76

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Är det någon som kommer upp i snabbare hastighet än 8mbit?
Jag gör det inte trots att jag sitter i ett upp till 32 område och kom upp över 16 mbit med samma modem vid samma skrivbord när jag använde det med Tre.
Lysdioerna lyser ej heller som de brukar göra det är nästan bra grönt brukar vara blått.

Misstänker att abonnemanget är provisoinerat för upp till 7,2 då jag ej kommer snabbare även om jag provar det kl 3 på morgonen.

Jag har skapat ett ärende med supporten.

77

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Foggkortet fungerar inte i Sverige heller. Det kräver att jag uppgraderar trots att det finns 1GB kvar (jag har aldrig använt det).

"Fogg Free does not work in this country ..." (Sverige alltså).

78

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

nhu skrev:

Foggkortet fungerar inte i Sverige heller. Det kräver att jag uppgraderar trots att det finns 1GB kvar (jag har aldrig använt det).

"Fogg Free does not work in this country ..." (Sverige alltså).

Det funkar utan problem för mig, min mamma och flera andra jag vet som har Fogg. Har du testat att söka nät manuellt och valt 3? Vilken APN kör du med?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

79

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jo, jag vet att det fungerar för andra. Jag testade med data.tre.se och internet.foggmobile.se men ingen förändring. Så jag börjar undra om min Samsung Gio är problemet. Det var den billigaste androiden och allting fungerar inte på den. Det är besvärligt att testa för här är så usel signal att jag borde åka in till staden varje gång. Tre fungerar visserligen med E392 i övre våningen utanför fönstret men är dåligt med mobilen.

80

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Har du inte antennkontakter under skalet på den?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

81

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Då handlar det nog om telefonen eller något sånt skulle jag tro. Om du är inne i staden någon gång så kan du ju testa med något modem eller så - om du har.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

82

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

nhu skrev:

Jo, jag vet att det fungerar för andra. Jag testade med data.tre.se och internet.foggmobile.se men ingen förändring. Så jag börjar undra om min Samsung Gio är problemet. Det var den billigaste androiden och allting fungerar inte på den. Det är besvärligt att testa för här är så usel signal att jag borde åka in till staden varje gång. Tre fungerar visserligen med E392 i övre våningen utanför fönstret men är dåligt med mobilen.

Rätt APN är internet.foggmobile.com .

83

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Svenix vad får du för hastighet?

84

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Andy78 skrev:

Svenix vad får du för hastighet?

Brukar få mellan 3-5 Mb/s på olika platser. Då har jag kortet i en Huawei Mediapad surfplatta.

85

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

svenix skrev:
Andy78 skrev:

Svenix vad får du för hastighet?

Brukar få mellan 3-5 Mb/s på olika platser. Då har jag kortet i en Huawei Mediapad surfplatta.

Är det i ett område där du vet att Tre levererar upp till 32Mbit?

86

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Huawei Mediapad har ju stöd för hastigheter upp till 14.4Mbps, vilket säls som upp till 10Mbit. Detta ger en normal hastighet på 2-7/8Mbit/s. Så ni vet smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

87

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:

Huawei Mediapad har ju stöd för hastigheter upp till 14.4Mbps, vilket säls som upp till 10Mbit. Detta ger en normal hastighet på 2-7/8Mbit/s. Så ni vet smile


Vad menar du med att det säljs som 10mbit?

88

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Operatörerna har kommit överens om vad man får sälja bredbandet som, för att ge en praktisk maxhastighet istället för den teoretiska som tekniken har stöd för. Sen kan operatörerna köra lite egna varianter på detta. Men det är därför alla 32Mbit modem specificeras som 42Mbps på förpackningen smile

100Mbps säls som upp till 80Mbit/s
42Mbps säljs som upp till 32Mbit/s
21Mbps säljs som upp till 16Mbit/s
14,4Mbps säljs som upp till 10Mbit/s
7,2Mbps säljs som upp till 6Mbit/s
3,2Mbps säljs som upp till 3Mbit/s

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

89

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:

100Mbps säls som upp till 80Mbit/s
42Mbps säljs som upp till 32Mbit/s
21Mbps säljs som upp till 16Mbit/s
14,4Mbps säljs som upp till 10Mbit/s
7,2Mbps säljs som upp till 6Mbit/s
3,2Mbps säljs som upp till 3Mbit/s

Sån overhead finns BARA på 3G, och inte 4G. Det ligger på cirka 25% på 3G (som du skriver) och 0% på 4G.

150Mbps (4G) = 150Mbps  (se slutet av videon http://www.youtube.com/watch?v=M_-t6amNrGA)
100Mbps (4G) = 100Mbps

Två helt olika radioteknik. 3G är CDMA-baserad medans 4G/LTE är OFDM-baserad.

Tack,

Sam

90

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jaha, det visste jag faktiskt inte. Antog att det var så, eftersom många nådde upp över 90Mbit/s med ett 80Mbit/s abonnemang på flera ställen under goda förhållanden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

91

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:

Jaha, det visste jag faktiskt inte. Antog att det var så, eftersom många nådde upp över 90Mbit/s med ett 80Mbit/s abonnemang på flera ställen under goda förhållanden.

I den här videon (tagen för 8 månader sedan) så nådde vi 150.6Mbps med ett vanligt 4G SIM kort.

http://www.youtube.com/watch?v=jNmqwUQB9eA

Man skriver "80Mbit/s" bara för att hålla förväntningar låga. It's nicer to surprise than to disappoint. :-)

Konstigt tycker jag att inga svenska operatörer har ens nämnt att Sverige ligger i topp av 4G snitthastigheten på 22.1Mbps. Kinda puts things into perspective, eller hur??

Sam

92

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Men om vi tar Fogg är det någon som nåt över 8mbit i ett område där man vet att Tre levererar upp till 32 som också ger en hastighet över 10mbit?

93

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Andy78 skrev:
svenix skrev:
Andy78 skrev:

Svenix vad får du för hastighet?

Brukar få mellan 3-5 Mb/s på olika platser. Då har jag kortet i en Huawei Mediapad surfplatta.

Är det i ett område där du vet att Tre levererar upp till 32Mbit?

Tyvärr har jag inte orkat kolla vad Tre lovar i sina täckningskartor. Utan jag bara använder plattan för lite surf och mail när jag är ute och reser. Funkar för det mesta utmärkt med de hastigheter jag nämnt. smile

Någon mer vetenskaplig studie har jag ej gjort men är över lag mycket nöjd med Fogg:s fina gratis-tjänst som passar mitt behov bra.

94 Senaste redigerad av careface (2013-06-15 14:26:18)

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Andy78 skrev:

Men om vi tar Fogg är det någon som nåt över 8mbit i ett område där man vet att Tre levererar upp till 32 som också ger en hastighet över 10mbit?

Ja, det har jag. Testade precis, täckningskartan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/T%C3%A4ckningskartor/Kungsangen2013-06-15.PNG

och hastigheterna jag fick ut:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Fogg/2013-06-15.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Fogg/FoggMobile2013-06-15.PNG
På den sista bilden hämtade jag en fil på 100MB från speedtest.tele2.net

Så; jag är nöjd!

Sorry för massa bilder

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

95

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:
Andy78 skrev:

Men om vi tar Fogg är det någon som nåt över 8mbit i ett område där man vet att Tre levererar upp till 32 som också ger en hastighet över 10mbit?

Ja, det har jag. Testade precis, täckningskartan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/T%C3%A4ckningskartor/Kungsangen2013-06-15.PNG

och hastigheterna jag fick ut:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Fogg/2013-06-15.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Fogg/FoggMobile2013-06-15.PNG
På den sista bilden hämtade jag en fil på 100MB från speedtest.tele2.net

Så; jag är nöjd!



Är detta med fogg mobile?
, vilket APn använder du eller kör du med automatiskt erhållning av APN?
Sorry för massa bilder

96 Senaste redigerad av careface (2013-06-15 14:30:29)

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Ja, det är med Fogg Mobile. För testet körde jag internet.foggmobile.com - vilket är den APN som rekommenderas av Fogg.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

97

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag kommer aldrig högre än 7 mbit trots att modemet klarar upp till 21 och jag befinner mig på att plats där jag får bra hastighet med Tre.

Inte ens kl 4 på morgen kommer jag över 7, abonnemanget verkar vara provisonerat med begränsning.
Har öppnat en ticket men inte fått något svar.

98

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Andy78 skrev:

Jag kommer aldrig högre än 7 mbit trots att modemet klarar upp till 21 och jag befinner mig på att plats där jag får bra hastighet med Tre.

Inte ens kl 4 på morgen kommer jag över 7, abonnemanget verkar vara provisonerat med begränsning.
Har öppnat en ticket men inte fått något svar.

Är det 7,04Mbit/s du oftast fastnar på?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

99 Senaste redigerad av pergor (2013-08-03 15:41:42)

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag kan meddela att jag var i Finland och där fungerar det också, använder elias nät.

Hoppas de fixar även Nederländerna snart, där är det tokdyrt med data på kontantkort.

100

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag använder bredband.tre.se som apn och får samma hastigheter som mitt mobila bredband hos 3 vid 3G.
Inte nog med att fogg är gratis i Sverige, Danmark och Storbritannien så kostar det bara 150 spänn för 10gb. Detta är billigare än att köpa kontantkort med surf utomlands i de länder fogg kommer att finnas i.
Någon som vet hur de går runt på detta?

Låter som ett riktigt schysst erbjudande att betala 150 spänn och få riktigt gott om surf på semestern. (Förutsatt att fogg finns tillgängligt där)