1

Tråd: Dålig räckvid på Wlanet?

Har satt upp en W25 på landet men tycker att W lanet har taskig täckning.
En sommarstuga på 80m2 med tunna väggar borde ju inte vara svår att täcka
Det funkar fint i vardagsrummet där routern sitter samt i köket som är rakt i riktingen från routern, sen blir det problem när man går till sovrummen till höger och vänster - vi snackar om max 10-12m diagonalt genom några få tunna väggar och dörröppningar.
Routern är ställd på maximal uteffekt.

Hemma har jag en Apple Airport modell äldre, den funkar på vinden och på alla andra våningar, utomhus framför och bakom huset, hos grannen (med betongvägg emellan).

Är det ngn anna som upplever dålig täckning??

2

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

10m låter aningen kort, vi snackar blåtand längd då.

Men hur är det med antennen på, den är väll för wlanet, och kan du inte i nödfall byta ut den mot en starkare rundstrålande antenn.?

Eller som du själv säger, att den airport har bättre kräm, vilket flera andra också har, .N routrar osv.
Så de går ju att sätta en till router på w25'an, eller bättre kan vara att bara sätta en access punkt då router funktionen inte behövs om w25'an redan tar hand om de jobbet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

Hej, tyvärr så finns det ingen kontakt för alternativ WLAN antenn, enbart för 3G (vilket å ndra sidan är en styrka på denna ruter jmf. med andra)

4 Senaste redigerad av Mathias (2008-09-01 08:49:27)

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

Kolla upp på apples forum.
Apple har JÄTTE problem med sina WLAN drivare för tillfället.

OSX 10.4.11 och OSX 10.5.4 är bla berörda.
Verkar som apple gjort någon special fix för sina egna Airport routrar. Vilket lett till att Apple maskinerna har problem med att connecta mot massor av andra routrar.

Saker som folk har problem med är bla WPA,Signal styrka och sporadiska DC.

Ett tips som jag har är att testa och byt kanelen för wlanet.
Runt 11-13 verkar vara en det som folk fått fungera bäst.

Om du kör Boot Camp på burken test isåfall vilken räckvid du har då mot router.

En annan sak du kan testa är att ställa W25:an i 802.11b Only om det går. 802.11b har längre räckvidd men ifs så får du slöare uppkoppling.

//Mathias

5

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

Jag upplever samma sak, att det inbyggda W-lanet är väldigt svagt.
Har kopplat till en extern router med yttre antenn och löst problemet på det viset.

6

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

kan vara så att antennen inte funkar i huvud taget. 10m kan man få utan antenn. :-(

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7 Senaste redigerad av joran (2010-06-30 08:34:44)

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

Andreas skrev:

kan vara så att antennen inte funkar i huvud taget. 10m kan man få utan antenn. :-(

Benägen att hålla med. En frisk W25:a har bra räckvidd.
Det är inte så att det ligger en massa annat "skräp" och sänder på samma eller närliggande kanal annars? Om enheten står på Auto för kanal är det läge att välja bort det.
Om man loggar in på W25:an och klickar på "Wireless LAN" så hittar man en knapp märkt "Scan for wireless networks".  Det genererar en lista på andra WLAN-accesspunkter i din närhet. Välj en kanal så långt bort från andra enheter som möjligt.
W25:orna är ju numera utanför garanti så det kan dessutom vara läga att skruva isär den och kolla så inte någon av antennkalbarna till WLAN-antennerna lossnat.

Mvh

Jörgen

8

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

Tycker inte heller att W25:an har så bra räckvidd  från början. Jag har satt in en SMA kontakt som jag har kopplat till nätverkskortet i routern och anslutit en yttre antenn, blir betydligt bättre...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

9

Sv: Dålig räckvid på Wlanet?

SM6VTT skrev:

Tycker inte heller att W25:an har så bra räckvidd  från början. Jag har satt in en SMA kontakt som jag har kopplat till nätverkskortet i routern och anslutit en yttre antenn, blir betydligt bättre...

Det är helt klart ett alternativ. Garantin är ju borta på dem ändå och det är en lätt och bra fix för att förbättra täckningen. Extern antenn vinner ju i alla lägen trots allt :-)