51

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Men du har betalt så du kan använda det utanför sverige?

52

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Fogg skall ju fungera, för data, med alla telefoner.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

53

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Menar du Andy att Fogg free bara fungerar i Sverige ? Jag försökte hitta information på Foggs nätsidor men det förblev oklart. Jag är inte speciellt intresserad att betala förrän jag vet att det fungerar i Finland också. Det står "Next in line is Finland ..." så jag väntar tills det är klart att det verkligen är igång. Det är ingen brådska men vore trevligt att få igång så man slipper byta kort på färjan. Möjligen sätter jag kortet i Thinkpaden som har SIM-kortet på ett riktigt j-t ställe bakom batteriet. Då vill man inte byta titt och tätt ...

54 Senaste redigerad av svenix (2013-05-31 11:40:48)

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag har i alla fall provat Fogg (gratisvarianten) i Danmark.
Först lyckades jag inte utan jag fick gå in i inställningarna och tillåta roaming för datatrafik. Då kom det igång och fungerade utmärkt i Tre Danmarks nät.

Efteråt har jag kommit att tänka på att jag nog hade svenska Tre:s APN inställt i plattan så om man istället ställer in Fogg:s APN internet.foggmobile.com så kanske man inte behöver tillåta roaming.

Testa alltså i första hand att ställa in APN internet.foggmobile.com .
Testa i andra hand att tillåta roaming för datatrafik.

55

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Står det "Next in line is Finland" då är det nog inte lanserat än och troligtvis därför du inte kan koppla upp dig.

56

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Nu har jag testat med Androiden och det fungerar faktiskt. Tydligen var det något fel i inställningarna på N900. Först körde jag med data.tre.se och det fungerade också men då kom jag inte in på foggmobile. Möjligtvis blir det då dyrare roaming ...

Nu måste jag bara få igång N900 för den hade jag tänkt använda för datatrafiken. Det skulle inte vara dumt med ett likadant kort i min prattelefon också. Nu har jag en telefon för varje land (jag köpte en Samsung E1150 med Comviq kontant för 100 kr.). Det har sina fördelar men blir litet för många dosor att ha i fickan.

57

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Det var litet förhastat. Då jag kollade Fogg närmare så meddelade de att Fogg Free INTE fungerar i Finland och att jag måste betala för att kunna fortsätta.

Men jag är inte riktigt säker på vad som verkligen gäller. Foggs nätsidor verkar delvis vara föråldrade. Man kan inte heller påstå att där finns för mycket information. Nåja, vi får väl se ...

58

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

På tal om informationen så finns det olika bud på olika sidor om var och när kortet fungerar. Till exempel på Premium-sidan står det att det kommer till Italien och Finland. På samma sida kostar Premium dels 149 kronor, dels 199 kronor ???

Det verkar som om nätsidorna uppdaterats bara delvis. Det skulle ge ett mera pålitligt intryck om informationen skulle vara konsistent (även om den vore litet föråldrad). Det förblev också litet oklart om Premium automatiskt drar pengar varje månad (som det verkar).

59

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Använder man extrakort som Fogg är det praktiskt med en lur för dual sim.

Det finns billiga och väl fungerande prattelefoner som hanterar dubbla simkort. Nokia,LG, Samsung. Det finns t o m en Samsung galaxy duo smartphone som tar två kort. Men den är långsammare än vanliga Galaxy S3. Det har ryktats om en variant av S4 för dubbla kort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

vissa samsung har inte äkta lte, tror detta är chipberoende

61

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Galaxy duo har inte LTE i den version som finns ute.  Jag fick en kompis att köpa en eftersom han liksom jag pingpongar mellan  Belgien och Sverige. Den har dock dubbel 3G. Dual sim telefoner är ofta nedbantade eftersom de mest säljs i Indien och liknande där marknaden för en dual sim LTE lur för sjutusen kanske är begränsad - och LTE inte utbyggt än. Plus att det blir en massa antenner... när redan nokia 920 har fyra för övre och lägre frekvenser och mimo. Det räcker med dual 3G och en bra LTE mifi f.n. - tills VoLTE kommer brett. Då finns också mjukvarustyrda antenner.

Notera att Fogg inte gör att man får SMS som skickas på ordinarie numret även om detta medflyttats. För det behövs programvara i ordinarie luren som gör forward på SMS. Se Auto SMS för Android. Det du ruttna äpplet! Funkar bara med jailbreak på iphone - iSMS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

62

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Fungerar FoggMobile nu också för röstsamtal & sms ?

Trodde att det bara var datatrafik...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

63

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Fogg är bara för datatrafik.
Men man kan ju ringa via VoIP och det finns kanske någon app som kan SMS:a över data också.

64

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Man kan få SMS som email med AutoSMS i android. Förbisåg det där med enbart data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

65

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Tjena!

Är det bara jag som inte kommer in på foggmobile.com?

Jag surfar med tre mobilt bredband för tillfället..

Överbelastning? Enl tjänsten isup.me ska sidan funka. Men icke!

66

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Sidan funkar för mig här och nu via ADSL.

67 Senaste redigerad av kantarell (2013-06-02 21:04:04)

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Skumt att jag inte kunde komma in på sajten med mitt abg. När jag testade med en webproxy gick det! Så de verkar sålla bort vissa, det är helt uppenbart!

Jag skrev upp mig på väntelistan med mejl. Är det riktigt att man inte får ett bekräftelsemejl med vändade post?

Ingen bekräftelse på hemsidan heller vad jag kunde se.

Någon som vet mer?


PS Nu funkar sajten för mig också, söndag kväll..

68

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

troligen funkar det ej pga trafik tre till tre är blockerat som det låter,
du får använda en router med vpn så funkar tre till tre :-)  och svt play.

69

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Betyder det att jag inte kommer in på Fogg med mitt Tre-kontantkort ? Underligt.

70

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

nhu skrev:

Betyder det att jag inte kommer in på Fogg med mitt Tre-kontantkort ? Underligt.

Va får du för fel?

71

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag kör inte Tre just nu utan fibernät. Men nästa vecka skall jag testa Fogg på torpet. Och då hoppas jag att Tres kontantkort fungerar.

72

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Jag var över till Norge en liten sväng i helgen och det funkade finfint. Ett litet avbrott och sen var jag online igen. Nätet i Norge var dock sämre än det svenska. Mer avbrott och sämre täckning, men vad kan man egentligen förvänta sig där...

73

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Marre69 var det med gratisvarianten ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

74

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

lite luddigt enligt hemsidan.
Men jag tolkar det som att 1gigsvarianten ska fungera även i utlandet.
Men som det står nu är finland inte lanserat än.

75

Sv: Fogg Mobile - surfa kostnadsfritt i utlandet

Gratisvarianten fungerar i Sverige, Danmark och Storbritannien.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776