1

Tråd: Netgear MBR1310

Hejsan,
Jag har 3s Mobilabredbandsrouter MBR1310.
Jag har den placerad på första våningen och i källaren har jag en dator och en PS3 som jag också vill koppla upp. Jag har dragit ner en kabel till källaren och vill splitta denna till dator och PS3. Jag testade först med en router (D-link DIR-100) som jag  gjorde om till access punkt enligt D-links anvisningar men fick ingen anslutning. Sen använde jag en Switch från Cisco med samma resultat. När jag kollar nätverksanslutningen på datorn står det oidentifierat nätverk och jag har ingen access till internet. Jag kopplade in min bärbara till Switchen och då hittade den stationära och den bärbara varandra.

Anledningen till varför jag har routern på första våning är för att det är dålig mottagning i källaren samt att vi har en bärbar som går på det trådlösa.

Jag har pratat med Tre och Netgear och båda säger att det inte ska vara några problem att göra såhär men likväl fungerar det inte. Ingen av dem kan ge någon förklaring till varför det inte funkar.

Finns det någon som vet vad jag gör för fel eller om det är någon inställning som måste göras för att få det att fungera?

All hjälp är mer än välkommen!

2

Sv: Netgear MBR1310

börja kontrollera så att alla ligger i samma subnät..... dvs att interna datorerna har samma som routern...

Din router borde ha:
192.168.1.1
alt: 192.168.0.1

kan skilja på vad som är deufalt så att säga...

Tex: om din router står på (i det interna nätverket) 192.168.1.1......och dina datorer har 192.168.0.1....så kommer dom att de varann men inte få till gång till internet.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av henrik.steede (2013-02-02 23:26:04)

Sv: Netgear MBR1310

Hejsan,
Jag har nu satt bredbandsroutern på LAN Ip adress 192.168.0.1/Ip Subnetmask 255.255.255.0 och switchen till samma. Fortfarande inget internet. Det står "Endast lokal anslutning". Hur kollar jag vad datorerna har?.
Finns det någon annan inställning, t.ex i Tes bredbandsrouter, som måste gör.as?

Ska bredbandsroutern stå som DHCP server?

4 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-03 09:54:54)

Sv: Netgear MBR1310

ja dhcp ska vara aktiv i router.....endast
datorernas ip kan du kolla genom komandotlken (dosfönster) skriv ipconfig /all
tryck-enter.....så kommer info upp på den dator du skriver det... har du flera datorer måste du skriva det på varje dator för att se vad den har för ip.

fast har du rätt inställningar i router för din insternetleverantör?
hur har du kopplat mellan router o switch ?...du ska bara kopla kabel mellan dom i vanliga portarna ej i någons VANport.....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av henrik.steede (2013-02-03 11:09:37)

Sv: Netgear MBR1310

IPv4 adress: 192.168.0.152
Nätmask: 255.255.255.0
Standard gateway: 192.168.0.1
DHCP-server: 192.168.0.1
DNS server: 192.168.0.1

Hur vet jag vilka inställningar jag ska ha? Jag har installerat det efter 3:s instruktioner.

Jag har kopplat med en vanlig patch kabel, ej WAN uttagen.

6 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-03 13:57:12)

Sv: Netgear MBR1310

ok.... ser okey ut så långt.

då måste du kolla för så internet funkar...dvs har du upp koppling.

ta den bärbara och koppla in i routern med kabel....kolla om du har internet.....har du det...gör samma sak från switch.....har du det så vet du att det funkar ner till switch..... har du det inte så kan kabel mellan ha fel....för att kolla det ta upp switch till routern...sätt  i kabel på samma sätt mellan router o switch som du gjort i källarn.....kör sedan med lapptop o kolla internet.....funkar det då.....så har du fel i nätverkskortet i dator i källan....kan vara kort som ej funkar ordentligt eller fel drv för kortet (viktigt att det är rätt)..

testa detta till att börja med....
kör du tråd till alla datorer behöver du inget lösenord för nätverket...fast har du wifi igång så sätt lösenord och wp2 på wifinätverket.....detta görs i routern....men börja med att se hur långt du har internet...börja från routern...
ser att det har en simplats för kort....om nu inte du har internet från router direkt....kolla så det står rätt info i router......och dum fråga men...checka så du inte tryckt in sim upp o ner så att säga wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Netgear MBR1310

Jag har en kabel ner i källaren nu. Kopplar jag den direkt i datorn så har jag internet. Kopplar jag den i switchen och sedan vidare in i datorn, inget internet.

Jag har Wifi igång på routern med lösenord, WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES].

Kan jag gå in i switchen och ställa in detta lösen med?

8 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-03 16:30:23)

Sv: Netgear MBR1310

jo det går i regel att logga in på switchar av bättre märke o kvalitet...men inget du ska behöva

bryt ström på switch vänta 1 minut starta upp den igen....prova med kabeli switch

det borde även gå att resetta switchen...så den tappar alla eventuella konstigheter...du ska bara starta upp med kabel i  så ska det funka..

vad för switch?...om det inte funkar att resetta switch....så skulle jag lämna tillbaka den då det i så fall verkar vara något fel på den

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Netgear MBR1310

Det är en D-link (DIR-100) router. Jag har stängt av DHCP-server på den så den borde agera som en switch.

10 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-03 16:43:47)

Sv: Netgear MBR1310

aha..... nja då tror jag att det helt enkelt inte vill agera Switch... har du något annat att testa med?

resetta router logga in o inaktivera allt för den ska bara förmedla inget annat har du gett den fast ip ?
om inte gör det får ej vara samma som 1:a router så get förslagsvis 192.168.0.10

efter att du gett den fast ip  starta om router 1 som du har
ska du ha wifi igång så ställ in det i dir 100 samma namn ej samma kanal om du kan undvika det som router 1.
när du gjort alla eventuella inställ i switch.... stäng av den..... starta om huvudrouter för att där efter starta upp switch.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )