101

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

dairyman postade senaste statistiken

With the new site up and running the old site continues to get the traffic.

2380 firmware downloads, 4900 unique visitors in 24 days.

Bandwidth usage is about 15% higher than last month already.

We will exceed 5000 downloads in the last 2 months before this is over. Not too shabby. tongue

And watch out Australia, Portugal is ready to take over second place behind Sweden.

Your work is cut out for you.

Canada moved back into the top 25 at 23rd. We're the up and coming dark horse in this race. smile

Finns det någon mer svensk sida som mobilabredbandsnördar besöker ?

Annars måste vi ha massvis med "lurkers".....  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

102

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Nya sidan börjar bli klar.

http://ofmodemsandmen.com

Guiderna är mycket viktiga om man är nyfiken.

http://ofmodemsandmen.com/tutorials.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

103

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Plun, kan du sammanfatta vilka uppgifter om nät och signaler du får fram nu?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

104 Senaste redigerad av plun (2013-05-29 20:29:25)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

jonasolof skrev:

Plun, kan du sammanfatta vilka uppgifter om nät och signaler du får fram nu?

Nej just nu kör jag enbart en 3G-uppkoppling i rent laborativt syfte, jag vet ju redan att 4G funkar bra.
Det tar just nu för mycket tid att hålla på och skifta.  (min hemuppkoppling just nu är Tinyn bryggad mot ASUS RT-N66U)

Har levererat ut tre flashade routrar till bekantskap som ska tjäna som sommarstugerouter, en utmärkt kostnadseffektiv lösning för någon som enkelt vill dela ett modem.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

105

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

OK, i värsta fall får jag väl skaffa en sådan där routers själv och flasha...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

106

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

jonasolof skrev:

OK, i värsta fall får jag väl skaffa en sådan där routers själv och flasha...

Ja dom kostar ju inte direkt nån förmögenhet, så det är billigt att leka lite!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

107

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Rrambo skrev:
jonasolof skrev:

OK, i värsta fall får jag väl skaffa en sådan där routers själv och flasha...

Ja dom kostar ju inte direkt nån förmögenhet, så det är billigt att leka lite!

Njau det är väl snarare blodigt allvar än lek i en sommarstuga om fler vill dela på en anslutning.

Att släpa med sig en massa prylar mellan en sommarbostad och hem är ingen höjdare.

En TP-Link-router löser då det problemet för en billig slant.  Sen är det inte så många verkar det som vet vad ett firmware är för nåt.... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

108

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Ny tråd, Part 4

http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … ?t=2107820

smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

109

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Huntsman 2013-06-03 Force PPP mode added. This feature provides support for the E3131 and E173 if it is turned on.
- The Modem Configuration tutorial has been updated to reflect this new feature.


Note: This will enable a number of 3G Huawei modems to connect properly. It limits the max throughput to 25Mbps, but all the other ROOter features are available.

It is a nice little fix for the odd Huawei modems that won't connect.

Jag fixar det när den är bruten

110

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

BTW Dairymans site has moved to a new URL with better layout and Tutorials.

http://ofmodemsandmen.com/index.html

Cheers

John k

Jag fixar det när den är bruten

111

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

And check out who's visiting ...

http://tinyurl.com/lx4ncs8

Jag fixar det när den är bruten

112

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

It was discovered by Coltect on a rainy Sunday, that by removing IPv6 compatibility but including OpenVPN capability, that considerable flash RAM space was freed.

Some words of wisdom from Dairyman.

The 4Meg routers with IPv6 have reached the end of the line for features. No more free memory to work with.

So they can stay frozen and I'll have one set of config files for them.

The 4Meg routers without IPv6 can then continue to be developed along with 8Meg routers with IPv6. This would be another set of config files.

Since the build is all automated it won't make any more work after I get it set up.

So we'd have firmware for the 4Meg routers with and without IPv6 and for 8Meg routers with it.

Not too bad and it allows more development on the 4Meg routers with the extra memory. Maybe Band Selection and SMS can be included.

We now have an ongoing development path which includes OpenVPN, that should meet everyone's needs.

Jag fixar det när den är bruten

113

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Jag körde in Huntsman i en MR3420 (jag köpte flera då version 1 var riktigt billig). Den ser riktigt bra ut och har en mängd finesser - bland annat mätresultat. Nästa vecka skall jag testa den på riktigt tillsammans med E392 och fyra operatörers kontantkort.

114

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Hej,

Den MR3420 är bra. Vi ser ingen fördel med V2.

Ett bekymmer med alla TP-Link router är att AC Plug pack effekten inte är tillräcklig för många av de senaste USB-modem.

Det är önskvärt att ersätta 12v @ 1A utbudet med en 12v@1.5A eller 2A modell.

Den MR3420 kommer då leverera extra ström till USB-modemet om modemet kräver det.

Använd en USB-förlängningskabel för bästa prestanda.

Ser fram emot dina tester.

Jag fixar det när den är bruten

115

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Inga problem. Jag kör MR3420 (liksom alla andra burkar) från ett bilbatteri på 60 Ah. Det hålls uppladdat av en underhållsladdare som klarar 10A. Också om man har bra 230V elström så är det nyttigt med ett bilbatteri för det skyddar mot åska. På torpet kan jag inte dra ur sladdarna då det blir åska.  Man får sällan problem med USB-matning då man har batteriet inkopplat. För en stund kan det ge upp till 400A :-).

Modemet har jag i en förlängningskabel utanför väggen (i en plastburk under takutskottet så det är i skuggan).

Tre fungerar stabilt med ett (icke-ROOTat) MR3420 men de andra har varit riktigt dåliga så det blir intressant att mäta litet.

116

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Utmärkt smile

Jag fixar det när den är bruten

117 Senaste redigerad av drax (2013-06-05 20:01:54)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Hej Alla.

Är mer än nöjd med Open WRT firmwaren i min TP Link- 3420 v1. Blev stabilare med mobilt bredband och den den stöder nu full LTE hastighet.
Har upptäckt att router tom stöder 4 G mobiler som modem!!. (iofs en dyr lösning men praktiskt för den som inte vill binda upp sig eller köpa modem och redan har en 4 G mobil.  Kör med en LG Optimus G och 4 G abonnemang hos tre. LG optimus G klarar dessutom alla 4G operatörer i Sverige.

Får nedanstående hastigheter. :-)

http://www.speedtest.net/result/2754745462.png

118

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Vore kul att veta vilka fler telefoner som stöds.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

119

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

jonasolof skrev:

Vore kul att veta vilka fler telefoner som stöds.

Som jag uppfattat det så är det enbart sk "Tethered" Andorid-lurar.

Tethered Android phones are also supported and can also be used in place of a modem so they will provide internet to the router.

http://ofmodemsandmen.com/supported.html

Är själv inne i en tung jobb-period så jag har inte tid att testa, WP-lurar vete tusan vad de använder för ev delning ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

120

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Återkommer om nokia 920

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

121

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

då borde allt annat funka som delarut nätet via wifi, för att ansluta till teth är vanligt wifi ap som telefonen agerar som.
hastigheten blir nog därefter.

4g->mobil->wifi->openwrt->wifi->dator .... osv
bättre med direkt...
4g->mobil->wifi->dator

122

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Nokia 920 delar med wifi, USB går inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

123

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Wahroonga Farm skrev:

Hej,

Den MR3420 är bra. Vi ser ingen fördel med V2.

Ett bekymmer med alla TP-Link router är att AC Plug pack effekten inte är tillräcklig för många av de senaste USB-modem.

Det är önskvärt att ersätta 12v @ 1A utbudet med en 12v@1.5A eller 2A modell.

Den MR3420 kommer då leverera extra ström till USB-modemet om modemet kräver det.

Använd en USB-förlängningskabel för bästa prestanda.

Ser fram emot dina tester.

 

Vilka symptom får man när modemet får för lite ström? Jag får problem med att nätet dör rätt vad det är, lösningen är att vänta en stund eller att boota om routern. Kan det bero på för lite ström till modemet tro?
Var hittar jag i så fall en prisvärd 2A USB strömadapter?

124

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

biltema hadde tidigare "billig" strömsatt usb hubb

125 Senaste redigerad av thomson69 (2013-06-11 07:30:56)

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

nybom skrev:
Wahroonga Farm skrev:

Hej,

Den MR3420 är bra. Vi ser ingen fördel med V2.

Ett bekymmer med alla TP-Link router är att AC Plug pack effekten inte är tillräcklig för många av de senaste USB-modem.

Det är önskvärt att ersätta 12v @ 1A utbudet med en 12v@1.5A eller 2A modell.

Den MR3420 kommer då leverera extra ström till USB-modemet om modemet kräver det.

Använd en USB-förlängningskabel för bästa prestanda.

Ser fram emot dina tester.

 

Vilka symptom får man när modemet får för lite ström? Jag får problem med att nätet dör rätt vad det är, lösningen är att vänta en stund eller att boota om routern. Kan det bero på för lite ström till modemet tro?
Var hittar jag i så fall en prisvärd 2A USB strömadapter?

Har själv ett ZTE MF820D och det drar en del ström och symptomen är att den så kallat kopplar ur modememt vid en belastning och att routern oftast hänger sig.
Problemet är att dom flesta routers följer USB standarden vilket innebär max 500mA per port, medan mitt mitt modem kan dra upp mot 800mA.
Dovados routers som är tillverkade efter 2011 har något som heter Smart Usb och klarar att leverera mer än 500mA, vilket i mitt fall gör att jag kan köra mitt modem.
Jag har prövat både TP-Link MR3020, MR3420 V1 samt WDR3600 och dom flesta gångerna när jag belastar modemet på 4G nätet så pluggar routern ut modemet, samma händer även med Dovado 4GR.
I mitt fall så är det bara Dovado Tiny som fungerar bra med mitt modem.
Det du kan pröva är att köra med en strömförsörjd USB Hubb via en USB Y kabel dvs ström från 2 håll den ena kabeln i från USB porten på routern och den andra i från hubben.

Visst man kan pröva med kraftfullare nätdel men problemet är  om USB porten inte kan leverera mer än 500mA så kvittar det om kopplar in en kraftfullare nätdel.

Problemet med hubb är att om routern bootar om så har modemet fortfarande ström och det kan ställa till det med att routern får problem att starta upp modemet.