101

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Tidigare har man varit tvungen att ha en DC-kortsluten antenn, om man inte har haft det har man behövt en sådan: http://www.lohelectronics.se/huawei-e51 … -1478.html annars har inte routern växlat till att köra på en yttre antennen.

Nu kan man under inställningar välja att den ska köra på yttre manuellt och då behövs inte den adaptern längre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

102

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Har oxå denna "Tre" 4G router med blandade känslor,,
får starta om 24/48 timme, inte för att 4g fungerar långsamt, utan för att mitt LAN-WLAN har tappat IP-adresser.
DHCP:n beter sig synnerligen konstigt i mina ögon, normalt brukar den komma ihåg mac adressen och lämna samma IP som förra gången, men inte denna DHCP.
Kör "Bundlade Adresser" nu för att göra det lite drägligare..

En annan konstig sak är att under "Start-Produktinformation-Enhetslista" kan man se vilka enheter som är anslutna till routern.
där går även att se "Typ" av anslutning Wi-Fi eller LAN, där kan min Iphon vara LAN ;-) helt skjukt,, Kör en B3 som nas och drar jag ut TP kabeln under omstart på routern och sen kopplar in den,, du stämmer "Typ" listan.
har ca 8 enheter vilket för övrigt var taket på "Mac adresslistan" (kör öppet nät med mac-lista som filter)

Tankarna har varit många och nätterna långa,,, snart provat allt, senaste tanken var att man kanske har tänkt på batteriet när man designade kretskortet? funktionen kanske behövs till annat en lull/lull.
en sak är ju "loggen" datum och tid blir ju knas när man stänger av och slår på med huvudströmmen, hade ju inte hänt med Batteri monterat. Har beställt ett nu, och det blir min sista ansträngning att få ordning på detta PR skit som Tre skickar till sina kunder, önskar att det fanns lika mycket vilja att lösa problem efter en namnteckning på abonnemanget som före!

103

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

mr.climb skrev:

Har oxå denna "Tre" 4G router med blandade känslor,,
får starta om 24/48 timme, inte för att 4g fungerar långsamt, utan för att mitt LAN-WLAN har tappat IP-adresser.
DHCP:n beter sig synnerligen konstigt i mina ögon, normalt brukar den komma ihåg mac adressen och lämna samma IP som förra gången, men inte denna DHCP.
Kör "Bundlade Adresser" nu för att göra det lite drägligare..

En annan konstig sak är att under "Start-Produktinformation-Enhetslista" kan man se vilka enheter som är anslutna till routern.
där går även att se "Typ" av anslutning Wi-Fi eller LAN, där kan min Iphon vara LAN ;-) helt skjukt,, Kör en B3 som nas och drar jag ut TP kabeln under omstart på routern och sen kopplar in den,, du stämmer "Typ" listan.
har ca 8 enheter vilket för övrigt var taket på "Mac adresslistan" (kör öppet nät med mac-lista som filter)

Tankarna har varit många och nätterna långa,,, snart provat allt, senaste tanken var att man kanske har tänkt på batteriet när man designade kretskortet? funktionen kanske behövs till annat en lull/lull.
en sak är ju "loggen" datum och tid blir ju knas när man stänger av och slår på med huvudströmmen, hade ju inte hänt med Batteri monterat. Har beställt ett nu, och det blir min sista ansträngning att få ordning på detta PR skit som Tre skickar till sina kunder, önskar att det fanns lika mycket vilja att lösa problem efter en namnteckning på abonnemanget som före!

Jag har också testat de flesta inställningar och inget hjälper. Måste starta om routern en gång varje dag för att den ska hålla normal hastighet. Det är som att en flasha som blir full och när innehållet når halsen så fungerar det som... ja, en flaskhals.

104

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

mr.climb skrev:

en sak är ju "loggen" datum och tid blir ju knas när man stänger av och slår på med huvudströmmen, hade ju inte hänt med Batteri monterat. Har beställt ett nu, och det blir min sista ansträngning att få ordning på detta PR skit som Tre skickar till sina kunder, önskar att det fanns lika mycket vilja att lösa problem efter en namnteckning på abonnemanget som före!

Jo men nu har du ju med en stor "bluffmakare" att göra och vik inte en millimeter med att ifrågasätta deras "skit".

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

105

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

plun skrev:
mr.climb skrev:

en sak är ju "loggen" datum och tid blir ju knas när man stänger av och slår på med huvudströmmen, hade ju inte hänt med Batteri monterat. Har beställt ett nu, och det blir min sista ansträngning att få ordning på detta PR skit som Tre skickar till sina kunder, önskar att det fanns lika mycket vilja att lösa problem efter en namnteckning på abonnemanget som före!

Jo men nu har du ju med en stor "bluffmakare" att göra och vik inte en millimeter med att ifrågasätta deras "skit".

Vad menar du? Bluffmakare?

106

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

pemell skrev:
plun skrev:
mr.climb skrev:

en sak är ju "loggen" datum och tid blir ju knas när man stänger av och slår på med huvudströmmen, hade ju inte hänt med Batteri monterat. Har beställt ett nu, och det blir min sista ansträngning att få ordning på detta PR skit som Tre skickar till sina kunder, önskar att det fanns lika mycket vilja att lösa problem efter en namnteckning på abonnemanget som före!

Jo men nu har du ju med en stor "bluffmakare" att göra och vik inte en millimeter med att ifrågasätta deras "skit".

Vad menar du? Bluffmakare?

Jo det finns väl ingen som helst trovärdighet med angående TRE som operatör.... "Kiviks marknad isåfall" smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

107

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Skaffa hårdvara som är fristående från operatören så funkar det bättre.
Som bonus slipper kunden även flerårig bindningstid osv.

108

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Det är väl som vilken operatör som helst, man får inte ha för höga förväntningar.

109

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

I beg to differ. Tre funkar utmärkt och med god fart på 800 där jag prövat. Men så använder jag inte deras snik-grejor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

110

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Jag har idag ett E3276 Hinlink modem till min dator, det fungerar väldigt stabilt och ger bra fart på 4G hos tre. Jag får mellan 50-70Mbit/s download och över 20mbit/s uplink. Jag ser masten kanske 800m ifrån mig och inga hinder i vägen. Få andra användare, jag får bandbredden för mig själv :=)

Nu vill jag ha en router istället för detta modem och kikade lite på E5172a som Tre säljer. Min fråga är om folk upplever det som stabilt och om det ger bra fart?

Jag har dåliga efarenheter av Dovado Tiny med 3G modem tidigare, trots perfekt mottagning där jag bort. Den jag hade var aldrig bra. Testade alla mjukvaror som gick få fatt på, olika modem. Var inte speciellt stabilt. Samma modem i dator var stabila. Tänkte det kan vara bra och höra vad folk har för erfarenheter innan jag skaffar en 5172a router.

111

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Jag kan inte riktigt svara på hur E5172a är eftersom den är ganska ny. Finns inte heller speciellt mycket statistik hos 3 gällande den modellen. Om man däremot ser till den tidigare modellen E5172 så är det väldigt blandat hur den har fungerat. På 4G har det sällan varit några problem alls, men på 3G har den däremot krånglat mer.

Jag har själv en E5172 som vi för tillfället använder som den huvudsakliga uppkopplingen och det fungerar helt utan några problem. Den har stått på sedan den 22 februari och har inte strejkat alls någon gång. Under vissa perioder har det varit väldigt tung trafik, andra har det varit mindre osv.

Jag tror inte att E5172a skulle lida av andra problem. Tror snarare att den kan klassas som bättre och stabilare. Förhoppningsvis gör man inte en sämre produkt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

112

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Har nu kört min Huawei E5172A i cirka ett halvår och upplever ständigt problem, bland annat så bryts uppkopplingen flera gånger per dag och man får vänta i cirka 1 minut innan det går att surfa igen. Loggen i routern fylls på dagligen med dessa rader,

2014-08-14 12:58:09 Information Uppringning Genomfört Roaming stoppad.
2014-08-14 12:58:09 Information Uppringning Genomfört Konfigurera näterksanslutning.
2014-08-14 12:58:00 Information Uppringning Genomfört Roaming startad.

Roaming är dessutom inaktiverad och kan enbart använda 3G. Har bekanta som har föregångaren och även samma modell och upplever exakt detta problem. Det gå några dagar utan att det bryts eller krånglar, ibland sker det flera gånger samma dag.

Någon mer som upplever detta problem? Har skickat in den på "service" och verkstaden påstår att de bytt någon komponent, men det hjälpte inte...

113

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Jupp det är ett riktigt skitmodem. Har inte haft annat än problem. Däremot blev det mycket mycket bättre när jag gick över på 4G (3 uppgraderade masten).

114

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Huawei borde väl veta hur man tillverkar bra grejer. Är det 3´s firmware som orsakar alla dessa problem, går det att ladda ner någon annan firmware? Har tidigare testat ZTE MF28G, även den från 3 och bara problem. Vilka produkter som 3 säljer fungerar utan strul när man endast har 3G-täckning?

115

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Roaming, om innom landet kan behövas pga operatörerna lånar nät av varandra.

Jag kör MED roaming med tre, annars strular det.

116

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Har en E5172A med samma problem d v s 1-2 minuters stopp och sen erhålls en ny IP-adress
Loggen säger
....Roaming startad
....Konfigurera nätverksanslutning
----Roaming stoppad

Lite märkligt då jag har väldigt bra signal enligt LED på routern

Ibland kan uppkopplingen hålla i 18 timmar ibland några minuter, ser ingen logic i felet.

Några tips?

/Thomas