1

Tråd: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Hej!

Jag vill dela med mig av en 4G-lösning som jag byggt för att få bredband i stugan. Jag har tidigare använt mig av diverse 3G-routrar och en panelantenn men aldrig varit riktigt nöjd med resultatet. Mitt mål var att få bra hastigheter och hög tillförlitlighet då jag ofta arbetar på distans när jag besöker stugan. Stugan ligger i Tärnaby-fjällen med allt vad det innebär med långa avstånd och en geografi som motarbetar mitt syfte = bergigt wink

Den lösning som jag till slut gick på var att införskaffa en professionell 4G-router som klarar alla förekommande frekvensband och monterade denna tillsammans med 2 riktantenner direkt på maströret (i en IP67-klassad apparatlåda). Antennerna kommer med 7 meter kabel men jag fick dem kortade till 1 m för att minimera signalförlust i kabeln. Jag tror att man räknar med 0,5 dB dämpning per meter kabel vilket jag då tjänar omkring 3 dB på att korta kabeln vilket ger en stor skillnad i min situation Strömmatningen till routern sker genom nätverkskabeln (PoE) som jag dragit ner till min trådlösa accesspunkt. Då routern inte klarar PoE har jag använt mig av en PoE injector+splitter. Routern är även en WiFi accesspunkt som jag använder för att förlänga nätet utanför huset. Elektroniken som är utomhus har jag monterat i en IP67 apparatlåda under ett litet ”tak” av aluminiumplåt.

Jag har använt följande hw:
-2 st Poynting LPDA-A0092 antenner 1 st Poynting Universal Bracket BRKT-030 för diversity-montering av den undre antennen
-1st Conel LTE router LR77 Full WIFI plast
-1 TP-Link Power over Ethernet Adapter Kit TL-POE200
-1 st CISCO WAP4410N accesspunkt
-1st IP67 apparatlåda

M.v.h. Erik

P.S.
Routern är superstabil och ger bra hastigheter. Har ex. inbyggd ping-funktion som validerar att routern är ansluten till det mobila nätet, om inte startas den om.
D.S.


Schematisk skiss och bilder på bygget:
Schematisk skiss

2

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Snygg installation med bra router som täcker alla band utan tjafs men kostsr väl därefter. Vilka signalvärden visar proffsroutern egentligen? Får du global cell id, PCI för var sektor, RSSI, RSRP och RSRQ? Ges CQI? Ges skilda värden för vardera antenningången? Talar routern om ifall den registrerar flera celler?

Bra att antennerna är tillräckligt skilda åt så som de bör vara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Inga problem med kondens i den täta lådan?
Eller har du inte kört den något år ännu.

4

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

jonasolof skrev:

Snygg installation med bra router som täcker alla band utan tjafs men kostsr väl därefter. Vilka signalvärden visar proffsroutern egentligen? Får du global cell id, PCI för var sektor, RSSI, RSRP och RSRQ? Ges CQI? Ges skilda värden för vardera antenningången? Talar routern om ifall den registrerar flera celler?

Bra att antennerna är tillräckligt skilda åt så som de bör vara.

Hu

Jag måste medge att jag är nybörjare när det gäller (i mina ögon) avancerad terminologi wink

Det jag kan se på "Mobile WAN Status" är:
PLMN         : 24007
Cell         : 3436E09 (LTE attached)
Channel      : 6400
Level        : -48 dBm

Enligt manualen skall det även synas neighboring cells med signalstyrka. Jag ser dock inget sådant - vet ej vad det beror på.

PLMN 24007 är enligt vad jag förstår Comviq (Tele2) vilket verkar rimligt då jag har ett 4G kontantkort från Comviq.

Har även testat Telenor men deras kontantkort stödjer inte 4G (tror jag, kan någon verifiera?)

5

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

G-Man skrev:

Inga problem med kondens i den täta lådan?
Eller har du inte kört den något år ännu.

Har nyligen byggt denna lösning så det är för tidigt att yttra sig om saken. Jag tror (hoppas) dock att det inte skall vara några problem då lådan är mycket tät samt att routern är byggd för "dåligt klimat" - driftstemperatur -30 till +60 grader Celsius. Relativ luftfuktighet under drift står ej att läsa sig till.

6

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Om lådan tillsluts på sommar/höst blir det troligen kondens i den pga hög luftfuktighet och snabba temperaturväxlingar.

Jag brukar bygga med öppning nedåt.

Jag brukar montera i avlopps rör, billiga och sjukt täta med trippel tätningar samt tjock plast beroende på typ så går bra att skruva direkt i dom.
Inte snyggaste lösningen, men funkar.

7

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

G-Man skrev:

Om lådan tillsluts på sommar/höst blir det troligen kondens i den pga hög luftfuktighet och snabba temperaturväxlingar.

Jag brukar bygga med öppning nedåt.

Jag brukar montera i avlopps rör, billiga och sjukt täta med trippel tätningar samt tjock plast beroende på typ så går bra att skruva direkt i dom.
Inte snyggaste lösningen, men funkar.

Det var ett bra tips. Tack!

8

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

erorr skrev:
jonasolof skrev:

Snygg installation med bra router som täcker alla band utan tjafs men kostsr väl därefter. Vilka signalvärden visar proffsroutern egentligen? Får du global cell id, PCI för var sektor, RSSI, RSRP och RSRQ? Ges CQI? Ges skilda värden för vardera antenningången? Talar routern om ifall den registrerar flera celler?

Bra att antennerna är tillräckligt skilda åt så som de bör vara.

Hu

Jag måste medge att jag är nybörjare när det gäller (i mina ögon) avancerad terminologi wink

Det jag kan se på "Mobile WAN Status" är:
PLMN         : 24007
Cell         : 3436E09 (LTE attached)
Channel      : 6400
Level        : -48 dBm

Enligt manualen skall det även synas neighboring cells med signalstyrka. Jag ser dock inget sådant - vet ej vad det beror på.

PLMN 24007 är enligt vad jag förstår Comviq (Tele2) vilket verkar rimligt då jag har ett 4G kontantkort från Comviq.

Har även testat Telenor men deras kontantkort stödjer inte 4G (tror jag, kan någon verifiera?)

Vet ej om Telenor. Billigaste sätt att få bredband med dem är universal telecom kort. Men du behöver inte testa telenor tror jag för du har avslöjat en nyhet vi inte sett förut. Channel 6400 står för EARFCN vilket är en exakt angivelse av mittfrekvensen i nedlänken. 6400 motsvarar 816 Mhz, dvs 800-bandet. PTS blocktillstånd visar att Net4Mobility har 811-821 ned och 852-862 upp. På 800 finns enbart N4M, Tre och Telia. Tele2 och Telenor har inga egna frekvenser. Dessutom visar Cell ID den ovanliga slutsiffran 9 vilket anger att masten har 3x3 sektorer för 4 G. Mig veterligen har ingen rapporterat N4M på 800 förut så det är sprillans nytt liksom 4G 900 med 10 MHz bandbredd på Gotland som också rapporterades nu.

Det rör på sig

Kan du visa vad som står i handboken om neighboor frequencies? Intra är på samma band och Inter är celler på annat band. Det kanske står channel eller EARFCN för dem också. Vore kul att se vad sektorerna 1-3 och 4-6 går på. Inter kan bara visas när ingen trafik sker över routern och förmodligen ska det till något kommando för att dr ska visas. Jag hittar inget i handboken

http://www.infopulsas.lt/files/eshop/19 … 120413.pdf



Edit: följande står i den särskilda konfiguationshandboken:

PLMN Code of operator
Cell The cell to which the router is connected
Channel The channel on which the router communicates
Level The signal quality of the selected cell
Neighbours Signal quality of neighboring hearing cells
Uptime Time to establish PPP connection
Description of GSM information item
If the neighbor cell is highlighted in red, risk of often switching between neighbor and
actual cells.

Det stod någonstans som jag nu inte återfinner att om signalerna från två celler är lika starka finns risk för att routern hoppar mellan och att en riktantenn kan behövas. Det innebär implicit att grannceller i samma frekvensband registreras och visas även om inte handboken tar upp det för LTE.

Eftersom de två andra sektorerna ¨på masten inte är riktade åt samma håll kanske de inte ens hörs eller ligger för lågt för att routern ska bry sig om att rapportera.

Manualerna är rätt taffligt skrivna, slavisk grammatik och taffliga översättningar som reticular för nät. Bra latin men dålig fackengelska. Nätspänning reticular voltage.

Vilken fart får du?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

jonasolof skrev:
erorr skrev:
jonasolof skrev:

Snygg installation med bra router som täcker alla band utan tjafs men kostsr väl därefter. Vilka signalvärden visar proffsroutern egentligen? Får du global cell id, PCI för var sektor, RSSI, RSRP och RSRQ? Ges CQI? Ges skilda värden för vardera antenningången? Talar routern om ifall den registrerar flera celler?

Bra att antennerna är tillräckligt skilda åt så som de bör vara.

Hu

Jag måste medge att jag är nybörjare när det gäller (i mina ögon) avancerad terminologi wink

Det jag kan se på "Mobile WAN Status" är:
PLMN         : 24007
Cell         : 3436E09 (LTE attached)
Channel      : 6400
Level        : -48 dBm

Enligt manualen skall det även synas neighboring cells med signalstyrka. Jag ser dock inget sådant - vet ej vad det beror på.

PLMN 24007 är enligt vad jag förstår Comviq (Tele2) vilket verkar rimligt då jag har ett 4G kontantkort från Comviq.

Har även testat Telenor men deras kontantkort stödjer inte 4G (tror jag, kan någon verifiera?)

Vet ej om Telenor. Billigaste sätt att få bredband med dem är universal telecom kort. Men du behöver inte testa telenor tror jag för du har avslöjat en nyhet vi inte sett förut. Channel 6400 står för EARFCN vilket är en exakt angivelse av mittfrekvensen i nedlänken. 6400 motsvarar 816 Mhz, dvs 800-bandet. PTS blocktillstånd visar att Net4Mobility har 811-821 ned och 852-862 upp. På 800 finns enbart N4M, Tre och Telia. Tele2 och Telenor har inga egna frekvenser. Dessutom visar Cell ID den ovanliga slutsiffran 9 vilket anger att masten har 3x3 sektorer för 4 G. Mig veterligen har ingen rapporterat N4M på 800 förut så det är sprillans nytt liksom 4G 900 med 10 MHz bandbredd på Gotland som också rapporterades nu.

Det rör på sig

Kan du visa vad som står i handboken om neighboor frequencies? Intra är på samma band och Inter är celler på annat band. Det kanske står channel eller EARFCN för dem också. Vore kul att se vad sektorerna 1-3 och 4-6 går på. Inter kan bara visas när ingen trafik sker över routern och förmodligen ska det till något kommando för att dr ska visas. Jag hittar inget i handboken

http://www.infopulsas.lt/files/eshop/19 … 120413.pdf



Edit: följande står i den särskilda konfiguationshandboken:

PLMN Code of operator
Cell The cell to which the router is connected
Channel The channel on which the router communicates
Level The signal quality of the selected cell
Neighbours Signal quality of neighboring hearing cells
Uptime Time to establish PPP connection
Description of GSM information item
If the neighbor cell is highlighted in red, risk of often switching between neighbor and
actual cells.

Det stod någonstans som jag nu inte återfinner att om signalerna från två celler är lika starka finns risk för att routern hoppar mellan och att en riktantenn kan behövas. Det innebär implicit att grannceller i samma frekvensband registreras och visas även om inte handboken tar upp det för LTE.

Eftersom de två andra sektorerna ¨på masten inte är riktade åt samma håll kanske de inte ens hörs eller ligger för lågt för att routern ska bry sig om att rapportera.

Manualerna är rätt taffligt skrivna, slavisk grammatik och taffliga översättningar som reticular för nät. Bra latin men dålig fackengelska. Nätspänning reticular voltage.

Vilken fart får du?

Håller med om kvalitén på manualerna - de kunde vara bättre. Hastigheten varierar lite över tid och ligger på omgring 17-20 Mbit/s ned och ca: 6 Mbit/s upp vilket är bra jämfört med mina tidigare 3G-upplevelser. Duger helt enkelt. Ping kunde vara bättre (30-50 ms) men har ingen praktisk betydelse för mig då jag inte spelar online. På de optimistiska täckningskartorma säger Comviq "upp till 25 Mbit/s på 4G.

10

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Tror inte att denna 4G 800 mast redovisas på Comviqs karta.

Om manualen, överkurs: den signalnivå som visas måste vara styrka och inte RSRQ. Dåligt att röra ihop begreppen. Om granncellers styrka ska redovisas meningsfullt så måste det vara med RSRP eftersom RSSI rimligen och teoretiskt sett måste vara samma för alls celler som hörs. Men RSRP på -48 dBm är inte ett möjligt värde, i synnerhet inte på det aktuella avståndet från masten. Inte ens som RSSI förefaller det sannolikt.

Ska se om de ställer ut på Cebit i år liksom de gjorde 2012 så man får gräva lite mer. Åf brukar inte ha så bra koll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

jonasolof skrev:

Tror inte att denna 4G 800 mast redovisas på Comviqs karta.

Om manualen, överkurs: den signalnivå som visas måste vara styrka och inte RSRQ. Dåligt att röra ihop begreppen. Om granncellers styrka ska redovisas meningsfullt så måste det vara med RSRP eftersom RSSI rimligen och teoretiskt sett måste vara samma för alls celler som hörs. Men RSRP på -48 dBm är inte ett möjligt värde, i synnerhet inte på det aktuella avståndet från masten. Inte ens som RSSI förefaller det sannolikt.

Ska se om de ställer ut på Cebit i år liksom de gjorde 2012 så man får gräva lite mer. Åf brukar inte ha så bra koll.

Den signastyrka som jag angav tidigare är troligtvis en ren felskrivning från min sida. När jag tittar på statistiken från senaste veckan så ser det ut så här:
Level Min: -76 dBm
Level Avg: -58 dBm
Level Max: -52 dBm

Jag tror att jag går mot en mast med följande GPS-koordinater: 65.68992, 15.27101. Placeringen stämmer väl med riktningen på min antenn. Avståndet är ca: 7,3 kilometer med mellanliggande berg.

12

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

OK men det är ändå konstigt såvida du inte rört antennerna. Det finns ingen anledning att vare sig RSSI eller RSRP skulle variera så kraftigt. RSRP kan svårligen vara bättre än -60 dB på 7 km avstånd med mellanliggande berg. Frågan är om det är en annan mast som finns i närheten.

Kolla gärna om cell ID är konstant eller om det ändrar sig ibland.

Conel är inte utställare på Cebit så får nog ingen  info där. Spelar ingen roll annat än för jakten på någon lämplig utrustning som kan mäta signalnivåer för 2x2 antenner på 4G 900 och lista grannceller inkl PCI. Enligt LTE standarden ska användarenheterna kunna rapportera upp till 8 grannceller till basstationen men det är bara AVM6840 och Nokia 920 som låter användaren ta de av värdena.

Tror inte att Lancoms "proffsrouter" ger mer.

En eventuellt upplåst tele2 B593 hade möjligen funkat lika bra för detta case.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Hej, som representant för ett företag som importerar Conels produkter ger jag mig in i diskussionen. Vad är det som du tycker att vi behöver klarlägga rent tekniskt som är oklart?

14

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Struket duplikat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Hej Ulf, du vet att jag har lite specialintressen i egenskap av installatör in spe, önskemål som inte nödvändigtvis täcks av en router för företags-och industribruk oaktat den kan vara utmärkt för sina avsedda tillämpningsområden.

Tyvärr har jag inte haft tillfälle att använda Conels LTE router. Vissa saker som är av intresse vid installation med dubbla yttre antennsr framgår inte av manualen.

Anges RSRP separat för antenningångarna? Hur visas om uppkopplingen sker med closed loop MIMO?

Att en granncell ligger med en signalnivå i höjd med source cell ger hög intercell-interferens vilket om möjligt bör åtgärdas. Att Conel varnar för detta genom att ange något i rött är bra - men vad är det som anges i rött? Hur mycket info ges om intra frequency neighbor cells? Enligt 3GPP standarden ska anändarenheten rapportera RSRP och RSRQ för upp till åtta intrafrequency-celler vilket t ex Nokia 920 gör. AVM6840 rapporterar ännu fler -vilket inte gör den till en lämplig industrirouter för det. Men det vore intressant att se en screen dump på hur Conel rapporterar interferens.

Ges PCI eller global cell ID för grannceller? Visas EARFCN för operatörsegna celler på andra band?

Det vore knappast ekonomiskt försvarbart och användarvänligt att hänga på ens high end routrar som Conel och Lancom ett antal finesser som egenligen bäst placeras i mätutrustning för LTE. Man kan diskutera var gränsen bör gå. Men innan jag funnit lämplig utrustning så letar jag bland bättre produkter för generellt bruk. Kanske ändrar sig på Cebit. Just nu har jag gått på kvällspromenad i Hannover Altstadt.

För övrigt anser jag att manualen behöver korrekturläsas. Språket är sämre än produkten vilket är onödigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Mycket intressant läsning.
Stort tack för beskrivningen smile

17

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Hej Jonas, jag anser att användargränssnitt är en kompromiss mellan användbarhet och för mycket information. Conel har valt en väg som de tror på och som ger "lagom" information för de flesta användare. Deras styrka är och har varit att bygga stabila och driftsäkra routrar med maximal upptid. I en m2m-applikation så är det det som är den mest prioriterade egenskapen som jag ser det. Jag skall vid tillfälle diskutera dina synpunkter med fabriken och se om den information du söker går att få fram ur enheten. Vad gäller manualer så är Conel sedan ett år tillbaka förvärvade av ett amerikanskt företag, det kommer säkert att påverka framtida utformning och språk i manualerna.

18

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Tja, jag tycker knappast ens själv att det finns anledning att plocka in all den info jag vill ha i den typ av routrar som Conel för och för de användningsområden de har. Uppstår problem någon enstaka gång kan företag anlita experthjälp som har andra verktyg, utrustning som kostar 25-50 tkr.

Här på Cebit hade jag tillfälle att se närmare på den andra kända high end LTE routern LANCOM. De ger  samma info som Conel. En annan dyrare router som säljs i Sverige är Netcom 4G100W. Den ger, såvitt framgår av manualen, inte de separerade signaldata för antenningångarna eller den info om interfererande grannceller som AVM ger i sina tre LTERoutrar.

AVM är unika med att lägga in ett användarinterface som man bör vara teleingenjör för att dra full nytta av (i det s.k. expertläget). Hade möte med exportchefen idag och frågade varför de gjort så. AVM är ett heltyskt företag med tysk ingenjörsprofil och egen tillverkning i Tyskland som i stort sett vänder sig till hemmamarknaden. De har alltid gett mycket nät-info, ända sedan de gjorde ISDN-produkter. Deras policy är att om utrustningen uppskattas av fordrande kunder så skapar det förtroende i kundkretsen i övrigt. På mer teknikskeptiska marknader som den brittiska har de inget för de analysmöjligheter de försett routrarna med. Men kallar man sina routrar för Fritzbox är man rätt obekymrad om andra marknader och marknadsföringsaspekter. Exportchefen är amerikan och förstår allt detta alldeles utmärkt. Men inte företagets tunga kärna, de tycker Fritz är lite gulligt som Lederhosen. Ach ja.

Själv tillhör jag dem om tycker att T39 var den bästs telefon Ericsson gjort, till skillnad från de senare antennlösa som fick utmärkelse för bra design. T39 var en bra ingenjörsprodukt. Vid AVMs monter var det de ansvariga utvecklingsingenjörerna som demade de nya LTE-routrarna och de var också villiga att diskutera interfacet in i minsta detalj. Dröm om det hos andra utställare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Ytterligare kommentar till frågan vad som kan vara information överload för användare i enlighet med Ulfs invändning om vad som är lagom.

De chipset som används i routrarna, inklusive high end routrar från Conel, Lancom och Netcom, men även routrar från AVM kan bara ge begränsad information. Risken för att man ska plocka fram "för mycket" är därför liten. Får användaren för lite info för att lösa ett uppkommet problem uppstår bara frustration. Ta som exempel att B593 inte visar vilket band som används eller att Telia inte visar RSRP i sin connection manager för modem (trots att huaweis egen connection manager gör det). En stor brist är att modem och routrar inte visar interferenssituationen genom att lista grannceller med RSRP och RSRQ. Det gör inte ens high end routrarna ovan, bara AVM (och Nokias4G telefoner).

Den viktigaste parametern vid installation av en router är inte signalstyrkan i sig utan skillnaden mellan signal och interferens, SINR. Detta kan visas statiskt eller som en graf och då helst för båda antenningångarna.

Där tar det slut! Modemen och routrarna är inte mätinstrument och och kan inte avlockas mer användbar info. Galaxy LTE telefoner visar i field test läge bit error rate BER och Channel Quality Index CQI men nyttan av just den infon är ringa för användaren i gemen. Den nu angivna informationen klargör situationen för användarna vid försök att förstå vad som inte funkar (vilket faktiskt händer kunder). Brist på info frustrerar, det räcker med att följa det här forumet för att förstå det.

Om man börjar med Telias strypning av info i förhållande till Huaweis connection manager, går över B593 oxh DWR923 och vidare till high end routrarna så finns det starkt fog för tanken att den info som ges inte bestäms av kundens behov vid uppkomna problem utan av teleoperatörers och återförsäljares företällningar om optimal supportinsats. När folk stöter på problem försöker de sätta sig in i dem och lösa dem. Får de då höra att vi ger dig inte mer info för vi har bestämt att detta är lagom i allmänhet blir de bara arga. Jag har aldrig fått bluetooth överföringen till telefon att fungera i min nu två år gamla toyotahybrid för Toyota ger enligt Ulf recept bara lagom med information i manualen och verkstadspersonalen vet mindre än jag om blueooth och mobiltelefoner.

En instruktionsbok som åskådligt redovisar vad t ex SINR och granncellers RSRP innebär vid installation av routern skulle bara behöva vara ett par tiotal sidor lång i avsnittet om signaldata.
Hela biten med MIMO kan blott antydas, eftersom användaren inte kan styra sin installation därhän med hjälp av mätvärden i förhållande till diversity. Det är bara övergången från open loop MIMO till closed loop MIMO, vilket AVM visar, som indikerar att förutsättningar för dubbla dataströmmar finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

operatörerna vill nog inte att användrna skall se hur pass dåligt deras hyperduper 150mbit hypersenaste 4g funkar med klara bevis, då kan användarna komma med väl grundade klagomål som operatören inte kan motbevisa.

sedan skall inte konsument produkter ge samma information som proffs utrustning då detta skulle döda marknaden för dessa testutrustningar som kostar miljonbelopp, med ett modem för en tusenlapp.

21

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Steget i tekniska prestanda mellan de chipset och övriga kretsar som används i modem och vad som finns i mätinstrument för LTE torde vara stort. Risken för att ens ett maximalt info-exploaterat modemchipset skulle kunna konkurrera med utrustning från Rohde & Schartz, Agilent, JDSU m.fl. förefaller därför liten. Chipsets konstrueras för att svara mot 3GPP standard vilket inkl strömförbrukning, måttbegränsningar mm torde vara utmaning nog för att man ska låta bli att lägga in rena mätfunktioner som inte behövs i den standardbestämda interaktionen mellan användarenhet och nätet av basstationer.  Den parameter som vore intressant att se är multipathkaraktäristiken. Det grejar nog inget modemchipset att scanna och redovisa.

Inte heller tror jag att risken för "avslöjande" av att utrustning inte hållar vad den lovar är stor. Det är inte det SINR handlar om. Min f.d svärmor hade som maxim att hennes begränsade kunskapsnivå var lagom och ett rättesnöre. Det är snarare det slags tänk som jag tror styr. Men det är en generationsfråga. Och, som sagt, jag har mött min första kvinnliga antenningenjör. Ça bouge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

Varför visar man då inte all info utan en massa konstiga ***##3333-***##88886**##4433 koder som då faktist visar informationen, utan istället via tex status sidan i android mfl.

23

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

aVet ej varför field test hålls halvhemligt tills det läckt ut. Inte fick jag field test koden till ZTEs nya LTE telfon heller då den demades för mig på Cebit. Dom är dumma.

En del field test lägen stör nätet. Det vill jag minnas mig ha läst om iphone. Field test blev hemlig i OS4 men har nu kommit tillbaka. Apple kansk tog bort någon funktion. Har inte sett apples field test i LTE läge ännu.

Jag listar den info jag vill se. Bidra gärna med egna förslag.

Aktuell cell inkl anslutnings (attached/non attached) och upkopplingsstatus (RCC idle/non idle) på den
Global cell ID GCI i hexaecinalt format. TAC, tracking area code.
RSSI, RSRP och RSRQ
gärna tablå med RSRP,SINR och RSRQ för för 2x2 antenner: Tx0Rx0, Tx1Rx0, Tx0Rx1, Tx1Rx1
Gärna realtidsgraf för 2x2 antenner för RSRP, RSRQ och SINR.
Cell-lista inkl. aktuell uppkopplad cell, varje cells PCI, RSSI, RSRP och RSRQ. Varje cell bör också anges med Global ID, GCI.

Om flera operatörers celler visas bör PLMN visas för var och en av dem samt GCI, PCI och band +bandbredd.

EARFCN bör visas uppkopplad cell och eventuella intra frequency neighbors. För operatörens andra band bör EARFCN visas för celler som hörs.

Amerikanska siter har visat att man kan se Bit error rate och Channel quality index på android-lurar. Tror inte det är så viktigt för användaren för infon kan inte användas till något. Däremot bör open vs closed loop visas så man vet om möjlighet till MIMO föreligger eller det ångar på med samma dataströmmar över båda sändarantennerna. Kanske vore det möjligt att visa vilket av de tre modulationssätten  som bestämmer farten i  nedlänken som används.

Sedan skulle jag vilja ha options på farttester, redan inbyggda i routerns web interface. Att ladda ned en stor fil över FTP är väl bra men är farten 80 mbit/s blir det dyr data när man står på taket och vrider antenner. En annan möjlighet är att man tar ned något strömmande som radio.Då blir inte strömmen kontinuerlig utan kommer i skurar med mellanrum. Kruxet är att mellanrummen mellan bursts ska vára beroende av länkhastigheten och inte av nätets kapacitet i övrigt.Således en testbild eller en testton så att inte innehållet varierar och därmed datamängden. Var sänds en testton över internet? Eller en testbild?  Det är lätt att se att mellanrum krymper eller öka. För fine tune på slutet kan man använda kontinuerlig stor fil à la DU-meter. Eventuellt med tillägg av pip som på sat-finder.

I RF status monitor för bl a Net1 d-35 (monocarrier) router finns en graf över DRC, data rate control, som momentant och med hög tidsupplösning visar aktuell datalänksfart i nedlänken. I en annan samtidig graf visas aktuell uteffekt i upp-länken. Dessa två återspeglar  momentant länkförhållandena mycket väl. Att samtidigt få se UL effekt och UL fart i en graf vore intressant bl a för att se om Inter Cell interference Controll slagit till med nedjustering av ut-effekten rån routern. Ofta är det obegripligt varför DL stiger men UL sjunker när man flyttar LTE-routern till ett bättre läge.

Så gott som allt av vad jag nämnt finns i AVM6840+Nokia 920+RF status monitor.

Mycket användbart är att routerns interface visar även andra operatörers celler på samma band inkl. GCI och PLMN (operatörsnamn, RSRP och bandbredd alt EARFCN/Band. AVM6840 roar sig med att visa operatörens egna och andras celler både i aktuellt band och på andra band, tex 800 och 2600 celler i samma  lista för Telia. Då ser man direkt vad som finns.

Vad mer vore användbart?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning

klickar man på operatör id mfl så skall det på samma sätt som i tex dd-wrt när man klickar på mac# fås upp info om tex operatör osv.
:-)