1 Senaste redigerad av careface (2013-03-22 18:58:24)

Tråd: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Nu har 3 börjat med en ny router, säkerligen för att den nya routern har bättre prestanda!

Det är Huawei E5172 de börjat med, den har stöd för TDD LTE och av vad jag kan hitta så har den även ett batteri inbyggt. Jag ska ta reda på mer information och uppdaterar detta inlägg med allt jag hittar smile

Specifikationer

  • LTE Cat 4 - FDD upp till 150Mbps, TDD upp till 112Mbps

  • Stöd för 32 användare

  • 1 LAN-port

  • Batteri

  • 802.11 b/g/n

  • En antennport, vet ej om den är för WiFi-nätverket eller 2G, 3G eller 4G

Vad jag kan se så har 3 slutat sälja ZTE MF28G, möjligt kan vara att den finns kvar ute i butikerna eller via telesälj.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Perfekt med batteri vid strömavbrott.
Verkar även stödja vlan vi får hoppas på att den går att sätta i bryggat läge om man så önskar.

3 Senaste redigerad av plun (2013-03-22 22:25:27)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Efter en snabb googling så verkar då Huawei köra vidare så sin sunkiga väg att erbjuda operatörer låst hårdvara.

Just nu börjar det ju lossna och all hårdvara som är låst bör bojkottas.    ref ADSL.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

plun skrev:

Efter en snabb googling så verkar då Huawei köra vidare så sin sunkiga väg att erbjuda operatörer låst hårdvara.

Just nu börjar det ju lossna och all hårdvara som är låst bör bojkottas.    ref ADSL.

Ja - men tyvärr erbjuder fortfarande operatörerna låst hårdvara och det säljer. Så vad skulle de vinna på att sluta med det? Att få ett abonnemang för 299kr/månad med router inkluderat är mer motiverbart än att köpa ett abonnemang för 299kr/månad och utöver det gå att köpa en router för flera hundra (B593 kostar exempelvis fortfarande 1790kr).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5 Senaste redigerad av plun (2013-03-22 22:40:58)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

careface skrev:
plun skrev:

Efter en snabb googling så verkar då Huawei köra vidare så sin sunkiga väg att erbjuda operatörer låst hårdvara.

Just nu börjar det ju lossna och all hårdvara som är låst bör bojkottas.    ref ADSL.

Ja - men tyvärr erbjuder fortfarande operatörerna låst hårdvara och det säljer. Så vad skulle de vinna på att sluta med det? Att få ett abonnemang för 299kr/månad med router inkluderat är mer motiverbart än att köpa ett abonnemang för 299kr/månad och utöver det gå att köpa en router för flera hundra (B593 kostar exempelvis fortfarande 1790kr).

Nej operatörerna vill ju ha det så smile  (precis som på ADSL-tidens begynnelse)

Huawei är sedan så "snälla" att de alltid ställer upp  smile

Rent bullshit, IMHO..... vi borde vara över den fasen när man låser hårdvara !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

plun skrev:
careface skrev:
plun skrev:

Efter en snabb googling så verkar då Huawei köra vidare så sin sunkiga väg att erbjuda operatörer låst hårdvara.

Just nu börjar det ju lossna och all hårdvara som är låst bör bojkottas.    ref ADSL.

Ja - men tyvärr erbjuder fortfarande operatörerna låst hårdvara och det säljer. Så vad skulle de vinna på att sluta med det? Att få ett abonnemang för 299kr/månad med router inkluderat är mer motiverbart än att köpa ett abonnemang för 299kr/månad och utöver det gå att köpa en router för flera hundra (B593 kostar exempelvis fortfarande 1790kr).

Nej operatörerna vill ju ha det så smile  (precis som på ADSL-tidens begynnelse)

Huawei är sedan så "snälla" att de alltid ställer upp  smile

Rent bullshit, IMHO..... vi borde vara över den fasen när man låser hårdvara !


Men det är ju inget måste att köpa den du kan köpa abonnemang och router separat och då få den olåst.

7 Senaste redigerad av megax (2013-04-06 19:55:52)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hejsan. är ny på denna sida nu. men hittade denna sida som passar mig perfekt.
Jag fick hem 3's nya modem/router igår en Huawei E5172
hade en extern antenn som väntade hemma
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:10501587
kopplade in den där bak i uttaget och riktade antennen mot masten ca 1.5km bort max
ställde in modemet på läge "automatiskt" under fliken nätverksläge och letade efter max sinalstyrka 4-5staplar av 5 möjliga och körde bredbandskollen flera ggr underkvällen med antennen riktad åt olika håll. sedan testade jag att sätta nätverksläge på Endast LTE FDD800 eftesom fått höra vi kör på 800nätet här i byn, men då skjung hastigheten till max 3mbit ner så testade att ställa om den på alla möjliga lägen sedan testade jag Endast LTE TDD2600 och kom då upp i 34Mbit ner och 4-5Mbit upp. MEN! det är om jag har 1 stapel av 5 möjliga. riktar jag in den så jag får högre än 3 staplar sjunker hastigheten drastigt.

Varför är det så? jag tycker det borde vara tvärt om. kan säga att jag inte är en expert i routrar eller 4G men kan en del om datorer. det måste vara något jag missat?
Jag saknar också MiMo funktionen på detta modem annars skulle jag köpa mig en till antenn och sätta upp och hoppats på några mer Mbit och plocka hem

Men är nöjd med mellan 25-33mbit ner och 4-5 upp mot mitt ADSL från BBB som jag har 15/1 och kostar 150:- betalar 199:- för 3's värsting med 100gig data. så jag hoppas detta håller sig stadigt nu några dagar så jag kan säga upp BBB och tjäna 150:-/mån

men är det någong som förstår vad jag menar med mitt inlägg? är det fler som upplever samma?
Finns det ett program eller något för att kunna se mottagningen med externa antenn med DBi istället för dom 5 staplarna i modemet? det var det enda jag kunde hitta. tänkte om det är lättare att rikta in antennen om man kunde se Dbi mottagningen istället.

EDIT: careface: det uttaget bak är för 3G/4G. det står i modemet
Antenn
Status: Yttre

innan stod det inbyggd innan jag kopplade in den där bak.

8

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hej Megax.
Är du nöjd med nya routern?, tänkte beställa en likadan.
Har den två antenningångar ?
Hur har du lyckats få 199:- på TRE´s ab, ser att det kostar 299:- idag.
Mvh Jonas

Testar nu 4G Tjänster i Göteborg, Har under flera år testat 3G.
Dovado, Volliolink, Huawei B593,

9

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

* But there is only one external antenna port for HUAWEI E5172*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

megax skrev:

Hejsan. är ny på denna sida nu. men hittade denna sida som passar mig perfekt.
Jag fick hem 3's nya modem/router igår en Huawei E5172
hade en extern antenn som väntade hemma
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:10501587
kopplade in den där bak i uttaget och riktade antennen mot masten ca 1.5km bort max
ställde in modemet på läge "automatiskt" under fliken nätverksläge och letade efter max sinalstyrka 4-5staplar av 5 möjliga och körde bredbandskollen flera ggr underkvällen med antennen riktad åt olika håll. sedan testade jag att sätta nätverksläge på Endast LTE FDD800 eftesom fått höra vi kör på 800nätet här i byn, men då skjung hastigheten till max 3mbit ner så testade att ställa om den på alla möjliga lägen sedan testade jag Endast LTE TDD2600 och kom då upp i 34Mbit ner och 4-5Mbit upp. MEN! det är om jag har 1 stapel av 5 möjliga. riktar jag in den så jag får högre än 3 staplar sjunker hastigheten drastigt.

Varför är det så? jag tycker det borde vara tvärt om. kan säga att jag inte är en expert i routrar eller 4G men kan en del om datorer. det måste vara något jag missat?
Jag saknar också MiMo funktionen på detta modem annars skulle jag köpa mig en till antenn och sätta upp och hoppats på några mer Mbit och plocka hem

Men är nöjd med mellan 25-33mbit ner och 4-5 upp mot mitt ADSL från BBB som jag har 15/1 och kostar 150:- betalar 199:- för 3's värsting med 100gig data. så jag hoppas detta håller sig stadigt nu några dagar så jag kan säga upp BBB och tjäna 150:-/mån

men är det någong som förstår vad jag menar med mitt inlägg? är det fler som upplever samma?
Finns det ett program eller något för att kunna se mottagningen med externa antenn med DBi istället för dom 5 staplarna i modemet? det var det enda jag kunde hitta. tänkte om det är lättare att rikta in antennen om man kunde se Dbi mottagningen istället.

EDIT: careface: det uttaget bak är för 3G/4G. det står i modemet
Antenn
Status: Yttre

innan stod det inbyggd innan jag kopplade in den där bak.

Det är möjligt att få högre hastigheter med sämre täckning, då signalerna kan studsa olika och andra master kan störa osv. Ha antennen så att du får så bra hastighet och stabilitet som möjligt, skulle jag rekommendera smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

greenfrog58 skrev:

Hej Megax.
Är du nöjd med nya routern?, tänkte beställa en likadan.
Har den två antenningångar ?
Hur har du lyckats få 199:- på TRE´s ab, ser att det kostar 299:- idag.
Mvh Jonas


Hejsan. jo jag är jättenöjd med de nya. jag fick testa en annan av en  kompis innan en MG25 nånting. men den nya här har betydligt bättre mottagning.
jag fick 100:- rabatt  för jag förhandsbokade Samsung Galaxy S4
Nej tyvär så har den bara 1 antenningång precis som jonny skrev. vilket jag tycker är synd annars skulle jag beställt en till extern antenn och kopplat på.

12

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

På Tres  FDD 800 kan man lika gärna köra upplåsta E392 eller E398. De har dubbla antennuttag.

Eller 4G routrar. Med dubbla antenningångar.

Staplarna visar RSSI, dvs den sammanlagda styrkan av alla operatörens celler inom frekvensbandet. Men det som ger farten är styrkan av RSRP (signalen från en viss cell till ditt modem) i förhållande till RSSI. Den specifika parametern är SINR, signal to (interference+noise) ratio men det kan vi drömma om att huawei som bara är leverantör till operatörer ska bry sig om att visa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Jag beställde också en E5172 (eller E5172s som det står på modellbeteckningen, s för Sverige eller s för Sneak?). Till min förvåning fann jag inget batteri när jag öppnade luckan. Ringde kundtjänst på Tre och undrade om det inte skulle följa med batteri, och i så fall var man köper batteriet. Första killen visste inget så jag blev vidarekopplad och fick höra att i deras version av modemet ingår inget batteri, och han sa även att deras version inte hade "stöd för" batteri i mjukvaran. Kan detta stämma? Jag kan köpa att de inte skickar med ett batteri, men att det inte "stöds" verkar väl lite suspekt? Skulle Huawei liksom göra två olika firmwares, en som stöder batteri och en som inte stöder batteri? Det finns ju utrymme för batteri och en kontakt. Har googlat men hittar inga batteri som passar till denna router. Kanske skulle man kunna löda ihop ett eget batteripaket om man visste vad det var för typ av kontakt och vad som är plus/minus.

14

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

du måste veta vad det är för batterityp, annars blir det "strul"

ja, som du skriver S för sni3 ...

ursäkta jag vrider mig i as garv, operatörerna hittar helatid på nya saker.


jag antar du fått bindningstid pga det modemet? lägre månadsavgift ?
annars lämna tillbaka "trasiga saker" medans du har ångertid kvar och köp ett löst, och kör utan bindningstid.

15 Senaste redigerad av irrbloss (2013-04-30 18:49:45)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Jo jag band det på 18 månader, men jag hade inget abonnemang och ville ha en router och ett 4G-abonnemang. Hur som helst funkar allt som det ska. Batteribackupen ser jag inte som någon nödvändighet, även om det hade varit bra att ha en batteribackup i sommarstugan ifall strömmen skulle gå någon gång. Routern kostar 28:-/månaden i 18 månader = 504:-. Inte så farligt.

16

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

kolla vad en dovado go kostar MED batteri :-)

eller en dovado tiny som gör samma sak nästan.

17

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Jag gillar inte routrar där man ansluter externa USB-modem. Har en Dovado 4GR som visserligen funkar ok, men den hänger sig lite då och då beroende på vilket modem man kör och håller på att starta om hit och dit. Ville ha en enhet med inbyggt SIM-kort. Den jag har nu funkar som sagt riktigt bra, det enda jag saknar är möjligheten att få tag i ett batteri.

18

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

kanske är mer som saknas i routern, tex laddningsdelarna.

men om den tex strömmatas med usb sladd, dvs 5v så funkar en portabel mobilladdare som strömkälla, troligen billigare och enklare samt längre drift tid.
bara en tanke. :-)


4gr var för tidig ut ur verkstan, tyvärr.

19 Senaste redigerad av megax (2013-05-26 14:44:13)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hejsan. som jag skrev i ett äldre inlägg här övre. så har jag alltid haft ca mellan 28-36Mbit ner och max 3Mbit upp. fast jag testade alla anslutningslägen i Modemet innan. men så igår ändrade jag läget i modemet från TDD 2600 till Läge "4G" som alltid innan har gett sämre resultat än TDD2600 som jag lyckats få ut mest på men så igår aktiverade jag det och körde bredbandskollen och fick då detta. Jag klagar verkligen inte. och det verkar hålla i sig än idag.
Jaha, då vet jag inte hur man gör för att få in en bild här men, Jag fick iallafall hastighet på 53Mbit/s ner och 13Mbit/s upp med svarstid på 25ms lägsta jag fått hittils fast det har jag alltid haft ioförsig.

Jag förstår inte hur det kan ha blivit så, kan inte hitta att dom uppgraderat något i masten heller, eftersom den är relativt ny här i byn. någon som har en förklaring?

EDIT: Jag har för övrigt riktigt svårt att komma in på www.minhembio.com sidan, också prisjakt.nu som förvisso ligger på samma server. ibland går det men oftast går det inte alls. vad kan det vara för bekymmer? någon som vet?
det fungerar utanför 4G nätet. det fungerar på ipaden med 3G motagningen men inte med Wi-Fi på.

20

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

megax skrev:

Hejsan. som jag skrev i ett äldre inlägg här övre. så har jag alltid haft ca mellan 28-36Mbit ner och max 3Mbit upp. fast jag testade alla anslutningslägen i Modemet innan. men så igår ändrade jag läget i modemet från TDD 2600 till Läge "4G" som alltid innan har jätte sämre resultat än TDD2600 som jag lyckats få ut mest på men så igr aktiverade jag det och körde bredbandskollen och fick då detta. Jag klagar verkligen inte. och det verkar hålla i sig. än idag.
Jaha, du vet jag inte hur man gör för att få in en bild här men, Jag fick iallafall hastighet på 53Mbit/s ner och 13Mbit/s upp med svarstid på 25ms lägsta jag fått hittils fast det har jag alltid haft ioförsig.

Jag förstår inte hur det kan ha blivit så, kan inte hitta att dom uppgraderat något i masten heller, eftersom den är relativt ny här i byn. någon som har en förklaring?

EDIT: Jag har för övrigt riktigt svårt att komma in på www.minhembio.com sidan, också prisjakt.nu som förvisso ligger på samma server. ibland går det men oftast går det inte alls. vad kan det vara för bekymmer? någon som vet?
det fungerar utanför 4G nätet. det fungerar på ipaden med 3G motagningen men inte med Wi-Fi på.

Det kan vara så att du får kontakt med en sändare på 800MHz som du har väldigt goda förhållanden till som då ger dig bättre hastigheter smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

careface skrev:
megax skrev:

Hejsan. som jag skrev i ett äldre inlägg här övre. så har jag alltid haft ca mellan 28-36Mbit ner och max 3Mbit upp. fast jag testade alla anslutningslägen i Modemet innan. men så igår ändrade jag läget i modemet från TDD 2600 till Läge "4G" som alltid innan har jätte sämre resultat än TDD2600 som jag lyckats få ut mest på men så igr aktiverade jag det och körde bredbandskollen och fick då detta. Jag klagar verkligen inte. och det verkar hålla i sig. än idag.
Jaha, du vet jag inte hur man gör för att få in en bild här men, Jag fick iallafall hastighet på 53Mbit/s ner och 13Mbit/s upp med svarstid på 25ms lägsta jag fått hittils fast det har jag alltid haft ioförsig.

Jag förstår inte hur det kan ha blivit så, kan inte hitta att dom uppgraderat något i masten heller, eftersom den är relativt ny här i byn. någon som har en förklaring?

EDIT: Jag har för övrigt riktigt svårt att komma in på www.minhembio.com sidan, också prisjakt.nu som förvisso ligger på samma server. ibland går det men oftast går det inte alls. vad kan det vara för bekymmer? någon som vet?
det fungerar utanför 4G nätet. det fungerar på ipaden med 3G motagningen men inte med Wi-Fi på.

Det kan vara så att du får kontakt med en sändare på 800MHz som du har väldigt goda förhållanden till som då ger dig bättre hastigheter smile

Okej du menar att operatörerna utöver masten sätter ut små sändare för att förstärka styrkan från masten utöver ett större område i en by t.ex?

22

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

megax skrev:
careface skrev:
megax skrev:

Hejsan. som jag skrev i ett äldre inlägg här övre. så har jag alltid haft ca mellan 28-36Mbit ner och max 3Mbit upp. fast jag testade alla anslutningslägen i Modemet innan. men så igår ändrade jag läget i modemet från TDD 2600 till Läge "4G" som alltid innan har jätte sämre resultat än TDD2600 som jag lyckats få ut mest på men så igr aktiverade jag det och körde bredbandskollen och fick då detta. Jag klagar verkligen inte. och det verkar hålla i sig. än idag.
Jaha, du vet jag inte hur man gör för att få in en bild här men, Jag fick iallafall hastighet på 53Mbit/s ner och 13Mbit/s upp med svarstid på 25ms lägsta jag fått hittils fast det har jag alltid haft ioförsig.

Jag förstår inte hur det kan ha blivit så, kan inte hitta att dom uppgraderat något i masten heller, eftersom den är relativt ny här i byn. någon som har en förklaring?

EDIT: Jag har för övrigt riktigt svårt att komma in på www.minhembio.com sidan, också prisjakt.nu som förvisso ligger på samma server. ibland går det men oftast går det inte alls. vad kan det vara för bekymmer? någon som vet?
det fungerar utanför 4G nätet. det fungerar på ipaden med 3G motagningen men inte med Wi-Fi på.

Det kan vara så att du får kontakt med en sändare på 800MHz som du har väldigt goda förhållanden till som då ger dig bättre hastigheter smile

Okej du menar att operatörerna utöver masten sätter ut små sändare för att förstärka styrkan från masten utöver ett större område i en by t.ex?

Nej, inte riktigt så - men jag menar att de ofta sätter sändare för flera frekvenser på vissa av masterna för att förbättra täckningen. Tele2/Telenor gör ofta så med 2600 och 900MHz i städerna, Telia gör så ibland med 2600 och 800MHz och 3 gör också ofta så med 2600 och 800MHz smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

aha okej då är jag med=). ja man får ju bara vara glad nu iallafall, mycket bättre än så jag får ut nu kan jag knappast få. kan pressa ut 10Mbit mer som max men inget och lägga energin på.

24

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

problem med vissa siter, är ofta dns relateras eller route relaterat.

gör trace route till sidorna och kolla vart det felar, sedan felanmäl ev.

25

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

G-Man skrev:

problem med vissa siter, är ofta dns relateras eller route relaterat.

gör trace route till sidorna och kolla vart det felar, sedan felanmäl ev.

okej tack, men förlåt men hur gör man sånt? inte så insatt i sånt tyvärr.