1

Tråd: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Här har jag, tillsammans med några kompisar, testat Fogg Mobile med det nya simkortet jag fick på posten idag.

http://surfvaljaren.se/2013/03/vi-testa … n-kostnad/

För att beskriva Fogg lite så har de en väldigt trevlig idé med att man ska kunna surfa gränslöst, utan att bli ruinerad som man blir idag om man surfar i utlandet. Idag finns Fogg i England, Danmark och Sverige med hjälp av 3 - de kommer inom kort att "öppna i" Italien, Irland och Österrike, troligtvis med hjälp av 3 där också.

Vi hoppas att det vi skrev ihop kan vara något för er, med något intressant. Undrar ni något om hur Fogg fungerar eller så svarar jag gärna så gott jag kan smile

(Jag vet att det fanns en annan tråd om Fogg - men jag lyckas inte hitta den just nu i mobilen).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Här är den tråden...

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ligen.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Hur korta abonnemang kan man ha med Fogg?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Det är visst ingen bindningstid på det, så det är bara att säga upp när man inte längre vill. Jag har kört det på min internetradio i bilet ett tag nu och det funkar finfint. Inga stora mängder avbrott. Dock är hastigheten ganska låg ibland. De har nog inte prioritet i nätet så att säga.

5

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

jonasolof skrev:

Hur korta abonnemang kan man ha med Fogg?

Ingenstans står det om någon bindningstid eller uppsägningstid, jag brukar vara emot sådana här erbjudanden om "gratis och fritt".

Men eftersom det är ett svenskt företag med kontor här och det inte kostar något så provar jag.
Dock kan villkoren vara lite tydligare.
Dock så står "no contract" på ena alternativet.

Jag har dock mailat dem och ställt frågan, även om det inte bindningstid så är det intressant att veta uppsägningstid och hur det annulleras.

6

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Biändningstid och annulering är av avgörande betydelse om man ska jämföra fogg, holidayphone, lokala prepaidkort eller att bara ta kostnaden av roaming när man kör genom Danmark t ex.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Fick detta som svar.

Tack för ditt mail!

Väljer du Fogg Free så kommer ditt SIM kort fungera i Sverige, Danmark och Storbritannien och du har 1 GB data per månad. Om du väljer Fogg Premium så förskottsbetalar du för en månad och får 10 GB data som du kan använda i alla Fogg länder som kommer läggas till under våren. Vi har inga bindningtider eller liknande. Det finns inga hastighetsbegränsningar (hastighet upp till 32 Mbit / s)



Om du har valt Fogg premium så kan du närsomhelst gå in och avsluta din månads betalning!




Mvh Fogg Mobile

8

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Oklart. Avslutar man en förskottsbetalning? De menar väl att man inte abonnerar med betalning i efterskott mot faktura utan att man betalar i förkott med eller utan påminnelse varje månad och så snart man slutar betala så noterar de detta och så funkar inte kortet längre.

Inte helt klart hur det då funkar med free. 

Nåja, good news so far för resenärer till Storbrittanien. Sedan är det en fråga hur precist de de definierar Storbrittanien. Politiskt sett är kanalöarna, Isle of Man och Nordirland inte med, väl medveten om att detta kanske inte har så stor praktiskt betydelse. Men menar de UK eller Storbritannien?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Man betalar in och så gäller det ett visst antal dagar från betalningsdatum.
Free ska det inte vara något avgift för vilket jag kan köpa.
Men vad händer efter 1 gig, blir hastigheten  begränsad eller stängs det av?

Lite jobbigt att de inte kan speca sin produkt bättre.

10

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

shady company

:-)


är som jet när stsi köptevdet, och eu tvingade dom att sälja endel...
då fick man erbjudande om st-1 kort om man tankat på dessa stationer...
och st ett, vilkoren bestog av fyra sidor myrskrift - orkar läsa allt detta för att få reda på hur deras betalning/faktura funkar...
blev att skippa ga jet stationen och åka tio mil extra för att tanka (bra tänkt både eu, st-1 och statoil)
haha


grötiga eller otydliga villkor får nobben !


så helt rätt att dissa företag med zuddiga vilkor, för inte skall man behöva maila flera gånger för att veta hur grundsaker funkar anser jag iaf. :-)

11

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

G-Man skrev:

shady company

:-)


är som jet när stsi köptevdet, och eu tvingade dom att sälja endel...
då fick man erbjudande om st-1 kort om man tankat på dessa stationer...
och st ett, vilkoren bestog av fyra sidor myrskrift - orkar läsa allt detta för att få reda på hur deras betalning/faktura funkar...
blev att skippa ga jet stationen och åka tio mil extra för att tanka (bra tänkt både eu, st-1 och statoil)
haha


grötiga eller otydliga villkor får nobben !


så helt rätt att dissa företag med zuddiga vilkor, för inte skall man behöva maila flera gånger för att veta hur grundsaker funkar anser jag iaf. :-)

Om ett ST1-kort hade gett dig fri bensin i motsättning att du läste villkoren, då hade nog alla läst dem. De hade nog även läst villkoren om man kunde kraftigt rabatterad bensin i jämförelse med andra aktörer. Att kunna få 10GB data i utlandet för 99kr är ett riktigt bra pris, att man dessutom får 1GB utan kostnad är ännu bättre.

När det är så stor skillnad i pris accepterar jag att kanske behöva kontakta företaget i fråga för att få den information jag behöver, just av den anledningen att det blir billigare.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

1 gig utmärkt att ha i paddan eller på landet.
Blir intressant att se om det går att koppla upp sig mot jobbet.

Nu kommer gamla usbmodem och Dovado 3GN till nytta igen.

13

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Andy78 skrev:

1 gig utmärkt att ha i paddan eller på landet.
Blir intressant att se om det går att koppla upp sig mot jobbet.

Nu kommer gamla usbmodem och Dovado 3GN till nytta igen.

Ja, detta bräcker ju Joors t.o.m, skulle jag säga eftersom man slipper reklamen smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:
G-Man skrev:

shady company

:-)


är som jet när stsi köptevdet, och eu tvingade dom att sälja endel...
då fick man erbjudande om st-1 kort om man tankat på dessa stationer...
och st ett, vilkoren bestog av fyra sidor myrskrift - orkar läsa allt detta för att få reda på hur deras betalning/faktura funkar...
blev att skippa ga jet stationen och åka tio mil extra för att tanka (bra tänkt både eu, st-1 och statoil)
haha


grötiga eller otydliga villkor får nobben !


så helt rätt att dissa företag med zuddiga vilkor, för inte skall man behöva maila flera gånger för att veta hur grundsaker funkar anser jag iaf. :-)

Om ett ST1-kort hade gett dig fri bensin i motsättning att du läste villkoren, då hade nog alla läst dem. De hade nog även läst villkoren om man kunde kraftigt rabatterad bensin i jämförelse med andra aktörer. Att kunna få 10GB data i utlandet för 99kr är ett riktigt bra pris, att man dessutom får 1GB utan kostnad är ännu bättre.

När det är så stor skillnad i pris accepterar jag att kanske behöva kontakta företaget i fråga för att få den information jag behöver, just av den anledningen att det blir billigare.

men of "företaget" 'n. gör sin information lättbegriplig på sina sidor så slipper man all support ärenden och det blir ännu billigare/större vinst.

kan inte påstå att jag skulle lägga veckor på att läsa grötiga villkor med 1mm hög text på fyra sidor för att kanske få möjligheten att erhålla gratis bensin.

15

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

G-Man skrev:
careface skrev:
G-Man skrev:

shady company

:-)


är som jet när stsi köptevdet, och eu tvingade dom att sälja endel...
då fick man erbjudande om st-1 kort om man tankat på dessa stationer...
och st ett, vilkoren bestog av fyra sidor myrskrift - orkar läsa allt detta för att få reda på hur deras betalning/faktura funkar...
blev att skippa ga jet stationen och åka tio mil extra för att tanka (bra tänkt både eu, st-1 och statoil)
haha


grötiga eller otydliga villkor får nobben !


så helt rätt att dissa företag med zuddiga vilkor, för inte skall man behöva maila flera gånger för att veta hur grundsaker funkar anser jag iaf. :-)

Om ett ST1-kort hade gett dig fri bensin i motsättning att du läste villkoren, då hade nog alla läst dem. De hade nog även läst villkoren om man kunde kraftigt rabatterad bensin i jämförelse med andra aktörer. Att kunna få 10GB data i utlandet för 99kr är ett riktigt bra pris, att man dessutom får 1GB utan kostnad är ännu bättre.

När det är så stor skillnad i pris accepterar jag att kanske behöva kontakta företaget i fråga för att få den information jag behöver, just av den anledningen att det blir billigare.

men of "företaget" 'n. gör sin information lättbegriplig på sina sidor så slipper man all support ärenden och det blir ännu billigare/större vinst.

kan inte påstå att jag skulle lägga veckor på att läsa grötiga villkor med 1mm hög text på fyra sidor för att kanske få möjligheten att erhålla gratis bensin.

Ja det är självklart sant.

Jag tror dock du är relativt ensam i det tänkandet, om folk kunde få gratis bensin eller bensin för - låt säga 5kr/litern - så hade nog många läst villkor med liten text och många sidor smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag fick mitt simkort och provade med ett modem som klarar upp till 21mbit.
En gång kom jag upp i 8,2 vid test.
faktisk hastighet 5-7 mbit så det kanske är provisonerat för 7.2mbit.

17

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

De ska inte ha någon hastighetsbegränsning enligt dem själva. Jag tänker testa lite mer på något annat ställe för att se.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:

De ska inte ha någon hastighetsbegränsning enligt dem själva. Jag tänker testa lite mer på något annat ställe för att se.

Verkar inte riktigt som att det stämmer.
Vilket APN använder du?
Jag får samma hastighet oavsett om jag inte anger något eller använder bredband.tre.se

19

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Andy78 skrev:
careface skrev:

De ska inte ha någon hastighetsbegränsning enligt dem själva. Jag tänker testa lite mer på något annat ställe för att se.

Verkar inte riktigt som att det stämmer.
Vilket APN använder du?
Jag får samma hastighet oavsett om jag inte anger något eller använder bredband.tre.se

Jag har kört med data.tre.se och bredband.tre.se när jag testat! För testet på länken i OP körde jag med data.tre.se

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag måste säga att jag är otroligt nöjd, 1 gig gatis i 3 dagar och runt 7mbit.
Fungerar även att koppla upp sig mot jobbet, helt perfekt.

21

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Verkar som Fogg inte bara samarbetar med 3, står nu på deras hemsida att man också ska kunna surfa i Portugal och i Portugal finns inte 3 som operatör.

.

22

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

3r1k skrev:

Verkar som Fogg inte bara samarbetar med 3, står nu på deras hemsida att man också ska kunna surfa i Portugal och i Portugal finns inte 3 som operatör.

I Portugal kommer de att använda Optimus som operatör! Så nej, de samarbetar inte enbart med 3.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

careface skrev:
3r1k skrev:

Verkar som Fogg inte bara samarbetar med 3, står nu på deras hemsida att man också ska kunna surfa i Portugal och i Portugal finns inte 3 som operatör.

I Portugal kommer de att använda Optimus som operatör! Så nej, de samarbetar inte enbart med 3.

Låter intressant, då kanske de kommer till ännu fler operatörer i framtiden. Märkte dock att Optimus logga är väldigt lik Foggs, har de kanske något gemensamt?

.

24

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Fick idag mitt SIM-kort från Fogg Mobile.
En snygg produkt i en snygg förpackning som var lätt att få igång och fungerade precis som utlovat.
Jag fick hastigheter på mellan 2,5 - 4,5 Mb/s ned vilket är normalt på min address. Upphastighten var ovanligt bra och låg mellan 2,5 - 3,5 Mb/s.

Kort sagt, allt fungerade precis som utlovat. Jag har valt gratistjänsten med 1 GB data per månad. Det passar perfekt till min surfplatta som jag bara använder vid resor och tillfälligt hemma.

Jag är förvånad att man kan få en så här bra tjänst helt gratis. Hoppas det fortsätter att vara så.

Det enda negativa jag kan säga om Fogg Mobile är att man få ha lite tålamod. Det tog nog en dryg vecka innan jag fick svar på den anmälan jag gjort på deras web-plats.
Och sedan tog det tio dagar innan jag fick SIM-kortet efter det att de lovat att skicka det.
Men i övrigt allt perfekt så långt!  smile

25

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

3r1k skrev:
careface skrev:
3r1k skrev:

Verkar som Fogg inte bara samarbetar med 3, står nu på deras hemsida att man också ska kunna surfa i Portugal och i Portugal finns inte 3 som operatör.

I Portugal kommer de att använda Optimus som operatör! Så nej, de samarbetar inte enbart med 3.

Låter intressant, då kanske de kommer till ännu fler operatörer i framtiden. Märkte dock att Optimus logga är väldigt lik Foggs, har de kanske något gemensamt?


Låter toppen!
När jag är i Portugal använder jag Optimus/Kanguru pre-paid, och betalar då 15 EUR för 1GB. De andra operatörerna (TMN, Vodafone) har ungefär samma prissättning. Så 10GB/mån för 149 SEK, låter bra (kanske lite för bra!) om man nu kan betala för en bara en månad i taget. Ingen längre bindningstid alltså.