1

Tråd: Mobilt bredband på södra Öland

Hej,

Jag har en vän som har sommarstuga i Albrunna på södra Öland. Han har haft mycket problem med sitt mobila bredband.
Han har Telia 4G och använder ett låst Huawei 4G-modem som han fick i somras.
Telia är inte längre intresserad av att hjälpa honom efter oändliga samtal med supporten.

Jag är ”lite tekniskt” intresserad och ska försöka hjälpa honom till att få en stabil uppkoppling och hyfsad hastighet.
Eftersom vi har ganska långt till sommarstället blir det endast ett eller max två besök i Albrunna under våren och behöver därför veta på ett ungefär vilka grejor jag behöver för att vara förberedd till första besöket.

Det är inga problem att byta operatör, köpa en router med någon form av antenn, syftet är att få en stabil uppkoppling och få minst 2 Mbit i hastighet så han kan läsa sin E-post och surfa till husbehov, här kommer frågorna:

1.    För att få bäst täckning - vilken operatör skall man välja om man bor i Albrunna?
2.    Var finns närmaste 3G/4Gmast, vilken operatör?
3.    Vilket modem fungerar bra till detta?
4.    Vilken router rekommenderar du till detta?
5.    Bör man använda en yttre antenn och i så fall vilken?
6.    Övrig information som vi behöver veta?

Jag är mycket tacksam om jag kan få information så att kompisen får en trevlig semester utan nervsammanbrott pga sitt internet. Har sett att bredbandsproblem på Öland har diskuterats i forumet men det gäller mest norra Öland.

Med vänlig hälsning
Anders

2

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

börja med att kontrollera olika operartörers täckningskartor i området.
modem som funkar bra är Huawei E392
bra mutliantenn är poynting
2 antennner ger stabilare uppkoppling och bättre fart än 1 antenn i regel
Dovados usb routers så går det att låsa detta modem på olika frekvenser...kan vara bra i vissa lägen.

men kontrollera täckningskarorna på Telenor,Tele2,tre,

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Det är långt söderut och få master därnere. Först gäller det att mäta på plats och se vilka operatörer som ger tillräcklig täckning på 3G eller 4G.  Net1 bör gå, det kan kollas. Jag kan ta det som test-case inför föredragning med Ölands företagarförening i Mörbylånga om 4G.  Skicka mig PM för kontakt.

Öland fick 4G täckning av Telia 2011. Problemet är topografin. Ön är en kalkplatta, lätt tiltad åt öster. I väster finns en sluttning från kalkplattans kant ned mot Kalmarsund och det är i den Albrunna och de flesta samhällen på öns västra kust ligger (även Isgärde -Stora Rör som är mina hemtrakter sommartid).  Telia bygger för mobiltäckning och vill täcka utmed länsväg 136 uppe på plattan. Användare på kusten hamnar lätt i radioskugga från Telias master på ön eftersom de skyms av landborgskanten. Hellre täckning utmed sju km väg än till ett samhälle med tusen invänare vid sidan av vägen tvärs masten.

Det går att få in master från andra sidan sundet men ingen av dem blir dominerande så de stör i praktiken varandra. Kort sagt så fungerar inte den cellstruktur som är en grundtanke för 4G. Man kan därför inte bara köra igång ett modem och hoppas på bra fart såvida man inte är i närheten av en mast. Interferensen från grannceller är ofta hög och huaweimodemet hoppar mellan celler. Förstalinjessupporten hos Telia (eller andra operatörer) kan inte hantera sådana komplexa frågor eftersom de ligger på för hög teknisk nivå.

Ett systematiskt tillvägagångssätt i det läget är att kolla vilka celler som hörs, ta reda på var de ligger och se om någon  med bra signal ligger så till att man med riktantenn eller användning av hus mm som skärm mot andra signaler kan framhäva den önskade signalen. Jag vet att Net1 från masten i Algutsrum hörs bra ända ned på södra udden för jag har testat.  Dessutom finns Net1 master på Småland som hörs tvärs över sundet. Men jag ser Net1 som en andrahandslösning, i första hand bör man för fartens skull söka 4 G eller 3G.

PS ett låst teliamodem (förmodligen Huawei) kostar 40 kr att låsa upp så det funkar nog för alla operatörernär man väl valt operatör och antennriktning. Problemet i första skedet är att huaweis routrar och modem inte ger de uppgifter man behöver för att hantera interferenssituationer. Det som fr a saknas är uppgift om grannceller och deras id (PCI) och signalnivå mätt i RSRP och RSRQ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Tack Jonny och jonasolof för intressanta svar.

Vad gäller täckningskartor så verkar det inte ge någon vägledning eftersom alla operatörer visar täckning på 3g resp 4G. Det verkar som jonasolof teori är riktig att Albrunna hamnar i radioskugga från masterna.
Så jag förstår att det måste bli ”mätning på plats” och då dyker det upp flera nya frågor:

1. Är det denna antenn som är en bra ”allroundantenn”? POYNTING Riktantenn 11dBi SMA m kabel 700-2900 MHz (LPDA-A0092)

2. Är programmet ”Mobile Data Monitoring Application” till PC ett bra program att använda för att få information om grannceller och deras id (PCI) och signalnivå mätt i RSRP och RSRQ eller vilket program ska jag använda? Jag har även tillgång till Android, Iphone och Windows 8 telefoner med abonnemang för Telia, Telenor och Tele2, finns det någon app som ger bra information?

3. Nästa steg är ju att tolka dessa värden…kan en hel del om PC och WiFi-nätverk men är helt okunnig om mobilt bredband. Finns det någon informativ länk där jag kan lära mig om hur jag ska tolka informationen exvis  Cell-ID och grannceller, hur vet jag att det är Telia, Comviq, 3 eller Telenor som skickar signaler?? Det finns mycket info här på forumet men jag behöver ha mer grundinformation!

Tacksam för all info jag kan få!
Med vänlig hälsning
Anders

5

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Det finns inget skäl att välja antenn innan man vet vilket band man ska använda. MDMA, MWconn och andra freeware hjälper dig inte att få den info om grannceller som behövs. De fungerar dessutom mest på 3G. Jag använder en tysk router AVM6840 som visar grannceller och sedan en Nokia lumia 920 som visar grannceller inkl PCI och även täcker 900-bandet. 

Jag erbjuder mig att hjälpa till på plats om du vill, när det passar oss båda eller din bekant. Gratis. Har lite långt till sommarstället jag med eftersom jag bor i Bryssel. Men kommer senast i mitten av juni, förmodligen en sväng i maj också.

Vill du lära dig mer om signalvärden mm kring frågeställningen om 4G installation är det bara att läsa mina inlägg sedan augusti 2011 eftersom jag ägnat mig specifikt åt detta sedan dess som hobbyíntressse. Kort sagt, det är knepigt att lösa uppgiften utan mätutrustning. All teori finns via google men sedan behöver man veta vilken utrustning som kan vad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Jag tackar så mycket för det erbjudandet och återkommer till dig!

Jag har också en Lumia 920 och försöker komma in i ”Field test mode” för att få information om Cell-ID m.m. men tyvärr fungerar inte koden ##3282#. Vet du om det finns något annat sätt att komma in?

Lånade en Iphone nyss och där kommer jag åt ”Field test”.

Min fru har en sony ericsson xperia arc men vet inte om det går att komma in i ”Field test” på den telefonen?
Har googlat men inte hittat mer info om just detta!

Nu gäller det att läsa på här i forumet och försöka göra det begripligt med cell-iD, grannceller och deras id (PCI) och signalnivå,  RSRP och RSRQ!...och allt vad det heter...

Tack än en gång för er hjälpsamhet!

Med vänlig hälsning
Anders

7

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Efter uppgradering i januari ##3282 call, sedan klicka på tre prickar nere till höger. Det är microsoft så inget är intuitivt. Ställ in 4G både här och i settings.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Har ni lite olika 3gmobiler eller abonnemang  så kan ni ju att koppla upp er med lite olika operatörer och köra bredbandskollen och provar att dela ut internetuppkopplingen.
Någon av operatörerna borde ju kunna leverera minst 2 mbit stabilt kan man ju tycka men ibland har man otur.
Hade ett program förut där man kunde se vilken mast man var uppkopplad emot.
Tror det hette "open signal maps." för android.

På comviq.se kunde man förut beställa kontantkort för 4g, det ger er möjlighet att testa med annan 4g operatör /nät om ni låser upp det.
Edit.
Var inne och tittade på deras sida och det verkar inte erbjudas längre enbart 3G.

9

Sv: Mobilt bredband på södra Öland

Enklast är att kolla med AVM6840 på banden utom 900 och med Nokia 920 på 900. Med AVM6840 ser man alla operstörers hörbara celler med en enda operatörs SIM på 4G.

På 3G ska MWConn kunna visa andra operatörers nät med starkaste RSSI med ett 3G kort ( förmodligen bara tyska varianten av programmet).

Man också försöka med icke 4 G öppna kort i Nokia 920. Det kan vara ett telia 4G prepaid som gått ut eller ett fungerande 3 G kort. Ställ920 på 4 G only och kör field test. Telefonen försöker koppla upp sig på 4G men får inte eftersom behörighetskontrollservern HSS i nätet nobbar.

Är i Tyskland nu, på Cebit. I nokian sitter ett belgiskt 3 G kort som inte är öpppnat för 4G (det går inte att köpa tyska prepaid 4 G kort). När jag går i n i field test och ställer den på 4 G only så visar teleonen bästa 4G cell och grannceller, vilket råkar vara på LTE1800, EARFCN 3350. Men telefonen får inte ansluta (idle status True, dvs status non attached) och efter en minut så slutar telefonen att försöka. Då är det bara att gå in i field test igen med ##3282 call.

Detta funkar i Sverige också, t ex i huaweimodem med ett 3G kort, mdemet låst på 4G. Starkaste cell visas oberoende av operatör. Skillnaden är att huawei kniper om grannceller. Har försökt fråga huaweifolk här på mässan men de är maketingfolk oxh kan vare sig engelska eller tyska. Schade, keine Freude.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.