1

Tråd: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Efter jag installerade dd-wrt så lyckades jag få igång internet delning via min 3G usb modem då jag insåg att jag inte hade satt något lösenord på mitt trådlösa så satte jag ett lösenord direkt.

När jag då hade gjort detta så funkade helt plötsligt inte mitt internet, när jag gick in på WAN setup och kollade så är lösenords delen ifylld med exakt samma lösenord som jag satte på mitt trådlösa vilket såklart är fel.

När jag försöker ta bort lösenordet så kommer det tillbaka direkt kvittar vad jag gör så jag vet inte alls vad jag ska göra.

Kan även ej sätta Force 3G på connection type utan det går tillbaka till "Auto 3G/2G". Vet ej varför.

Tack på förhand

2

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Såg ditt PM nyss, men svarar här istället smile

Har du testat att återställa routern? Vilken version kör du med? Här finns den senaste att hämta: ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … -mr3420v1/

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Har du sparat inställnngen?
Har du aktiverat inställningen, apply settings ?

På vissa saker krävs reboot, på andra försvinner inställningen vid reboot då dessa måste läggas till i tex start scripten.

Osv osv
Jag vet inte hur mycket du har wrt'at eller läst de röriga manualerna på webbsidan.
:-)
På många ställen är manualen direkt fel.

4

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

careface skrev:

Såg ditt PM nyss, men svarar här istället smile

Har du testat att återställa routern? Vilken version kör du med? Här finns den senaste att hämta: ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … -mr3420v1/

Inte för att låta som en noob men vilken av dom ska jag använda? haha
jag ska väl bara köra en vanlig uppdatering på routern? tack för svaret tongue

5

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Tror du skall läsa wrt manualen så du inte brickar routern, finns lite do and donts med wrt.

6

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

G-Man skrev:

Har du sparat inställnngen?
Har du aktiverat inställningen, apply settings ?

På vissa saker krävs reboot, på andra försvinner inställningen vid reboot då dessa måste läggas till i tex start scripten.

Osv osv
Jag vet inte hur mycket du har wrt'at eller läst de röriga manualerna på webbsidan.
:-)
På många ställen är manualen direkt fel.

Jag har faktiskt provat allt det utan framgång hmm till och med factory reset.

7

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … bflash.bin

använd den jag länkade nu, kör in den som en vanlig uppdatering och välj att återställa routern vid uppdateringen smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

careface skrev:

ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … bflash.bin

använd den jag länkade nu, kör in den som en vanlig uppdatering och välj att återställa routern vid uppdateringen smile

Då är den uppdaterad och återställd vid uppdateringen.
Men tyvärr så står fortfarande lösenordet för det trådlösa på WAN lösenordet hmm

9 Senaste redigerad av careface (2013-03-02 18:47:19)

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

MikeDaPsyke skrev:
careface skrev:

ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … bflash.bin

använd den jag länkade nu, kör in den som en vanlig uppdatering och välj att återställa routern vid uppdateringen smile

Då är den uppdaterad och återställd vid uppdateringen.
Men tyvärr så står fortfarande lösenordet för det trådlösa på WAN lösenordet hmm

Vad händer om du byter lösenord för WLANet? Ändras lösenordet där också då? Testa även att avaktivera WLAN och se vad som händer, om det hjälper. Testa även med en annan webbläsare smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Gör 30-reset

11 Senaste redigerad av MikeDaPsyke (2013-03-02 20:24:47)

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Vad händer om du byter lösenord för WLANet? Ändras lösenordet där också då? Testa även att avaktivera WLAN och se vad som händer, om det hjälper. Testa även med en annan webbläsare smile

Ja det ändras när jag ändrar lösenordet på WLANet.
Men jag testade i en annan webläsare och då funkade inställningarna så jag teoretiskt sätt kan koppla upp.

Dock så kopplar den inte upp, testade först inställningarna på "Basic setup" och sedan gick jag in på Status/WAN/connect.

Men modemet verkar inte vilja sammarbeta med routern nu :S

12

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Wrt funkar bara med vissa webbläsare, har man inkompatibel webbläsare så kan fragmentera alla inställningar.

Byt till windows xp och dess IE "internet explorer" läsare så funkar det oftast.
Men innan gör reset av inställningarna.
Då kommer den funka...
Dvs wrt funkar dåligt med tex firefox osv.

13 Senaste redigerad av MikeDaPsyke (2013-03-03 13:26:34)

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

G-Man skrev:

Wrt funkar bara med vissa webbläsare, har man inkompatibel webbläsare så kan fragmentera alla inställningar.

Byt till windows xp och dess IE "internet explorer" läsare så funkar det oftast.
Men innan gör reset av inställningarna.
Då kommer den funka...
Dvs wrt funkar dåligt med tex firefox osv.

Kan ju säga att jag personligen använder chrome och har gjort det länge.
När jag installerade dd-wrt första gången använde jag samma dongel, samma router samt chrome och det funkade.

För jag har fixat alla problem nu med lösenorden osv men min dongel verkar helt enkelt inte vilja koppla upp.

Anledningen till att det inte funkade innan var för att jag använde en annan laptop med firefox när jag pillade med inställningarna. Bytade sen till min vanliga med chrome och då gick det.

14

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Har haft en del följdproblem efter nyinstallation, men att de har blivit bättre efter jag gjorde en 30-30-30 reset. Och sen lägga in senaste firmware och sedan göra en 30-30-30 till.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Har man väl fragmenterat inställningarne med dålig/inkompatibel webbläsare så hjälper bara 30-reset, för chansen att det är fel kvar som inte syns är stor.
Wrt är knäpp på detta viset, dom använder inte ren html som dom borde, nu är linux routern windows beroende nästan, störtlöjligt !
Men det är samma sak med andra routrar av andra märken.

16

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

G-Man skrev:

Har man väl fragmenterat inställningarne med dålig/inkompatibel webbläsare så hjälper bara 30-reset, för chansen att det är fel kvar som inte syns är stor.
Wrt är knäpp på detta viset, dom använder inte ren html som dom borde, nu är linux routern windows beroende nästan, störtlöjligt !
Men det är samma sak med andra routrar av andra märken.

Hur gör man en 30 reset? Och finns där några risker med det? Tack för svaren föresten

17

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

MikeDaPsyke skrev:
G-Man skrev:

Har man väl fragmenterat inställningarne med dålig/inkompatibel webbläsare så hjälper bara 30-reset, för chansen att det är fel kvar som inte syns är stor.
Wrt är knäpp på detta viset, dom använder inte ren html som dom borde, nu är linux routern windows beroende nästan, störtlöjligt !
Men det är samma sak med andra routrar av andra märken.

Hur gör man en 30 reset? Och finns där några risker med det? Tack för svaren föresten

Riskerna är att inställningarna försvinner, finns säkert någon som lyckats bricka sin router men inte troligt.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ha … r_30/30/30

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Riskerna är att inställningarna försvinner, finns säkert någon som lyckats bricka sin router men inte troligt.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ha … r_30/30/30

Tack så hemskt mycket för all hjälp jag har fått från er alla, efter 30/30/30 så funkar den precis som den ska big_smile

19

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Jupp, fixade det som förväntat, och håll dig till OK browser om du ändrar saker i inställningarna.
Så blir livet enklare med wrt. :-)

20 Senaste redigerad av Jonny (2013-03-03 18:48:25)

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

dum fråga men vad är en 30 resett ?
30/30/30 ? = 3x30 ? smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

Jonny skrev:

dum fråga men vad är en 30 resett ?
30/30/30 ? = 3x30 ? smile

Kolla på länken i föregående svar, det är hur som helst när man håller inne resetknappen bak på routern i 30 sekunder sen tar man ut strömkabeln i 30 sekunder (medans man fortfarande håller i resetknappen) sen stoppar man in strömadaptern igen medans man håller i reset knappen ytterligare 30 sekunder.

Om du tycker det är rörigt så kolla länken tongue

22

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

30 reset funkar bra på de flesta routrar för att fabriksåterställa tex nvram m.m.
Om man har konstigheter.

24

Sv: TL-MR3420 med DD-WRT v24-sp2 WAN problem

ja där ser man...har lärt mig något nytt...har aldrig hört om detta förut med 3x30...tackar för det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )