151

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

De mäts i modemet och rapporteras till basstationen för beslut om handover i trafikläge eller i idle mode.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

152

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

jonasolof skrev:

Det är osäkert om man kan lita på de där signalvärdena, att de verkligen motsvarar RSSI, RSRP och RSRQ.

Så du menar att modemet mäter fel ? Eller att OpenWrt presenterar fel värden ?

153

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

För det första är de värden som visas WCDMA parametrar och RSRQ kan inte mätas rätt om man inte har med bandbredden som bara ges under LTE. Även i E392 i connection manager blir det grova fel fast det är inställt på LTE. Du har själv tidigare påpekat att modemen har begränsad beräkningskapacitet.

Det går inte ens att kontrollräkna det givna exemplet eftersom vi inte vet vilken bandbredd som användes. Nu är skillnaden i 10ggr 10log antalet bärvågor liten melln femtio och hundra. 17,9 för femtio 10 MHz,  respektive 20 för hundra (20 MHz). 13,9 för 5 MHz bandbredd med 25 bärvågor.

Om RSSI är -51 och RSRP 78 och RSRQ 10 så blir bandbreddskonstanten 17 (51+10+BW=78) så det stämmer i o f sig ovanligt bra om det nu är tio MHz bandbredd. Diffen brukar vara mycket större. All diff från rätt bandbreddskonstant är felmätning.

Men värdet att optimera på är SINR som varierar med mycket högre upplösning än RSRQ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

154

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

OK. Då förstår jag vad du menar. Det kan ta tid innan vi får bättre mätvärden men man får vara glad att OpenWrt presenterar mer än bara RSSI (eller motsvarande staplar). 

Här i de djupa skogarna är i alla fall RSSI rätt användbart för man får vara glad om man ens har en basstation tillgänglig. Det är då det finns flera som det blir problem med RSSI.

Jag är i alla fall rätt nöjd med OpenWrt som gör att TP-links MR3420 blir betydligt intressantare.

155

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Har fått till farten nu smile bara å se om uploaden kan öka med.
Då vet man att en MR3420 pallar betydligt mer en Tiny´n och mina dagliga nerkoplingar verkar ha försvunnit med sedan jag bytte till TP-Linken.

http://consolemods.se/tmpfiles/bbk_resultat.jpg

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

156

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Mario skrev:

Har fått till farten nu smile bara å se om uploaden kan öka med.
Då vet man att en MR3420 pallar betydligt mer en Tiny´n och mina dagliga nerkoplingar verkar ha försvunnit med sedan jag bytte till TP-Linken.

Kul smile

Vilken lösning valde du för att låsa till 4G ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

157 Senaste redigerad av pererikl (2013-06-24 19:32:37)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Wahroonga Farm skrev:

The bargain basement router that delivers is the Chinese market TP-Link 703n travel router, but replace the factory 5v@1A supply with a 5v@2A plug pack

Fick hem min wr703n och byte till Huntsman gick bra. Den är löjligt liten...
Ska se om det går att driva en sådan och E398 med en 2A usb laddare. Funkar det kan det gå att köra den i bilen.
WR703N, 10W AC laddare, 2A billaddare

Fanns det inte möjlighet att köra den som accesspunt, brygga och repeater också?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

158

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

plun skrev:
Mario skrev:

Har fått till farten nu smile bara å se om uploaden kan öka med.
Då vet man att en MR3420 pallar betydligt mer en Tiny´n och mina dagliga nerkoplingar verkar ha försvunnit med sedan jag bytte till TP-Linken.

Kul smile

Vilken lösning valde du för att låsa till 4G ?

Inne i menyerna på routern.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

159 Senaste redigerad av nhu (2013-06-24 20:12:52)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Jag kör min MR3420 i bilen på en Vanson batterieliminator http://www.clasohlson.com/se/Batterieli … -W/36-4160

160

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

pererikl skrev:

....Funkar det kan det gå att köra den i bilen....

smile

Don't lose it.

Jag fixar det när den är bruten

161

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Huntsman 2013-06-27

The SMS Messaging is (hopefully) fixed and is quicker and more stable. It now reads concatenated messages correctly.

Keep Alive now has user definable options so you have control over every aspect of it. There is the option to use a second server to ping so, if it fails on the first, it will try the second. It has the option to use modem power toggling if the router supports it. If power toggling isn't supported it will do a WAN restart. The router reboot option will also toggle the modem power before rebooting if it is supported. Power toggling is supported by all TP-Link routers except the WNR4900 and WR1043ND. It is not supported by any Netgear router.

Modem power toggling (turning the USB 5v off and on again) is a key new feature and will hopefully overcome the nastiest modem lock-up. smile

Over to you guys for testing.

Information and download available from the usual places:

http://ofmodemsandmen.com/index.html

http://whirlpool.net.au/wiki/router_openwrt

Jag fixar det när den är bruten

162

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Finemang. Precis vad jag behöver. Då kan jag ta bort timern som nu stänger av strömmen för fem minuter varje natt. Nu behövs bara autossh så man kan strunta i de eländiga operatörerna som stänger portar slumpvis.

163 Senaste redigerad av Wahroonga Farm (2013-06-27 08:20:17)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

nhu skrev:

Finemang. ...

smile

PS IPv6 is available again in this release for all routers, including the 4Mb flash ram models.

Jag fixar det när den är bruten

164

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

We'd be pleased to hear of any feed-back on using the new SMS function.

You can easily test send and receive by sending an SMS to yourself (own number), or checking old messages etc.

Cheers

Jag fixar det när den är bruten

165

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Hur sätter man upp "Bandwidth Monitoring"? Det finns ju inga användare...
Man vill ju ha en mätning på hela förbrukningen.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

166

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

I den senaste versionen av Huntsman, hur ändrar man utseendet i GUI. Gillar inte riktigt Bootstrap designen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

167

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Junior skrev:

I den senaste versionen av Huntsman, hur ändrar man utseendet i GUI. Gillar inte riktigt Bootstrap designen.

Nej inte jag heller... utmaningen är att nåt är knas med XML så att SMS funktionen inte funkar via vissa (alla?) webläsare.

Hursomhelst så via System > Software > Update list > och sedan söka efter/installera luci-theme-openwrt så känner man igen sig. smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

168

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Jag bugar och tackar. Vet någon förresten om där finns någon vettig svensk översättning. Hittade någon ticketfunktion om det på Luci hemsida men ingen svensk översättning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

169

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Junior skrev:

Jag bugar och tackar. Vet någon förresten om där finns någon vettig svensk översättning. Hittade någon ticketfunktion om det på Luci hemsida men ingen svensk översättning.

Njau... den överväldigande majoriteten av svenskar är för lata för att fixa översättningar.. smile  Diskutera en massa utan att producera något är däremot svenskarna bra på smile

Själv har jag inga trubbel med engelskan så därför så är väl också jag lat!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

170 Senaste redigerad av Junior (2013-07-02 16:52:11)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Hej igen. Har lite konstiga resultat på Bredbandskollen/Speedtest. Om jag pluggar in modemet med 1,5m USB kabel direkt till datorn så blir värdena dessa: https://docs.google.com/file/d/0Bwe97rO … sp=sharing

Om jag sedan pluggar in samma sladd i TP-Linken med senaste Huntsman så blir värdet bara detta: https://docs.google.com/file/d/0Bwe97rO … sp=sharing

Det är en viss skillnad. Verkar som Huntsman bromsar en hel del, men var ???

https://docs.google.com/file/d/0Bwe97rO8dUFUaFlsRDBlZzR0Rms/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/file/d/0Bwe97rO8dUFUMEJ2M19Yb05RLXM/edit?usp=sharing

Vet tyvärr inte varför bilderna inte visas i forumet, sorry.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

171

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Någon som har provat och fått det att funka ordentligt med E3276?
Får bara ca 30/36 med modemet i routern och 107/37 med det i datorn.

Medans med E392 så funkar det med full fart 86/37.

Ser i loggen att modemet går över till cdc_ncm som det ska.
Har provat att byta portarna i config mellan ttyUSB0 och ttyUSB1 det konstiga är att det funkar på bägge.

Vet att dairyman har förändringar på g i modeswitch filerna så problemet kanske ligger där.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

172

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Ny firmware ute.
Jul 10, 2013
The latest Huntsman firmware dated 2013-07-08 is now available and fixes some bugs and modeswitch issues.

http://www.ofmodemsandmen.com/downloads.html

173

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Jag satte in senaste versionen och den fungerar bra. Men jag känner inte till OpenWrt så bra. Problemet är att få E353 Hilink att fungera. OpenWrt påstår "no modem" men hittar nog Hilinken i Modem/Information/Device Debug Information.  E392 fungerar bra  men E353 kopplar upp blixtsnabbt så jag skulle hellre använda det senare modemet. Nu är det ju inget vanligt modem utan Hilink har en inbyggd router. OpenWrt borde stöda Hilink men jag har tydligen inte konfigurerat den riktigt. Hilinken fungerar utmärkt direkt i datorn och kopplar upp också i MR3420 (enligt lampan som lyser stadigt blått).

174

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

nhu skrev:

  E392 fungerar bra  men E353 kopplar upp blixtsnabbt så jag skulle hellre använda det senare modemet. Nu är det ju inget vanligt modem utan Hilink har en inbyggd router. OpenWrt borde stöda Hilink men jag har tydligen inte konfigurerat den riktigt. Hilinken fungerar utmärkt direkt i datorn och kopplar upp också i MR3420 (enligt lampan som lyser stadigt blått).

Jo E392 funkar också bra med min labrouter, 3220V1, fick även tebaks min WR703 igen efter en Turkiet-sejour.

Angående E353 så kollar man kompatibilitetslistan så stöds enbart 3G med E353

http://ofmodemsandmen.com/supported.html

Systemloggen är viktig och det är bara att posta den i modertråden hos Whirpool om det klickar. (använd en pastebin helst)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

175

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Jag har ändå inte tillgång till 4G så E353 passar mej fint. Jag gick in i ROOTer med ssh och det är ju bekant (jag kör bara Linux på alla maskiner) men en hel del är minimerat på grund av minnesbristen så det tar tid att bekanta sej med systemet. Det jag närmast söker är drivrutinen för USB till Ethernet. Jag kollade in hur man lägger till nytt interface men det var inte så självklart hur det borde konfigureras för E353 (som är en Ethernetgrunka - inte ett modem - sett från ROOTer).