276

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

E3276 fungerar också utmärkt med ROOTer (Huntsman 25.1 2014 red) på MR3420 v2. Fördelen är att nu ser man CSQ (17), signalstyrka (54 %), RSSI (-79 dBm), ECIO (-10 dB) och RSCP (-81 dBm).  Cellen är begränsad till 42 Mbps ned och 5,568 Mbps upp.

277

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

E3276 har funkat för mig i flera månader med rooter.
Problemet är bara att jag får ca halva farten...

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

278

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

ny version ute nu!!

MultiWeb is a completely rewritten set of Rooter scripts that are more stable and provide more modem support. This is in the early stages of development but has been extensively tested and works very well. Some features from Huntsman and FunnelWeb are missing in this version, however.

MultiWeb is designed around providing support for multiple modems running at the same time and Load Balancing is supported to manage these modems. Single modem support is also improved.

Features of MultiWeb

    Supports multiple modems (2 by default)
    MBIM modems are supported
    Hostless modems now appear on the Network Status page
    SMS has been improved
    Scripts are more stable
    Lock to Provider supported
    Load Balancing of multiple modems
    USB storage and network sharing on 8 meg routers
    OpenVPN on 8 meg routers
    Disconnect and Reconnect plus power toggling of modems from the web interface

http://ofmodemsandmen.com/downloads.html

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

279

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

testade lite med lastbalansering med en mf93d och e392 anslutna kom jag upp i 90mbit/s i dl enligt både bbk och speedtest.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

280

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Med vilken netgearrouter?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

281

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

WNDR3700 v2

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

282

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Har v2 två usb portar?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

283

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Inte min v2, kanske kör USB hubb

http://cdn.overclock.net/c/cb/cb1beb37_3.jpeg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

284

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Ja jag kör med en spänningsatt usb hub.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

285

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Multiweb är helt klart intressant. Men jag måste troligen uppgradera MR3420 till WDR4300 eftersom 3420 bara har 4 M flashminne och det krävs 8 Mega. Och så har ju WDR4300 2 st. USB.

286

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

du bör nog använda en spänningssatt usbhub om du har tänkt använda den med 2st modem iaf.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

287

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Antag att man skulle vilja använda två olika operatörer för att få bättre kommunikation i bil. Funkar det med Multiweb?

Tillåter multiweb management att man bara lägger i hop hastigheterna som du verkar ha gjort för att nå 90 mbit/s? Det förefaller vara bonding/aggregation  snarare än load balancing

http://www.evdoinfo.com/content/view/3897/179/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

288

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Återigen till frågan: är det lastbalansering till olika adresser eller kan du få ut hela hastigheten till en enda adress som bredbandskollen eller speedtest.net?

Enligt tutorial handlar det om lasttbalansering och inte om bonding som kombinerar två modem till en extern adress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

289

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Får mer en känsla av round Robin om man inte sätter upp egna regler t.ex. att netflix ska gå på dongel1 och youtube på dongel2. Har läst deras förklaring men är inte helt 100 på hur det är tänkt gällande "lastdelning". Antar att de måste vara multitrådad app för att få ut max hastighet.
Tåls att forska vidare lite i.

http://ofmodemsandmen.com/multiweb.html

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

290

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

På bredbands kollen blir det nog full rulle ivf,
Då dom kör med flera trådar.

Bästa testen är tex en filladdning med ftp, och då prova båda lägena.

291

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Vad jag kan förstå utan att ha sett programvaran men med några decenniers nätverkserfarenhet i bagaget så måste det vara mycket svårt att få till någon form av bonding eller aggregering när man bara kontrollerar ena sidan av länken.
Så med all sannolikhet blir det en form av lastdelning. Dv.s. man väljer att skicka vissa paket ena vägen och vissa paket andra vägen.
Man kommer alltså att gå ut med två olika IP-adresser mot internet.

292

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

jonasolof skrev:

Återigen till frågan: är det lastbalansering till olika adresser eller kan du få ut hela hastigheten till en enda adress som bredbandskollen eller speedtest.net?

Enligt tutorial handlar det om lasttbalansering och inte om bonding som kombinerar två modem till en extern adress.

Om en router har mer än 1 uppkoppling och ska fungera så som du beskriver måste ISP stödja den funktionen och göra ihopslagningen i sin utrustning så endast en adress används.

293

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Äkta bonding fanns ISDN med dess 2*64 kanaler.
Och blev EN ip.

294

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Enligt bredbandskollen och speed test så hade den sammanlagda hastigheten från 2 st modem. jag hade ett e392 med telenor och ett mf93d med comviq kontant. men för att få dubbla hastigheten var jag tvungen att låsa mf93d på 2600mhz och e392 på 800mhz. det fungerade inte med båda modemen på samma frekvens. kanske pga dom då är anslutna på samma mast??? vet ej.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

295

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Var båda modemen uppkopplade till samma hastighetskoll eller testade du mot bredbandskollen och speedtest.net separat men samtidigt och lade du sedan ihop Nedladdningshastigheterna?

Så som multiweb beskrivs med enbart last balansering skulle du inte kunna du inte koppla upp dig mot t ex bredbandskollen och öka hastigheten genom att använda flera modem.

Att du behövde använda separata band spelar mindre roll, huvudsaken är om båda modemen anslöt till samma test. Carrier aggregation på två eller flera band är övrigt den metod som används i LTE advanced för att öka bandbredden och det är kanske så att nätet redan är förberett.

Det vore ju kul om du upptäckt att multiweb fungerar för carrier aggregation med flera modem vilket de nog själva inte vet om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

296

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Jag testade först på bredbandskollen och sedan på speedtest. Och båda visade ca 90 mbit/s dl och ca 30 ul. Båda uppkollingarna var för sig brukar ligga på 40-50 mbit/s dl 15-20 ul. Ska försöka testa detta igen under veckan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

297

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

BBK har stöd för flera trådar som nämnts så den borde kunna testa flera WAN länkar samtidigt. Tidigare var man tvungen att välja avancerad mätning för att välja flera trådar men nu är det bara http eller socks som kan väljas så tar för givet att de är by defualt.

Blir kanske att köpa en tplink för att testa, vill ngn testa hämta med flera trådar från min ftp så dra iväg pm så skapar jag konto,

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

298

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

nu har jag testat igen med e392 och e398 anslutna till 800 telenor och 2600 mhz comviq. precis som förut fick jag 70-90 mbit/s dl enligt speedtest och bbk

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

299

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

har nu även testat ladda ned filer från http://speedtest.tele2.net/ och mätt med freemeter. och det visade samma resultat som med speedtest och bbk.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

300

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Visst har Rooter stöd för Huawei E353 HiLink men det tog mej en del sökande innan ajg fick det att fungera. Det först är att byta adress i rooter så den inte krockar med Huaweis 192.168.1.1 men sedan gäller det att få kontakt med HiLinken. Helt logiskt ändrar man då Network-> Static Routes så att man trycker på ADD och sätter in wan och IP-adress 192.168.1.1 (och sparar inställningarna förstås).

Enkelt och logiskt  bara man kommer på det ...