1

Tråd: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Hej!

Jag har ett problem.

Jag flyttar runt mkt och därför är 3G-modem den bästa lösningen för mig. Det jag vill göra är att kunna gömma undan allt och köra trådlöst..

Jag har ett mobilt bredband från ice.net med USB-modemet D-50 som jag tycker fungerar helt ok. Har även den externa magnetfotsantennen för förbättrad täckning.

Det är så att jag skulle vilja slippa använda en av datorns tre portar till modemet. Jag vill kunna använda det trådlöst och jag har hittat två olika routers som klarar detta "Draytek Vigor 2910" (http://www.dustin.se/pd_5010151114.aspx) och "3G/WLAN Router Dovado UMR" (http://www.infoferenda.com/index.ph...31&Itemid=2). Så här långt alltså inga problem.

Saken är den att jag skulle vilja kunna koppla även en extern hdd till routern och dela ut den i nätverket. Den behöver inte klara FTP.
Dovado'n har ju dubbla usb-ingångar men jag hittar inget om att det skulle fungera på den. Kan man koppla in en usbhubb till Dovadon och på det sättet få in bägge usbkontakterna till modemet plus den externa hdd:n och ev en skrivare?

Jag kan inte så mkt om sånt här men tror att jag läste någonstans att man skulle kunna koppla hdd:n via en sorts omvandlare och sen in i en av ethernet/LAN-portarna så skulle man kunna komma åt den i "Den här datorn".

Kanske bör tillägga att jag kör en laptop med Windows Vista men att jag inom kort kommer byta upp mig till en Macbook med OS X Leopard.

Snälla hjälp mig, vilken typ av router ska jag välja och hur fixar jag det som jag vill ha det?

Som alltid vill man ju få det så enkelt och billigt som möjligt tongue

Dovado UMR
ice.net D-50

2

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Jag tror det enklaste är att köpa en NAS (Network Attached Storage) och koppla in till en ethernet-port på valfri router. Vad jag vet så har varken Dovado eller Draytek stöd för extern hårddisk.

Tex denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111619 som du kopplar just externa usb-diskar till om du har en sån redan.

3

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Vet faktiskt en som klarar av detta mer eller mindre.

Wippies homebox, har usb för skrivare/webcam/usb disk och så kan du koppla in huawei modem också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av jerjo2 (2008-08-17 15:28:43)

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Hmm, men det funkar väl inte, ännu, med Ice.net??

EDIT: Modem menar jag.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

5

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Oj ICE nej.
Enbart typ Huawei modemen, E220, E270.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-08-17 17:26:01)

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

kim_sv skrev:

Saken är den att jag skulle vilja kunna koppla även en extern hdd till routern och dela ut den i nätverket. Den behöver inte klara FTP. tongue

Jag har en Draytek Vigor 2910, och den kan man koppla in en USB-hub till och sedan köra Modem/skrivare/USB-hårddisk samtidigt till enligt uppgift. Har inte testat själv ännu pga att mitt modem inte stöds sedan en tid tillbaka, men så fort Draytek har fixat en ny mjukvara som löser detta har jag tänkt att göra just det du själv är inne på!

Drayteken har även inbyggt stöd för FTP, så man kommer åt filerna utifrån om man vill smile

7

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Vispen74 skrev:
kim_sv skrev:

Saken är den att jag skulle vilja kunna koppla även en extern hdd till routern och dela ut den i nätverket. Den behöver inte klara FTP. tongue

Jag har en Draytek Vigor 2910, och den kan man koppla in en USB-hub till och sedan köra Modem/skrivare/USB-hårddisk samtidigt till enligt uppgift. Har inte testat själv ännu pga att mitt modem inte stöds sedan en tid tillbaka, men så fort Draytek har fixat en ny mjukvara som löser detta har jag tänkt att göra just det du själv är inne på!

Drayteken har även inbyggt stöd för FTP, så man kommer åt filerna utifrån om man vill smile

Visste jag inte, trevligt smile

Så Draytek 2910 1995kr eller Dovado UMR + Linksys NSLU2 995+679= 1674kr, fördelen med Draytek är väl att det blir lite mindre prylar.

8

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Den som väntar.....

smile

9

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

elmor skrev:

Så Draytek 2910 1995kr eller Dovado UMR + Linksys NSLU2 995+679= 1674kr, fördelen med Draytek är väl att det blir lite mindre prylar.

Du behöver väl en USB-hub också om du väljer DrayTek-routern, så det blir lika många prylar.

10

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Ha så sant tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av Samir (2008-08-18 11:37:02)

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Tänk på att Draytek 2910G har bara USB 1.1 (12mbit/s, alltså 1,5MB/s).

Tar tid att överföra data till/från HDD'n.

Surfar du samtidigt som du överför till/från HDD'n, då blir det en riktig "Battle of the Bytes"!

roll

12

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Samir skrev:

Tänk på att Draytek 2910G har bara USB 1.1 (12mbit/s, alltså 1,5MB/s).

Det var typ o-bra sad

13 Senaste redigerad av Lasse (2008-08-18 17:51:28)

Sv: Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk

Det är sant att Vigor 2910 enbart har USB 1.1 men om du vill ha en med riktigt bra stöd så har vi även Vigor 2820n som snart även för stöd för fildelning.

Vigor 2820 är en ADSL2/2+ router med extra Ethernet WAN eller 3G-modem som USB2.0 med stöd för upp 480Mbit/s.

Vigor 2820 kan man välja i flera olika konfigurationer:
Vigor 2820; ADSL2/2+ / Ethernet router
Vigor 2820n; Med 802.11n med stöd för WDS, WMM
Vigor 2820Vn; Samma som ovan med stöd för IP-telefoni via två FXS-portar och upp till 12 telefonnummer

Senare kommer även stöd för att konvertera ISDN för telefonväxlar, men det är en senare fråga.

Självklart bygger även denna router på DrayOS 3 med alla dess funktioner i form av avancerad objektbaserad SPI-brandvägg, VPN, lastbalancering, QoS samt mycket mer.

Vigor 2820 har fått helt lysande kritik i Engelsk press som man se på följande adresser:
IT-reviews http://www.itreviews.co.uk/hardware/h1634.htm
TechWorld UK http://www.techworld.com/security/revie … viewid=623
Trusted Reviews http://www.trustedreviews.com/networkin … -Router/p1


Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------