1

Tråd: RSRP, RSRQ, RSSI

RSRP = Reference Signal Recived Power = Nytto signalens styrka utan brus och interferens.
RSRQ = Reference Signal Recived Quality = Saknar bra svensk förklaring... Hur väl avkodas signalen?
RSSI = Received Signal Strength Indicator = Signalens styrka inklusive brus och inteferens.

Intressant fenomen på min B593 när jag kör 4G.
RSSI är svårt att avläsa då den bara visar det som staplar.

När jag använder intern antenn får jag två staplar men yttre antenn en stapel!

RSRP ökar dock med exakt 9 dBm (det antennen ska ge) när jag kopplar om till yttre antenn,
RSRQ ökar avsevärt till -3, -4 dBm (-3 är det bästa man kan få när man bara mäter på en antenn som B593 verkar göra).

RSSI minskar alltså med yttre antenn!

Tolkar detta som att jag får mindre störningar och brus från annat håll med yttre antenn, brus och störningar höjer RSSI men knappast nyttosignalen.

Rätta mig om jag har fel?

Tel2 support hadde lite svårt med detta :-) Fast bra kille jag fick tala med i går morse.

Just nu har jag (900 MHz 4G  11.2 km fågelvägen till basstation. I väntan på utbyggnad på närmare håll).

RSRP = -102 dBm
RSRQ = -4 dBm
RSSI = 1 pinne

12 Mbit enligt Bredbandskollen.

2

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

RSSI är den totala energin på det använda frekvensblocket av alla operatörens celler som sänder. En yttre antenn som ger 9 dB i förstärkning har tydlig riktverkan så då borde mindre signal fångas upp från andra celler. B593 låterdig inte se hur mycket andra celler som hörs samtidigt. Det klarar bara Nokia 820 och 920 på 900 bandet.
RSRQ visar inte graden av interferens från andra celler men förbättras om RSSI minskar och RSRP stiger, vilket alltså kan ske i viss mån med riktantenn.

Men samtidigt tas ju den tjänande cellens hela signal emot starkare ju mer gain riktantennen har så den där kraftiga sänkningen av RSSI framstår som lite mystisk.

Med Nokia 920 i field test mode har jag kunnat se upp till åtta celler mottagna samtidigt på telenor 4G 900. Eftersom alla sänder på samma frekvensområde (earfcn) så bör uppmätt RSSI vara samma för alla. Men det klarar inte telefonen att räkna ut. Så RSSI skiljer några dB mellan olika celler (PCI). Då är det alltså en cell som man är uppkopplad mot och sju som stör.

RSSI definieras som uppmätt energinivå för hela frekvensblocket mätt över antennport 0, vilket är samma som routern sänder med. Mitt intyck är att om RSRP är bra på en ingång men dåligt på andra så visas det bättre värdet.

Routern mäter individuellt över portarna men rapporterar medelvärden till basstationen som ledning för handover och cellval vid uppkoppling. Således ingen individuell rapportering för de olika antenningångarna. Så ambitionen att visa individualiserade värden för användaren är inte så hög hos t ex Huawei.

Under pågående uppkoppling är det viktiga värdet CQI, Channel Quality Index i sexton steg som visar hur snabb överföringsmetod inklusive modulationssätt som kan användas med bit error rate under 10 procent. Detta värde visas bara i Samsung LTE telefoner i field test mode. Men CQI bestämmer nedladdningsfarten, så har man en bra server att hämta filer från så kan man trimma på fart.

Se den klistrade tråden i antenndelen om skillnaden mellan RSRQ och CINR. Notera att CINR men inte RSRQ återspeglar cellinterferens. Goggla på SINR kontra CINR. Jag ska besöka Cebit i Hannover och med lite tur hittar jag LTE ingenjörer som kan reda ut lite frågetecken. Det största är om det finns referenssymboler för R1 vid icke mimo-sändning. Om inte borde det inte gå att skilja på signalerna från cellens båda vinkelställda sändarantenner. Och då frågar man sig vad RSRP och RSRQ uppmätta över mottagarens antennportar har för relevans annat än som medelvärden. Edit: vare sig uppkopplingen sker med diversity eller MIMO (två separata datasttrömmar) så sänds separata referenssignaler över vardera sändarantennen.

Edit: Lägger in definitioner från en LT blogg

Reference Signal Received Quality (RSRQ) is defined as the ratio N×RSRP/(E-UTRA carrier RSSI), where N is the number of RB’s of the E-UTRA carrier RSSI measurement bandwidth. The measurements in the numerator and denominator shall be made over the same set of resource blocks.

E-UTRA Carrier Received Signal Strength Indicator (RSSI), comprises the linear average of the total received power (in [W]) observed only in OFDM symbols containing reference symbols for antenna port 0, in the measurement bandwidth, over N number of resource blocks by the UE from all sources, including co-channel serving and non-serving cells, adjacent channel interference, thermal noise etc.

The reference point for the RSRQ shall be the antenna connector of the UE.

Obs att RSSI bara mäts över den ena antennporten, nämligen den som används för både sändnng och mottagning. Definitionsmässigt bör det däför inte gå ett få fram ett värde för RSRQ för den andra antennporten (AVMs routrar visar inte RSRQ för Ant1.)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av patb (2013-02-24 10:10:37)

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Vad för extern antenn använder du, hur lång är kabeln till den och vad är det för kabeltyp?

4

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

här är en bra antenn som klara flera band

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Kabeldämpningen kan knappat vara så stor eftersom RSRP ökar med det dB tal som antennens förstärkning ska ge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Jag har både router Huawei B593 och samma antenn(er) som hänvisas från kjell.com och får då 19 dBm i "förstärkning" (-94 med inbyggda antenner och -75 med de externa antennerna där den ena är vriden 90 grader i förhållande till den andra). Betyder detta att antenner då fungerar som EN antenn med förstärkning minus kabelförlust på 19 dBm eller att MiMo genererar 
motsvarande 19 dBm?

7

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

RSRP -94 till -75 eller vilket värde?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av bengt_h (2013-02-24 16:13:46)

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Det är en sån här antenn jag använder.
En Katherein, samma som sätts upp i master till basstationer, X-polariserad +-45 grader. http://www.kathrein.com
Under 3 meter kabel så kabeldämpningen är nästan försumbar.

http://forumbilder.se/CDD6H/img-0051.JPG?width=150

Tyvärr går det inte att se Channel Quality Index i Huawei routern hade varit mycket intresannt, men man kan ju starta en nedladdning från Tele2 speed test och vrida antennen tills det blir så bra som möjligt.

9

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Intressant. Jag skrev i en annan tråd i dag att det kan vara en fördel att använda en basstationsantenn även på användarsidan eftersom en bred horisontallob gör att multipathsignaler tas in och bidrar till diversity och fartökning. Hög förstärkning kan ändå nås genom att vertikalloben görs mycket smal, brukar ligga mellan 6-9 grader på basstationsantenner som har upp till 18 dBi gain. Obs att downtilt kan finnas inbyggd, i så fall kan antennen behöva vinklas upp några grader. En basstationsantenn ska inte skicka ut sektorsignalen horisontellt utan ha några graders downtilt för sektorplaneringen. Denna nedvinkling kan vara elektronisk och inbyggd eller mekanisk och utvändig.

Nackdelen med bred horisontallob skulle då vara risken att få in andra celler som interfererar. Jag känner inte heller till någon konsumentutrustning med antennkontakter som medger koll av intrafrequency neighbors på 900. Nokia 920 klarar det och jag ska försöka få till något sätt att föra över extrern antennsignal.

(Ingen av de proffsroutrar, dvs businessgrade routrar jag sett ger de uppgifter jag söker även om priset ligger kring tiotusen SEK. Hoppet i pris  är nog stort till mätutrustning som bl a ger CQI och CINR och låter en kolla upp övergången från diversitet till MIMO väl(.

Mig veterligen finns ingen konsumentutrustning med antennkontakter som visar CQI. Samsung Galaxy S3 LTE gör det men du kan inte ansluta yttre antenn. Du hittar förmodligen inte heller någon utrustning som visar CINR eller SINR på 900 annat än ren testutrustning för LTE nät. Men fartkoll är ju ett bra alternativ och den smala bandbredden f.n. på 900 ställer inte så höga krav på resten av systemet (max ca 25 mbit DL  praktiken).

Jag försökte hitta antennen hos Kathrein men kunde inte logga in. Har du en typbeteckning och data på den? Jag kan titta på typen på Cebit om en vecka där Kathrein brukar ställa ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av bengt_h (2013-02-24 19:11:56)

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Modellen är 739619V01.
Half-power beam width Copolar +45°/–45° Horizontal: 65° Vertical: 68°
Det är den enklaste utan downtilt.
Skulle gärna vilja få tag i en 2 (12dBi) eller 4 (15 dBi) stackad variant.

Ser ut som de monterar 2 stackade (12 dBi) varianterna i basstationerna här omkring, tycker mig se det när jag spanar upp mot masterna. Önskar bara de kunde köra igång dem också.

11

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Hur ska det se ut horisontellt och vertikalt? Jag antar att det ska vara för 900? Eller kombo 800 och 900 om det finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Det 2 stackade typnummer 739620V01

806-960 MHz 12 dBi

Horizontal: 65°
Vertical: 27°

13

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Vars skaffar du sådant?

Det borde finnas mängder av begagnade basstationsantenner, men var finner man dem?

Så länge den horisontella öppningen är 65 grader borde det inte spela så stor hur smal drn vertikala loben är. Å andra sidan har jag inte sett någonting om distributionen av multipath horisontellt kontra vertikalt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Den här har PTS och Tele2 bjudit på eftersom jag anmälde att jag saknade bredband till PTS för 2 år sen.
http://pts.se/Internet/Bredband-ADSL/Utan-bredband

Vet ej var jag ska kunna få tag i en annan, fast installatören bör ju veta.

15

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

jonasolof, ja, RSRP ökar från -94 dBm till -75 dBm.

16

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Spiff skrev:

Jag har både router Huawei B593 och samma antenn(er) som hänvisas från kjell.com och får då 19 dBm i "förstärkning" (-94 med inbyggda antenner och -75 med de externa antennerna där den ena är vriden 90 grader i förhållande till den andra). Betyder detta att antenner då fungerar som EN antenn med förstärkning minus kabelförlust på 19 dBm eller att MiMo genererar 
motsvarande 19 dBm?


En del av förbättringen med de yttre antennerna kommer av deras förstärkning och en del henom att fältstyrkan (signalen) är starkare där de yttre antennerna sitter än nere hos routern. När du lägger till en andra antenn är det inte säkert att det märks på RSRP eftersom routern inte visade ett taskigt andra värde. Men å andra sidan tror jag inte att B593 kan hantera en inbyggd antenn och en yttre antenn samtidigt pga hur omkoplingen mellan inre och yttre antenner fungerar. Det finns ingen option för en av vardera. Om du har valt yttre antenner kommer det att vara noll input på den ingång där yttre antenn saknas för den inre är frånkopplad.

Huawei visar i det läget bara den bra signalen istället för medelvärdet av bra signal och noll signal (sämre än -120 dBm).

Förbättringen genom den andra antennen bör visa sig i bättre dataöverföringshastighet och stabilare signal, utnyttjande av diversitet och flervägsspridning.

Använder man bara en yttre antenn avstår man från potentialen i LTE - även om drn potentiaalen ibland inte uppnås.

För optimal fart behövs MIMO och för optimal MIMO behövs flervägsspridning. Direktsikt utan multipath kan vara en nackdel. Man vill dessutom ha en dominerande cell och minimal interferens från andra celler. Använd byggnaden som skärm mot andra celler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: RSRP, RSRQ, RSSI

Det är därför min antenn sitter på byggnaden och inte på taket. Byggnaden används som skärm. Eventuellt får jag flytta antennen till andra gaveln på byggnaden när Avesta kommer igång med 4G.
Att det blir exakt 9 dBm i förstärkning i mitt fall beror på att routen sitter direkt bakom antennen men bara en plankvägg i mellan. Det blir inte så mycket dämpning genom torra plankor på 900 MHz.