1

Tråd: Operatörers kriterier på bra användarutrustning

Nokia Siemens listar vad operatörer bör beakta då de tillhandahåller bredbandsroutrar till användarna.

Notera t ex den differentierade hierarkin över prioriterade tjänster med Voice överst och fildelning nederst. Vidare nämns att användare kan sorteras in i olika grupper med olika grad av prioritet. Således inget problem i princip att sänka en kund efter dennes testperiod. Om det verkligen görs är en annan sak.

Vidare bör speedtester kunna ges högre prio

Enligt dokumentet bör operatörerna förvissa sig om att den utrustning som säljs till användarna lirar med de här olika funktionerna. Det gör en än mer misstänksam mot operatörslåst utrustning.

http://www.nokiasiemensnetworks.com/sit … 122011.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Operatörers kriterier på bra användarutrustning

Jo snabbt genomskummat så hamnade jag då på "conlusion"...  (som man oftast gör smile)

Precis som jag själv tänker:

• Performance• Convenience• Control• Reliability

Just nu är det lite "vingligt" med det med det går åt rätt håll ! Hursomhelst fyra mycket enkla slutsatser som måste tillgodoses.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Operatörers kriterier på bra användarutrustning

Ja man blir nerprioriterad när man är låst kund, gäller inte enstaka operatör.

Jag har provat detta utförligt i olika kombinationer sedan flera år, dvs ingen nyhet.

Det är vissa saker man kan göra för att få full sprutt igen med högre prioritet.


Operatörerna är fula anser jag.