanel där RJ45 går ner till källaren där de sitter Huawei switchar med fiber ut på nätet. Nätet ägs av BBB och lär göras i ett par år framöver.
Jag betalar runt 350kr för 250/100, de har nu tagit bort detta val och är idag 250/10 för samma pris.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Någonstans längst vägen finns det alltid en RJ45, det kan vara i källaren på en switch eller i lägenheten.
Tror inte någon leverantör som levererar till privatpersoner lämnar av med endast 2 fibertåtar.

Min mor fick fiber ända in i lägenheten 2004-05 för 50+30kr i mån, dock så sitter det en fiber/RJ45 konverterare precis ovanför dörren, detta krävde mer jobb avsende installationen.

Bolaget som levererade gick i konkurs på mindre än ett år.

7

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Andy78 skrev:

Någonstans längst vägen finns det alltid en RJ45, det kan vara i källaren på en switch eller i lägenheten.
Tror inte någon leverantör som levererar till privatpersoner lämnar av med endast 2 fibertåtar.

Min mor fick fiber ända in i lägenheten 2004-05 för 50+30kr i mån, dock så sitter det en fiber/RJ45 konverterare precis ovanför dörren, detta krävde mer jobb avsende installationen.

Bolaget som levererade gick i konkurs på mindre än ett år.

Finns en hel del Telia kunder som sitter med liknande, tåten kommer in i lägenheten och sedan en fiber konverter.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

fiber är känsliga, och om kunden skall stå för fiber - tp conv blir det dyrt slitage på fibrerna, eller så måste det användas fiberuttag och en fiber patch = dyrt och omständigt...


vissa nybyggda områden saknar koppar, och allt går via fiber, tex har vissa tele2 hus detta :-)
dom är helt telia befriade.

jag har 100 / 100 för 99:-

hehe

ca 1 tb trafik månad.
så om mbb oeratörerna inte gör pengar på på mbb med 40gb quota för 3-400:- månad då är mbb lika effektiva som TÅG.

9

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Skulle säga att det är nog mer fiber än koppar in i huset vid nybyggen , inte drar de in en cat x att leverera på.

10

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Andy78 skrev:

Skulle säga att det är nog mer fiber än koppar in i huset vid nybyggen , inte drar de in en cat x att leverera på.

Mitt hus är nybyggt, eller snarare en renoverad 1800 tals fabrik. Men BBB drog bara in koppar upp till lägenheterna. Självklart fiber till källaren men inte vidare.
Kan inte säga att jag klagar, rj45 duger gott och väl och slippa ha konverter hemma.

DD-WRT loggen över månadsförbrukning smile
March 2013 (Incoming: 3652719 MB / Outgoing: 2711221 MB)
February 2013 (Incoming: 3543733 MB / Outgoing: 5134895 MB)
January 2013 (Incoming: 3295864 MB / Outgoing: 1029054 MB)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

smile

ser fram i mot 2015

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

koppar klarar galant 10gbit
så enda vittsen med fiber är galvanisk isolering.

annat var det på 80 talet... :-)

13 Senaste redigerad av careface (2013-03-25 18:48:08)

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Vi fick under början av året tillgång till 1Gbit här också, då från Bredbandsbolaget också. Jag sitter på BBB 250/100 för 479kr/månad vilket jag tycker känns helt okej eftersom det är riktigt stabilt och vi fick TVn gratis i ett halvår. Ja, detta är också en RJ45-port i lägenheten, omvandlaren sitter i källaren.

Vi har tillgång till flera olika anslutningar här i lägenheten.
FiberLAN från Bredbandsbolaget
Kabel-TV-bredband från ComHem
ADSL/VDSL från Telia, Tele2 och Bredbandsbolaget.
4G >80Mbit från Telia, Tele2 och Telenor

Anledningen till att tätorter får tillgång till högre hastigheter långt innan förorter eller orter utanför är helt enkelt för att det är en mindre investering eftersom det med väldigt stor sannolikhet går en fiberkabel i närheten som man kan ansluta sig till. I mindre orter utanför städer kan man behöva dra det mycket längre, vilket innebär en högre investeringskostnad. Då vill man nog också ha fått feedback från de kunder som fick tjänsten först, om det är något de bör ändra.

Detta påverkar även utbyggnaden av 4G på 2600MHz, eftersom det ofta redan finns höghastighetsanslutningar i de hus där masterna sitter så blir investeringskostnaden betydligt mycket mindre att få upp det till teknikboden än vad det blir att leta reda på en fiberkabel och dra den till masten, vilket säkerligen kan vara långt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Jonny skrev:

@G-man
Ja det är konstigt att närområden alltid är först ut då dom i regel har bättre från början.....knepigt
ja skulle tro du har rätt..

@Discover
vad har du för hastighet och vad kostar det


Jag har just nu 10 /10 för 198 kr / månad.

För 229 kr / månad så får man 100/10 men det tycker inte jag att jag behöver.


Gå in på denna adress och klicka dig vidare till "Gävle":

http://www.bredbandsvaljaren.se/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Discover skrev:
Jonny skrev:

@G-man
Ja det är konstigt att närområden alltid är först ut då dom i regel har bättre från början.....knepigt
ja skulle tro du har rätt..

@Discover
vad har du för hastighet och vad kostar det


Jag har just nu 10 /10 för 198 kr / månad.

För 229 kr / månad så får man 100/10 men det tycker inte jag att jag behöver.


Gå in på denna adress och klicka dig vidare till "Gävle":

http://www.bredbandsvaljaren.se/


väldans vilken kapacitet det finns smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

@careface

att behöva dra fiber till glesbyggd håller inte som argument då det funkar med tex 3/4g utan kablar, utan med radiolänk.

radiolänk skulle funka med fasta bredbandsnät.
men tror snarare det är ointresse av operatörerna, för vill dom så kan de.
samma gäller telias ointresse att bygga adsl i glesbygd, utan hänvisar till 3/4g med 5gb quota.

17

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

G-Man skrev:

@careface

att behöva dra fiber till glesbyggd håller inte som argument då det funkar med tex 3/4g utan kablar, utan med radiolänk.

radiolänk skulle funka med fasta bredbandsnät.
men tror snarare det är ointresse av operatörerna, för vill dom så kan de.
samma gäller telias ointresse att bygga adsl i glesbygd, utan hänvisar till 3/4g med 5gb quota.

Då kan man väl lika gärna bli hänvisad till 3G/4G som redan finns, då slipper operatörerna att satsa mer pengar på kapacitet till samhällena än vad som finns till 3G och 4G-näten redan. För de största levernatörerna av bredband till konsumenterna via fiber och ADSL (Tele2, Telia och Bredbandsbolaget syftar jag på) ägs av någon som erbjuder eller erbjuder själva, mobila bredband.

Allt handlar om pengar och på det som leverantörerna tjänar mest på.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

jupp, dom hänvisar till 3/4g för jag är helt säker på att vinsterna är högre med detta mot fasta bredband för halva priset... så länge ingen annan erbjuder fast bredband så finns ingen konkurens om kunderna och då investera i saker som skulle minska marginalerna är nog uteslutet.
synd att telia privatiserades, annars skulle ett politiskt beslut löst bredband åt alla på samma sätt som det löste så alla i princip fick fast telefon och elström draget till stugorna.
långsiktiga saker = staten
kortsiktigt = privata, med snabba vinster som enda intresse.



om inte mbb gick med snabb vinst skulle dom inte bygga det :-)

19 Senaste redigerad av jLinder (2013-06-02 15:39:33)

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

G-Man skrev:

öppna nät är rätt väg...
sedan är jag skeptisk till att det är fiber till lgh... snarare tp kabel ala 10/100/1000mbit. :-)


sedan kvarstår frågan, varför alltid centralorter som redan har tex adsl /4g osv alltid skall få först, när tex ytterområden som saknar alternativ alltid kommer sist där det behövs - och man oftast får 100% beläggning direkt...


mv logic /dev/NULL

Ehm för ca 11 år sedan så flyttade jag med mina föräldrar till bostadsområde lite utanför stan' (Lidköping) där slog grannarna ihop sig och grävde fiber som resulterade att vårt kvarter/vår gata var den första i stan' med fiber för privatpersoner. Då ägde kommunen både nätet och hade hand om abonnemangen, sedan tog ett företag över abonnemangen, nu är det dock öppet nät.

På den tiden var det knappt några i området som ens hade tillgång till ADSL.

Idag, ca 11 år senare, har de fiber i princip hela stan', och stora delar av landsbygden har tillgång till fiber. Så nej ditt påstående om att centralorten alltid får först stämmer inte riktigt.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

20

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Det beror på. Här byggde vi fibernät år 2003 i glesbygdsbyarna men kyrkobyn är ännu utan !  Det är helt enkelt för besvärligt att dra kabel i tätorterna medan det är en hutt och en händelse att sätta kabelplogen i jorden på en åker och så drar man en kilometer i timmen.

Fast det kräver förstås egen aktivitet ... Men det har vi långa traditioner kring. Vår by har aldrig fått nånting utan varit tvungen att fixa allting på egen hand. Farsan var med i telefonföreningen som i tidernas begynnelse ställde upp telefonstolpar. Vi har ännu koppartråd från den tiden (TeliaSonera drog ned ny telefonkabel några år innan alla gick över till mobiltelefon - snacka om förutseende planering).

21

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

jLinder skrev:
G-Man skrev:

öppna nät är rätt väg...
sedan är jag skeptisk till att det är fiber till lgh... snarare tp kabel ala 10/100/1000mbit. :-)


sedan kvarstår frågan, varför alltid centralorter som redan har tex adsl /4g osv alltid skall få först, när tex ytterområden som saknar alternativ alltid kommer sist där det behövs - och man oftast får 100% beläggning direkt...


mv logic /dev/NULL

Ehm för ca 11 år sedan så flyttade jag med mina föräldrar till bostadsområde lite utanför stan' (Lidköping) där slog grannarna ihop sig och grävde fiber som resulterade att vårt kvarter/vår gata var den första i stan' med fiber för privatpersoner. Då ägde kommunen både nätet och hade hand om abonnemangen, sedan tog ett företag över abonnemangen, nu är det dock öppet nät.

På den tiden var det knappt några i området som ens hade tillgång till ADSL.

Idag, ca 11 år senare, har de fiber i princip hela stan', och stora delar av landsbygden har tillgång till fiber. Så nej ditt påstående om att centralorten alltid får först stämmer inte riktigt.

finns fåtal ställen med fiber i glesbygd, men jag tycker av din kommentar att dömma att det INTE är glesbyggd, dvs >500meter mellan tomterna.

att du quotar och svarar på trådar som är döda sedan ett tag är...
2013-03-25 23:11:20 var ett tag sedan, har du tråkigt ?
;-)

22

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Surar för att vår lilla håla missade fiber pga. EON sålde en "liten ö" till ett annat nätbolag. Inte nog med att alla vi med låg elförbrukning (under 8000kWh) fick nästan fyrdubbel fast nätavgift på elen så sitter alla som ville runt om oss med fiber mitt ute i ödebyggden.

Det var ett par killar som bildade en förening och gjorde ett avtal med EON, lite grävning, blåste fiber i EON's markrör. Bidragspengar fick de någonstans ifrån också, grävde dom själv på tomten och borrade ett 8mm hål i väggen gick anslutningen på 7500kr. Verkar obegripligt i mina ögon då området är stort och husen ligger låångt ifrån varandra i nio av tio fall. Vissa fick iofs. gräva över 1km på sin egen tomt/mark och då blev det klart dyrare om de inte hade maskiner till det själva, men det blev ju ett nätverk som hjälptes åt.

Så för vår del har nog tåget för fiber gått, det som går att hoppas på är att Telia sparkar igång VDSL. Skulle endast ha 500m till skåpet säger dom, men det verkar som den utbyggnaden har avstannat helt.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

23

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Oj, såg inte att den var så gammal. Ja, jag har nog det... men nu blir det innebandy.. tongue
Nä, de bor inte på landsbygden men i ett område utanför stan' dvs inte i centralort.. dessutom hade de inte tillgång till ADSL innan fiber. Det var det som var mina poänger.

Men när jag skrev landsbygden senare så menade jag landsbygden..

Men det vanligaste är nog som du säger att de som redan har hyggligt får mer, de bygger väl tyvärr där pengarna finns att hämta.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

24

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

finns pengar att söka för byggning av tex fiber, MEN jag repiterar MEN pengarna skall sökas i efterhand !
måste alltså betala allt först.
vilket kan betyda att om årets lulor är slut när beslutet skall tas så blir det inga pengar alls, helt sinnessjuk lösning... tänk om det vore lika med ROT avdraget... kommer ni ihåg, politikerna budgeterade för xxx miljoner, och det blev xx miljarder det skulle betyda att alla rot jobb efter tex maj ej går att dra av... så funkade fiber-roten.

25

Sv: 1 Gbit/s Fiber i Uppsala hos komunala fastighetsvärden

Det låter sjukt! Jag visste inte ens att man kunde söka pengar för det.. Hur mycket kan man få i bidrag då? Finns det något minsta belopp som man själv måste lägga ut?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593