1

Tråd: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

Jag har problem med att få kontakt med ett visst antal datorer och modemet när jag har flera datorer.
Jag tog först och kopplade ihop en Vista maskin mha kabel till Dovadon och får internet kontakt.
Jag tog även och provade att koppla upp en remote xp via WLAN till Dovadon och fick internet kontakt(efter lite strul med WEP nyckeln. På Dovadon kunde man välja Ascii och tretton tecken men Belkin mjukvaran på XP hade svårt med det valet. När jag valde om till hex och 26 tecken så förstod de varandra).
Men så kopplade jag ethernet kabel till WAN utgången på DOVADON och till Belkin routern(som även har WLAN) men Vistan hittar inte de tre windows 98 maskinerna som sitter på Belkin routen(den har även en intern ADSL router) och de hitter inte internet.
Den remota XP hittar Belkin men kommer inte åt internet den vägen.
Jag slog på UnDp men märker ingen skillnad.

Hur skall jag koppla och konfigurera för att få det att fungera?
Jag vill att alla datorer skall komma åt internet.
Jag vill ha Vistan direkt kopplat till DOVADON. Kabel mellan DOVADON och Belkin. XP via WLAN till Belkin och tre Win 98 maskiner på kabel till Belkin och att alla tre skall vara på samma nät. Sedan vill jag få in en NAS och printer server också.

/mvh Dick

2

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

WAN porten på UMR'n kommer aktiveras i en relativ snar firmware uppgradering. Den kommer dessutom stödja några interessanta funktioner.

3

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Om jag förstått dig rätt så har du en router sedan tidigare (Belkin) som är uppkopplad till något annat än 3G och du vill koppla ihop den med Dovadon så att du kommer åt alla datorer som är inkopplade i de två routrarna? I så fall så ska du inte koppla kabeln från WAN-porten utan mellan två vanliga LAN-portar.

4

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

fick det att fungera att koppla Lan port till Lan port. Hade provat det innan men kanske det inte uppdateras. Stängde av strömmen på Belkin routern också, kanske det gjorde det eller UnPn grejen?

/mvh Dick

5

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Vad har datorerna för ip-nummer? Kan vara så att de ligger i olika C-klass nät. Om så är fallet så måste du ställa in routing-inställningar för alla datorer om inte routrarna klara RIP (http://en.wikipedia.org/wiki/Routing_In … n_Protocol).

6 Senaste redigerad av Mathias (2008-08-22 08:04:47)

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

Vad är det du vill åstakomma?
Vilken av routrarna har kopplingen ut på internet?
Om jag gissar så vill du använda UMR för att vara din väg ut på Internet.

Så här skulle jag göra.

1. Ändra om LAN IP på Belkin till 192.168.0.2 (blir den nya IP som du confar den på)
2. Stäng av DCHP Server i Belking
3. Koppla ihop UMR+Belkin via LAN portarna
4. Tuta och kör

Gör du på sättet ovan så kommer UMR ha hand om all IP tilldelning och all traffik som ut på nätet kommer att gå genom den.

Om du inte stänger av DHCP server i Belkinen så kommer du att få konfliker med IP adresseringen.


Om du vill ha båda routrarna aktiva med olika uppkopplingar till internet så är det en annan femma. Då blir det mer komplicerat. Men det tar vi då :-=)

Mvh
Mathias

7

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

Nu fungerade det. Jag provade först att bara sätta UMR till samma IP adress som Belkin men det fungerade lite random(krockade säker med DHCP servrarna. E.g ibland kunde jag koppla upp på en dator, sedan tappade jag kontakten för att sedan få tillbaka den etc.
Därefter så satte jag tillbaka UMR till 192.168.0.1 och satte Belkin till 192.168.0.2 och stängde av dess DHCP server.

Nu måste jag bara fundera på hur jag sätter upp firewallen på Vista maskinen.
Belkins DHCP server tilldelade +1 och höll sedan IP adresserna permanent. Vilket gjorde att jag kunde skriva in 5 IP adresser som trusted.
Jag ser att UMR ger tex 192.168.0.158
Vet man om var den startar så att om jag har 5 maskiner så kan jag skriva in de adresserna som trusted i Norton firewallen?

/mvh Dick

8

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

Jag har fortfarande funderingen kring hur UMR delar ut ipadressers så att jag kan skriva in dem som trusted i Vistans firewall.

Men jag har sett en annan sak och undrar om jag kan konfigurera mig runt det på något sätt. Jag har ett Telenor abonemang så 3.6Mbit/s är den teoretiska max hastigheten. På Vistan som är kabelansluten till UMR så får jag 2.8Mbit/s när jag kör bredbandskollen.se, vilket är mycket bra. När jag kör kontrollen på XP maskinen som är WLAN ansluten till Belkin routern och i sin tur kabelansluten till UMR så får jag också 2.8Mbit/s vilket är mycket bra. Men när jag kör testen från de tre win98 maskinerna som är kabelansluten till Belkin routern så får jag bara ut 0.7Mbit/s. Är det något som måste konfigureras i UMRen, Belkin eller på de maskinerna? De maskinerna är små P2/P3 på ca 5-600Mhz.

/mvh Dick

9

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Ang 98 maskinerna så kanske det är tcp fönstrerna som är för små.

Hitta ingen super duper sida just nu men här är nått alla fall.
http://www.tcpipguide.com/free/t_TCPWin … ontrol.htm


Var du ändrar i 98
http://www.pctools.com/guides/registry/detail/724/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

Det var TCP fönstren som var för små på win98 maskinerna. Fick sätta upp dem till 16384 för att få full fart. Att dra upp dem till 32768 gav ingen skillnad. På samma sida fanns Tweak Manager som gjorde det ganska enkelt att ändra i registret pluss att den hade några till förslag att förbättra prestandan.

Jag hittade även att jag i UMR kan låsa IP adresser till MAC adresser och på så sätt så vet jag vilka adresser jag ska lägga in i Vistans firewall(Norton).

Nu fungerar allt nu önskar jag bara att Telenor uppgraderar till 7.2/14.4 här i Göteborg, till samma pris, så att jag får ut ännu mer kräm och kanske kan säga upp mitt fasta Telia abbonemang och köra Voip.

/mvh Dick

11

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Tack för infon, Dick!

Om du har några frågor som du inte får svar på här, du (och andra) kan mejla oss på support@dovado.com

tack igen,

Sam

12

Sv: Koppla in Dovado i ett nät med flera Lan's

Hej,

fick faktiskt ta och sätta upp fönstren till 32768. Jag flyyatde UMR modemet ned i källaren för att utesluta att det var någon QoS parameter i Belkin routen som begränsade hastigheten. Men mottagningen var för dålig i källaren och därför gjorde det ingen skillnad mellan 16384 och 32768. Men när jag flyttade upp modemet igen till övervåningen så funderade jag om inte även mottagningen hade varit sämre ock så var det så då fick jag upp hastigheten 300Kbit/s till på win98 maskinerna. Totalt så har jag fått upp alla tre från 0.7Mbit/s till 2.1 Mbit/s. Jag får inte upp dem till 2.8Mbit/s som på XP och Vistan samtidigt så tror jag att det kan vara hw(eller mjukvara) i de tre slöa maskinerna som gör att jag inte får ut de sista 0.7Mbit/s. Jag såg att det fanns setups för att optimera även för XP (såg inte för Vistan) men det har inte behövts. XP har tex Gigabitkort så jag gissar att den redan hade ganska stora fönster.

/mvh Dick